مدلینگ سورئال

فراواقع گرایی در فشن و مدلینگ سورئال : هم‌نشینی واقعیت و خیال به واسطه‌ی بی‌خردی

سورئالیسم یا فراواقع گرایی به یک جریان فکری و هنری گفته می‌شود که از حدود ۱۹۲۰ در ادبیات و نقاشی آغاز شد. ایده و هدف اصلی هنر سورئال به نمایش گذاشتن ضمیر ناخوآگاه به جای بازآفرینی مستقیم اشیاء و پدیده‌های بیرونی‌ست. این جریان فرهنگی مستقیما متاثر از جریان فرهنگی «دادا» بوده است. فضای موهوم و خیال‌انگیز هنر سورئال طی سالیان، وارد هنرهای دیگر از جمله عکاسی و طراحی لباس نیز شده است. فشن سورئال فصل مشترک هنرهای زیبا (Fine Art) و صنعت فشن است. در این مطلب، پارچی فراواقع گرایی در فشن و مدلینگ سورئال را بررسی می‌کند.

فشن سورئال طراح طراحی لباس سوٰرئیالیست مدلینگ سورئال مد سورئالیسم
1946 The Son of Man «پسر مرد» اثری از نقاش سورئالیست رنه ماگریت

السا اسکاپیارلی

السا اسکاپیارلی Elsa Schiaparelli از اولین طراحان سورئالیست است که تلاشش برای وارد کردن فراواقع گرایی به طراحی لباس موفقیت‌آمیز بود.

Elsa Schiaparelli طراحی لباس سورئالیسم سورئالیست
السا اسکاپیارلی Elsa Schiaparelli 1890-1973

فشن، از سورئالیسم برای کاوش در نمادهای جنسی، و به ویژه عطش جنسیِ متمرکز بر بخش‌های خاصی از بدن یا اشیاء، استفاده کرد. السا اسکاپیارلی با سورئالیست‌های بزرگی مانند سالوادور دالی همکاری کرده و نتیجه‌ی آن طراحی‌های مهم سورئالش مانند «کفش‌کلاه» The Shoe Hat 1938 بود. کفش‌کلاه با پاشنه‌ی بلند مخملی نمونه‌ی مشهوری از جابه‌جایی در سورئالیسم است، که با این عمل، چیزی از جای مورد قبولش خارج شده و در جایی غیرمنتظره قرار می‌گیرد.

کفش کلاه فشن سورئال
The Shoe Hat 1938

لباس‌های «اشک و استخوان» که حاصل همکاری او و سالوادور دالی بود شوخ‌طبعی و وحشت را در هم‌آمیخته است.

مد سورئال

اسکاپیارلی مرز‌های فشن را جا‌به‌جا کرد، با این وجود لباس‌هایی طراحی می‌کرد که اتفاقا قابل پوشیدن بودند.

سورئالیسم در فشن

لئونور فینی

از اولین و مهمترین طراحان لباس سورئالیست لئونور فینی [Leonor Fini [1907-1996 نقاش، طراح، تصویرساز و نویسنده است.

با این‌که فینی تحصیلات آکادمیک هنر نداشت، با استفاده از ذوق هنری، بیان فراواقع‌گرایانه و پژوهش‌های فردی پیرامون هنر، موفق شد خود را به عنوان یک نقاش و طراح صاحب سبک – و یا حتی شاید فراتر از آن، به عنوان یک اثر هنری! – معرفی کند.

«همیشه تصور می‌کردم زندگی‌ای خواهم داشت، بسیار متفاوت از آن‌چه که برای من تصور کرده‌اند. اما از سن خیلی کم متوجه شدم که مجبور خواهم شد نظم را بر هم زنم تا بتوانم آن زندگی را بسازم»

فشن سورئال کلاسیک

کریستین دیور و ادای احترامی به لئونور فینی

مدیر نوآوری «دیور» Dior خانم «ماریا گراتسیا کیوری» Maria Grazia Chiuri در هفته‌ی Paris Haute Couture در سال ۲۰۱۸ با مجموعه‌ای سورئالیستی ادای احترامی به لئونور فینی انجام داد.

هفته‌ی Paris Haute Couture یک رویداد طراحی لباس است که یک بار در سال تنها در پاریس اتفاق می‌افتد. Couture به لباس‌های دست‌دوز و شخصی‌دوز گفته می‌شوند. بهترین معادل‌هایی که برای Haute می‌توان در نظر گرفت، «باکلاس» و «سطح‌بالا» هستند.

کیوری درباره‌ی لئونور فینی می‌گوید: «او یک قهرمان فمنیست و نترس و مدرن بود».

کالکشن دیور

در این رویداد، هفتاد اثر خلاقانه‌ی برند دیور به طراحی ماریا کیوری به نمایش گذاشته شد که اکثر آن‌ها سیاه و سفید بودند. رنگ‌هایی که او اصرار داشت هم‌رنگ خواب‌های ما هستند.

دیور سورئال

استیج، با کف شطرنجی، سقف آینه‌ای و گوش‌ها و نیم‌فیگورها و قفس‌های آویخته از سقف آراسته شده و به این صورت حال و هوایی سورئالیستی به فضا داده بود.

در فشن سورئال نحوه‌ی ارائه‌ی کار در القای حس فراواقع‌گرایانه موثر است. نورپردازی، طراحی صحنه، گریم و نگاه خود عکاس به سوژه، نقشی برجسته در فشن و مدلینگ سورئال ایفا می‌کند.

تیم واکر

تیم واکر Tim Walker عکاس، کارگردان، طراح لباس و طراح استایل سورئالیست است. او با مجله‌های ووگ Vogue و دابلیو W همکاری می‌کند.

نقاشی فشن سورئال

تیم واکر با نگاه منحصر به فرد خود، روح سورئالیسم را در سوژه می‌دمد، حتی اگر موضوع عکس صرفا یک پرتره باشد.

عکاسی سورئال

تیلدا سویینتون Tilda Swinton در چند پروژه‌ی دیدنی با تیم واکر به عنوان مدل همکاری کرده است.

تیلدا سویینتون سورئال

تیلدا سویینتون فشن سورئال

در برخی آثار تیم واکر می‌توان دید که اگر بیان عکاس از سوژه را حذف کنیم، فراواقع‌گرایی از اثر رخت برمی‌بندد.

عکاسی و مدلینگ سورئال

 

موزیک ویدیو (نماهنگ) قطعه‌ی Blissing Me از بیورک Bjork توسط تیم واکر ساخته شده و به نوعی یک همکاری مهم از هنرمند برجسته‌ی دیگر با این عکاس فراواقع‌گرا به‌شمار می‌رود.

فشن سورئال و مشاهیر

بیورک

بیورک Bjork خواننده، ترانه‌سرا، دی‌جی و بازیگر از جمله سلبریتی‌هایی است که گاه در پوشش سورئالیستی ظاهر می‌شود.

سورئال بیورک
بیورک با ماسکی طراحی شده توسط «نری اوکسمن» Neri Oxman. این ماسک به‌وسیله‌ی چاپ سه‌بعدی اجرا شده است.

یکی از طراحان لباس او «آیریس ون هرپن» Iris van Herpen است. آیریس ون هرپن طراح فشن ۳۵ ساله، به تلفیق تکنولوژی با لباس‌های سطح بالای شخصی‌دوزی که رنگ و بوی کلاسیک دارند مشهور است.

مدلینگ سورئال بیورک
بیورک روی صحنه با لباسی طراحی‌شده توسط آیریس ون هرپن

لیدی گاگا

لیدی گاگا در بسیاری موارد خود را به دست طراح می‌سپارد تا مانند یک اثر هنری پرداخته شود و در نهایت در پوششی از تخیل طراح در مقابل انظار قرار گیرد.

استایل لیدی گاگا

آیریس هرپن، که پیش‌تر شاهد طراحی او برای بیورک بودیم، برای لیدی گاگا نیز طراحی‌هایی انجام داده است.

طراحی لباس لیدی گاگا

طراحی لباس لیدی گاگا

از دیگر طراحان لباس لیدی گاگا می‌توان به Azzedine Alaia اشاره کرد.

تیپ لیدی گاگا
Azzedine Alaia و لیدی گاگا در یک قاب

لیدی گاگا در لباسی طراحی شده توسط Azzedine Alaia در مراسم اسکار ۲۰۱۵ دیده شد.

لیدی گاگا اسکار 2015

سورئالیسم در استایل روزمره

حقیقت امر آن است که پوشیدن لباسی که با پیچیدگی‌ها و ویژگی‌های مبالغه‌آمیز سورئالیسم طراحی و اجرا شده باشد، به طور روزمره چندان ممکن نیست. اما با استفاده از برخی از راه‌های میان‌بر می‌توان ضمن حفظ راحتی و شدنی بودن لباس، چاشنی فراواقع گرایی را به آن افزود.

مروری بر مهم‌ترین روش‌های سورئال‌سازی استایل روزمره:

استایل سورئال

عکس

استفاده از تی‌شرت‌ها یا هودی‌هایی که دارای تصاویر سورئالیستی هستند شاید ساده‌ترین راه برای بخشیدن روح سورئالیسم به پوشش خود است. از تصاویر انتزاعی گرفته تا نقاشی‌های مشهور هنرمندان بزرگ سورئالیست.

طرح

یک راه کمی خلاقانه‌تر، می‌تواند استفاده از لباس‌هایی باشد که دارای الگو‌های تکرار شونده، گیج کننده و ایجادکننده‌ی عمق هستند.

طرح سورئال
اثر وگا Vega از ویکتور وازارلی Victor Vasarely سال ۱۹۵۷

رنگ

سفید و سیاه در کنار هم، به ویژه اگر با طرح‌هایی که ذکر شد همراه باشند، احساس فضای فراواقع‌گرایانه را منتقل می‌کنند. با افزودن رنگی مانند قرمز توسط یک جزء کوچک مانند کیف دستی، این احساس تشدید می‌شود.

لباس سورئال

تضاد

استفاده از عنصری که همخوانی چندانی با استایل شما ندارد، می‌تواند مبالغه‌آمیزی فراواقع‌گرایانه را وارد استایلتان کند.

استایل روزمره سورئال

مبالغه

به شکل‌های مختلف می‌توان در استایل مبالغه کرد. مثلا آرایشی که عامدانه غلیظ‌تر از آن‌چه که لازم است، اجرا شود، با تاکید بر برخی بخش‌های آن.

آرایش سورئال

در نهایت قرار نیست که سورئالیسم معمول باشد، چراکه قرار نیست خود را به تعاریف روزمره از آن‌چه که واقعی‌ست و آن‌چه که درست تلقی می‌شود محدود کند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده − 4 =

سبد خرید

سوالی؟ پرسشی؟ پیام دهید