خرید کت خز طبیعی

خز و پوست طبیعی : معرفی | انواع مدل ها | شرایط نگهداری | راهنمای خرید

حس لطیف لمس تن حیوانات برای تکامل یافته ترین گونه دو‌پا، لذت از جنس برتری و غلبه بر طبیعت را دارد . از نخستین روزهای بشریت تا همین امروز پوشش پوست یا خز درخور فاتحان کارزار شکار و زندگی بوده‌است.
سالهایی نه چندان دور اما طولانی، خز از ارزشمندترین و‌ گران‌ترین جنس های بکار رفته در پوشش ما بود ، اما توان طبیعت در تامین جامعه انسانی روز‌افزون اندک است و کشتار بی‌رویه حیوانات با اخلاق بشری سازگار نیست ، همین موضوع باعث می‌شود تا پوست طبیعی ارزشی دوچندان پیدا کند و خز فرمی از لاکچری‌ترین پوشاک را پدید آوَرد.

مطلبی که در خواهیم داشت، راهنمای کاملی است درباره انواع خزها. همچنین دربردارنده‌ی نکات فراوانی است که پیش از خرید یک کت یا پالتو پوست و خز به آنها نیاز داریم.

برترین انواع خز و پوست طبیعی کدام‌اند؟

انواع خز گسترده است و هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند. خزهای بلند مو ، مانند روباه ، و آنهایی که خز متراکم دارند: مانند سگ‌آبی ، راسو ، چینچیلا – از حیث گرمای خود بسیار ارزشمند هستند. سگ‌آبی ، اوپاسوم و راکون به دلیل قیمت مناسب تر و دوام بسیار بالا ارزشمندند. از جهت قیمت ، خرگوش قیمت مناسب‌تر و حیواناتی چون راسو‌ها ، سمور و چینچلا گران‌ترین پوست ها را دارند.

پوست راسو

تقریبا همیشه یک زن اولین کت خز خود را راسو خریداری می کند. مینک یا راسو به دلیل سبک بودن ، بافت نرم لطیف ، براق بودن منحصر به فرد و عمر فوق العاده طولانی ، رسما بالاترین فروش خز را در سراسر جهان دارد. کتهای ساخته شده از پوست راسو ماده (کوچکتر ، سبک تر و ملایم تر) مطلوب تر هستند. این خز با رنگی غنی و شکلاتی از قهوه ای تیره قابل تشخیص است. قیمت این دسته از خز‌ها متفاوت و ۱۰ هزار دلار تا ۵۰ هزار دلار را شامل می‌شوند ، اما نباید انتظار داشته باشید که برای یک لباس با کیفیت پوست و خز طبیعی کمتر از قیمتی پنج رقمی بپردازید.

کت خز لوکس
پوست سمور، از کالکشن فروشگاه پارچی

پوست سمور

کت خز سمور یکی از آرزوهای روی زمین است ، بخاطر لمس فوق‌العاده ابریشمی اش که بدون در نظر گرفتن جهت به هر طرفی نوازش می شود و باز هم صافی‌اش را حفظ می کند. کت پوست سمور می تواند از حدود ۱۶ هزار دلار شروع شود ، اما یک کت خر با کیفیت بالا می تواند به راحتی شش رقم یا بالاتر از ۱۵۰ هزار دلار را بخود اختصاص می‌دهد.

پوست سمور

پوست چینچیلا

خر این حیوان با رنگ ویژه آبی-نقره‌ای شناخته می‌شود و لوکس‌ترین نوع خز به‌حساب می‌آید . پوست این حیوان بشدت سبک است درعین حال تراکم بالایی دارد و در نگهداری گرما درون پوست بی‌نظیر است.
چینچیلا در بین خزها هیچ رقیبی ندارد و مدال لوکس‌ترین ، گرم‌ترین و گران‌ترین خز را به گردن آویخته است. قیمت آن از ۳۰ هزار دلار شروع شده و به اعدادی سرسام‌آور می‌رسد.

چینچیلا

قبل از خرید خز و پوست طبیعی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

حتما قبل از اینکه هزینه گزافی برای یک خز طبیعی بپردازید، همه جوانب مالکیت پوست یک حیوان را بسنجید تا به درست‌ترین انتخاب برسید. خز مانند هرچیز لوکس و گران‌بهایی بلافاصله پس از خرید با افت قیمت مواجه می‌شود اما جز‌‌و میراث شما خواهد بود.

خز گربه وحشی
خز گربه وحشی | کالکشن پارچی

البسه خز در انواع مختلف دوخته می‌شوند از کت‌های بلند و شاهانه تا کلاه‌های کوچک و ارزان ، مطمئن شوید قبل از پرداخت پول، لباس کاملا به بدن شما می‌نشیند، پوست خزدار هیچ‌گاه به اصطلاح فروشندگان جا باز نمی‌کند!
خز را با رنگ پوست یا موها و چشمانتان بسنجید ، انتخاب رنگ مناسب در انتخاب جنس خز هم به شما کمک خواهد کرد.

هرچند به‌تازگی با استفاده از رنگ‌های شیمیایی خز‌های طبیعی را به رنگ‌های فانتزی در‌می‌آورند که مخاطبان ویژه خودش را هم دارد، اما همه می‌دانند خز طبیعی با رنگ طبیعی خودش وقار و جلوه دیگری دارد.

کت خز لوکس
کت خز سمور و خرگوش. برگرفته از کالکشن خز فروشگاه پارچی

قبل از خرید هر کالایی به اسم پوست طبیعی مغازه های معتبر فروش خز را بشناسید.

اگر با کشتن حیوانات و مسائل اخلاقی پیرامون این مطلب مشکل دارید همیشه می‌توانید از فروشنده مراکز معتبر درباره چگونگی تولید البسه خز سوال بفرمایید؛ بیشتر خزهایی که امروزه در بازار دنیا دست‌به‌دست می‌شوند در پرورشگاه‌های حیوانات تولید شده و به حیات وحش آسیب نمی‌رسانند ، جالب است بدانید در اروپا و آمریکا که دو تولید کننده بزرگ خز طبیعی هستند قوانین سختگیرانه‌ای درباره شرایط نگه‌داری ، رفتار و کشتار حیوانات پرورشی وجود دارد.

ناگفته نماند قبل از خرید حتما از اصالت پوست و طبیعی بودن آن اطمینان حاصل فرمائید.

کت خز مشکیسمور مشکی | موجود در کالکشن پارچی

یک پرسش داغ:

کدام یک غیرانسانی و غیراخلاقی تر است؟ خز مصنوعی یا طبیعی؟

خوشبختانه یا بدبختانه هرروز تشخیص طبیعی یا مصنوعی بودن خز سخت و سخت‌تر می‌شود که با پیشرفت تکنولوژی در صنایع، اصلا دور از ذهن هم نیست. حالا طراحان می‌توانند بدون هیچ اعتراض و درگیری از طراحی‌های خود پرده‌برداری کنند و فشن شوهای خز به‌پا کنند.
اما این روی اول سکه است و شاید در نگاه اول این خبر خوشحال کننده بنظر بیاید؛
دیگر هیچ حیوانی برای نشان ابهت یک کت خز کشته نمی‌شود اما آیا فقط کشتن حیوانات دغدغه ما انسان‌هاست؟

اجازه دهید موضوعی را که کمتر توجه می‌شود به آن را با هم مرور کنیم. به طور کلی خز مصنوعی بیشتر از خز طبیعی به محیط زیست آسیب می‌رساند. لابد می‌پرسید چطور ممکن است؟ به عرایض بنده در ادامه دقت کنید:

خز طبیعی همانطوری که از نامش برمی‌آید از طبیعت بیرون آمده. یک محصول با خز طبیعی ، صدها سال سالم باقی خواهد ماند. در صورتی که یک خز مصنوعی ساخته شده توسط بشر، پایه‌ی تماما نفتی دارد و پس از اتمام حیات و از دور خارج شدن یک خز مصنوعی، صدها سال، پس‌ماند باقی می‌گذارد.

خز مصنوعی فشن
استفاده از خز مصنوعی دست طراحان فشن را باز گذاشته تا بتوانند با هر رنگ و طرحی خلاقانه به طراحی لباس بپردازند.

برای اینکه بتوانند قیمت خز مصنوعی را موجه و بسیار ارزان‌تر در مقایسه با خز طبیعی نشان بدهند، آنها را از ترکیب آکریلیک و پلی‌استر در انواع رنگ‌ها ، ضخامت‌ها و تراکم مو می‌سازند.

آلودگی خز مصنوعی
این نمودار از جهات مختلف، مضرات و آلودگی های خز طبیعی را با خز مصنوعی مورد مقایسه قرار می‌دهد. (آبی پررنگ خط طبیعی و آبی کم‌رنگ خز مصنوعی است).

الیاف مصنوعی یکی از بزرگترین توزیع‌ کننده های میکروپلاستیک در آب های آزاد کره زمین هستند. برای تولید هر لباس خز مصنوعی 700 هزار فیبر میکروسکوپی وارد فاضلاب می‌شود، این آبها در چرخه‌ی غذایی آبزیان و در نهایت خودمان باقی می‌ماند و آلودگی زندگی‌ ما را مسبب می‌گردند.

خلاصه اینکه که خز طبیعی، از جنس طبیعت است و دوباره هم به طبیعت برمی‌گردد. اما خز مصنوعی که مصنوع دست بشر است، همیشه یک لکه‌ی سیاه اضافه شده بر محیط زیست باقی می‌ماند. 

در هر صورت همچنان هستند گروه فراوانی که مخالف کشتار حیوانات هستند و دلشان نمی‌آید دیگر مخلوقات را بر تن کنند. این درگیری و نزاع بین دو گروه با دو عقیده متفاوت هیچگاه تمامی ندارد و عملا نمی‌توان حق را کاملا به یک گروه داد.

تفاوت پوست و خز طبیعی با خز مصنوعی

چطور خز طبیعی را از خز مصنوعی تشخیص دهیم؟ (۷ قدم)

1. حتما بدنبال برچسب داخل لباس بروید و روی آن‌را بدقت مطالعه کنید ، بیشتر اوقات درصد پوست استفاده شده و نوع خز نوشته می‌شود مر در مواردی که کت به اصطلاح وینتج (vintage ) یا دست دوم خریداری می‌کنید که در این صورت ممکن است برچسب طی زمان از بین رفته باشد.

2. به‌یاد داشته باشید پوست یا خز طبیعی از دسته البسه بسیار لوکس وگران‌قیمت حساب می‌شوند و برند های مطرح و سطح بالا از خز طبیعی در طرح‌های خود استفاده می‌کنند ، بنابراین هیچ‌گاه انتظار طبیعی بودن از برند‌های فست‌فشنی را نداشته باشید.

3. هرگاه از دیدن قیمت یک کت خز تعجب نکردید، در طبیعی بودن آن شک کنید. یک لحظه ایران و قوانین آن را از خاطر ببرید، توجه داشته باشید که تولید لباس با خز طبیعی در اکثر کشور های خارجی ممنوع بوده و این موضوع باعث می‌شود لباس های خز طبیعی بیش از پیش قیمت های نجومی به خود بگیرند چون تعداد مشخصی از آنها باقی مانده و صرفا دست به دست می‌شوند.

4. پوست خز را لمس کنید. خز طبیعی به آسانی در هر جهتی ناز داده می‌شود. اما خز مصنوعی احتمالا به یکی از جهات گرایش عجیبی دارد و در هوای مرطوب حس چسبناکی را منتقل می‌کند.

5. آزمون سوزاندن: یکی از آسان‌ترین راه های تشخصی خز طبیعی از مصنوعی سوزاندن چند تار مو از آن است. کافی است چند لاخ از هر کدام را بکنید، سپس بسوزانید، اگر بوی سوخته شدن مو بلند شد و همچنین خود مو خاکستر شد، خز طبیعی است. اما اگر تار های مو بجای خاکستر شدن، ذوب شدند، مصنوعی هستند. 

6. آزمون سوزن: می‌توانید خز طبیعی را با فرو کردن یک سوزن در آن نیز تشخیص دهید. سوزن در خز طبیعی به مراتب بسیار سخت‌تر از خز مصنوعی فرو می‌رود. علت هم مشخص است: در پسِ خز طبیعی، پوست حیوان است که قطعا در مقابل سوزن مقاومت می‌کند.

7. اگر می‌توانید پشت خز را ببینید (به عنوان مثال در یک کت خز، منظور پشت آستر کت است)، بدنبال ظاهر چرمی بگردید، اگر پشت خز، فرم چرمی داشت احتمالا خز طبیعی است. اما اگر ظاهر آن مشبک و فیبری بود قطعا با یک خز مصنوعی طرف هستید.

نکته ای که احتمال دارد شما را گمراه کند این است که خز طبیعی مانند موهای سرمان از پوست جدا شده و می‌ریزند، دقیقا برخلاف خز های مصنوعی که در شبکه‌های منظم فیبرهای مویی کاشته شده‌اند و چسب خورده و دائمی‌اند .

شرایط نگهداری از خز و پوست طبیعی :

به دقت متن زیر را مطالعه کنید، زیرا کت خز شما ارزش زیادی دارد و تنبلی در نگهداری چنین اجناس ارزشمندی هیچ توجیهی ندارد.

حداقل سالی یکبار باید نزد یک متخصص شستشو یا تعمیر پوست برده شود تا از سلامت آن مطمئن شوید. به هیچ وجه سعی در شستشو خز در خانه نکنید ، کار را به‌کاردان بسپارید. باز هم تاکید میکنم کار را به کاردان بسپارید! خشک‌شویی های رایج صلاحیت برخورد با البسه خز شما را ندارند و حتما باید متخصصین این کار را پیدا کنید. حتی بدون مواد شوینده ، بدون اسفاده آب و بدون تماس حرارت مستقیم میتوانید با خیال راحت حداقل سالی یکبار خز خود را مثل روز اول کنید.

کت خز قوچ
کت خز طبیعی قوچ برگرفته از کالکشن کت های فروشگاه پارچی

اگر اصرار دارید که خودتان خز طبیعی را پاک و تمیز کنید (کاری که اصلا توصیه نمی‌کنیم) این است که به نسبت یک به یک، محلولی متشکل از آب و الکل را بسازید و سپس به مقدار بسیار اندک بر روی آن اسپری کنید. سپس به آرامی خز را پاک نمایید.

به‌یاد داشته باشید خز و پوست طبیعی حتی اگر استفاده نشوند ، خشک می‌شوند و مرطوب کننده مناسب احتیاج دارند. همچنین به‌شدت خاک و بو را به خود می‌گیرند.

شرایط نگهداری کت خز در خانه :

وظیفه شما نسبت به نگهداری کت خزتان در خانه شامل چند مورد زیر است:

۱. چوب‌لباسی مناسب : همیشه یک کت خز یا پوست ، باید به چوب‌لباسی مناسب آویزان باشند. چوب‌ لباسی‌ای مناسب است که شانه ها کاملا روی آن بنشیند و وزن کت آن را طی زمان خمیده نکند.

۲. کاور پارچه‌ای : همیشه جز زمانی که خز را می‌پوشید، آن را از خاک دور نگه‌دارید . کاور های پلاستیکی که اجازه تنفس به پوست را نمی‌دهند بدترین انتخاب و کاور های ساده پارچه‌ای یا حتی انداختن یک پارچه روی آن بهترین گزینه‌اند.

۳. جواهرات و کیف : تماس مداوم جواهرات با خز باعث مات شدن و گاها آسیب به تراکم مو‌ها می‌شود. بدیهی است که اگر از کیف روشانه‌ای استفاده کتید به مرور روی شانه رد عمیقی از شکستگی موها ایجاد می‌شود .

۴. لکه : استفاده از شال دورگردن و محافظت از یقه بهترین گزینه محافظت از خز دربرابر لکه هاست . هر لکه‌ی روغنی ، رنگی یا بو از روی خز پاک نمی‌شود و همچون لکه ننگی بر روی آن تا ابد باقی می‌ماند.

۵. شکستگی موها: نشستن طولانی مدت با کت خز باعث ایجاد شکستگی در موها و به اصطلاح عوض شدن خواب آن می‌شود که حقیقتا تلخ است.

۶. رطوبت مرگبار : یک کلام: خز مرگ ندارد جز به دستان رطوبت ! باران و برف، و حتی رطوبت ممتد هوا، خز را دچار فساد می‌کند. پس حواستان باشد که در جای خشک نگه‌داری شوند.

۷. دما : خز حیوانات در فصل‌های گرم سال می‌ریزند تا حیوان را خنک کند. بالفطره خز عاشق سرما و متنفر از گرماست . در فصل‌هایی که هوا گرم‌تر است و خز ها استفاده نمی‌شوند، آنها را در کمد‌های خنک با حداکثر دمای ۲۰ الی ۲۵ درجه سانتیگراد آویزان کنید.

در مجموع صاحب یک کت خز بودن، نیازمند لیاقت و توجه است. باید توجه داشته باشیم که در دنیای امروز دیگر حیوانات بی‌گناه به اندازه قبل کشته نمی‌شوند. خزهای باقی مانده از دوران شکارهای بی‌رویه، ارزش بالایی دارند، در حالیکه خزهای مصنوعی که روزانه تولید می‌شوند آسیبی مزمن برای محیط زندگی من و شما اند.

در پایان از شما دعوت می‌کنم که نگاهی داشته باشید به کالکشن محصولات خز و پوست طبیعی فروشگاه پارچی.

 

لازم به ذکر است که این مجموعه دائم در حال فروش و تغییر است چون از هر مدل تنها یک نمونه وجود دارد و در صورت فروش دیگر هیچگاه تکرار نخواهد شد. هر محصول جدید هم کاملا متمایز و متفاوت با قبلی ها خواهد بود.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 + ده =

سبد خرید

سوالی؟ پرسشی؟ پیام دهید