چطور استایل شیک داشته باشیم

شیک بودن را نمی‌توان جعل کرد! (راهنمای ساخت استایلی شیک)

جمله مشهوری از کارل لاگرفلد است که گویای تمام مطلب طولانی امروز پارچی است: ” شیک بدون را نمی توان جعل کرد اما با یک لباس جعلی نیز می توان شیک بود “.  با اتمام این جمله و درک آن، سوال اصلی آغاز می شود. چطور می توان شیک بود؟ پیش از هرچیزی تصمیم داریم جمله ی ناامید کننده ای را با شما به اشتراک بگذاریم! شیک بدون اصلا کار آسانی نیست! دانش، مطالعه، آزمون و خطا و کلی زمان نیاز است تا بتوانید خودتان را شیک بنامید.

جزئیات استایل شیک

بگذارید اینگونه بحث را ادامه دهیم: تاکنون شده با خودتان بگویید فلانی آدم بسیار شیک پوشی است؟ این فرد به نظر شما چه خصوصیاتی دارد؟ به محض اینکه بخواهیم به این چپرسش پاسخ بدهیم متوجه خواهیم شد که توضیح شیک پوشی هم گاهی سخت است! شیک پوش بدون مجموعه ای از اصولی است که وقتی رعایت می شوند، اثر شگفت انگیزی را بر استایل کلی انسان می گذارند! نگران نباشید، ما همه این موارد را با هم مرور خواهیم کرد. اما باید بدانید که گاهی کسی را می بینید که همیشه لباس های مختلفی می پوشد ولی همواره استایلی شیک و زیبایی دارد. ببینید گاهی افراد بدون آن که حتی خودشان متوجه شوند، این موارد و اصول اولیه شیک پوشی را رعایت می کنند. می دانید که افرا همه یکجور نیستند، گاهی عده ای تنها با تماشا کردن به خوشتیپ ها، ناخودآگاه اصول کلیدی ساخت استایل آنها را می آموزند و بدون آنکه قشاری به خود بیاورند، همه آنها را رعایت می کنند.

اصول اولیه شیک پوشی

اصول پایه ای شیک پوش بودن را به دسته های مختلف تقسیم می کنیم و برای هر کدام توضیح مفصلی می دهیم. کمربند هایتان را ببندید و آماده باشید تا کلی مورد مهم را با هم مرور کنیم. از هیچ کدام این موارد به سادگی نگذرید. همه آن ها را با دقت مورد بررسی قرار دهید. در این میان ممکن است به موارد متناقضی برسیم که به دلیل گستردگی سبک ها و استایل های مختلف و از همه مهم تر مطرح شدن بحث سلیقه و پررنگ بودن آن در دنیای لباس است. اما جای هیچ نگرانی ای نیست چون با مطالعه دقیق و بررسی مکات اصلی، کلید های طلایی شیک پوش بدون را بدست خواهید آورد. در چنین شرایطی حرفه ای بودن، با کمی تمرین، به طور نامحسوس به شما القا خواهد شد!

استایل شیک آبی

لازم به یادآوری است که سعی می کنیم تخصصی تر به این موضوع نگاه کنیم و هم موارد عمومی و هم موارد حرفه ای را با شما به اشتراک بگذاریم.

قدم اول: توجه به سیلوئت

بگذارید از کلیات شروع کنیم و پس از آن وارد جزئیات شویم. در قسمت کلیات مهمترین قسمت، سیلوئت ها هستند. سیلوئت به طرح‌های سایه مانندی گفته می‌شود که با صرف نظر از تمام جزئیات، تنها محیط استایل و لباس و یا طرح کلی را تعریف می‌کنند.

انواع سیلوئت ها
به ترتیب از سمت راست: ساعت شنی، مثلثی، مثلثی وارون، مستطیلی

به عنوان مثال در عکاسی، سیلوئت به عکس هایی گفته می‌شود که کاملا ضدنور هستند و در آن ها تنها محیط تعریف شده و جزئیات سوژه عکاسی اصلا معلوم نیست. آنقدری بحث سیلوئت ها گسترده است که اگر بخواهیم خیلی دقیق در موردشان صحبت کنیم ممکن است هیچگاه به موضوع اصلی یعنی شیک‌پوشی نرسیم. لذا تنها به مشهور ترین و رایج ترین سیلوئت های طراحی می پردازیم.

عکاسی سیلوئت
در عکاسی، سیلوئت به عکس های ضد نور گفته می شود: همانطوری که می بینید در سیلوئتی ها، جزئیات درونی مفهومی ندارند و تنها محیط مطرح است.

پیش از ساخت استایل شما باید متوجه باشید که استایل و اندامتان در کدام یک از سیلوئت های طراحی قرار می گیرد و از آن مهمتر باید در نظر بگیرید که میخواهید با استایل تان چه مفهومی را به مخاطب برسانید. چون مهمترین رکنی که در شیک پوشی لازم است این است که استایلی که انتخاب می کنید با لباس و مفهوم پشت آن و از همه مهمتر با شخصیت حقیقی شما همخوانی داشته باشد.
فراموش نکنید که شیک پوش ها افرادی تاثیرگذارند!

به عنوان یک توضیح کلی، سیلوئت ساعت شنی و مثلثی برای استایل های فانتزی و مجلسی تر، سیلوئت مستطیلی برای طرح های مینیمال و خنثی سیلویت مثلثی وارونه ویژه ی استایل های قدرتمند و مردانه تر است. (برای خانم ها، استایلی فمینیسمی می سازد).

خلاصه که برای شیک بودن، پیش از انتخاب لباس، به سیلوئت ها توجه کنید و در نظر داشته باشید که چه تصمیمی برای استایلتان دارید. کلیت استایل و ست لباستان را تعریف کنید و سپس وارد جزئیات شوید.

نکات مهم شیک پوشی بر اساس سیلوئت اندام

اگر سیلوئت اندامتان گلابی یا مثلثی است، دامن های A شکل و یا شلوارهای دمپا گشاد به شما بسیار می آیند و ساختار کلی تان را متناسب تر می کنند. (چون در این شرایط باسن بزرگتر است و بهتر است به پایین پا ها نیز تا حدودی حجم بدهید). همچنین ویژه شما توصیه می‌کنیم که به گردنبند و اکسسوری هایی نظیر گوشواره و غیره بیشتری اهمیت بدهید چون با توجه به ساختار کلی استایلتان بیشتر از سایرین خودشان را نشان می دهند.

سیلوئت ساعت شنی
کلا سیلوئت ساعت شنی فانتزی، بسیار کلاسیک و رسمی است.

آقایان که سیلوئت های مثلثی وارونه برایشان جذاب است توجه داشته باشند که برخلاف تصورتان دور سینه زیاد و کلا سینه های برجسته در مدلینگ تا حدودی منسوخ شده اند. کافی است نگاهی مختصر به جدیدترین کت واک برندهای مختلف و مدل های مخصوص آن ها بیاندازید. متوجه خواهید شد که بجای دور سینه تمرکز بیشتر بر روی سرشانه ها و قدرتمند ساحتن آنها می تواند برای طرفداران این سیلوئت مفید تر و حرفه ای تر باشد.

سیلوئت مثلثی
سیلوئت مثلثی با قدرت گرفتن فمینیسم از روی الگوی اندام مردانه برای خانم ها تعریف شد. (ترند شدن اپل ها را به خاطر دارید؟)

برای سیلوئت های مستطیلی، توجه کنید که این ساختار در دهه 20 میلادی آمریکا مشهور شده و ممکن است در حال حاضر کمی قدیمی به نظر بیاید، در نتیجه توصیه می کنیم که اگر این سلوئت را انتخاب می کنید حتما توجه داشته باشید که لباس یا مانتوی شما، مدرن و بروز باشد وگرنه ممکن است شرایط کمی خطرناک و چالشی شود!

کوکو شنل و سیلوئت مستطیلی
کوکو شنل و سیلوئت مستطیلی

و در انتها لازم به یادآوری می دانیم که سیلوئت ها را بر اساس اندام و مفهوم، جایگاه و شرایط مشخصی که قصد پوشیدن لباس را دارید، انتخاب کنید.

قدم دوم: توجه به اصول رنگ ها و اثر آن ها بر یکدیگر

در قدم بعدی لازم است که به دنیای رنگ ها وارد شوید. شاخت اصولی رنگ ها برای شیک بودن شاید بتوان گفت گاهی مهم ترین اصل بوده و تاثیری شگرفت بر استایلتان دارد. پیش از شروع لازم است تا حدودی از اثر رنگ ها بر یکدیگر و ارتباطشان با هم بدانید (مکمل های رنگی را بیاموزید) و پس از آن وارد ست کردن لباس و دنیای بیکران آن بشوید.

استایل شیک و زیبا

برخی از موارد در ارتباط با رنگ ها ممکن است فراتر از روانشناسی رنگ و سلقیه انتخابی شما باشد که در زیر لیست می کنیم:

به طوری کلی رنگ های روشن به استایلتان حجم بیشتری می دهند و شما را برجسته تر می کنند. همینطور لباس های تیره لاغر تر نشانتان می دهند.

لباس های یکدست و تک رنگ، (یعنی اگر بالاتنه و پایین تنه یک رنگ باشند) باعث می شوند اندامتان، کشیده و لاغر تر شود.

اگر بالاتنه و پایین تنه را با رنگ هایی متفاوت در نظر بگیرید، شما را قد بلند تر نشان می دهد.

الگوهای (پترن) عمودی شما را کشیده، الگوهای (پترن) افقی، عریض تر نشانتان می دهند.

هر رنگی، حس منحصر به فرد و مخصوص به خودش را منتقل می کند. در مورد هر رنگ بخوانید و مکمل ها و نحوه ست کردن آنها را بیاموزید: چند نمونه برای کمک به شما از مجله پارچی: نارنجی، ارغوانی و … .

توصیه پارچی برای کسانی که ترکیب های رنگی آماده می خواهند:

بهترین ترکیب رنگ های جدید و آماده برای ست کردن و ساخت استایل در سال 2019

زیباترین ترند های بهار 2020

برای شیک بودن انتخاب 3 رنگ کافی است

توجه داشته باشید برای شیک بودن تا جای ممکن باید در انتخاب طرح و رنگ لباس، مینیمال برخورد کنید. خیلی رنگ به رنگ نپوشید. یکی از ویژگی های جدایی ناپذیر استایل شیک، سنگینی و متانت نهفته درون آن است. به کار بردن 2 رنگ در ست لباس ها کاری آسان است. کافی است مکمل های رنگی را در کنار هم بکار ببرید. (در یک چرخه رنگی به هر دو رنگی که مقابل یکدیگر قرار بگیرند مکمل می گویند. به طور علمی تر، از ترکیب هر دو رنگ مکمل، رنگی حنثی یعنی سیاه، سفید و یا خاکستری پدید می آید.)

چرخه رنگ
در چرخه رنگ ها هر دو رنگی که رو به روی هم قرار بگیرند نسبت به هم مکمل اند.

اما توصیه ما استفاده از 3 رنگ برای ساخت استایل شیک شماست. معمولا 3 رنگ، بهترین کمیت برای تعداد رنگ هاست. نه زیاد است نه کم. در مورد کمی و یا زیادی، در انتخاب خودِ رنگ ها سعی کنید شخصی سازی کنید. یعنی چه؟ یعنی اینکه به توصیه ما برای به کار بردن دقیقا 3 رنگ گوش دهید، اما اگر اصرار داشتید که مینیمال و یا زیادی ساده بپوشید، دو رنگ را نزدیک به هم انتخاب کنید. و یا یک رنگ را از جهت حجمی، کمتر از بقیه در نظر بگیرید. (شاید حتی در حد یک اکسسوری)

چطور 3 رنگ را انتخاب کنیم؟

برای انتخاب 3 رنگ 2 راهکار پیشِ رو داریم:

رنگ های هم خانواده

رنگ های هم خانواده به رنگ هایی گفته می شود که نزدیک به یکدیگرند. به سادگی می توانید سه رنگی که به شکل تناژی به هم نزدیک اند را انتخاب کنید. به عنوان مثال آبی کم رنگ در کنار آبی پر رنگ و بنفش، می تواند یک نمونه از ست لباس با رنگ هم خانواده آبی باشد. یا مثلا، ارغوانی و قرمز و کرم! ترکیبی فوق العاده زیبا و شیک.

ارغوانی کرم و ست کردن این دو رنگ
به نزدیکی دو رنگ توجه داشته باشید. (عامل اصلی زیبایی این استایل)

همچنین می توان دو رنگ را نزدیک به یکدیگر انتخاب کرد ولی رنگ سوم را خنثی در نظر گرفت: یعنی سیاه و سفید و خاکستری.

ترکیب رنگ 3تایی از چرخه رنگ

روش دوم انتخاب سه رنگ به صورت مثلثی از داخل چرخه رنگ هاست. در این روش که ما را به سه رنگ هماهنگ و کامل نسبت به یکدیگر می‌رساند، کافی است مثلث متساوی الاضلاعی را درون چرخه رنگها بیندازید و به زاویه ای دلخواه آن را بچرخانید. به هر شکلی که این مثلث درون چرخه رنگ ها قرار گرفت، سه راس آن، سه رنگ کامل و هماهنگ را با یکدیگر می سازد: این 3 رنگ با هم بسیار هماهنگ و همخوان هستند و به شکل بصری ترکیبات بسیار کاملی هستند. در استایل خود این 3 رنگ را بکار ببرید و شگفت زده شوید!

رنگ 3 تایی از چرخه رنگ
مثلث متساوی الاضلاع داخل چرخه را هر طوری که می خواهید بچرخانید و هر بار 3 ترکیب رنگ جدید کاملی را بدست بیاورید.

توجه به خیاطی و دست دوز بودن لباس ها

این مورد که ممکن است گاهی در شرایط خاصی هزینه آور باشد، برای شیک پوش ها امری بدیهی و برای تازه کار ها عجیب و غیر منتظره است. سعی کنید به خیاط و دست ساز بودن لباس اهمیت بیشتری بدهید. لباس های دست دوز برخلاف ماشینی ها، انعطاف پذیری بیشتری دارند. بهتر سیلوئت اندامتان را در بر می‌گیرند و در قسمت درز ها و لبه ها کیفیت دوخت بالاتر آنها باعث بهتر ماندن لباس در تن می شود. کلا دوخت های ماشینی به دلیل سرعت زیادی که دارند، از کیفیت آن ها کاسته می شود. (کاری به فست فشن نداریم چون در این صورت مشکلاتی نظیر استفاده فراوان از پلاستیک ، متریال و پارچه ضعیف نیز به آن ها اضافه می شود).

جین دست دوز

اگرچه لباس دست دوز پوشیدن بیشتر به لوکس گرایی برمی‌گردد تا صرفاً شیک بودن. اما باز هم اگر محدودیتی در بودجه ندارید، حتما این مورد را لحاظ کنید و لباس دست دوز بپوشید چون تاثیر شگفت‌انگیزی بر استایل شما خواهد گذاشت.

ساخت استایلی ماندگار بجای ترندی پوشیدن

در مطلب اختصاصی پارچی درباره این موضوع بخوانید: چطور استایلی بدون تاریخ انقضا داشته باشیم؟ افراد شیک پوش بیشتر به استایل توجه دارند تا مد و ترند و دنیای زودگذر فشن. (توجه داشته باشید که مد و ترند همان چیزی است که میخرید اما استایل آن چیزی است که با مد می سازید و مخصوص خودتان است.) در نتیجه برای شیک بودن باید استایل و روش های ساخت آن را بیاموزید نه صرفا تبعیت کردن از ترندهای روز و دنیای سریع فشن. بیشتر از همین قدر درباره این موضوع توضیح نمی دهیم چون در مطلب فوق قدر کافی توضیح داده شده است.

تاثیر سلامت بر شیک بودن

سلامت پوست و موی سر، عامل بسیار تاثیر گذاری بر شیک بودن است. کسانی که به شیک بودن استایل خود اهمیت می دهند، حتماً در نظر دارند که پوستشان عاری از هرگونه جوش و لک و آکنه باشد. علاوه بر مراقبت از پوست صورت لازم است که به سلامت موهای خود و مدل های متناسب با صورتتان نیز توجه داشته باشید.

مراقبت از پوست

برای داشتن پوستی سالم، لازم است به موارد مختلفی نظیر شستشوی مرتب ، استفاده از لایه بردار، توجه به تغذیه و موارد اینچنینی دقت کنید که همگی را در مطلب جامع راهنمای مراقبت از پوست مطرح کرده ایم.

از موهایتان مراقبت کنید. سلامت موهایتان و تمیزی آنها خود به خود استایلتان را شیک تر جلوه می دهد. لازم به یادآوری نیست که کلا تمیز بودن از فاکتورهای اصلی شیک بودن است. تغذیه مناسب نیز در سلامت پوستتان نقش قابل توجهی دارد. غذای سالم مصرف کنید تا پوستتان شفاف، گیرا و زنده باشد.

تاثیر مینیمالیسم و ساده گرایی در شیک پوشی

از قدیم گفته اند که زیبایی در سادگی است! ساده گرایی یا مینیمالیسم، به زبان ساده، یعنی استفاده از المان های محدود برای رساندن یک مفهوم عمیق. وقتی از رنگ، طرح و المان های مختلف و شلوغ در استایل خود استفاده می کنید، زیاد بودن و پر رنگ بودن بخش های مختلف و متضاد آن با یکدیگر آنقدر ایجاد بی نظمی و تضاد می کند که گاهی کلاً مفهوم برای همیشه از دست می رود و مخاطب هیچ گاه نمی تواند تاثیر استایل شما را بپذیرد و بفهمند.
اما استفاده از استایل مینیمال باعث می شود که همنوازی و هارمونی بیشتری در استایل تان باشد و به محض اینکه چشم هر کسی به استایلتان خورد، در ابتدا هماهنگی را درک کند و پس از آن متمرکز شود بر روی قسمت هایی که خودتان از پیش، آن را در کانون توجه قرار داده اید.

استایل مینیمال

به عنوان مثال، در نظر بگیرید که می خواهید استایلی شیک داشته باشید، اما تمام دار و ندارتان یک ساعت زیباست! بسیار خوب با معجزه مینیمال می توانید به سادگی تیپی تاثیرگذار داشته باشید. کافی است پیراهن و شلوار خود را به ساده ترین شکل ممکن در قالب یکی از رنگ های خنثی در نظر بگیرید. و یا رنگ ها را نزدیک به هم انتخاب کنید، آن وقت به راحتی خواهید دید که ساعت شما چقدر در چشم خواهد بود و خودش را به خوبی نشان می دهد! لابد می پرسید چه ربطی داشت؟ مطلب استایل مینیمال را بخوانید تا پاسخ خود را دریافت کنید.

مسئله دیگری که در ساده گرایی مطرح بوده این است که داشتن یک استایل ماکسیمال، (نقطه مقابل مینیمال) که شیک و زیبا باشد، به مراتب سخت تر از داشتن استایل مینیمالی زیبا است! در نتیجه برای کسانی که مردد هستند و در ساخت استایل اعتماد به نفس کافی را ندارند توصیه جدی می کنیم که برای داشتن استایلی شیک، سراغ مینیمال و ساده گرایی بروند. گاهی تنها با انتخاب رنگ های نزدیک به هم و ساده، (بهتر است روشن نیز باشند) به سادگی هر چه تمام تر به استایلی شیک خواهید رسید.

استایل خیابانی توکیو 2020
طرف دیگر ماجرا زمانی مشخص می شود که دنیای مد و فشن و غول های بزرگ صنعت مد را زیر ذره بین قرار دهیم: با اندکی بررسی متوجه خواهیم شد که به غیر از چند استثنا (برند های نظیر گوچی و ورساچه) تمام دنیای فشن نیز به سمت ساده گرایی میل می کند.

در نظر گرفتن موقعیت ها و مناسبت ها

در نظر گرفتن موقعیت ها به معنی توجه به زمان، مکان و شرایطی است که برای آن لباس می پوشید. شک نداشته باشید کسی که استایلی شیک دارد، پیش از لباس پوشیدن تمام این جوانب را می سنجد و در نظر می گیرد. اینکه در چه فصلی هستید، دمای هوا چقدر است، اصلا خود هوا چطور است؟ ابری است یا آفتابی؟ و یا اینکه برای چه مناسبتی لباس می پوشید؟ همه موارد مذکور بر روی استایل شما اثر می گذارد.
به هر میزانی که وسواس و توجه در میزان شیک بودن استایل خود داشته باشید، به همان اندازه نیز نکته و مورد برای موقعیت های مختلف در ساخت استایل وجود دارد!


به عنوان مثال همیشه از استایلیست ها و بلاگر ها می شنویم که داشتن استایل شیک و جدی، بدون ساعت تقریباً غیر ممکن است و همه افرادی که در حیطه پیشنهاد و ساخت استایل فعال هستند، به خصوص برای آقایان، استفاده از یک ساعت را توصیه می کنند. اما آیا می دانستید که برای زمان های پس از غروب، یعنی شب و مهمانی های شبانه، ساعت تان باید صفحه تیره داشته باشد؟ و اگر بخواهید ساعت را در روز و ساعت های کاری استفاده کنید لازم است که صفحه آن رنگ روشن داشته باشد؟ خلاصه که هر چه بیشتر شرایط و موقعیت های مختلف و ارتباط آن با استایل را می سنجید متوجه می شوید که پا به چه دنیای بی کرانی گذاشته اید!
خلاصه که برای درک درست واکنشی که نسبت به موقعیت های مختلف در استایلتان یاد داشته باشید تا شیک به نظر برسید، لازم است دانش و اطلاعات خودتان را افزایش دهید و با دنیای مد و لباس ارتباط نزدیک تری بگیرید.

چرا باید لباس هایی که دوست دارید را انتخاب کنید؟

همواره شنیده اید افرادی که کلی از باید ها و نباید ها در مورد انتخاب لباس صحبت می کنند، و کلی قانون جلوی پای دیگران می گذارند، در نهایت به این جمله می رسند که لباسی را بپوشید که خودتان شخصا دوست دارید! این به معنی تناقض است؟ خیر. حق با آنهاست. باید سعی کنید این پارادوکس را حل کنید.

بهترین ژست مدل عکاسی

نکته اینجاست که باید بتوانید لباسی را در بین تمام شرایطی که درک می کنید و در نظر گرفته اید، یعنی پس از اعمال تمام قوانین لباس پوشیدن، در چارچوب مورد پسند خودتان انتخاب کنید. (به قول اهالی اهل فلسفه: سازگاری گرایی، یعنی اختیار از میان محصولات اجباری درون سبد!) اما چرا باید باب میل شخصی خودتان باشد؟ علت مشخص است: اعتماد به نفس! اینکه لباس و سبکی را انتخاب کنید که خودتان دوست دارید و در واقع انتخاب خودتان است، خود به خود به شما اعتماد به نفس می دهد. اما اعتماد به نفس به چه کار می آید؟ مورد بعدی را بخوانید.

اعتماد به نفس، لازمه‌ی شیک پوشی

کسانی که استایلی شیک دارند، چشم ها را سمت خود جذب می کنند و بر همگان تاثیر می گذارند. اما یکی از مهم ترین نکته هایی که لازمه ی داشتن استایلی شیک و تاثیرگذار است، اعتماد به نفس است. مطلب درس هایی از استایل جوکر را خاطرتان است؟ تمام تاثیرگذاری جوکر، عملا از اعتماد به نفس او نشات می گرفت. فرقی نمی کند درون گرا هستید یا برون گرا، کوتاه یا بلند، چاق یا لاغر، لباس گران قیمت پوشیده اید یا تماما ارزان قیمت، شیک بودن به هیچ کدام از این موارد ربطی ندارد. شیک بودن به سلیقه ای درونی بر می گردد: که هر کسی آن را به نوعی نهفته در خودش دارد. کافی است توانایی اجرای آن را با توجه به شرایط و ضوابط داشته باشد. خودتان را نشان دهید. خود واقعیتان باشید تا اعتماد به نفس داشته باشید.

جوکر نولان و لباس
در مطلب “درس هایی از استایل جوکر” اشاره کردیم که راز تاثیرگذاری شخصیت جوکر اعتماد به نفس اوست.

کسانی که اعتماد به نفس دارند، خود به خود، تاثیرگذارتر اند. این تاثیرگذاری بر تمام ابعاد دیگر اثر می گذارد: نوع حرف زدن، نوع نگاه، قدم زدن و …. (بیشتر بخوانید: همه چیز درباره استایل و ژست های لازم برای مدلینگ)

طراوات و تازگی الزام دوم استایلی شیک

اگر به استایل افرادی که شیک پوش هستند توجه کرده باشید متوجه خواهید شد که همیشه لباس هایشان تمیز و تازه است. طراوت و تازگی کلا عامل جذابیت است. هر چقدر بیشتر به تمیزی لباس هایتان اهمیت بدهید، قدم بزرگتری در راستای شیک بودن برداشته اید. این یک اصلی است که نه می توان انکارش کرد و نه می توان پشت گوش انداخت.

استایل تمیز و شیک

بهتر می دانید که در نظر همگان یک خودروی تمیز به نظر مدل بالاتر می آید. (کلا هر چه خودرویی تمیز تر باشد حس گران تر و بهتری را منتقل می کند). لباس هم به همین شکل است و همین اثر پذیری را از پاکیزگی دارد.

در مورد کفش ها هم حواستان باشد. میزان تمیزی کفش ها در شیک بودن استایلتان تاثیری مستقیم دارد.

کمد لباس: مجهز باشید!

به عنوان شخصی که اهل لباس است و استایل شیکی دارد، حتما باید کمد لباسی مجهز داشته باشید. همانطوری که پیش تر اشاره کردیم، برای هر موقعیت و هر مناسبت ویژه ای بهتر است که متناسب با آنها لباس بپوشید. در نتیجه داشتن یک کمد لباسی که پر شده از لباس ها متفاوت، در داشتن استایل بهتر و شیک تر بسیار موثر است. اما این تمام ماجرا نیست.

کمد لباس شیک

داستان از این قرار است که تمام استایلیست های حرفه ای به قدرت کمد باور دارند! در واقع زمانی که یک کمد لباس خیلی حرفه ای و اصولی دارید، خود همان کمد اگر درست چیده شده باشد، به شما ایده می دهد، گاهی حتی کمد لباس شماست که استایلتان را می سازد! علت این است که در چیدمان کمد، مثلا کفش ها را در پایین، شلوار ها را در وسط و پیراهن و بالاتنه ها را در بالای کمد می چینند. همه این ها یک هدف را دنبال می کنند و آن شبیه سازی هر چه بیشتر لباس ها در کمد، با چیدمان مشخصشان برای نزدیک شدن به استایل یک انسان است. در واقع کمد لباس تنها جایی که می توانید گزینه های مختلف موجودی که قرار است بر تن کنید را کنار هم ببینید و پیش از آن که آنها را بپوشید، مقایسه کنید و از آن مهم تر، خودتان را درون آن ها تجسم نمایید.

برای هر سبک و استایلی، حرفی برای گفتن داشته باشید

نکته جالب دنیای مد و لباس اینجاست، که افراد با سلیقه های متفاوت، هرکدام سبک و استایل خاصی را می پسندند، اما اگر دقت کرده باشید متوجه خواهید شد که افراد خوش پوش، انگار برای هر موقعیت و هر سبکی، استایلی حرفه ای دارند. در مورد علت این موضوع در ادامه بیشتر صحبت می کنیم اما پیش از آن قصد داریم در این قسمت، بیشتر به کاربرد و استفاده از این نکته بپردازیم:

تصور کنید که شخصی بسیار خوش استایل و شیک بوده، اما فقط استایلی کاملا رسمی دارد. این فرد ممکن است حتی در اوقات فراغت و تفریح خود نیز، شیک پوش باشد. یا مثلا استایلیست ها، این افراد بخصوص نسخه های حرفه ای آنها، هم برای جشن و دورهمی های دوستانه می توانند استایلی شیک معرفی کنند، هم برای شرایط و زمان هایی که تیپ های کاملا رسمی و اداری لازم است.

تیپ شیک و قشنگ

سعی کنید این موضوع را پیش خودتان تمرین کنید. لازم است بیشتر از آنکه باید ها و نباید ها را یاد بگیرید؛ نفس “مفهوم شیک بودن” را با تمرین و آزمون و خطا بیاموزید. آنقدر باید تمرین کنید، یعنی استایل بسازید و خودتان را در آینده نگاه کنید (گاهی از دیگران نظرسنجی کنید) تا مطمئن شوید ماجرا از چه قرار است. بعضی وقت ها نکات خاصی در سلیقه و بینش درونی افراد نقش می بندد که با کلمات و واژه ها قابل بیان نیست.

انتخاب سایز مناسب لباس

لباس های اندازه خودتان را بپوشید. هیچگاه به سراغ لباس های بیش از اندازه گشاد یا تنگ نروید. ممکن است با پوشیدن یک لباس گشاد احساس راحتی بیشتری کنید، اما آیا می دانید با این انتخاب در ذهن بقیه شلخته به نظر می رسید؟ تا جای ممکن لباس ها را فیت تن خود انتخاب کنید. مگر اینکه بخواهید طبق یک اصل کاملا شخصی، که با همه قوانین مد و استایل همخوانی دارد را عمل کنید. سعی می کنم موضوع را با یک نظر شخصی توضیح دهم:

من شخصاََ موهای فر بلندی دارم. همچنین اندامم لاغر و باریک است! وقتی لباس هایی کاملا فیت تن خودم انتخاب می کنم، از دور سیلوئت کلی ام شبیه به کاریکاتور می شود! دقت کردین کاریکاتورها رو چطوری می کشن؟ اندام و بدنشون کوچیک و لاغره اما سر خیلی بزرگی دارن! اون منم! برای همین هیچ وقت پیرهن اندازه خودم رو انتخاب نمی کنم و همیشه چند سایز بزرگ تر از اندازه واقعی ام رو در نظر می گیرم تا تناسب کلی استایلم بهتر بشه!

به غیر از موارد اینچنینی نظیر آنچه در بالا خواندید، سعی کنید اعتدال را رعایت کنید و لباس ها را با اندازه های درست برای خود در نظر بگیرید.

قوانین کلی برای اندام های مختلف

خانم های قد بلند

در مجموع بهتر است که خانم های قد بلند تاپ بپوشند. شلوارهای راسته نیز گزینه خوبی برای آنهاست. این افراد به دلیل داشتن قدی بلند، بهتر است که کفش پاشنه بلند را برای مجالس رسمی در نظر نگیرند و از کفش هایی که لژ کوتاهی دارند استفاده کنند. همچنین اگر از کیف دستی با سایزی کوچک استفاده کنند ممکن است تناسب اندام شان به هم بریزد. همانطوری که در مطلب انواع شلوار جین اشاره کردیم، بهتر است خانم‌های قد بلند، از دامن بلند و یا دمپا گشاد استفاده کنند و برعکس، برای این افراد دامن های خیلی بلند و یا دامن های بیش از اندازه کوتاه، مناسب نیست.

آقایان قد بلند

به آقایان قد بلند توصیه می‌کنیم که سراغ شلوار ها و لباس های زیپ دار نروند. همچنین تا جای ممکن از رنگ های مختلف و متنوع در استایل خود استفاده کنند چون که لباس‌های یکدست و یکرنگ، باعث بیش از حد بلند نشان دادن اندام شان می شود. اگر احساس می کنید قدتان بیش از حد دلخواه شما بلند است، پیراهن های راه راه با خطوط افقی در کوتاه تر کردن قد و عریض تر نشان دادن استایلتان موثر اند.

خانم های چاق

برای خانم هایی که چاق هستند، لباس هایی با رنگ تیره و یک دست، به تناسب اندام آنها کمک می کند. این افراد اگر در ناحیه گردن احساس چاقی می کنند بهتر است به سراغ لباس‌هایی با یقه هفت بروند تا گردن را کشیده‌ تر نشان دهد. همچنین برای این گروه روسری های شالی و همچنین کفش پاشنه بلند نیز از گزینه های مناسبی به شمار می آید. اما مهم ترین نکته همان است که اشاره کردیم: لباسهای یکدست یکرنگ خانم های چاق را خوش اندام نشان می دهد.

آقایان چاق

برای آقایان چاق توصیه می‌کنیم که در استایل‌های رسمی از کراوات های پر زرق و برق دوری کنند همچنین بهتر است که دکمه انتهایی پیراهنشان را نبندند و سراغ پیراهن با یقه 7 نروند. شلوارهای تنگ نیز به درد آنها نمی خورد. بهترین انتخاب برای آن ها در استایل های رسمی لباس با خطوط عمودی و همچنین کراوات های یک رنگ است. همچنین مانند خانمهای چاق، لباس های تیره می تواند برای آقایان چاق نیز تناسب اندام بیشتری را به وجود بیاورد.

آقایان لاغر

به آقایان لاغر توصیه می کنیم که شلوارهای گشاد و بگی (همه چیز درباره ی استایل بگی) اگر به استایل شان می خورد امتحان کنند. پلوور حجیم و یقه اسکی نیز می تواند به استایل آنها حجم بدهد. همچنین این گروه بهتر است که در استایل های رسمی، به سراغ کراوات های باریک، پیراهن و یا تی شرت هایی که یقه هفت دارند نروند.

شیک بودن به کمک اکسسوری

معمولا شیک بودن در زبان های مختلف به استایلی اطلاق می شود که بدون تاریخ انقضا باشد و یک ماهیتی را از درون به طور مستتر به نام زیبایی، به نمایش بگذارد. بسیار خوب. وقت آن شده که به google image رفته، و جملات “استایل شیک” یا “Chic Style” را جستجو کنید. چه می بینید؟ غیر از این است که تمامی استایل ها در سبک مینیمالیسم هستند؟ همیشه شیک بودن خود به خود ذهن ها را سمت سادگی و تمیزی می برد.

استایل رسمی با رولکس

بسیار خوب، در چنین شرایطی لازم است که به معجزه ی اکسسوری ها در استایل های شیک و مینیمال ایمان بیاورید. توصیه می کنیم که کمی با دست و دلبازی بیشتری برای اکسسوری های لوکس و شیک خرج کنید. چرا؟ چون اکسسوری هایی نظیر یک دستبند، یا یک ساعت لوکس، همیشه برایتان باقی می مانند. اما یک شلوار، پیراهن و … ممکن است به مرور کهنه یا تکراری شوند.

اجازه دهید جمع بندی کنیم: اکسسوری های لوکس و شیک، استایلتان را شیک می کنند، به این دلایل: اولا استایل شیک خود به خود مفهومی مینیمال و ساده گرا درونش مستتر دارد، از طرف دیگر در استایل های مینیمال کلا اکسسوری ها خودشان را به بهترین شکل نشان می دهند. در نتیجه لازم است که اکسسوری ها را برای داشتن استایلی شیک، جدی بگیرید.

استایل و یونیفرم شخصی

پیش از این درباره سیلوئت ها صحبت کردیم و توضیح دادیم که انتخاب سیلوئت درست، اولین قدم ساخت استایلی شیک است. اکنون لازم است استایل یونیفرم را برایتان تعریف کنیم. استایل یونیفرم به استایلی گفته می‌شود که سیلوئت، همواره در آن ثابت است و تنها جزئیات در سطح های مختلف تغییر می کند. به عنوان مثال کارل لاگرفلد یکی از برجسته ترین طراحان مد، استایل یونیفرم داشت. اگر عکس های او را نگاه کنید متوجه خواهید شد که نمای کلی و ساختار محیطی استایل او همیشه ثابت بوده و تنها جزئیات محدودی از آن تغییر می کرد.

کارل لاگرفلد و استایل یونیفرم او

برای داشتن استایل شیک لازم است رنگ و بویی از شخصی سازی و هویت درونی خودتان را وارد لباس‌هایتان کنید. حال اگر شخص تنوع‌طلبی هستید توصیه ما به شما این است که بخش هایی از سلایق شخصیِ پررنگ خودتان را در لباس هایتان بیشتر منعکس کنید و حتی آنها را در سطح های مختلف لباس های خود تکرار کنید. اما اگر شخص تنوع طلبی نیستید و اتفاقاً به ساختاری منسجم تر بیشتر علاقه دارید، سعی کنید که استایل یونیفرم خودتان را بسازید. استایل های یونیفرم به شدت نمادین هستند و در ذهن افراد دور و بر شما به راحتی حک می شود.

برای شیک بودن باید بیشتر درگیر “چه” باشید تا “چگونه”

به عنوان آخرین نکته قصد داریم که کلیدی ترین و مهم ترین نکته شیک بودن را با شما به اشتراک بگذاریم. در مطلب امروز مجله پارچی تلاش کردیم که نکات مختلفِ با اهمیتِ متنوعی را با هم مرور کنیم. از خاطر نبرید که همه آن ها در رسیدن ما به یک استایل شیک بسیار مفید خواهند بود. اما اجازه دهید دوباره برگردیم به جمله ابتدایی این مطلب و باری دیگر نقل قول کارل لاگرفلد طراح فقید دنیای مد را با یکدیگر مورد بررسی قرار دهیم:

شیک بودن را نمی توان کرد جعل اما با یک لباس جعلی نیز می توان شیک بود! نکته دقیقاً همین جاست. شیک بودن از یک شخصیت و ماهیت کاملاً انتزاعی و درونی نشات می گیرد. اما مد، لباس، برند ها و لوکس بودن و تمام مفاهیم اینچنینی، تنها نمونه‌ های خارجی و فیزیکی آن هستند. به عبارت دیگر، شیک بودن در جمله و واژگان نمی گنجد و یک مفهوم کاملا درونی است. شیک بودن را باید درون ریشه ها و پرسش های “چیستی” بجویید تا فرم و “چگونگی”!

استایل راحت و شیک
هیچ ایرادی ندارد که لباس هایتان ارزان قیمت باشد. هیچ مشکلی نیست اگر همیشه برای خرید لباس بودجه کافی ندارید. هیچ اشکالی ندارد اگر تاکنون حتی یکبار لباس برند یا گرانی نخریده اید! باور کنید که مسئله اصلا چیز دیگری است! سلیقه ی درونتان را قوی کنید. دانش خودتان را بهبود ببخشید. به روز باشید. آگاه باشید. از آخرین و جدیدترین اتفاقات باخبر شوید. به جزئیات اهمیت بدهید. متفاوت فکر کنید و در نهایت آن که از خطا کردن نترسید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 + دوازده =

سبد خرید

سوالی؟ پرسشی؟ پیام دهید