تعجب

چرا به لباس رسمی ، لباس مجلسی می‌گوییم؟!

احتمالا از خواندن تیتر مطب متوجه شده‌اید که اصطلاح لباس رسمی نسبت به لباس مجلسی درست تر است! اما این تمام ماجرا نیست. با تحقیقات میدانی و همچنین اینترنتی، متوجه نتایج جالبی شده‌ام که در ادامه همه را با شما به اشتراک می‌گذارم. با مطلب امروز پارچی همراه باشید تا با هم مروری داشته باشیم بر یکی دیگر از خطا های رایج محاوره‌ای ادبیات ما ایرانی ها.

خطا های همیشگی ما در ادبیات فارسی

ما ایرانی ها ثابت کرده‌ایم که استاد ترجمه ها و تلفظ های غلط هستیم. به عنوان نمونه، در مطلب لاکچری چیست و چه معنایی دارد؟ مفصلا صحبت کردیم که خود کلمه‌ی لاکچری کلا از پایه و اساس تلفظ غلطی از واژه‌ی Luxury در انگلیسی است. به عبارتی دیگر، لاکچری باید یا لوکس ترجمه می‌شد یا دست کم لاکشری تلفظ می‌شد. اما این غلط، به قدری رایج است که لاکچری از درست، درست تر است! این جمله‌ی پرتکلف بنده را با جست‌جو کردن کلمه لاکشری در گوگل متوجه خواهید شد. وقتی جست‌جو می‌کنیم لاکشری، گوگل می‌گوید آیا منظورت لاکچری است؟! به عبارتی این ما ایرانی ها هستیم که با تلفظ غلط خودمان کلمه‌ای جدید ساخته‌ایم.

تلفظ luxury
وقتی می‌نویسیم لاکشری که اتفاقا تلفظ درست‌تری است، گوگل فکر می‌کند اشتباه تایپی بوده و منظور ما همان لاکچری است. حال آنکه لاکچری کلمه‌ای از پایه و اساس غلط و ساختگی از جانب ما زبان دوستان قهار است.

نمونه های اینچنینی تا دلتان بخواهد وجود دارند. اما مسئله اینجاست که ماجرای لباس مجلسی دلیل دیگری دارد، چون نه ترجمه است نه تلفظ غلط! ظاهرا علت نامشخصی در سرآغاز نام‌گذاری آن وجود دارد که در ادامه پس از چند تعریف به آن خواهیم رسید.

اصلا لباس رسمی چیست ؟

در تعریف وبسایت ویکی‌پدیا اینگونه آمده است که لباس رسمی به پوششی گفته می‌شود که مناسب رویدادهای اجتماعی رسمی، نظیر مهمانی، عروسی، مراسم شام و … باشد. این پوشش با توجه به دین و سیاست و عوامل اینچنینی هر کشور و اجتماعی می‌تواند متفاوت باشد.

لباس رسمی مردانه زنانه
لباس رسمی مردانه و زنانه

حالا لباس مجلسی چیست ؟

با مطرح شدن این پرسش، بحث اصلی مطلب امروزمان آغاز می‌شود. لباس مجلسی همانطوری که از نامش برمی‌آید، به لباسی گفته می‌شود که ویژه‌ی مراسم، مجالس، جشن ها و … باشد. با این حساب تفاوت خاصی در تعریف با لباس رسمی ندارد. اما اینگونه نیست. در حقیقت لباس مجلسی با لباس رسمی حداقل در نتیجه، فرق می‌کند.

لباس شب زنانه
لباس شب رسمی یا لباس رسمی زنانه و یا لباس مجلسی!

لباس مجلسی ، همان لباس شب رسمی است

درست خواندید. بله. لباس مجلسی در واقع همان لباس شب رسمی است که جامعه‌ی ما تصمیم گرفته نام آن را لباس مجلسی بگذارد. دقیقا به همین سادگی که آنرا تنها در مجلس ها می‌توان پوشید. شاید به دلیل شرایط اجتماعی کشورمان و مسائل مربوط به حجاب باشد. احتمالا چون لباس شب رسمی تنها در مجلس های خصوصی نظیر عروسی که ویژه‌ی خانم هاست پوشیده می‌شود، صراحتا به آنها لباس مجلسی گفته می‌شود.

نتیجه جستجو لباس مجلسی
نتیجه‌ی جستجوی لباس مجلسی در گوگل

 

نتیجه جستجو لباس شب رسمی در گوگل

 

نتیجه‌ی جستجوی لباس شب رسمی در گوگل. همانطور که می‌بینید نتیجه همان مدل لباس هایی است که در جستجوی لباس مجلسی ظاهر شد.

آقایان جستجو می‌کنند لباس رسمی، خانم ها هم لباس رسمی جستجو می‌کنند هم لباس مجلسی !

با نگاهی به نتایج جست جو در گوگل ، به سادگی متوجه خواهیم شد که آقایان به لباس رسمی می‌گویند لباس رسمی! اما خانم ها گاهی به لباس رسمی می‌گویند لباس رسمی، گاهی هم می‌گویند لباس مجلسی. در هر صورت با این حساب، توانستیم به پرسش اصلی این مطلب پاسخ گوییم. هرچند از عواملی نظیر اینکه کلا خانم ها در مورد لباس بیشتر جستجو می‌کنند تا آقایان که اتفاقا بر نتیجه‌گیری ما موثر خواهد بود نیز نمی‌توان به سادگی گذشت:

لباس مردانه vs لباس زنانه
به عنوان مثال میزان جستجوی دو عبارت لباس زنانه و لباس مردانه، با هم اختلاف قابل توجهی دارند.

نظر شما چیست؟ به نظر شما چه دلایلی پشت این نام‌گذاری ها وجود دارد؟ کامنت بگذارید تا با هم کمی در این مورد صحبت کنیم.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − دو =

سبد خرید

سوالی؟ پرسشی؟ پیام دهید