“تیپ لش” و “تیپ بگی” ؛ آشنایی با 2 اصطلاح محاوره ای رایج در دنیای مد

حتما شما هم این دو اصطلاح محاوره ایِ بسیار رایج، یعنی “تیپ لش” و “تیپ بگی” را شنیده اید! احتمالا در همین ابتدا برایتان قابل حدس باشد که حقیقتا چیزی به نام تیپ لش به عنوان یک استایل مشخص وجود خارجی ندارد. این اصطلاحات، به صورت 100 درصد محاوره ای، بنا بر دلایلی که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت به وجود آمده اند. پارچی سعی می کند این سبک ها را که به هر حال، دختران و پسران جوان اجتماع ما، با آن سروکار دارند، کامل و با دقت مورد بررسی قرار دهد، تا موضوع برای همه به خوبی روشن شود. خلاصه که مطلب امروز، بسیار خواندنی است! از دست ندهید.

تیپ لش تیپ بگی

تیپ بگی از کجا آمده و از چه زمانی مد شد؟

اصطلاح تیپ بگی به طور ریشه ای به شلوار های بگی بر می گردد. در نظر بگیرید که رایج شدن این اصطلاح شبیه به رایج شدن واژه “آدامس” در بین ایرانیان است. (برای دوستانی که نمی دانند: آدامس در اصل نام یک برندی بود با تلفظ درست تر آدامز. همان صمغ معروفی که می جویم به راحتی نام این برند تجاری را گرفت!) کلماتی نظیر تاید، ژیلت و … نیز از این دست هستند. هم تاید و هم ژیلت و نظایر آن ها تنها نام برند های مختلف تجاری بوده اند.

برگردیم به بحث اصلی. واژه بگی هم مانند مثال های مذکور بوده و از شلوار بگی گرفته شده است. این همه در پارچی از استایل های مختلف صحبت کردیم، بهتر می دانید که استایلی با این نام وجود ندارد. شاید این تیپ بگی به استایل های خیابانی و هیپ هاپ نزدیک تر باشد، چون روزی روزگاری، یکی از ترند های رایج در این استایل ها بوده است. اما در هر صورت استایل مشخصی به این نام وجود ندارد.

 

کمی از شلوار های بگی

شلوار های بگی به دهه 80 میلادی برمی گردند. فرم اولیه این شلوار ها با فرم همه گیر آنها، کمی تفاوت دارد. در ابتدا این شلوار ها پر از جیب بودند و خاستگاه اولیه آنها نیز به کشور انگلیس مربوط است. حال آن که به مرور جیب ها کم و کم تر شدند، و بجایش، گشادی و فاق بلند، بیشتر و بیشتر! این روند تا جایی پیش رفت که اکنون همه شلوار بگی را به گشاد و پایین بودن کمر آن می شناسند. (کسی فرم اولیه آن را به خاطر ندارد). شلوار بگی در بین سیاه پوستان آمریکا بنا به دلایلی رایج شد. اصلی ترین دلیل آن، خشونت علیه آنها و تبعیض نژادی آمریکای آن دوران بود.

شلوار بگی
کلاسیک ترین و مشهور ترین مدل شلوار بگی

داستان از این قرار است که جوانان سیاه پوست آمریکایی، خسته از دیده نشدن و بی توجهی به آنها، تمام تلاش خود را انجام می دادند که بزرگ و قدرتمند به نظر برسند. یعنی پیش از هر چیزی شاهد آن بودیم که نوجوانان سیاه پوست محله های فقیر نشین آمریکا، این شلوار ها را که سایز بسیار بزرگتری از استاندارد خودشان داشتند را می پوشیدند تا بزرگتر به نظر بیایند.

تیپ بگی
شلوار های بگی با استایل هیپ هاپ مشهور شدند.

این موضوع به مرور شدت یافت تا به خود بزرگسالان نیز سرایت کرد. در نهایت دیدیم که سلبریتی های مختلف نیز، نظیر جاستین بیبر، به سراغ این شلوار جین های بگی رفتند و باعث شهرت بیشترشان شدند.

تیپ بگی و ویژگی های شاخص آن

باز هم یادآوری می کنیم که چیزی تحت عنوان تیپ یا استایل بگی وجود ندارد. تیپ بگی صرفا اصطلاحی محاوره ای است که در بین جوانان رایج شده. اما اگر بخواهیم حداقل توصیفِ معقولی را از این تیپ داشته باشیم، چند المان پر رنگ جلب توجه می کند:

در ابتدا باید گقت که این سبک پوشش، بسیار به استایل هیپ هاپ نزدیک است. هم خاستگاه این سبک و هم افرادی که آن را ترویج کرده اند، در هر صورت ارتباطی با هیپ هاپ دارند. به عبارت دیگر اصلی ترین ویژگی تیپ بگی، گشاد بودن لباس بوده، به طوری که چند سایز، از اندازه استاندارد شخص بزرگتر انتخاب می شود.

در بین دوستداران این سبک، کفش های بسکتبالی و هودی های اورسایز نیز بسیار رایج است. پیراهن ها معمولا گشاد و بزرگ اند. تیشرت با طرح های شلوغ نیز از دیگر ادوات پای ثابت این تیپ هستند. اگر می خواهید دقیق تر و بیشتر به الگوهای این تیپ نزدیک شوید باید به انتخاب درست گشادی لباس ها دقت کنید!

تیپ بگی زنانه
نمونه ای از ساخت استایلی شیک و مدرن با شلوار بگی

به عبارت دیگر هم میتوانید لباس های گشاد را انتخاب کنید هم اینکه می توانید شلوار بگی را به همراه تیشرتی جذب و تنگ بپوشید. برعکس هم ممکن است. یعنی شلوار را چسبان و جذب در نظر بگیرید اما در انتخاب گشادی پیراهن یا هودی و… زیاده روی کنید!

تیپ لش

در مورد تیپ لش هم داستان تا حد زیادی به همه آنچه که در مورد تیپ بگی گفته ایم ارتباط دارد. تیپ لش ، استایل خاصی نیست. در مجموع این اصطلاح اگر چه بسیار در بین جوانان رایج است اما در نهایت مفهومی فراتر از استایل خیابانی ندارد. (بیشتر بخوانید: استریت استایل (تیپ خیابانی) چیست؟)

تیپ لش جدید

اما تیپ های لش مانند تیپ های بگی یک ویژگی بارز دارند. آن هم آزادی بیشتر لباس های آنهاست. معمولا این اصطلاح به تیپ های گشاد اطلاق می شود. “تیپ لش” همینطور یک اصطلاح توصیفی است. به عبارت دیگر مربوط به سبک پوشش مشخص و منحصر بفردی نیست و بیشتر جنبه ی نسبت دادن یک صفت خاصی به یک سبک پوشش را دارد. علت آن است که تیپ های لش ، معمولا رگه هایی از ساختار شکنی و ضد اجتماعی بودن را در خودشان مستتر دارند. این تیپ معمولا درون گرایی، جوان پسندی و سنت شکنی را تداعی می کند. بار ها دیده شده که به انوع استایل های هیپ هاپی، پانک و حتی گوتیک، لش گفته می شود. (علاقه مندان بیشتر بخوانند: استایل گوتیک؛ خون آشام ها این روز ها چه می پوشند؟”

استایل مرلین منسون
مرلین منسون خواننده اینداستریال راک با استایلی گوتیک

حتما از لینک بالا نگاهی به مطلب گوتیک داشته باشید، شاید اصطلاح تیپ لشی که دوست دارید در این سبک قرار بگیرد.

 

با این حساب می توانیم برای تیپ لش دو ویژگی شاخص را به شرح زیر نام ببریم:

تیپ لش : قواره های گشاد و آزاد، از جنس ولنگاری!

با این حساب استایل و تیپ لش را می توان سبک پوششی با لباس های گشاد و آزاد که به نوعی ولنگاری و ساختارشکنی در آن مستتر شده دانست. این سبک اگر چه در مجموع سبک محسوب نمی شود اما به عوان اصطلاحی رایج در بین عموم مردم، اینچنین مفهومی راتداعی می کند.

استایل خیابانی

مد چیزی است که می خرید، اما استایل را خودتان می سازید.

در انتها توصیه می کنیم که تا جای ممکن از این 2 اصطلاح استفاده نکنید. چون هر تیپ و سبک پوشش مشخصی، حداقل در یک استایل منحصر به فردی قرار می گیرد. استایل ها را درست یاد بگیرید. این جمله لزوما به این معنی نیست که از یک استایل خاصی تبعیت کنید. اتفاقا دقیقا برعکس. استایل را باید خودتان بسازید. منتها پیش از آن، لازم است که استایل های مطرح و سایر اطلاعات ست کردن و ساخت استایل و دنیای مد را به خوبی بشناسید تا پس از آن، استایل ویژه خودتان را خلق کنید.

استایل خیابانی
استایل خیابانی

 

اگر می‌خواهید در مورد نحوه‌ی ساخت استایل لش و بگی بدانید اینجا کلیک کنید.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه − دو =

سبد خرید

سوالی؟ پرسشی؟ پیام دهید