بهناز نظری

هالووین

ترس، هیجان و کدوتنبل های شیطانی، این کلمات شما را یاد چه چیزی می اندازد؟ درست حدس زدید هالووین. شبی که ارواح به زمین می آیند و آن را با مردمان جشن می گیرند. هالووین برای بعضی از مردم فقط روزیست که آن را جشن می گیرند و لباس های ترسناک می پوشند. اما برای خیلی از علاقه مندان هالووین فقط یه شب و یک جشن نیست. فضاهای تاریک و مرموز، شخصیت های ترسناک، اسکلت ها، خفاش ها، گربه های سیاه و کدوهایی که در غالب شیطان ظاهر شده اند، همگی این ها صفاتی است که دنیای خیلی از علاقه مندان به هالووین را می سازد. اما هالووین از کجا آمده؟ برای چه آن را جشن می گیرند و چرا لباس های ترسناک می پوشند؟ با پارچی همراه باشید تا شما را به دنیای مرموز و جالب هالووین ببریم. دنیایی که تمامی ندارد و هر لحظه ی آن سرشار از هیجان است.

کدوهای تنبل در پایان شب فریاد خواهند زد

هالووین از کجا بر می خیزد؟

باستان شناسان معتقدند که هالووین از مراسمی به نام ساون ریشه می گیرد که توسط قوم سلتیک در دره “وارد” در ایرلند برگزار می شد. این مراسم در 31 اکتبر همزمان با غروب خورشید شروع می شد و تا 1 اکتبر زمانی که شب به سیاه ترین حالت خود می رسید پایان می یافت. شامگاه، و با مرگ یک سال دیگر و ورود به سالی جدید، تاریک و سرد، سلتیک ها اعتقاد داشتند که ارواح مردگان به زمین می آیند. در این شب مرزهای دنیای زندگان با دنیای مردگان یکی می شد و پری ها، شیطان ها و دیگر موجودات برای یک روز به زمین سفر می کردند و آزادانه در این دنیا در کنار انسانها می گشتند. 

فلسفه و تفکرات هالووین از همین مراسم نشات می گیرد. اما چه مسئله ای باعث می شود که مردم در روز هالووین لباس های ترسناک بپوشند؟ عجله نکنید! در ادامه به لباس های آنها نیز خواهیم پرداخت. اما قبل از آن مسئله ای که شاید برایتان سوال باشد این است که در روز هالووین اصطلاحی به نام trick or treat یا همان قاشق زنی خودمان وجود دارد که به ربط آن با مراسم ساوین خواهیم پرداخت.

 در روز ساوین موجوداتی ماوراء طبیعی به نام فوموریا که از جهان دیگری به زمین آمده بودند از مردم آنجا درخواست میوه می کردند. و مانند همه ی داستان های اساطیری، این داستان نیز یک قهرمان دارد. قهرمانی که از اهالی آنجا تقاضای میوه می کرد به این دلیل که شیاطین همیشه در این شب حظور دارند. ربط این داستان به مراسم trick or treat کاملا شفاف و واضح است.

 نکته ی بعدی کدوتنبل ها هستند که از ارکان اصلی هالووین به شمار می روند. در ادامه داستان تاثیر گذار و هیجان انگیز کدوها را برایتان به اشتراک می گذاریم.

مراسم قاشق زنی هالووین
تیریک یا تیریت تا زمانی که همسایه ها از ترس بمیرند

داستان جَک، کدوی خندان و شیطان

اولین چیزی که احتمالا با دیدن کدوتنبل های هالووین به ذهنمان می آید، شیطان و خنده های ترسناک اوست. اما چرا در روز هالووین کدو ها را به این شکل در می آورند؟ آیا فلسفه ای به جز ترسناک بودن در این کدوها نهفته است؟ بله، داستانی وجود دارد که خیلی عمیق تر از این حرف هاست. 

در اساطیر ایرلند آهنگری به نام جک وجود داشت که فردی بسیار خسیس بود. داستان از جایی شروع می شود که جک شیطان را به یک نوشیدنی دعوت می کند اما از آنجایی که فردی بسیار خسیس و حقه باز بود، علاقه ای به حساب کردن نوشیدنی ها نداشت، پس شیطان را گول می زند و او را قانع می کند که خودش را تبدیل به سکه کند تا بتواند پول نوشیدنی ها را حساب کند. هنگامی که شیطان این کار را انجام می دهد، جک سکه را در کنار صلیبی از جنس نقره در جیب خود قرار می دهد تا شیطان نتواند به حالت اولش برگردد. بعد از مدتی جک شیطان را آزاد می کند اما با دو شرط: اینکه شیطان جک را تا یک سال اذیت نکند و زمانی که جک مرد، شیطان روح او را درخواست نکند!

مدت ها بعد، زمانی که جک مرد، طبق گفته ی افسانه ها، خدا او را موجود ناخوشایندی خواند و جک را به بهشت راه نداد. شیطان هم که از حقه های جک ناراحت بود و قول داده بود که روح جک را هیچ وقت نگیرد، پس شیطان هم درهای جهنم را به روی جک بست. وی جک را به درون شب سیاه فرستاد همراه با یک زغال سنگ در حال سوختن تا جک بتواند راه خود را روشن کند. جک زغال سنگ را درون شلغم حکاکی شده قرار داد و از آن موقع تا الان بدون هیچ هدفی بر روی زمین آواره شده است. بعد ها مردم سیب زمینی، شلغم یا کدو ها را می تراشیدند و درون آن نوری قرار می دادند تا در روز هالووین جک خسیس یا شیاطین دیگر را از خود دور نگه دارند. 

من در تاریکی شب سایه ای از ماه هستم

نمایشی از شیاطین و فرشته ها در هالووین

تا اینجا فلسفه ی کدوتبل ها و “تیریک یا تیریت” را فهمیدیم. اما مسئله ای که هنوز راجع به آن صحبت نکردیم لباس های ترسناک در روز هالووین است. مراسم ساون جشنی بود به پاس سال جدید سلتیک ها و مانند تمام مراسم ها و آیین ها، در آن قربانی نیز وجود داشت. در طول تاریخ قربانی ها یا از جانوران بودند یا انسان ها که در این مراسم حیوانات را قربانی می کردند. در طول این مراسم سلتیک ها لباس هایی را می پوشیدند که از پوست و سر حیوانات تشکیل شده بود که بسیاری از این لباس ها در ظاهر، بسیار ترسناک بودند. برخی از تاریخ دانان معتقدند که سلتیک ها این لباس ها را برای پنهان کردن ظاهر و صورت خود می پوشیدند. هدف آنها از این کار صرفا ناشناس ماندن نبود، بلکه اعتقاد داشتند که با تغییر ظاهر خود با مردگان و ارواح ارتباط بهتری می توانند بگیرند، از انسان خارج شدن و وارد پوسته ی حیوان گشتن باعث می شد بتوانند با ارواح از دنیاهای مختلف ارتباط برقرار کنند. 

سلتیک ها فکر می کردند که کسی که لباس حیوان را بپوشید، قدرتش را نیز تصاحب خواهد کرد و حتی می تواند از این شب در مقابل شیاطینی که می خواستند آن را خراب کنند، حافظت کند. 

امروزه با اینکه 2000 سال از این مراسم می گذرد اما تفکر پشت آن، دست نخورده باقی مانده. هنوز هم مردم لباس می پوشند تا ظاهر و صورت خود را بپوشانند و تبدیل به شخصیت دیگری شوند. هر چقدر که لباس ترسناک تر و طبیعی باشد، در این روز بیشتر خواهند درخشید. 

زندگی بدون ترس کسل کننده است
مراسم ساون هالووین

چند لباس ترسناک و جالب هالووین :

4 نظرات

  • خیلی مطلب جالب و خوبی بود. دمتون گرم

    • مرسی امیرحسین، ممنون از لطفت

  • سبحان نظری
  • چقدر قشنگ بود طراحی مطلب هالووین :))
    نایس

  • 🎃🎇🎃🎆🎆🎆🎆

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک + هشت =

سبد خرید

سوالی؟ پرسشی؟ پیام دهید