بیوگرافی برند آدیداس و نگاهی به تاریخچه پر فراز و نشیب آن

شاید تاریخچه آدیداس برای بسیاری همچنان  ناشناخته باشد ، درحالی که خود این برند امروزه برای اکثر مردم دنیا شناخته شده است. همواره در جای جای دنیا افرادی هستند که با تعداد قابل توجهی از برندهای لوکس و نظیر آنها کاملاً غریبه اند. اما برند آدیداس که در عرصه لباسِ ورزشی فعالیت می‌کند، امروزه، به لطف همه گیر شدنِ هرچه بیشتر ورزش ها، در بین تمامی مردم دنیا کاملاً شناخته شده و نامی آشناست.

فروشگاه آدیداس

این شرکتِ پوشاک آلمانی که مقر اصلی آن در شهر هرتسوگن‌آوراخِ ایالت بایرن مستقر است، در زمینه طراحی، تولید و توزیع انواع کفش و لباس، ساعت، عینک آفتابی، تجهیزات ورزشی و غیره فعالیت می‌کند. دقت داشته باشید که آدیداس یک شرکت هلدینگ است. کافی است در نظر بگیرید که برند ریباک از زیر مجموعه های آن به حساب می آید. اگرچه آدیداس بزرگترین تولید کننده لوازم ورزشی در دنیا محسوب نمی شود، اما این عنوان را در محدوده اروپا از آن خود می‌کند. شرکت آدیداس در سال ۱۹۴۹ توسط آدولف داسلر تاسیس شد. در ابتدا برادر وی “رودولف” همکار و همراه او بود، اما پس از اندکی جدا شد و شرکت خودش یعنی پوما را پایه گذاری کرد. در مطلب امروز پارچی قصد داریم به تاریخچه پر فراز نشیب این برند آلمانی بپردازیم چرا که شناخت آدیداس برای ما دوستداران مُد امری حیاتی است: آدیداس پس از گذشت ۷۰ سال همچنان از تاثیر گذار ترین های دنیای پوشاک اسپرت و ورزشی محسوب می شود. با ما همراه باشید

پیش از تاسیس

گر بخواهیم به گذشته و تاریخ ابتدایی این برند بپردازیم، ناچار خواهیم بود به زندگی شخصی آدولف داسلر موسسه اصلی این برند نگاهی داشته باشیم. آدولف داسلر متعلق به یک خانواده کارگری است. پدر وی کفاش بود و مادرش مدیریت یک خشکشویی را برعهده داشت. آدولف پس از اتمام دوران مدرسه اش تصمیم به فعالیت در کارخانه تولید کفشِ پدرش گرفت. آدولف داسلر که در زمان کودکی وی را “آدی” صدا می کردند در همان خشکشویی مادرش و با شراکت برادرش اولین قدم های تولید لباس را با دوزندگی کفش آغاز کرد.

آدولف داسلر

سال‌های ابتدایی فعالیت وی در نهایت گمنامی و ناشناختگی سپری شد. اولین جرقه شهرت آدیداس به المپیک سال ۱۹۳۶ برمی گردد. داستان از این قرار است که ادولف داسلر، «جسی اُوِنز» قهرمان دو میدانی المپیک را، با تلاش فراوان متقاعد میکند که یکی از کفش های ورزشی تولیدی خود را بخرد. باید بدانید که همان کفش که بر زیر پاهای او رفت زندگی داسلر را متحول کرد. اونز در آن سال، چهار مدال طلای المپیک را از آن خود کرد و جالب تر آنکه در مقابل رسانه‌ها و خبرنگاران تأکید کرد که این کفش‌ها در پیروزی او نقش قابل توجهی داشتند. پس از این، شهرت آدولف و کفش هایش جهانی شد و توانست در همان شروع کار سالانه ۲۰۰ هزار جفت کفش ورزشی بفروشد. که البته کمی پس از آن جنگ جهانی اول فرا رسید.

کارخانه قدیمی آدیداس

نزاع دو داسلر برادر و جنگ جهانی دوم

با گذشت از سال های ابتداییِ جنگ جهانی اول، برادران داسلر درست یا غلط هر دو به حزب نازی آلمان پیوستند. در این میان رادولف تمام تلاش خود را به کار گرفت تا پیش از شروع جنگ جهانی دوم، در جهت ارتقای کسب و کارش، خود را به رده‌های بالای حزب نازی نزدیک کند. در همین جا کم کم اختلافات بین دو برادر افزایش یافت. آدولف با این اقدام و سایر دیدگاه‌های برادرش مخالف بود. به عبارت دیگر آدولف نسبت به عواقب ادامه جنگ همواره به برادرش هشدار می داد. اما با این وجود رادولف تمام تلاش خود را می کرد تا خانواده اش را متقاعد کند که به جریان او بیایند. در هر صورت همانطوریکه از تاریخ جنگ جهانی آگاهی دارید خیلی زود آمریکایی ها پیروز شدند و رادولف این قمار را باخت و توسط سربازان آمریکایی بازداشت شد. اما نکته ای که جالب و حائز اهمیت است این است که مشخص شد آدی داسلر برادرش را به نیروهای آمریکایی فروخته است!

پایانی تلخ برای دو برادر

این اتفاق تیر خلاصی به رابطه بین این دو برادر بود و از این تاریخ به بعد سرنوشت آن دو برای همیشه از یکدیگر جدا شد و در عرصه فعالیت خود، به جای دو برادر و همکار، تبدیل به دو رقیب جدی شدند. سرنوشت رادولف واضح است: وی پس از آزادی شرکت خودش را به اسم رودا نامگذاری کرد که مخفف نام کوچک و خانوادگی است. این برند بعدها به نام پوما تغییر نام داد و برند موفقی که امروزه با این نام می شناسیم ماحصل تلاش های وی است. اما آنچه که در ادامه به آن خواهیم پرداخت سرنوشت رادولف نیست. بلکه فعالیت های خود آدی داسلر است. اگر کمی بیشتر به دوران جنگ جهانی بپردازیم باید اضافه کرد که به طور خلاصه کارخانه برادران داسلر در تمام مدت جنگ جهانی دوم به عنوان تولید کننده اسلحه ضد تانک فعالیت می کردند که این شرکت و کارخانه در سال ۱۹۴۵ کاملا توسط نیروهای آمریکایی نابود شد و بدیهی است که آنها نیز بازداشت شدند. پس از آن، آزادی آنها به ادعاهای همسر آدولف بر می گردد که وی ادعا داشت کارخانه و کارکنانش همواره تمایل داشتند که تنها آنچه تخصص و علاقه به آن را دارند، یعنی کفش های ورزشی تولید کنند و بزور نازی ها مشغول به فعالیت بودند! پس از بخشیده شدن شرکت داسلر در دوره پس از جنگ جهانی، باری دیگر دومین نقطه عطف سرنوشت داسلر رقم خورد. آمریکایی‌هایی که کارخانه آنها را نابود کرده بودند اکنون با ورود به خاک آلمان و تسخیر این کشور، تبدیل به اولین مشتریان و خریداران عمده کفش های شرکت وی شدند. در این دوران داسلر نام آدیداس را برای خود برگزید که مخفف آدولف داسلر است و برای باری دیگر شهرتش با ورود محصولات و کفش هایش به آمریکا و کشورهای دیگر جهانی شد.

آدولف داسلر بنیانگذار آدیداس

تاسیس رسمی آدیداس

آدولف داسلر به طور دقیق در ۱۸ آگوست ۱۹۴۹، شرکت «آدیداس» را تاسیس نمود. بسیاری از مردم فکر می کنند که آدیداس مخفف جمله انگلیسی «هر روز درباره ورزش رویاپردازی می کنم» ( All Day I Dream About Sport ) است، اما این نام مشتق شده از اسم و فامیل آدولف داسلر است.

روند فعالیت آدیداس هر روز رو به رشد و پیشرفت بود و شهرت وی نیز بیش از پیش جهانی می شد. این روند ادامه پیدا کرد تا در سال ۱۹۸۷ که هورست داسلر پسر و جانشین آدولف، به طرز مشکوکی از دنیا رفت. از این تاریخ به بعد هر چه که تا به اینجا از آدیداس خوانده اید در جهت معکوس ادامه یافت! برند بزرگ آدیداس بدون یک مدیر شایسته به مرز ورشکستگی رسید. در این دوران یک صنعتگر فرانسوی به نام “برنارد تاپی” با تعهد به حفظ نام آدیداس این برند را به مبلغ ۲۴۴ میلیون یورو خریداری کرد. اوضاع آدیداس تاحدودی رو به بهبود نهاد اما از آنجایی که این پول کلان را تاپی به صورت وام از بانک به دست آورده بود از سال ۱۹۹۲ به بعد دیگر نتوانست بدهی‌های بانکی خود را پرداخت کند و نتیجه آن که شرکت بزرگ آدیداس که ماحصل تلاش های بسیار زیاد آدولف داسلر بود رو به نابودی نهاد و به ناچار به مزایده گذاشته شد.

لوگوی آدیداس اوریجینال

اگر در مورد سرنوشت برنارد تاپی کنجکاوید بدانید که وی با وجود آن که وزیر امور شهری فرانسه نیز بود، اعلام ورشکستگی کرد و کمی پس از آن به زندان افتاد.

ناجی نهایی آدیداس که بود؟

رابرت دریفوسِ فرانسوی شرکت آدیداس را با قیمت ۶۸۴ میلیون دلار خریداری کرد. برخلاف برنارد تاپی، وی یک مدیر شایسته برای آدیداس بود. باید اعتراف کرد که مستحق عنوان نجات دهنده ی نهایی برند آدیداس پس از دوران سیاهش است. او آدیداس را باری دیگر زنده کرد و یکی از مهمترین اقدامات دریفوس خرید شرکت‌هایی همچون ریباک و به کار گرفتن بهترین متخصصان طراحی پوشاک ورزشی بود. این برند خیلی زود خود را در رقابت نزدیک و تنگاتنگی با برند “نایک” یافت که با مدیریت وی پوما دیگر به هیچ عنوان رقیب این برند به شمار نمی رفت و این شرکت آلمانی توانایی رقابت با آدیداس را از دست داده و از قافله عقب ماند. هم اکنون رقابت اصلی در عرصه پوشاک اسپرت و ورزشی تنها بین آدیداس و نایک است.

فروشگاه آدیداس

ماجرای اتفاقات دو برند داسلر ها پس از مرگشان

دو برند پوما و ادیداس دعوا و نزاع خود را همانطور که پیش از این نیز خوانده اید بسیار کش و قوس دادند و از آن مهمتر این رقابت شدید تا حدودی به شهر هرتسوگن‌آوراخ و مردم آنها برمیگردد. در واقع در این شهر مردم یا آدیداسی هستند و یا پوما می پوشند. دقت کنید که هر دو برند در این شهر، جدا از بحث برادری، متولد شده اند و مردم به هر دوی آنها احترام گذاشته و علاقه خاصی دارند. اما رقابت و این دو دستگی ها در یک دورانی بسیار شدید شده بود و تا سالیان سال هر کس که پوما می پوشید با آدیداسی ها صحبت نمی کرد و این داستان به طور بالعکس نیز صادق بود. از طرف دیگر وقتی یک خارجی وارد شهر می شد همه مردم توجه می کردند که او کدام برند را می پوشد و لقب “شهر گردن خم ها” از این داستان نشأت می گیرد. به صورت خلاصه این نزاع در سال ۲۰۰۹ و در یک بازی فوتبال دوستانه در همان شهر متولد آنها، خاتمه یافت. زمانی که دیگر هیچکدام از دو برادر داسلر زنده نبودند، مسابقه فوتبالی دوستانه بین این دو برند برگذار شد که هدف از این مسابقه پایان دادن به هرگونه دشمنی و خصومت و ناراحتی در گذشته این دو برند بود. دقت کنید که برند آدیداس اکنون دیگر به خانواده داسلر متعلق نیست و یک شرکت سهامی عام است.

کمپانی مرکزی آدیداس

در این مطلب تلاش شد به طور خلاصه به تاریخچه برند آدیداس پرداخته شود. منتظر بررسی تخصصی استایل برند آدیداس در پارچی باشید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 + 12 =

سبد خرید

سوالی؟ پرسشی؟ پیام دهید