پولیور و شلوار

هر آنچه درباره برند H&M ( اچ اند ام ) باید بدانید

تفکر تجاری اچ اند ام ، “مد و کیفیت با بهترین قیمت” است. این شرکت یک بخش طراحی و خرید دارد که وظیفه اش تشکیل “کلکسیون های اچ اند ام” برای امکان ارائه آخرین مدل ها به بازار است. اچ اند ام به این دلایل، بهترین قیمت را تضمین می کند: داشتن کمترین واسطه، خرید مقادیر زیاد مواد اولیه، داشتن شناخت و دانش تخصصی درباره همه جنبه های تولید پارچه، خرید بهترین مواد از بهترین بازارها، اطلاع از هزینه ها در تمامی مراحل تولید، و پخش و توزیع هدفمند. این شرکت از طریق برخی اقدامات انجام شده برای تضمین و افزایش کیفیت تولیدات و با سخت گیری کردن در مورد استانداردهای کیفی توانسته است فروشنده ها و عرضه کنندگان خود را افزایش داده و شرایط شان را بهبود دهد. اچ اند ام امکانات اجرای کنترل کیفی های موثر و دقیق را نیز دارد. در کنار تولید محصولاتِ با کیفیت باید به این نکته نیز توجه کرد که لباس های این برند بدون استفاده از مواد شیمیایی خطرناک برای محیط زیست و نیز مواد مضر برای سلامتی تولید می  شوند و شرایط کاری آن نیز خوب و ایده آل است.  با پارچی همراه شوید.

hm

تاریخچه برند Hennes & Mauritz AB :
شرکت هنس و ماریتز ای بی (اچ اند ام) با داشتن بیش از 550 فروشگاه در 12 کشور اروپایی به سرعت به یکی از موفقترین تولید و پخش کنندگان لباس در دنیا تبدیل شد. هر ساله این فروشگاه های زنجیره ای که مقرشان در سوئد است، بیش از 300 میلیون قطعه لباس و لوازم جانبی تزیینی مانند لوازم آرایشی طراحی و تولید شده توسط کارخانه را به فروش می رسانند که ارزش مادی آنها به حدود 3.15 میلیارد دلار می رسد. این شرکت در زمینه صادرات انواع لباس های با کیفیت و ارزان قیمت چنان موفق بود که بیش از هشتاد درصد فروشش در خارج از سوئد به دست می آمد. در واقع از اواسط دهه 1990 بزرگترین بازار انفرادی این برند، کشور آلمان بوده است جایی که 150 فروشگاه حاضر در آن حدود سی درصد از کل فروش شرکت را ثبت می کنند. اچ اند ام از طریق فروش کاتالوگی نیز در خارج از سوئد شرکت خود را گسترش داده است. این کار با عنوان اختصاصیH&M Rowells انجام می شود که در دهه 1990 بازار انحصاری کشورهای اسکاندیناوی بوده است.
می توان انتظار داشت که با افتتاح حدود 60 فروشگاه جدید در هر سال، نرخ رشد یکنواخت اچ اند ام – دو برابر شدن فروش در چهار سال از 1994 تا 1998- ادامه داشته باشد. این شرکت به تازگی شروع به بهره برداری از ظرفیت رشد خود شده است. در آلمان این کمپانی کمتر از دو درصد کل بازار فروش لباس را در اختیار دارد. در انگلستان نیز سهم اچ اند ام از بازار فروش کمتر از نیم درصد است.
رونق اچ اند ام به ندرت بازارهای بزرگ لباس مثل فرانسه و اسپانیا و ایتالیا را تحت تاثیر قرار داده است. با این حال، هدف کمپانی تکمیل کردن لیست مشتریان در کشورهای جنوب اروپاست. در سال 1998 این شرکت با افتتاح شش فروشگاه در پاریس، وارد بازار فرانسه شد. در سال 99 نیز با افتتاح سه فروشگاه، اسپانیا به این فهرست افزوده شد. اچ اند ام اولین هجوم های خود به بازار امریکا را نیز شروع کرده است. بازاری که قبلا توسط فروشندگان مشابه که لباس های مد روز، ارزان قیمت و با کیفیت را به ویژه برای افراد رده سنی 25 تا 35 سال ارائه می دهند، و نیم نگاهی نیز به خریداران بزرگسال و کودک نیز دارند، اشغال شده است. برنامه شرکت برای افتتاح اولین فروشگاه ها در امریکا در آوریل 1999 اعلام شد. در اروپا رقبای اصلی این کمپانی همچنان فروشگاه های زنجیره ای زارا در اسپانیا، گپ در امریکا و تا حد کمتری بنتون در ایتالیا محسوب می شوند.
اچ اند ام با استراتژی “مد و کیفیت با بهترین قیمت” فعالیت می کند. فروشگاه های آنها به دقت از مقر اصلی کمپانی در استکهلم سوئد هدایت می شوند تا به یک تفکر واحد برسند. گفته می شود ژاکتی که در ویترین یکی از فروشگاه های اچ اند ام در لندن نمایش داده می شود، دقیقا به همان شکل در شهر ریکاویک ایسلند و دیگر فروشگاه های این برند عرضه می شود. چنین دقت و نظارتی بر تصاویر باعث شده است که اچ اند ام بتواند در سرتاسر زنجیره ی فروشگاه های کمپانی، جذابیت یکپارچه ای برای برند ایجاد کند. پایین بودن بدهی ها و میزان بالای نقدینگی اچ اند ام باعث شده است که بتواند به سرعت به مدهای در حال ظهور واکنش نشان بدهد. بر خلاف انبارگردانیِ فصلی و سنتی در صنعت فروش لباس، در اچ اند ام تقریبا هر روزه مدلهای جدید لباس معرفی می شود. لباس ها به ندرت بیش از یک ماه در قفسه های اچ اند ام می مانند و این تبادل کالا باعث تشویق به خرید بیشتر می شود.
اچ اند ام مدل های عرضه شده در فروشگاه های خود را نیز کنترل می کند. به بیان دیگر تقریبا کل فروش محصولات شرکت، طراحی های خود این برند محسوب می شوند. این شرکت بیش از 50 نفر را به عنوان طراح استخدام کرده است که کارشان طراحی مدل های مختلف برای زیرمجموعه های برند اچ اند ام است. این برند ها شامل موارد زیر می شوند:
Hennes، Woman Collection و LOGG برای خانم ها؛ Uptown، LOGG و Contemporary برای آقایان؛ Rocky، Rocky Girl و Impuls برای نوجوانان؛ و Baby Baby، LOGG، Rocky، و C-Dept برای کودکان. این شرکت محصولات آرایشی خود را نیز تحت این عناوین تولید می کند: H&M Cosmetics، FOB، ResQ، Steele، Magnum و Basic Spa.
اچ اند ام لباس های مخصوص خود را تولید نمی کند بلکه با حدود 1600 تامین کننده همکاری دارد که عمدتا در اروپا و آسیا هستند و از نظر کیفی و نیز سایر استانداردهای منابع انسانی، سطح بالایی دارند.
بخش عمده ای از این شرکت همچنان در اختیار خانواده پرسون که موسس آن هستند قرار دارد. آنها حدود 70 درصد از سهام شرکت را در اختیار دارند. در سال 1998 مسبب اصلی توسعه ی این کمپانی یعنی استفان پرسون به عنوان مدیر عامل اجرایی شرکت انتخاب شد. فابین منسون مدیر فروش قبلی شرکت نیز به عنوان جایگزین او در سمت مدیر ارشد اجرایی معرفی شد.

خلق یک امپراتوری مد در دهه 1940:
اچ اند ام در سال 1947 با نام هِنِس توسط ارلینگ پرسون تاسیس شد. پرسون که قبلا موسس و فروشنده کمپانی دیگری در سوئد بود، پس از سفری به امریکا ایده نویی درباره تاسیس فروشگاه های لباس به ذهنش رسید. او تصمیم گرفت این ایده را در شرکت جدید به کار بگیرد. از زمان تاسیس فروشگاه هنس در شهر واستراس که در ابتدا فقط پوشاک زنانه می فروخت، محصولات آنها در کل سوئد پخش شده و در طی دهه 1960 بیشتر کشور را تحت پوشش خود داشت.
بعدها هنس شروع به صادر کردن مدل های ارزان قیمت خود کرد و این کار را با صادرات به کشور همسایه نروژ در سال 1964 و نیز دانمارک در سال 1967 انجام داد. در اواخر دهه 60 هنس تصمیم گرفت تولیدات خود را از پوشاک زنانه فراتر ببرد. آنها همچنین به دنبال پیشرفت و ترقی بیشتر در استکهلم بودند. این دو هدف در سال 1968 با خریدن فروشگاه Mauritz Widforss که در استکهلم سلاح و لوازم شکاری می فروخت، به تحقق پیوست. با خرید این فروشگاه، هنس بخش عمده ای از سهام مربوط به پوشاک و لوازم ورزشی را نیز به دست آورد.
این اتفاقات باعث شد که به سرعت فروش کمپانی بالا برود و در نهایت برای نشان دادن افزایش محدوده تولید شرکت، اسم آن به Hennes & Mauritz تغییر پیدا کرد. در همین زمان هنس و ماریتز بخشی از فروشگاه را به لباس های کودکان اختصاص دادند و به این ترتیب تا سال 1970 این شرکت قادر بود پوشاک اکثر اعضای یک خانواده را تامین کند (دو بخش دیگر یعنی لباس نوجوانان و نوزادان نیز بعدها به ترتیب در سالهای 1976 و 1978 به این مجموعه اضافه شدند). اضافه شدن ماریتز فراتر از اضافه کردن یک اسم بود و عملا باعث شد محدوده تولیدات شرکت گسترده تر شود. همچنین موجب شد فروش تولیدات کمپانی نیز دچار تحول شود. همزمان با اینکه نسل جدیدی از جوانان جامعه به شدت به دنبال داشتن لباس هایی بودند که بتوانند شخصیت مستقل خود را نشان دهند، معرفی پوشاک ورزشی توسط اچ اند ام منجر به این شد که شرکت لباس هایی را تولید کند که بتوانند بیانگر روحیات جامعه آن روز باشند. به این ترتیب اچ اند ام شروع به تولید مدل های ساده و راحتی و در عین حال شیک کرد که در مقایسه با پیشرفت های بعدی، موفقیت خوبی برای آنها محسوب می شد.
کمپانی برای دستیابی به رشد بیشتر در سال 1973 تمام سهام کمپانی شریک خود یعنی Beklädnadskompaniet را خریداری کرد. سال بعد زمانی که اچ اند ام خود را برای رشد خارجی بیشتر آماده می کرد، این شرکت با عرضه در بازار بورس استکهلم تبدیل به سهامی عام شد. با این حال خانواده پرسون بیشترین بخش از سهام را در اختیار خود نگه داشتند تا همچنان نظارت مطمئن بر شرکت بر عهده این خانواده باشد.
در دهه 1970 چشم انداز اچ اند ام متوجه مرزهای فراتر از منطقه اسکاندیناوی شد. این شرکت در سال 1976 وارد بازار بریتانیا شد. اگرچه رشد اچ اند ام در بریتانیا مدتها محدود بود ولی در اواخر دهه 1990 این شرکت با رسیدن به تعداد 25 شعبه، از کسب نتایج بهتر در قاره اروپا خبر داد. در سوئد این کمپانی توانست شرکت روولز را – که شرکتی بود که فقط از راه سفارش پستی و ارسال کالا توسط پست معامله می کرد- خریداری کند. نتیجه این کار، تاسیس شعبه سفارش پستی کمپانی بود که با نام اچ اند ام روولز شناخته شد.
اقدام بعدی اچ اند ام در کشور سوئیس انجام شد جایی که فروشگاه های این کمپانی توانستند به سرعت در شهرهای اصلی این کشور به یک کانون اصلی و مهم تبدیل شوند و به این ترتیب سوئیس به یکی از بازارهای خارجی اصلی برای این شرکت بدل شد. در 1980 اچ اند ام اولین فروشگاه خود را در آلمان راه اندازی کرد. مدل های این کمپانی توانستند تا حدودی در بازار فروش لباس آلمان تحول ایجاد کنند، بازاری که خیلی ها اعتقاد داشتند بسیار خالی از تنوع و خسته کننده بود. غیر رسمی بودن اچ اند ام در آلمان موج های کوچک دیگری نیز به همراه داشت. از جمله اینکه کارکنان رسمی آنجا در گفتگوهای خود دیگر از اصطلاح محترمانه Sie استفاده نمی کردند و با هم خودمانی تر شده بودند. به این ترتیب در آن زمان که برندهای کمی در بازار فروش آلمان وجود داشتند، اچ اند ام توانست بین مصرف کنندگان آلمانی به خوبی محبوب و معروف شود.

مدل های جهانی برای دهه 1990:
از زمانی که ارلینگ پرسون سمتِ مدیر عاملی شرکت را به پسرش استفان پرسون تحویل داد، نسل جدید مدیریت اچ اند ام را در اختیار گرفت. تحت مدیریت پرسون جوان، این شرکت همزمان با ادامه توسعه جهانی خود، حفظ محبوبیت برند خود را نیز به شدت در دستور کار خود دارد. در دهه 1980 اچ اند ام همچنان سعی در گسترش حضورش در بازارهای موجود جهانی داشت و به تدریج فروشگاه های جدید خود را افتتاح می کرد. تا دهه 1990 پیشرفت این کمپانی به حدی بود که به یکی از بزرگترین تولید کنندگان و فروشندگان سوئد تبدیل شده و نیز به عنوان پنجمین شرکت بزرگ این کشور معرفی گردید.
در اواخر دهه 80 اچ اند ام تصمیم گرفت با افتتاح فروشگاه های زنجیره ای تخفیف دار به نام Galne Gunnar تنوع اجناس و تولیدات خود را بالا ببرد. این کمپانی پس از اینکه تعداد فروشگاه ها را به 18 فروشگاه در سوئد رساند، تصمیم گرفت که پس از ده سال ساختار خود را تغییر داده و فروشگاه های Galne Gunnar را با نام فروشگاه های اچ اند ام مجددا توسعه بدهد. این نامگذاری جدید باعث شد که آینده پر منفعتی برای شرکت در پیش باشد. رشد فروشگاه های زنجیره ای اچ اند ام به ویژه در شعبه های خارجی، در دهه 90 تا حد زیادی افزایش یافت.
اینک زمان آنچه که استفان پرسون به عنوان “مد جهانی” تعریف می کرد، فرا رسیده بود. پرسون خیلی زود متوجه ظهور مدها و تمایلات مردم شده بود– که از آگهی های تبلیغاتی MTV، هالیوود و Madison Avenue و نیز اینترنت سرچشمه می گرفتند- تمایلاتی که فراتر از مرز کشورها در بین جوانان و دیگر گروه های سنی در دنیا تبدیل به مد روز شده بود. اچ اند ام با تاکید بر حفظ یکپارچگی بین فروشگاه های خود، در نظر این نسل جدیدِ مصرف کنندگان به حد کافی جذابیت داشت. با اطلاع از شرایط روز جامعه، کمپانی خط تولید جدیدی از لباس ها را تحت برند BiB (Big is Beautiful) ( بزرگ بودن زیباست) راه اندازی کرد.
تعداد شعبه های بین المللی شرکت به شکلی جدی افزایش یافت. بعد از افتتاح شعبه ای در هلند در سال 1989، این کمپانی به سراغ بلژیک (در سال 1992) اتریش (1994) و لوکزامبورگ (1996) نیز رفت. تا سال 1994 میزان فروش شرکت از 13.5 میلیارد کرون سوئد فراتر رفت که بیش از هفتاد درصد این مبلغ به خارج از کشور اختصاص داشت. در همان سال فروشگاه های اچ اند ام در آلمان به دلیل میزان بالای فروش، از فروشگاه های سوئد سبقت گرفته و به عنوان بزرگترین بازار مستقل این شرکت شناخته شدند. تا پایان دهه 90 آلمان بیش از دو برابر فروش داخلی این شرکت را ثبت می کرد – علیرغم اینکه اچ اند ام تنها دو درصد از بازار آلمان را در اختیار دارد.
در نیمه دوم دهه 90 نیز پیشرفت بین الملی کمپانی ادامه داشت و آنها بیش از 60 فروشگاه در هر سال افتتاح کردند. در سال 1997 فنلاند به عنوان بازار بعدی انتخاب شد و سال بعد از آن نیز فرانسه به بازار جدید این کمپانی تبدیل شد. در سال 1998 تعداد شش فروشگاه اچ اند ام در فرانسه گشایش یافت که عمدتا در پاریس و مناطق حومه آن بودند. این نکته موجب شگفتی بسیاری از تحلیلگران شد که چگونه مدل های ارزان قیمت اچ اند ام برای خریداران مغرور و پر افاده فرانسوی جذابیت داشتند و این سوال مطرح می شود که چگونه موفقیت این کمپانی در کشورهای شمال اروپا به جنوب این قاره نیز سرایت می کند.
در واقع اچ اند ام غایب بزرگ بازارهای ایتالیا و اسپانیا محسوب می شد که دو نمونه از بزرگترین بازارهای فروش لباس در اروپا هستند – شاید علت آن این باشد که شرکت تمایلی به رقابت تن به تن در برابر برندهای مشابه خود یعنی زارا در اسپانیا و بنتون در ایتالیا نداشت. با این حال، شرکت در آوریل 1999 اعلام کرد که قصد دارد با افتتاح دو یا سه فروشگاه تا پایان سال وارد بازار اسپانیا شود. در همان زمان این کمپانی قصد خود برای تجدید قوای شعبه های پرتلاش خود در بریتانیا را اعلام کرد و به همین منظور تعداد زیادی فروشگاه جدید در آنجا افتتاح کرده و برخی از مکان های قبلی را نیز مجهزتر نمود.
اچ اند ام در طول تاریخ خود، محدوده اصلی فعالیتش را در اروپا حفظ کرده است. با این حال در سال 1999 فرصت را برای ورود به بازار امریکا مغتنم شمرده و وعده افتتاح اولین فروشگاه های خود در امریکا را تا اوایل دهه 2000 داد. مشخص نیست که آیا شرکت قادر است فرمول موفقِ قیمت ارزان و زیبایی و کیفیت که پنجاه سال است الهام بخش آنهاست را دوباره به دست آورد یا خیر.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده − 7 =

سبد خرید

سوالی؟ پرسشی؟ پیام دهید