سرآستین فرانسوی

نگاهی به سرآستین فرانسوی یا مچ دوبل (فرنچ کاف = French Cuff)

در بین انواع مختلف مچ پیراهن مردانه، مدل سرآستین فرانسوی یکی از رسمی ترین و محبوب ترین ها برای آقایان است. در این مطلب می‌خواهیم کمی در مورد این مدل از مچ پیراهن مردانه ، صحبت کنیم. پیش از هر چیزی لازم به یادآوری است که در کشورمان، قدیمی‌تر ها به این سرآستین، مچ دوبل می‌گفتند. اگر تنها یکبار با کمی دقت به سرآستین فرانسوی دقت کنید، بسادگی متوجه خواهید شد که چرا به آن مچ دوبل می‌گویند.

سرآستین فرانسوی (به انگلیسی= French Cuff با تلفظ فرنچ کاف) نوعی مچ متصل شونده با دکمه سردست است، که اندازه‌ی آن دو برابر مچ معمولی بوده و با یکبار تا خوردن، تبدیل به سرآستینی محکم و رسمی می‌شود.

مچ دوبل مردانه

با مطلب امروز پارچی همراه باشید تا کمی از تاریخچه‌ی سرآستین فرانسوی صحبت کنیم و پس از آن، با هم بررسی نماییم که آیا پیراهن با مچ دوبل را می‌توان همیشه استفاده کرد یا اینکه مناسبت و زمان مختص به خودش را دارد؟

سرآستین فرانسوی از کجا پیدایش شد؟!

این نوع از مچ دوبل که این روز ها در همه‌ جای دنیا تحت عنوان فرنچ کاف (سرآستین فرانسوی) شناخته می‌شود، هیچ ربطی به نمونه‌های اولیه‌اش ندارد.

فرانسه کلاسیک
لباس اشراف و طبقه‌ی بالای فرانسه (قرن شانزدهم)

شباهت ها هم بسیار کم است. در هر صورت در قرن 16 میلادی، زمانی که لباس های مردانه اصلا شبیه به نمونه‌ های امروزی‌اش نبود، فرانسوی ها نوعی آستین داشتند که حالت برگردان داشت و به نوعی دوبل بود.

لباس فرانسوی کلاسیک
اولین شکل گیری سرآستین دوبل در لباس فرانسوی ها (به حالت برگردان مچ دقت کنید).

پس از گذشت دو دهه، در قرن 19 میلادی که لباس ها بیشتر به فرم امروزیشان درآمدند، فرانسوی ها اولین کسانی بودند که مچ دوبل (که در بالا گفته شد) را با سنجاق به هم وصل می‌کردند. (این روز ها بجای سنجاق از دکمه سر دست استفاده می‌شود).

در هر صورت اینکه فرانسوی ها چقدر از این مدل سرآستین استفاده می‌کردند، زیاد اهمیت ندارد. چون در هر صورت نام آن را از آن خود کرده‌اند! مهم‌تر از آن اینکه، شهرت سرآستین فرانسوی اصلا مربوط به فرانسوی‌ها نیست. بلکه با ورود آن به استایل مردانه‌ی آمریکایی و یا به عبارتی، با قدرت‌گیری فشن مردانه کلاسیک آمریکایی، شناخته شده شد و به شهرت رسید.

طراحی سرآستین فرانسوی

عکس زیر به خوبی طراحی مچ دوبل یا سرآستین فرانسوی را نشان می‌دهد. پارچه‌ی مچ به اندازه‌ی دو برابر در نظر گرفته می‌شود و با دادن حالت برگردان به آن، طراحی کامل می‌شود.

مچ دوبل

می‌توان لبه‌ی مچ را گرد، تیز (مربعی) و … در نظر گرفت که به سلیقه‌ی خودتان بستگی دارد. اما به این نکته توجه داشته باشید که تمام زیبایی سرآستین فرانسوی به تمرکز روی تک دکمه‌ی مشخص آن است. در نتیجه سعی کنید دکمه‌ سردست های زیبایی را برای سرآستین فرانسوی خود در نظر بگیرید. استفاده از دکمه ساده حقیقتا ظلمی بزرگ به فرنچ کاف است. ناگفته نماند که برخی از مچ های دوبل، داخل خود دکمه مخفی دارند تا کار از محکم کاری عیب نکند و هم اینکه مچ فرم اصلی خودش را بهتر حفظ نماید.

سرآستین فرانسوی گرد
یک نمونه سرآستین فرانسوی گرد

باور قدیمی‌ها در استفاده از سرآستین فرانسوی

وقتی می‌گوییم قدیمی ها هم به نسل های پیشین کشور خودمان اشاره داریم و هم به استایلیست های خارجی. قدیمی ها معتقد بودند که سرآستین فرانسوی باید تنها در مراسم های بسیار رسمی و کاملا فرمال مورد استفاده قرار بگیرد.

انواع سرآستین فرانسوی

چون رفته رفته به مرور زمان، لباس ها راحت و خوش دوخت‌تر شدند، به قانون فوق دیگر کسی توجهی نمی‌کند. پس اجازه دهید در قالب تیتر بعدی، سوال اصلی را مطرح کنیم و به آن پاسخ دهیم.

چه زمانی پیراهن با سرآستین فرانسوی بپوشیم؟

پاسخ سوال واضح است: هر زمان که دلتان خواست. همانطوری که پیشتر نیز اشاره کردم، این روزها داستان فرق می‌کند و آنقدری پیراهن مردانه با مچ دوبل زیباست که هر کسی (از جمله خودم) در هر موقعیتی از آن می‌تواند استفاده کند. مچ محکم و جدی در سرآستین فرانسوی استایلی بسیار شیک و تاثیرگذار برایتان به وجود می‌آورد.

کت و شلوار مچ دوبل
منظور از استایل رسمی کلاسیک همین است که در تصویر می‌بینید (تاکسیدو). اما این روزها برای استفاده از مچ دوبل الزامی به پوشیدن کت نیست.

شخصا توصیه می‌کنم قید بقیه‌ی مدل های مچ (بخصوص سرآستین های معمولی) را به کلی بزنید و تنها از سرآستین فرانسوی استفاده نمایید. اصلا لازم نیست حتما روی آن کت بپوشید. یک پیراهن تنها با مچ فرانسوی هم بسیار زیبا و تاثیرگذار است.

دو نکته برای بهتر ست و دیده شدن سرآستین فرانسوی

نکته اول: ایده‌ی خوبی است حالا که از سرآستین دوبل استفاده می‌کنید که در آن دکمه سردست خودش را بهتر نشان می‌دهد، به فکر ست کردن دکمه سردست با دیگر اکسسوری های استایل خود نظیر پوشت، انگشتر، ساعت و … باشید. بسادگی می‌توانید با انتخاب تناژ های نزدیک به هم چند اکسسوری ساده، استایلتان را چند سطح ارتقا دهید.

ست دکمه سر دست
فرصت ست کردن دکمه سردست مچ دوبل را با یک اکسسوری دیگر نظیر ساعت، کراوات، پوشت و … از دست ندهید.

نکته دوم: در سرآستین های معمولی وقتی می‌خواهید کت بپوشید لزومی ندارد آستین ها دیده شوند. (حتی سنتی‌تر ها معتقدند آستین پیراهن نباید از زیر کت بیرون بیاید). اما در سرآستین دوبل لازم است که اجازه دهید، همیشه مچ چند سانتی‌متر از کت بیرون بیاید. (اندازه‌ی دقیقش را خودم تا جایی توصیه می‌کنم که دکمه سر دست بخوبی از کت بیرون آمده و به وضوح دیده شود.)

دکمه سردست گربه
بهتر است مطابق عکس، تا همین حدود، مچ پیراهن از کت بیرون بزند. (دست کم دکمه سردست مشخص شود)

امیدوارم مطلب امروز برایتان مفید بوده باشد. نظر و پیشنهاد یادتان نرود. اگر به مطالب مربوط به استایل رسمی مردانه علاقه دارید لینک های زیر برایتان مفید خواهند بود:

مروری بر تمام قوانین سفت و سخت استایل رسمی مردانه

شلوار پارچه ای مردانه در استایل تماما مجلسی و رسمی

پیراهن مردانه و نکات مهم ساخت استایل با آن

کفش رسمی در استایل تماما رسمی (۳ مدلی که هر جنتلمنی باید آن را تهیه کند).

ست کردن جوراب و شلوار در تیپ رسمی

10 آیتمی که هر جنتلمنی باید در استایل خودش داشته باشد.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − 18 =

سبد خرید

سوالی؟ پرسشی؟ پیام دهید