پارچه سوییت چیست و چگونه به دست می‌آید؟

با آمدن فصل پاییز، اولین لباس های گرمی که وارد بازار می‌شوند از جنس سوییت هستند. پارچه سوییت نوعی پارچه چرم بسیار لطیف و باکیفیت است که از سطح زیرین پوست حیوانات به دست می آید. جنس خاص و ظاهر شیک شبیه به مخمل و چرم پارچه سوییت، باعث شده تا افراد خاص پسند بسیاری به سمت این پارچه جذب شوند. امروزه بسیاری از برندهای معروف و سطح بالا مانند هرمس، جیوانچی و … برای طراحی کالکشن های خود از پارچه سوییت استفاده می کنند. پارچه سوییت به دلیل جنس نازک خود، به مراقبت و دقت بسیاری در نگهداری نیاز دارد تا بتواند ظاهر و شکل خود را حفظ کند.

پارچه سوییت چگونه تهیه می‌شود؟

برای تولید پارچه سوییت می توان از چرم بیشتر حیوانات استفاده کرد اما به طور معمول از چرم بز، گوزن، گاو، گوساله و حیواناتی شبیه به آن ها استفاده می شود. برای تهیه پارچه سوییت باکیفیت، نوع حیوان و شرایط پوست آن اهمیت بسیاری دارد. اگر از حیواناتی که سن بالا و پوست کلفت تری دارند برای تهیه چرم سوییت استفاده شود، الیاف پارچه زبرتر و زمخت تر خواهد شد و یا پرز بیشتری خواهد داشت. همچنین اگر از چرم حیوانی با پوست نازک تر و لطیف تر استفاده شود، پارچه تهیه شده بسیار نرم و لطیف خواهد شد. فرآیند تولید پارچه سوییت با کشتار دام و جدا کردن پوست آن شروع می شود. به طور کلی این پارچه به دو روش تولید می شود:

روش اول

در این روش تولید کنندگان پارچه لایه زیرین پوست را از لایه رویی جدا و سپس آن را وارونه کرده و در تهیه محصولات خود استفاده می‌کنند. این کار باعث می شود تا پارچه ضخامت بیشتری داشته باشد و ظرافت و زیبایی خود را از دست بدهد. به همین دلیل تولید کنندگان این روش را تغییر دادند تا بتوانند پارچه ای لطف تر و نازک تر تهیه نمایند.

روش دوم

این روش مناسب ترین راه برای تولید پارچه سوییت است. برای نازک تر شدن این پارچه باید از جایی شروع کرد که چرم ترک خورده و پوسته پوسته شده ، سطح براق و صاف آن از بین رفته و سطح کرکی زیر چرم در دو طرف آن نمایان شده است. در طول روند تولید پارچه توسط این روش، مواد طبیعی مانند روغن و نمک به این چرم اضافه می شود تا پارچه ای منعطف و لطیف به دست آید.

کاربردهای پارچه سوییت

پارچه سوییت به دلیل دارا بودن خاصیت نرمی و لطافت، در تهیه و تولید انواع پوشاک مانند پالتو، کت، مانتو، جلیقه و همچنین در تولید کیف، کفش، بدلیجات و … کاربرد بسیاری دارد. به دلیل اینکه پارچه سوییت مقاومت و دوام بالایی ندارد، نمی تواند برای پرده ها و در روکش مبلمان استفاده شود. پس به طور کلی این پارچه برای دکوراسیون خانه و متعلقات آن مناسب نیست. در بعضی موارد تولید کنندگان برای تو دوزی، آستردوزی و یا محکم کردن محصولات چرمی خود، از این پارچه کمک می گیرند.

انواع پارچه سوییت

به طور کلی در بازار دو نوع سوییت طبیعی و مصنوعی وجود دارد. سوییت طبیعی از چرم حیواناتی که دارای سطح کرک دار هستند، به دست می آید و بسیار لطیف و نرم است. سوییت طبیعی در برابر لکه و رطوبت مقاومت بالایی ندارد، به همین دلیل از سوییت طبیعی برای مواردی که نیاز به مقاومت بالایی دارند مانند روکش مبلمان و … نمی توان استفاده کرد. انواع سوییت طبیعی شامل:

سوییت تهیه شده از چرم گوسفندی

این نوع سوییت دارای پرزهای لطیف و مخملی مانند است و انعطاف پذیری بالایی دارد. این سوییت به دلیل دارا بودن مقاومت بالا در برابر سرما، در فصل های سرد بسیار پرکاربرد است.

سوییت تهیه شده از چرم خوک

این نوع پارچه بافت ضخیم و سختی دارد و به همین دلیل کاربرد آن نسبت به سایر سوییت ها کمتر است. پرز سطح این سوییت کوتاه تر بوده و دوام و ماندگاری آن بسیار بالاست.

سوییت تهیه شده از چرم گاو

این پارچه سطح خشن و زبری داشته و به دلیل داشتن مقاومت و دوام بالا بسیاری از تولید کنندگان برای تهیه محصولات خود از آن استفاده می کنند.

سوییت مصنوعی نیز از روش های طبیعی تولید می شود و نسبت به سوییت طبیعی کاربرد بیشتری دارد. اکثر لباس هایی که با پارچه سوییت دوخته و به بازار عرضه می شوند، از جنس سوییت مصنوعی هستند. سوییت مصنوعی به دو نوع پشت غواصی و پشت ساتن تقسیم می‌شود. تفاوت این پارچه ها در میزان کشسانی آن هاست. سوییت پشت غواصی نسبت به سوییت پشت ساتن خاصیت کشسانی بیشتری دارد و در زمینه دوخت انواع لباس های پاییزه و زمستانه از آن استفاده می‌شود. مزیت اصلی سوییت مصنوعی نسبت به سوییت طبیعی، مقاومت بالای آن در برابر آب است و تمیز کردن آن نیز نسبت به سوییت طبیعی آسان تر است.

مدل لباس با پارچه سوییت

پارچه سوییت به دلیل زیبایی و سادگی‌ای که دارد، برای دوخت انواع لباس ها از آن استفاده می‌شود. مانتو، پالتو و کت گزینه های بسیار مناسبی برای دوخت با این پارچه محسوب می‌شوند. این پارچه به دلیل داشتن پوشش گرم و ضخامت، بهتر است برای دوخت لباس های پاییزه و زمستانه استفاده شود. همچنین به دلیل اینکه این نوع پارچه مقاومت بسیار کمی در برابر رطوبت دارد، بهتر است برای دوخت لباس هایی مانند بارانی از آن استفاده نشود.

پارچه سوییت

مزایای پارچه سوییت

پیش از خرید یا دوخت لباس با استفاده از پارچه سوییت باید از مزایای این پارچه اطلاع داشته باشید. مزایای این پارچه شامل موارد زیر است:

  • این نوع پارچه مقاومت و دوام بسیار بالایی دارند و به راحتی خراب نمی‌شوند.
  • سطح این پارچه ها صاف و یکدست است و ظاهر شیکی را برای لباس ایجاد می‌کند.
  • این پارچه ها دارای خاصیت ضد حساسیت می‌باشند و برای مصرف کننده هیچگونه آسیبی ایجاد نمی‌کنند.
  • رنگ بندی این پارچه ها بسیار متنوع است و مصارف مختلفی را شامل می‌شود.
  • پارچه های سوییت در تهیه هر محصولی که استفاده شوند، ظاهر بسیار زیبا و شیکی را به بیننده القا می‌کنند.

 

معایب پارچه سوییت

پارچه‌ی سوییت علاوه بر داشتن مزایا، دارای معایبی نیز می‌باشد. عمده معایب و مشکلات این پارچه مربوط به مقاومت و نحوه نگهداری از آن هاست. از جمله معایب این پارچه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • این پارچه ها در برابر رطوبت و آب مقاوم نیستند و آن را به سادگی جذب می‌کنند.
  • این پارچه ها به راحتی کثیف و لک می‌شوند و نیاز به شستشوی مکرر دارند.
  • به دلیل اینکه این پارچه ها خاصیت برگشت پذیری به حالت اولیه خود را ندارند، الیاف آن پس از شستشوی مکرر توانایی بازگشت به شکل اولیه خود را از دست می‌دهند.
  • پارچه های سوییت نسبت به بسیاری از پارچه ها، قیمت بالاتری دارند.

نحوه نگهداری از پارچه سوییت

پارچه های سوییت نیاز به مراقبت بسیاری دارند تا شکل و حالت خود را از دست ندهند. به طور کلی این پارچه ها باید در برابر آب و مواد روغنی محافظت شوند؛ زیرا هر نوع لکه ای به راحتی از روی این پارچه ها پاک نمی‌شود. لباس هایی که از پارچه سوییت تهیه شده باشند، در برابر چربی و گرما بسیار آسیب پذیر هستند و شکل و حالت خود را از دست می‌دهند. بهتر است محصولاتی که از جنس سوییت هستند در محیطی خنک، تمیز و عاری از هرگونه منبع حرارتی نگهداری شوند. در هنگام خرید این پارچه همراه با آن ها دستورالعملی ارائه می‌شود که به شما برای شست و شوی پارچه کمک می‌کند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − دوازده =

سبد خرید

سوالی؟ پرسشی؟ پیام دهید