برتری لباس شخصی دوزی نسب به آماده

مقایسه شخصی دوزی (سفارشی دوزی) با لباس های آماده

دنیای لباس بسیار گسترده است. هر روز نیز گسترده و پیچیده‌تر می‌شود. در این میان، اصطلاحات فراوانی وجود دارند که از قدیم بوده‌اند اما جالب آنکه هنوز معانی حقیقی آنها برای همگان شناخته شده نیست و اکثر افراد تفاوت آنها را نمی‌دانند. اگر علاقه‌مند هستید که دانش خود را در مورد کلمات و اصطلاحات مربوط به مد و فشن ارتقا دهید، از لینک گفته شده وارد مطلب مربوطه شوید. با ما همراه باشید تا مروری داشته باشیم بر اصلی‌ترین تفاوت های لباس شخصی دوزی شده با لباس های آماده‌ی فروشگاهی.

کت شخصی دوزی شده
متاسفانه وقتی صحبت از شخصی دوزی می‌شود همه فکر می‌کنند که یا موضوع کت است یا شلوار! در صورتی که در همه‌ جای دنیا، برای هر لباسی، شخصی دوزی وجود دارد و سطح و کلاس بالاتری از پوشش و استایل را عرضه می‌کند.

لباس آماده (Ready to Wear)

پیش از آنکه در مورد شخصی دوزی صحبت کنیم، لازم است که بدانیم RtW به چه دسته از لباس ها گفته می‌شود. وقتی که کت واک و نمایش فشنی برگذار می‌شود، یا لباس ها جنبه‌ی مفهومی (کانسپت) دارند که بیشتر تعیین کننده‌ی خط و مشی طراحی روز (با اغراق و تاکید بیشتر بر قسمت های مطلوب) و همچنین جا اندازی یک ترند تازه هستند. یا در دسته‌ی دیگری هستند که لقب Ready to Wear یا لباس های آماده را دارند.

استایل کانسپت
نمونه‌ای از کت واکی که بیشتر جنبه‌ی مفهومی دارد.

همانطوری که از نام آنها برمی‌آید، این دسته از لباس ها که در فشن‌شو ها به نمایش در‌می‌آیند، دقیقا همان مدل از لباس هایی هستند که در فروشگاه های آن برند، مستقیما به فروش می‌رسند.

ست لباس آبی
کت واک لباس آماده

به عبارتی دیگر، وقتی می‌گوییم لباسی از کالکشن RtW است، یعنی هر چه که می‌بینیم را می‌توانیم مستقیما در فروشگاه های آن برند خریداری کنیم. رگالی از لباس های مختلف را در فروشگاهی تصور کنید که از هر مدل، سایز بندی استانداردی دارد. این دقیقا معنی لباس آماده است.

نکات مثبت لباس آماده:

لباس های آماده چند برتری دارند که نمی‌توان آنها را انکار کرد.

اول اینکه لباس های Ready to Wear چون به تولید انبوه می‌رسند، بی‌شک از شخصی دوز ها و … ارزان‌ترند. کلا لباس های آماده ارزان‌ترین به شمار می‌آیند!

طراحی بوتیک
آنچه در فروشگاه های لباس می‌بینید همگی لباس های آماده هستند.

دومین نکته‌ی مثبت آنها هم این است که وجود سایز های آماده که احتمالا یکی از آنها برایتان تا حدودی مناسب خواهد بود، در یک فروشگاه، به شما امکان پرو می‌دهد. نکته اصلی اینجاست که پس از آنکه لباس را جهت تست پوشیدید، چیزی که در تن خود می‌بینید همان چیزی است که یا قرار است خریداری کنید یا هم اینکه از خرید آن پشیمان شده‌اید! به زبان ساده، محصول نهایی را همان ابتدا می‌بینید.

نکات منفی لباس آماده:

نکته‌ی منفی اصلی در لباس های آماده، در حقیقت به خود ما باز می‌گردد. چون لباس آماده تنها به تن مدل هایی که همچون خط‌کش صاف و بی انحنا هستند خوب می‌نشیند (حال بگذریم که خود مدل های رده بالا قطعا هیچگاه یک لباس آماده نمی‌پوشند و همه‌ی لباس هایشان شخصی دوزی شده هستند). بیایید صادق باشیم. اندام هیچکسی کاملا متقارن نیست. هر کس اندام منحصر به فرد خودش را دارد. لباس های آماده برای عکس و نمایش مناسب‌اند. اما وقتی موضوع راحتی، چروک نشدن، خوب در تن ماندن و به طور خلاصه فیت بودن مطرح می‌شود، لباس های آماده حرفی برای گفتن ندارند.

پیراهن چروک
جالب است بدانید که این عکس را از عکس رسمی یک محصول در یک فروشگاه مطرح خارجی برایتان آماده کرده‌ام. با وجود اندام ظاهرا متناسب مدل، همچنین سرشانه ها و سایز درست پیراهن، کاملا مشهود است که در قسمت دکمه دوم چروک قابل توجهی به کل پیراهن وارد شده است. موضوعات اینچنینی به قدری به چشممان آشناست که ظاهرا به آنها عادت کرده‌ایم. اما بعید به نظر می‌رسد یک شخص خوش استایل که توجه زیادی به جزئیات دارد، به سادگی از آنها بگذرد.

یک لباس آماده از فرمولی کلی برای همه ساخته شده‌ است. یک لحظه به گستردگی و تنوع ما انسان ها دقت کنید. بدیهی است که انتظار بیشتری از آنها نمی‌توان داشت. تنها اگر قیمت برایتان مهم است به خرید لباس های آماده ادامه دهید. من شخصا با اینکه بسیار لاغر هستم اما به راحتی برتری لباس شخصی دوزی را حس می‌کنم. کیفیت بیشتر، استفاده از پارچه‌ی بهتر، نرمی، راحتی، خوش فرم بودن، بهتر در تن ماندن، حذف چروک و … شخصا روی من لاغر و نحیف آنقدری تجربه‌ی خوبی باقی گذاشته که هیچگاه جز نهایتا یک تیشرت، لباس آماده خریداری نمی‌کنم.

لباس شخصی دوزی شده (Made to Measure)

لباس های شخصی دوزی شده، در حقیقت همان لباس های آماده هستند، با این تفاوت که بجای داشتن سایزبندی استاندارد آماده (مثلا M و L و XL و…) اندازه‌های هر «شخص» گرفته می‌شود و همان مدل لباس برای او و دقیقا و منحصرا هم فقط برای همان شخص دوخته و آماده می‌شود.

خیاطی

به عنوان نمونه، یک پیراهن مردانه یا زنانه را در نظر بگیرید. برای دوخت یک پیراهن دست‌کم اندازه های زیر لازم است:

دور گردن، عرض شانه، قد پیراهن، دور کمر، دور شکم، دور سینه، دور مچ، قد آستین.

بسیار خوب. احتمالا همین تعدد اندازه های لازم، گویای موضوع و برتری لباس شخصی دوزی شده هستند.

نکته منفی شخصی دوزی

شخصی دوزی تنها یک مشکل دارد. آن هم هزینه است! بی شک لباسی که با یک قالب و الگوی آماده در خط تولیدی، آن هم به تعداد بسیار انبوه، آماده می‌شود، هزینه‌ی تولید بسیار بسیار پایین‌تری دارد تا لباسی که تنها برای شخص شما ساخته می‌شود. لباس های شخصی دوز در نهایت کار دست یک خیاط حرفه‌ای هستند. نه چرخ صنعت. اندازه های شما لحاظ می‌شود، تغییراتی که خودتان می‌خواهید نیز چه در اندازه و چه در الگو اعمال می‌گردد، خیاط آن را با حوصله و دقت می‌دوزد و تک تک ابعاد شما را وارد آن می‌کند.

فست فشن
بد نیست ببینید یک لباس فست فشنی نظیر برندهایی همچون زارا، اچ اند ام و … در چه شرایط و در چه کارگاه‌های تولید انبوهی (در چین و پاکستان و …) دوخته می‌شوند. حال آنکه لباس شخصی دوزی شده کار یک خیاط است! انتظار قیمت یکسان تحت هیچ شرایطی معقول نخواهد بود.

به طور خلاصه، همانطوری که پیشتر نیز اشاره کردیم، لباس آماده، آماده‌ی پوشیدن است، با بهایی کمتر. اما لباس شخصی دوزی شده هم زمان بیشتری برای آماده شدن نیاز دارد هم هزینه‌ی بیشتری.

برتری لباس شخصی دوزی شده

بزرگترین برتری لباس های شخصی دوزی شده، فیت بودن و اندازه است. این لباس دقیقا اندازه‌ی شماست. در تنتان عالی می‌ماند. چروک اضافه نمی‌خورد. راحتی و انعطاف بسیار بیشتری را نسبت به لباس آماده در آن حس می‌کنید. نرمی دوخت انجام شده توسط یک خیاط را کاملا متفاوت با سریع دوزی صنعتی سایر لباس ها حس خواهید کرد. در کل لباس شخصی دوزی یک کلاس دیگری دارد و سطح آن در هیچ سبکی از پوشش و در هیچ کجای دنیا، قابل مقایسه با لباس آماده نیست.

شخصی دوزی

دومین برترین لباس شخصی دوزی که جالب آنکه هیچ جایی ندیده‌ام به آن اشاره کنند به شخصی سازی لباس برمی‌گردد. اینگونه در نظر بگیرید که بار ها برای ما پیش آماده که از لباسی راضی هستیم و می‌خواهیم آن را بخریم اما با یک قسمت خاص آن مشکل داریم. مثلا در همان مثال پیراهن، از همه‌ی طراحی و الگوی پیراهن راضی هستیم اما می‌خواهیم که کمی بلندتر باشد. یا کوتاه تر. یا مثلا مدل پیراهن همه‌جوره به غیر از میزان جذب و تنگ بودن آن برایمان ایده‌آل است. موضوعات اینچنینی هم به سادگی با تغییر در اندازه حل می‌شود و می‌توانید هر طوری که مایل هستید که لباس در تنتان بماند ، همان را سفارش دهید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 + چهارده =

سبد خرید

سوالی؟ پرسشی؟ پیام دهید