آشنایی با حریر : پارچه ای از خانواده ابریشم

پارچه حریر چیست؟

این روزها وقتی حرف از لطافت انواع پارچه‌‌های مختلف‌‌‌ می‌شود نمی توان از پارچه حریر حرفی نزد! صنعت مد و پوشاک بدون ‌‌‌پارچه حریر لطافت و زیبایی خودش را از دست خواهد داد.

یک ‌‌‌پارچه‌ی اصیل ایرانی که در همه خانه‌‌های قدیمی و جدید حداقل یکی دو دست لباس با جنس آن در گنجینه ها و کمد لباس ها پیدا‌ می شود .

وقتی تار و پودهای لطیف ابریشم طبیعی یا مصنوعی در کنار هم قرار‌می‌گیرند در یک بافت منسجم دست به دست هم می دهند و به شما ‌‌‌پارچه‌ای درخشان از جنس حریر هدیه‌ می دهند؛ یک ‌‌‌پارچه‌ی منحصر به فرد که هم سبک است هم خنک و شما ‌می توانید با سلیقه‌ای که دارید از طرح‌‌های مختلف آن برای دوخت لباس‌‌های دوست داشتنی تان استفاده کنید. نام‌‌های زیبای ‌‌‌پارچه ابریشمی و ‌‌‌پارچه اطلسی نیز به ‌‌‌پارچه حریر اختصاص دارد .

 

مزایای ‌‌‌پارچه‌ی حریر:

همیشه تقاضا برای لباس‌‌هایی که با ‌‌‌پارچه‌ی حریر دوخته شده اند زیاد است و طرفداران خاص خودش را دارد. یک ‌‌‌پارچه‌ی همه پسند که نرم و لطیف است، تنوع رنگ و طرح آن زیاد است، برای هوای گرم و شرجی مناسب است، در هر سنی قابل استفاده است و در عین حال قیمت مناسبی نسبت به پارچه‌های گرانقیمت دارد.

کاربرد ‌‌‌پارچه حریر:

پارچه‌‌های حریر به دلیل خنکی، راحتی و وزن کمی که دارد بیشتر برای لباس‌‌های بهاری و تابستانی استفاده‌ می‌شود. این ‌‌‌پارچه‌ در دوخت انواع لباس مجلسی، پیراهن، شومیز، مانتو و شال و روسری کاربرد دارد.

 

 انواع ‌‌‌پارچه حریر

اگر‌ می‌خواهید از ‌‌‌پارچه حریر استفاده کنید لازم است انواع آن را بشناسید و با کاربردهای مختلف آن آشنا شوید. بهرحال مهم است که شما برای چه چیزی ‌می‌خواهید ‌‌‌پارچه‌ بخرید؛ مانتو، لباس، دامن و یا لباس‌‌های دیگر. پس در ادامه مطلب امروز پارچی با ما همراه شوید تا انواع پارچه های حریر را با هم بررسی نماییم.

حریر کرپ: این حریر رنگ ماتی دارد و برای دوخت لباس‌‌هایی که به ‌‌‌پارچه‌ی لخت و نرمی نیاز دارند استفاده ‌می‌شود. حریر کرپ زبری خاصی شبیه پارچه‌‌های کرپ دارد و همین دلیل نامگذاری این ‌‌‌پارچه‌ی است.

 

‌‌‌پارچه حریر لمه:

یکی از چشم نواز ترین نوع ‌‌‌پارچه‌ها، ‌‌‌پارچه‌ی حریر لمه است که درخشندگی و جلای منحصر به فردی دارد. این ‌‌‌پارچه‌ برای لباس شب خیلی مناسب است، برق این ‌‌‌پارچه‌  در شب به لباس‌‌های شما شکوه دیگری‌ می دهد.

 

  • حریر کریشه:

    بافت ‌‌‌پارچه‌ی حریر کریشه نرمی زیادی دارد و بسیار لطیف است که دقت در نگهداری آن را نسبت به حریر کرپ بیشتر ‌می‌کند. این نوع حریر در طراحی شال و روسری کاربرد زیادی در کشور ایران دارد چون جنس آن لیز نیست، روی سر‌ می ماند و معمولا سر نمی خورد.

 

  • حریر کریستال:

    ‌‌‌پارچه‌ی حریر کریستال مات است و با ضخامت و انسجامی که در بافت خودش دارد باعث ‌می شود شفاف و بدن نما نباشد. از این ‌‌‌پارچه‌ در کشور ما علاوه بر انواع مانتو و شومیز، برای دوخت انواع چادر هم استفاده ‌می شود.

 

  • ‌‌‌پارچه‌ی حریر ساتن:

‌‌‌پارچه‌ی حریر ساتن با بافت درخشان و زیبایی که دارد بیشتر در لباس عروس و سایر لباس هاس مجلسی و دامن‌‌های بلند استفاده‌ می شود.

 

  • حریر ژرژت:

    این ‌‌‌پارچه حریر هم مانند حریر کرپ نرم و لطیف است و در عین حال زبری خاصی دارد. ویژگی اصلی این نوع ‌‌‌پارچه‌ این است که به راحتی چروک نمی شود، دوام زیادی دارد و زود آب نمی رود.

 

  • ‌‌‌پارچه‌ی حریر نخ:

شما تابحال چند بار وقتی به بوتیک‌‌های پوشاک مراجعه کرده اید به فروشنده سفارش کرده‌اید که روسری نخی یا شل نخی‌ می خواهید؟! جنس نخی ‌‌‌پارچه‌ی حریر نخ باعث شده است بسیار خنک باشد و گرمای هوا را مخصوصا در فصل تابستان به خود جذب نکند. این مدل ‌‌‌پارچه برای افرادی که به الیاف مصنوعی حساسیت دارند نیز مناسب است چون جنس نخ بکار رفته در آن پنبه خالص است. تنها ایرادی که‌ می توان از ‌‌‌پارچه‌ی حریر نخ گرفت این است که در زمان کوتاه تری نسبت به سایر پارچه‌‌های حریر چروک ‌می شود.

 

  • ‌‌‌پارچه‌ی حریر پرده ای:

خانه‌‌های قدیمی مادربزرگ ها را به یاد بیاورید! جنس پرده پنجره‌‌های قدیمی اغلب از ‌‌‌پارچه‌ی حریر پرده ای بود که ضخامت و سبکی خاصی داشت و هنوز هم طرفداران خودش را دارد. امروزه به لطف پیشرفت صنعت پارچه، نمونه ها و طرح‌‌های متنوع ‌‌‌پارچه‌ی حریر پرده ای در بازار موجود است.

 

  • ‌‌‌پارچه حریر ژاکارد:

  • این مدل از ‌‌‌پارچه‌ی حریر جدید است و مدت زیادی نیست که راهی بازار ‌‌‌پارچه‌ شده است. در زمینه شفاف و درخشان این ‌‌‌پارچه که به مدل شیشه ای معروف است طرح‌‌هایی در بافت آن وجود دارد که آن را از سایر پارچه‌‌های حریر متفاوت کرده است. جنس این نوع حریر تقریبا خشک است و برای پیراهن، دامن یا روسری استفاده نمی شود.

 

  • حریر سیلک:

حریر سیلک نوعی از ‌‌‌پارچه‌ی حریر است که بسیار نرم و لطیف، کمی ضخیم و در عین حال سطح بسیار لیز و به اصطلاح صیقلی دارد. برش و دوخت این ‌‌‌پارچه‌ برای خیاط ها کمی مشکل تر از سایر پارچه‌‌های حریر است.

 

 

  • ‌‌‌پارچه‌ی حریر اورگانزا:

این ‌‌‌پارچه‌ سطح شیشه ای و مقاومی دارد و برای استفاده در لباس عروس، لباس‌‌های پف دار و چند لایه مناسب است.

‌‌‌پارچه‌ی حریر اورگانزا ساده و طرحدار است. در نوع طرحدار آن بر خلاف ‌‌‌پارچه‌ی حریر ژاکارد، طرح ها در بافت ‌‌‌پارچه‌ نیستند بلکه روی سطح آن چاپ شده اند.

 

نگهداری از ‌‌‌پارچه حریر:

اگر از ماشین لباسشویی برای شستن لباس‌‌های حریر خود استفاده‌ می کنید دمای آب را  زیر ۳۰ درجه سانتیگراد تنظیم کنید در غیر این صورت خیلی بهتر است که با کمی آب و صابون یا مایع لباسشویی و به نرمی با دست‌‌های خود آن را بشویید.

 

 اتو کردن ‌‌‌پارچه حریر:

یک روزنامه یا ‌‌‌پارچه‌ی نخی روی حریر خود بیاندازید و با درجه پایین، شروع به اتو کردن کنید. قبل از آن کمی ‌‌‌پارچه یا لباس حریر خود را  نمناک کنید تا حین اتو کردن آسیبی به بافت لطیف آن وارد نشود.

 

 

تشخیص ‌‌‌پارچه حریر اصل:

تشخیص ‌‌‌پارچه حریر اصل از نوع مصنوعی آن خیلی ساده است. قسمتی از ‌‌‌پارچه‌ را بسوزانید. اگر هنگام سوختن، الیاف ‌‌‌پارچه‌ی حریر جمع یا به اصطلاح گلوله و سفت شد جنس ابریشم به کار رفته در آن از الیاف مصنوعی است اما اگر الیاف ابریشم اصل باشد چیزی که از سوختن ‌‌‌پارچه‌ باقی می ماند یک ماده خاکستری نرم و طبیعی است!

این را هم بدانید که ابریشم طبیعی هنگام سوختن بویی شبیه مو دارد که با بوی سوختن الیاف مصنوعی کاملا متفاوت است.

نکته پایانی

پارچی، پیشرو در صنعت مد و پوشاک مفتخر است تا بهترین محصولات بازار را که با انواع پارچه حریر دوخته شده است به مشتریان خود با مناسب ترین قیمت ارائه نماید. این مقاله برای شناخت بیشتر شما از پارچه حریر بود تا بتوانید انتخاب مناسب تری هنگام خرید از فروشگاه پارچی و سایر فروشگاه های معتبر داشته باشید.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − ده =

سبد خرید

سوالی؟ پرسشی؟ پیام دهید