آموزش بستن کراوات

آموزش گره زدن کراوات: طرز بستن انواع گره رسمی و غیررسمی

در استایل شما، گره کراوات نقطه‌ای است که دیگران به آن توجه می‌کنند و به مخاطب‌تان کمک می‌کند که روی صورت‌تان متمرکز بماند. به همین دلیل، مهم است که بدانید چطور کراوات خود را گره بزنید تا ظاهر شما را متشخص نشان دهد. اگر که تازه می‌خواهید گره زدن کراوات را یاد بگیرید یا این‌که میل دارید گره‌ای جدید را برای مراسمی که در پیش‌رو دارید امتحان کنید، مطلب امروز پارچی برای شما است.

انتخاب گره مناسب

ابتدا باید راجع به یقه پیراهن‌تان سخن بگوییم، چون وقتی که تفاوت‌های یقه‌ها را بشناسیم، کارمان برای انتخاب گره‌ کراوات ساده خواهد بود. چرا که نوع گره انتخابی است که شما می‌کنید، اما یقه‌ پیراهن‌تان قابل تغییر نیست و شکل و اندازه‌اش را نمی‌توانید عوض کنید. اگر شما کروات خود را گره به سبک «ویندزر» (Windsor knot) بزنید، درحالی‌که یقه پیراهن‌تان کلاسیک است، این ترکیب بر استایل شما ناموزون به نظر خواهد رسید. یا مثلاً اگر گره را به سبک «شرقی»(oriental knot) یا مدل «فر این هند» (four in hand knot) بزنید، اما یقه پیراهن‌تان کشیده باشد، باز هم به مشکل برمی‌خورید، چرا که مقداری از کراوات در کنار گره بیرون می‌زند.

کدام گره کراوات
هر مدل از گره کراوات، سبک و مناسبت مخصوص به خودش را می‌طلبد. انتخاب درست نوع گره، اولین قدم برای کراوات بستن است.

از طرفی، اگر می‌خواهید که گره کراوات‌تان به یقه‌تان بیاید، باید مطمئن شوید که گره کراوات، تمام فضای باز بین یقه را پر می‌کند. کافی است که به گره کراوات نگاه کنید و مطمئن شوید که نوار کراوات از اطراف یقه‌تان بیرون نزده است. همچنین بررسی کنید که گره‌‌ای که انتخاب کردید، آن‌قدر بزرگ نباشد که یقه پیراهن‌تان بخشی از آن را پوشیده باشد. البته اگر کمی از اطراف پوشیده باشد، طبیعی است، اما اگر بخش زیادی از گره پوشیده شده باشد، کمی عجیب و غریب به نظر خواهد رسید.

انتخاب اندازه گره کراوات

نوع کراواتی که شما انتخاب می‌کنید، تأثیر بسیار زیادی بر شکل گره کراوات‌تان می‌گذارد. اگر کراوات‌تان باریک باشد، گره‌‌اش نیز باریک خواهد بود و بالعکس. البته این همه ماجرا نیست. اندازه گره به مدل گره زدن شما نیز بستگی دارد. یک کراوات باریک که به مدل «شرقی» (orintal knot) گره زده شده است، در نهایت یک گره بسیار باریک به شما خواهد داد. از طرفی اگر شما یک کراوات متوسط (medium thick tie) داشته باشید، بهتر است مدل گره کلوین (Kelvin knot) را امتحان کنید، چرا که موقع گره زدن، یک دور بیشتر می‌زنید که این باعث می‌شود گره کمی بزرگ‌تر به نظر برسد. به هرحال، در نهایت آن‌چه که مهم است موزون بودن گره است.

انواع گره کراوات
انواع گره کراوات به همراه نام آن‌ها

هیچ نوع گره‌ای به صورت مطلق، درست یا غلط نیست، بلکه مهم موزون بودن گره با یقه پیراهن است. پس از این‌که چندین پیراهن رسمی خریداری نمودید، در طول زمان شما پی خواهید برد که برای هر پیراهن‌تان چه گره‌ای مناسب است و آن‌وقت می‌دانید که چه کراواتی را انتخاب کنید. شاید یک ‌روز کراوات‌تان را به مدل گره «ویندزور کامل» (Full windsor Knot) بستید و در روز دیگر مدل «فر این هند» (four in hand knot) مناسب به نظر می‌رسید. به هرحال، با گذشت زمان خودتان در انتخاب کراوات مناسب استاد خواهید شد.

گره کراوات ویندزور
کراوات با گره ویندزور

گره کراوات مدل «شرقی» (Oriental Knot)

حالا که کاملاً متوجه اهمیت تناسب شکل یقه پیراهن، اندازه گره و مدل گره شده‌اید، بیایید به سه‌تا از آسان‌ترین مدل‌های گره کراوات نگاهی بیاندازیم. اگر گره مدل «شرقی» را انتخاب کرده‌اید، پیشنهاد ما این‌ است که یقه پیراهن‌تان کلاسیک و فاصلهٔ زیادی بین آن یقه وجود نداشته باشد، چرا که گره مدل «شرقی»، بسیار کوچک است. همچنین می‌توانید بین یقه، یک پین یا گیره یقه هم وصل کنید، چون که در مجموع این مدل گره فضای زیادی را اشغال نمی‌کند.

گره کراوات شرقی
گره شرقی کراوات: همانطوری که مشاهده می‌کنید، گره شرقی ساده‌ترین و کوچک‌ترین مدل گره برای کراوات بستن است.

مراحل بستن گره مدل «شرقی» (Oriental Knot):

  • ابتدا، کراوات را آزاد و به صورت برعکس (طوری که دوخت پشت کراوات روی سینه شما قرار گیرد) دور گردن خود بیاندازید، طوری‌که انتهای باریک‌تر سمت راست و انتهای پهن‌تر سمت چپ شما قرار گیرد. دقت کنید که انتهای پهن، به نسبت انتهای باریک‌، پایین‌تر قرار گیرد. عموماً فاصلهٔ این دو باید اندازه پنج انگشت بالاتر از کمربند قرار ‌گیرد.
    حالا انتهای باریک‌تر را روی انتهای پهن قرار دهید. (دقت کنید که در این مرحله هم باید کراوات شما برعکس باشد و دوخت آن رو به مخاطب باشد.) با انگشت اشاره و شست دست چپ‌تان جایی را ‌که دو انتهای کراوات روی هم قرار گرفته‌اند، نگه دارید.
  • سپس با دست راست، انتهای بزرگ‌تر را دور انگشت شست و اشاره دست چپ‌تان، یعنی محل تقاطع دو انتها دور دهید، طوری که در نهایت یک فضای خالی و شکاف بین تقاطع و دور ایجاد شده در این مرحله وجود داشته باشد.
  • حالا انتهای پهن‌تر را از میان هفتی ایجاد شده در بالای کراوات و شکاف ایجاد شده در مرحله قبل رد کنید و آن را بکشید.
  • وقتی که انتهای پهن را از شکاف رد کرده و آن را می‌کشید، گره را همچنان نگه دارید. قبل از این‌که گره را سفت کنید، دقت کنید که بالای لبهٔ پهن را با انگشتتان گرفته باشید تا در نهایت یک شکاف که به اصطلاح «گودی کراوات» نامیده می‌شود، در بالای انتهای پهن کراوات، درست در پایین گره ایجاد شود.

گودی کراوات چیست؟

گودی کراوات یک فرورفتگی است که شما به عمد آن را روی کراوات‌تان ایجاد می‌کنید تا توجه جمع را به شما و استایل‌تان جلب کند و تقارن گره کراوات نشان دهد و همچنین باعث شود تا استایل‌تان خیلی رسمی، خشک به‌نظر نرسد. موقع بستن کراوات، هنگامی‌که گره آن شکل گرفت، گودی کراوات را تنظیم کنید و حالا گره را تا روی یقه بالا بکشید. برای این‌ کار کافیست انتهای باریک‌تر را با دست راست خود، درحالی‌که با دست چپ گره را گرفته‌اید، بکشید.

گودی کراوات
تاثیر گودی کراوات را می‌توانید در این تصویر ببینید.

بعضی افراد دوست دارند پس از بستن کراوات، انتهای باریک‌تر را در شیاری که در پشت انتهای بزرگ‌تر تعبیه شده است، رد کنند. بعضی از افراد البته از انجام چنین کاری اجتناب می‌کنند، چراکه معتقدند این‌طور بی‌آلایش دیده می‌شوند. همچنین اگر دوست دارید که کراوات‌تان همیشه صاف و مستقیم بایستد، از گیره کراوات استفاده کنید.

گره مدل «فر این هند» (the Four-in-hand Knot)

این مدل گره، نامتقارن است. همچنین بستن آن بسیار ساده است. این گره در کراوات‌ها سایز متوسط و سایز بزرگ بسیار خوب نمایان می‌شود. این مدل برای کراوات‌های غیررسمی بافت (knit ties) بسیار مناسب است. مدل فر این هند، شاید در سرتاسر جهان، پراستفاده‌ترین و مشهورترین باشد. این گره بسیار مشابه مدل «شرقی» است. همچنین با این گره شما می‌توانید به راحتی از گیره و پین یقه استفاده کنید، چراکه این گره بسیار کوچک است.

گره زیبا کراوات
گره فر این هند

مراحل بستن گره مدل «فر این هند» (the Four-in-hand Knot):

  • کراوات را دور گردنتان بیاندازید (روی کراوات جلو سینه شما قرار گیرد، پشت کروات پنهان باشد)، و مثل مدل قبل، طوری این‌ کار را کنید که انتهای پهن‌تر در سمت چپ و انتهای باریک‌تر در سمت راست‌تان قرار گیرد. همچنین مثل مدل قبل، انتهای باریک‌تر باید به‌اندازهٔ چهار انگشت بالاتر از کمربندتان قرار گیرد و درنتیجه انتهای پهن به نسبت انتهای باریک، پایین‌تر قرار گیرد.
  • انتهای پهن را روی انتهای باریک قرار دهید. حالا یک نقطه تقاطع ایجاد شده است. با انگشت اشاره و شست دست چپ این نقطه را بگیرید.
  • یک دور(۳۶۰ درجه) انتهای پهن را حول نقطهٔ تقاطع و دور انگشت اشاره دست چپ‌تان بچرخانید.
  • حالا انتهای پهن را از هفتی بالای گره رد کنید و آن را در شکافی که در میان انگشت اشاره دست چپ‌تان ایجاد شده است، قرار دهید.
  • حالا انتهای پهن را با دست چپ بکشید تا گره درست شود و همزمان با دست راست گره را تنظیم کنید.
  • قبل از این‌که گره را کاملا سفت ببندید، گودی کراوات خود را شکل دهید و آنگاه گره را سفت کنید.

حواستان باشد که پس از آن‌که گره را کامل بستید، گره به سمت چپ یا راست یقه‌تان متمایل نباشد و کاملاً در وسط قرار گرفته باشد. همانطور که گفته شد، این مدل گره نامتقارن است و بسته به این‌که کراوات شما چه نوعی باشد، درجهٔ عدم‌تقارن آن متغیر است. البته جای نگرانی نیست، چون این دقیقاً چیزی است که این مدل گره را جذاب می‌کند!

گره مدل «کلوین» (The Kelvin Knot)

این مدل گره، عملاً همان گرهٔ مدل «شرقی» است، با این تفاوت در نهایت گره شما حجیم‌تر از آب درمی‌آید، چراکه در طی بستن آن، یک دور اضافه‌تر می‌اندازید که منجر به گره بزرگ‌تر می‌شود. مراحل بستن این مدل گره، بسیار مشابه مدل اول است.

گره کلوین کراوات
گره کلوین از نمای نزدیک
  • کراوات را به صورت برعکس دور گردنتان قرار دهید (طوری که دوخت و درز پشت کراوات روی سینه شما قرار گیرد)، همچون مدل‌های قبلی، دقت کنید که انتهای پهن‌تر در سمت چپ و انتهای باریک‌تر در سمت راست‌تان قرار داشته باشد. همچنین مثل مدل‌های قبل، انتهای باریک‌تر باید به‌اندازهٔ چهار انگشت بالاتر از کمربندتان قرار گیرد و درنتیجه انتهای پهن به نسبت انتهای باریک، پایین‌تر قرار گیرد.
  • انتهای باریک را روی انتهای پهن رد کنید و نقطهٔ تقاطع را با انگشت اشاره و شست‌تان بگیرد.
  • انتهای پهن‌تر را یک دور، دور نقطه تقاطع و انگشتی که با آن، این نقطه را گرفتیه‌اید، بپیچانید و محکم آن را بکشید. حالا مجدداً این نیم‌گره را با انگشت اشاره و شست دست چپ‌تان بگیرید.
  • یک‌بار دیگر مرحلهٔ قبل را تکرار کنید؛ به این شکل که انتهای پهن را دور نیم‌گره بپیچانید.
  • حالا انتهای پهن را از هفتی بالای نیم‌گره رد کنید و در شکاف بین انگشت اشاره دست چپ‌تان رد نمایید. با دست چپ گره را بگیرید و با دست راست انتهای پهن را بکشید تا گره کامل شود. نکته‌ای که باید در نظر بگیرید این است که شما هنگام تشکیل نیم‌گره، دو شکاف دارید (چون دو بار انتهای پهن را دور نقطه تقاطع چرخانده‌اید). باید دقت کنید که برای تشکیل گره از نیم‌گره، انتهای پهن را از شکاف بیرونی و دومی رد کنید و نه اولی.
  • هنگامی‌که انتهای پهن را از شکاف رد کردید، قبل از تکمیل گره، گودی کراوات مورد نظر را ایجاد کنید و سپس گره را سفت کنید.

نکته‌ای راجع به طول کراوات

هنگامی‌که کراوات‌تان کامل بستید، باید طول انتهای باریک‌تر کراوات دقیقاً هم‌اندازه با طول انتهای پهن باشد و دقیقاً تا روی کمربندتان پایین آمده باشد، هرچند که بسته به موقعیت، طول کراوات می‌تواند بالاتر یا پایین‌تر از کمربندتان باشد.
اگر قد شما بسیار بلند است و نیم‌تنهٔ بالایی‌تان بلند است، باید کراوات بلندی بزنید و اگر قد شما کوتاه است، بالعکس.

اندازه درست قد کراوات

برایتان مفید خواهد بود:

هر آنچه از کراوات و ساخت استایل با آن و ست کردنش باید بدانیم

5 مدل کراوات که هر شخص خوش‌ استایلی باید داشته باشد

تمام قوانین ساخت استایل تماما رسمی ویژه‌ی مراسم و جشن ها

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک + 10 =

سبد خرید

سوالی؟ پرسشی؟ پیام دهید