شیوع کرونا چه تاثیری بر دنیای مد و فشن گذاشت؟
همین الان که این مقاله را میخوانید، مردم سراسر دنیا درگیر پدیدهی شومی به نام ویروس کرونا هستند. از چین تا آمریکا، ایران تا ایتالیا، همه و همه شاهد افزایش چشمگیر این بیماری و مبتلایان به این ویروس بدنام در کشورشان هستند. همانطوری که کرونا توانسته اکثر کسب و کار ها و فعالیتهای اقتصادی را مختل کند، دنیای مد و لباس هم مستقیما از آن تاثیر پذیرفته و عملا به حالت تعلیق درآمده است. با همهی بدیهیاتی که همهی شما از آن آگاهید، در مطلب امروز پارچی، کمی دقیقتر به تاثیرات کرونا بر دنیای مد خواهیم پرداخت و با هم بررسی خواهیم کرد که حال این روزهای برندهای لوکس صنعت مد چگونه است؟ دوستداران فشن با ما همراه باشند تا از آخرین اخبار مد و فشن تحت تاثیر ویروس کرونا باخبر شوند.
تاثیر کرونا بر هفته مد برندهای لوکس
همانطور که بارها در مطالب مختلف مجله پارچی خواندهاید، دوبار در سال، برندهای لوکس دنیای مد محصولات پوشیدنی خود را پیش از عرضه به بازار، به مردم سراسر دنیا نمایش میدهند. منظور از نمایش هم همان فشن شو های همیشگی در پایتختهای مد دنیاست که علاقهمندان به دنیای لباس، خبرنگاران، عکاسان، اینفلوئنسرها، طراحان و ثروتمندان سراسر جهان را گرد هم میآورد تا باری دیگر آخرین ساختههای پوشیدنی را به معرض نمایش بگذارد.
اکنون پیش از آنکه به خانههای مد برسیم، بد نیست نگاهی داشته باشیم بر دو شهر اصلی از چهار پایتخت مد ، یعنی پاریس و میلان. (به ترتیب فرانسه و ایتالیا).
هماکنون که این مقاله را مطالعه میکنید، 11 نفر بر اثر کرونا در فرانسه جان خود را از دست دادهاند و شمار مبتلایان به این ویروس نیز از 800 نفر گذشته است. اما در ایتالیا اوضاع ناخوشایندتر و تلختر بوده و اخبار حاکی از 200 قربانی و 4600 نفر آلوده به این ویروس دارد. (به این ترتیب ایتالیا رکورد میزان مرگ و میر ناشی از کرونا بعد از چین را از آن خود کرده است.)
سازمان جهانی بهداشت بارها بابت این موضوع به مردم دنیا هشدار داده که تا جای ممکن از گردهمایی و فعالیت های همگانی دوری کنند و این روزها را در خانههای خود سپری نمایند. این در حالی است که در زمان برگذاری اولین مراسم در ماه فوریه تعداد افراد مبتلا به ویروس کرونا 14 نفر بود و اما این عدد در همین ماه از 200 نفر عبور کرد. از این رو کشور فرانسه اعلام کرد که اجازهي برگذاری هیچ مراسمی در فضای سرپوشیده را با اجتماع بیشتر از 5000 نفر نمیدهد.
وقتی کرونا اجازه نمیدهد!
به این ترتیب، تعداد قابل توجهی از فشن شو های برندهای مختلف یا برگذار نشدند، یا کاملا ناقص برنامهی خود را پیش بردند. به آنهایی که کار درست را انتخاب کردند و نمایش خود را تعطیل کردهاند کاری نداریم اما جالب است بدانید بقیه آنها تحت شرایط پیچیدهای مراسم را پیش بردند.
پیش از ورود مردم، خانه های مد به تمام افراد ماسک دادند. تعدادی از آنها در فضاهای تحت کنترل پلاستیکی اجرا شدند. گروهی دیگر از برگذاری نمایش مد برند خود ابراز پشیمانی کردند. اکثر خبرنگاران مهم (نظیر نیویورک تایمز) به نمایش ها نیامدند و شلوغترین فشن شو ها با اجتماع حداکثری 1000 نفر به پایان رسیدند. این در حالی است که شرایط مذکور مربوط به ایتالیا و فرانسه بوده و در کشور های دیگر نظیر ژاپن (فشن شوی توکیو) کت واک ها کلا تعطیل شدند.
کار بجایی رسید که رئیس بزرگترین مجله مد (ووگ) اظهار داشت که برای آیندهی صنعت مد باید سازوکار جدیدی ابداع کرد.
پایان همیشگی فشن شو ها؟
همانطور که احتمالا از آن اطلاع دارید، گفته میشود ویروس کرونا از بازاری در ووهان چین برخاسته که در آن، انواع و اقسام حیوانات کم یاب و عجیب و غریب، از سوسک و موش و خفاش گرفته تا بیضهی ببر یافت میشود. بارها سازمان جهانی بهداشت دربارهی خطرات موجود در این بازار و عدم رعایت بهداشت هشدار داده بود تا اینکه سرانجام از همین بازار محلی با دور مالی میلیون دلاری، بیماری همهگیری بوجود آمد که دنیا را تحت تاثیر خودش قرار داد. اکنون سخن اصلی اینجاست: همانطوری که در حال حاضر فعالان محیط زیست و بهداشت جهانی، خواهان تعطیلی بازار ووهان چین برای همیشه هستند، گروه های دیگر نیز از این فرصت استفاده کرده و فشن شو ها را ضد محیط زیست، سرشار از مصرف گرایی و بسیار گران میدانند که میخواهند هفته مد ها نیز برای همیشه تعطیل شوند.
بالاخره چه میشود؟
مهم این نیست که همایش ها و فشن شو ها بدون تماشاچی باقی بمانند. به عبارت دیگر مشکل صندلی های خالی نیست! تهدیدی که کرونا برای دنیای مد به وجود آورده دقیقا همان چیزی است که سایر ابعاد اجتماعی و اقتصادی دنیا را تهدید میکند. شرایط فعلی باعث شده هیچ سرانجامی را نتوان برای صنعت مد پیشبینی کرد. آنچه که طراحان برندهای مختلف لباس را آزار میدهد بلاتکلیفی آنهاست. آنها نمیدانند تا کی باید این وضع را تحمل کنند. اوضاع نابسامان این روزها فقط کشور ما را تهدید نمیکند. همه جای دنیا، مردم از کار و زندگی افتادهاند و هیچ ارگان خصوصی و دولتی هم نمیداند که برای وضع موجود چه باید کرد.
ظاهرا همه منتظرند. از تولیدکننده تا مصرف کننده. کسی نمیداند چه باید انجام داد. همه میخواهند هرچه زودتر شرایط به وضعیت اولیه خود برگردد. این روزها هم میگذرند و به زودی کرونا هم ریشه کن میشود. شاید آسیبی که به جیب تاجران و صاحبان برندهای بزرگ چه مربوط به مد و فشن چه دیگر صنعت ها وارد شده، هیچگاه دیگر جبران نشود. اما آنچه لازم به یادآوری است از دست رفتن جان کسانی است که بر اثر این حادثهی شوم ابتدا به کرونا مبتلا شدند و سپس از این دنیا رفتند.
قطعا جان انسان اهمیت بیشتری دارد و احتمالا به همین دلیل است که غولهای لوکسگرای دنیا هم در این شرایط تلخ حرفی برای گفتن ندارند و ترجیح میدهند فعلا فقط سکوت کنند. مطمئن باشید تنها دلیلی که باعث میشود این افراد تحمل تعطیل شدن کسب و کار خود را داشته باشند، تنها جان انسان هایی است که به سادگی از دست رفت و دیگر برنخواهد گشت.