عینک آفتابی مناسب

چگونه یک عینک آفتابی مناسب بخریم؟

 

یکی از رایج‌ترین سوالاتی که بسیاری از افراد به هنگام خرید عینک آفتابی با آن مواجه می‌شوند، این است که چگونه یک عینک آفتابی مناسب بخریم که کیفیت و دوام بالایی داشته باشد. به طور کلی خرید عینک آفتابی یکی از کارهایی که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است؛ زیرا عینک آفتابی علاوه بر اینکه در زیبایی استایل بسیار تاثیرگذار است، از قدرت محافظتی بالایی از چشم‌ها در برابر هرگونه اشعه مضر برخودار می‌باشد. از این رو در حین انتخاب و خرید عینک آفتابی مناسب باید به نکات مختلفی توجه شود. برای اینکه بتوانید از نحوه انتخاب یک عینک آفتابی خوب و مناسب اطلاع پیدا نمایید، می‌توانید این مطلب مهم پارچی را تا انتها دنبال کنید.

راهنمای خرید عینک آفتابی مناسب

 

به طور کلی خرید یک عینک آفتابی مناسب که بتواند به خوبی از چشمان شما محافظت نماید و ماندگاری زیادی نیز داشته باشد، مستلزم این است که چندین نکته و معیار مهم را هنگام خرید آن در نظر داشته باشید. از جمله موارد مهم در این زمینه شامل موارد زیر است:

 

محافظت عینک در برابر اشعه UV

 

یکی از مهمترین ویژگی‌هایی که یک عینک آفتابی مناسب باید از آن برخوردار باشد، این است که بتواند در برابر تابش نور خورشید از چشم‌ها محافظت نماید. به طور کلی نور خورشید دارای اشعه‌های مضری است که می‌تواند به چشمان شما آسیب زیادی وارد نماید. از این رو به هنگام انتخاب و خرید عینک آفتابی مناسب باید حتما به این موضوع توجه داشته باشید که عینک مورد نظر در برابر اشعه‌های مضر خورشید از محافظت صددرصدی برخوردار باشد. این اشعه‌های مضر به مرور زمان می‌توانند موجب بروز بیماری‌های مختلف چشمی مانند آب مروارید، حساسیت چشمی و … شوند. در همین راستا می‌توان به این موضوع اشاره کرد که به طور کلی دو نوع اشعه UV وجود دارد. اشعه UVB که برای چشم‌ها بسیار مضر به حساب می‌آیند و معمولا در فصل تابستان بیشترین میزان این اشعه وجود دارد. اشعه UVA نیز از دیگر پرتوهای مضری است که از آسیب‌رسانی بالاتری برخوردار است و باید حتما در برابر آن از عینک‌های مخصوص جهت جلوگیری از آسیب‌دیدگی چشم‌ها استفاده نمود.

عینک یو وی

جنس عدسی عینک

 

از دیگر معیارهای بسیار مهمی که می‌توان در زمینه خرید عینک آفتابی مناسب مطرح نمود، جنس به کار رفته در ساخت عدسی عینک است. این روزها عینک‌های آفتابی با لنزها و عدسی‌های مختلفی تولید و به بازار عرضه می‌شوند. برخی از انواع عدسی‌های عینک‌ها از جنس اپتیکی هستند که از جمله لنزهای استاندارد برای عینک‌ها به حساب می‌آیند. عدسی اپتیکال از مقاوت بسیار بالایی در برابر هرگونه ضربه و خراشیدگی برخوردار است و دوام زیادی دارد. یکی از مهمترین ویژگی‌های این نوع عدسی‌ها، این است که از خاصیت ضد انحراف بینایی برخوردار هستند. البته این نوع عدسی‌ها قیمت بالایی نیز دارند و به دلیل شیشه‌ای بودن آنها، هر لحظه امکان شکستن آنها وجود دارد. از این رو افرادی که همواره در معرض ضربات مختلفی هستند، بهتر است از این عدسی‌ها استفاده نکنند.

عدسی مناسب عینک

عدسی‌های آکریلیک نیز از دیگر عدسی‌های پراستفاده‌ای هستند که دارای قیمت ارزانی می‌باشند. از این رو افرادی که دنبال عینک‌های آفتابی با قیمت مناسب هستند، می‌توانند عینک آفتابی که دارای عدسی آکریلیک است را خریداری نمایند. این نوع عدسی‌ها از نوع ضدخراش می‌باشند و به دلیل دید و وضوح خوب بسیار مناسب هستند. یکی دیگر از بهترین گزینه‌ها عدسی‌هایی از جنس پلی‌کربنات و پلی‌اورتان هستند. این نوع عدسی‌ها بسیار سبک هستند و خاصیت ضد‌خراش و ضد‌ضربه نیز دارند. وضوح دیدی که این نوع عینک‌ها ایجاد می‌کنند، بسیار عالی بوده و برای افرادی که به دنبال یک عینک آفتابی با کیفیت فوق‌العاده هستند، بسیار مناسب است.

جنس فریم عینک آفتابی

پس از بررسی ویژگی‌هایی مانند جنس عدسی عینک آفتابی، نوبت به بررسی ویژگی مهم دیگری شامل جنس فریم عینک آفتابی می‌رسد. افراد در زمان خرید عینک آفتابی مناسب حتما باید به جنس فریم آن دقت لازم را داشته باشند. فریم‌هایی که برای عینک‌های آفتابی در نظر گرفته می‌شوند، دارای جنس‌ها و ویژگی‌های مختلفی هستند. عینک‌های آفتابی دارای فریم فلزی نسبت به سایر فریم‌ها رایج‌تر بوده و از قابلیت‌هایی زیادی نظیر تنظیم راحت، ضدزنگ‌زدگی، انعطاف‌پذیری بالا، دوام زیاد و … برخوردار هستند. فریم‌های فلزی می‌توانند متناسب با هر اندازه و فرم صورتی به راحتی ساخته شوند.

جنس مناسب عینک آفتابی

به طور کلی فریم‌های فلزی برای افراد ورزشکار مناسب نیستند؛ زیرا نمی‌توانند به طور محکم بر روی صورت قرار نمی‌گیرند. فریم جنس پلی‌کربنات نیز از دیگر فریم‌هایی است که معمولا برای ساخت عینک‌های آفتابی مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع فریم که مانند پلاستیک است، دارای ایمنی بالایی بوده و در برابر هرگونه ضربه کاملا مقاوم است. فریم استات نیز از دیگر جنس‌های مورد استفاده برای فریم عینک است که نسبت به فریم پلی‌کربنات دارای انعطاف بیشتر، وزن سبک‌تر و دوام بیشتری است.

 

اندازه فریم عینک آفتابی

 

افراد برای اینکه بتوانند عینک آفتابی مناسبی را خریداری نمایند، باید به سایز و اندازه فریم عینک است. به طور کلی اندازه عینک آفتابی باید براساس فرم صورت انتخاب شود. برای صورت‌های بزرگ باید عینک‌هایی با سایز فریم بزرگتر در نظر گرفته شود و برای صورت‌های کوچک نیز عینک‌هایی با فریم کوچک مناسب است. برای اینکه بتوانید اندازه مناسب را انتخاب کنید، باید سه ویژگی مهم شامل اندازه دسته عینک، اندازه عدسی عینک و اندازه پل عینک را مدنظر قرار دهید. اندازه ای که برای عدسی باید در نظر گرفته شود، شامل اندازه لبه داخلی عدسی نسبت به اندازه لبه بیرونی بوده که این اندازه معمولا بین 40 الی 60 میلی‌متر است. همچنین اندازه دسته عینک نیز با طول دسته مشخص می‌شود تا به طور معمول این اندازه باید بین 120 الی 150 میلی‌متر باشد. اندازه‌ای که به عنوان پل عینک محاسبه می‌گردد را می‌توان از فاصله میان دو عدسی عینک در نظر گرفت.

اندازه مناسب عینک آفتابی

تکنولوژی عدسی عینک آفتابی

 

تکنولوژی که در ساخت عینک آفتابی مورد استفاده قرار می‌گیرد نیز می‌تواند نشان‌دهنده کیفیت عینک موردنظر شما باشد. بسیاری از عینک‌هایی که از جنس باکیفیتی برخوردار هستند، از نوع پلاریزه بوده و می‌توانند برای استفاده در شرایط آب‌و‌هوایی مختلف کاملا مناسب باشند. عینک‌های پلاریزه از بازتاب نور به صورت عمودی جلوگیری می‌کنند که این ویژگی از محدود شدن دید افراد و خستگی چشم جلوگیری می‌نماید. همچنین عینک‌های پلاریزه می‌توانند در برابر نورهای مستقیم و شدید نیز از چشم به راحتی محافظت نمایند. البته باید به این نکته مهم توجه داشته باشید که پلاریزه بودن یک عینک با ضداشعه UV بودن آن کاملا متفاوت است.

تکنولوژی عینک آفتابی

عدسی پلاریزه می‌تواند از تابش شدید نور به چشم جلوگیری نماید، اما قادر به انسداد اشعه فرابنفش نمی‌باشد. پس حتما در نظر داشته باشید که عینک آفتابی موردنظرتان از این دو ویژگی برخوردار باشد. برخی دیگر از انواع عینک‌های آفتابی دارای تکنولوژی فتوکرومیک هستند که در محیط‌های مختلف با شدت نورهای متفاوت، می‌توانند به راحتی تغییر حالت دهند. به عنوان مثال در محیط‌های تاریک عدسی عینک روشن شده و در محیط‌های روشن عدسی تاریک می‌گردد. از این رو این نوع عینک‌ها در تمامی موارد قابل استفاده هستند و نیازی به تعویض آنها نخواهد بود.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 1 =

سبد خرید

سوالی؟ پرسشی؟ پیام دهید