راهنمای انتخاب شلوار پارچه ای

شلوار پارچه ای در استایل تماما رسمی : هرآنچه قبل از خرید باید بدانید.

در مطلب امروز پارچی با هم مروری خواهیم داشت بر تمامی جزئیات موجود در یک شلوار پارچه ای برای استایل رسمی. بی شک شلوار بخش مهمی از یک استایل رسمی است. ما فرض را می‌گذاریم بر اینکه قصد خرید یک شلوار برای استایلی تماما رسمی را دارید. لازم به یادآوری است که استایل های نیمه رسمی و غیر رسمی در این مطلب محلی از اعراب ندارند و اگر به دنبال خرید شلوار جین و سایر شلوارهای غیر رسمی هستید می‌توانید از لینک موجود در پایان این بند از تمام پیچ و خم های این شلوار ها سر در بیاورید.

انواع شلوار جین و هرآنچه که پیش از خرید آنها باید بدانیم.

به هر جهت در ادامه همه‌ی جزئیات موجود در یک شلوار پارچه ای را با هم بررسی می‌کنیم. پس از آنکه تک تک بخش های آن را مورد بررسی و مطالعه قرار دادیم با هم مرور خواهیم کرد که چگونه شلواری پارچه‌ ای متناسب با اندام خود انتخاب کنیم و اینکه مواردی که پیش از خرید باید در ذهن داشته شامل چه اطلاعاتی می‌شوند. با ما همراه باشید.

شلوار پارچه‌ای، بخش اصلی استایل رسمی

به عوان یک جنتلمن فرقی نمی‌کند شلوار را برای کت خود انتخاب می‌کنید یا قرار است آن را با پیراهن بپوشید، در هرصورت یک استایل رسمی حرفه‌ای پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد و این موضوع شامل شلوار هم می‌شود. اصلا فکر نکنید که خرید شلوار بسیار آسان است و نکات خاصی ندارد، بلکه اگر بخواهید حرفه‌ای باشید حتی تا اندازه‌ی کت ماجراهای فراوانی در انتخاب درست آن نهفته است.

برای اینکه بهتر متوجه تمام جزئیات یک شلوار شویم تک تک هر قسمت از شلوار را جداگانه بررسی می‌کنیم و در مورد هر کدام توضیحات مربوطه را در همان قسمت شرح می‌دهیم.

کمر شلوار پارچه ای

آنچه در این قسمت مقصود ماست، بالاترین قسمت شلوار یا به عبارت دیگر بند کمر که محل قرارگیری کمربند است. قسمت کمر شلوار می‌تواند باریک یا پهن باشد. (بستگی به مدل شلوار دارد.) در هرصورت این پهنا عدیدی بین 1 تا نهایتا 2 اینچ خواهد بود. (که فشن این روزها این عدد را تا ۴ هم پیش برده است)

کمر شلوار
یک نمونه از کمر شلوار پهن (سمت راست)

ناگفته نماند که شلوار‌هایی هستند که چیزی به نام کمر شلوار برای قرارگیری کمربند کلا ندارند. مانند تصویر زیر:

شلوار بدون کمر
در این مدل از شلوارهای پارچه ای ، قسمت کمر آن ادامه‌ی همان پارچه‌ی اصلی شلوار است.

این سلیقه‌ی شماست که این بخش را بزرگ یا کوچک انتخاب کنید. در هرصورت تاثیر میزان پهنای قسمت کمربند شلوار در فرم کلی شلوار واضح و بدیهی است و نیاز به توضیح مضاعف ندارد.

پل کمربند شلوار

شلوار های پارچه ای بر روی قسمت کمر خود حلقه های کمربند (پل) دارند. البته در موارد معدودی می‌توانیم مدل های بدون پل کمربند هم ببینیم که در این مدل ها شلوار صرفا فقط و فقط برای استفاده با ساس‌بند طراحی شده است.

در این قسمت می‌خواهیم به موضوع مهمی یعنی بستن یا نبستن کمربند بپردازیم. ایده‌ی کلی این است که اگر شلواری حلقه کمربند داشت باید حتما کمربند بست! البته می‌توانید شلوار پارچه ای خود را بدون کمربند نیز بپوشید اما به این حالت در اصطلاح اسپرزتورا گفته می‌شود! همینجا قول می‌دهم بزودی مطلب مفصلی درباره‌ی اسپرزتورا و استایل و محتوای آن برایتان آماده کنم.

پل کمربند شلوار
بستن یا نبستن کمربند دست خودتان است.

در هر صورت اگر خواستید می‌توانید برای شلوار پارچه ای خود کمربند نبندید. این روز ها داستان فرق می‌کند و ماجرا مثل قبل نیست. شاید کمی از تماما رسمی بودن استایل فاصله بگیرید اما گاهی کمربند نبستن بر روی بعضی شلوارها نتیجه‌ی بهتری را در بر دارد.

دکمه‌ی ساسبند

اگرچه دکمه‌ی ساسبند اصلا پدیده‌ی رایجی در شلوار های تولید شده از برند های مختلف امروزی نیست و معمولا به صورت سفارشی در شلوار های پارچه ای تعبیه می‌شوند اما در هرصورت ممکن است شلواری کلاسیک را بیابید که این اجزا در آن تعبیه شده باشند. اما از خاطر نبرید که اگر شلواری دکمه‌ی ساسبند را به طور پیشفرض داشته باشد دیگر حلقه‌ی کمربند نخواهد داشت. در غیر این صورت احتمالا بعدا به آن اضافه شده است.

دکمه ساسبند
نادر اما شیک و کاربردی

دکمه‌ی ساسبند برای کسانی که بجای کمربند از ساسبند استفاده می‌کنند بسیار مفید، زیبا و کاربردی است. ضمن اینکه این گیره‌ها باعث بهتر ماندن ساسبند می‌شوند، همچنین اجازه نمی‌دهند ساسبند بر روی کمر محکم شود و در نتیجه از ورود آن به قسمت داخلی شلوار (که ممکن است ناخوشایند باشد) جلوگیری می‌کند.

برای کسانی که استایلی بسیار خاص و کاملا حرفه‌ای می‌خواهند توصیه می‌کنیم که اگر علاقه‌مند به استفاده از ساسبند هستند، حتما چنین شلوار هایی تهیه کنند. بدیهی است چنین شلوارهایی برای استفاده از ساسبند به مراتب باکلاس‌تر و حرفه‌ای‌تر خواهند بود تا شلوار هایی که هم دکمه ساسبند دارند و هم حلقه‌ی کمربند! یا مثلا در مقایسه به حالتی که حلقه‌ی کمربند وجود دارد اما شلوار با ساسبند بر جای خود مانده است!

تنظیم‌کننده‌ی جانبی شلوار

برای کاربردهایی نظیر کاملا رسمی بودن و حساسیت و ظرافت های بیشتر نسبت به خطوط ناخواسته‌ی شلوار، عده‌ای سراغ شلوار های پارچه ای با تنظیم کننده‌ی جانبی می‌روند. تنظیم‌کننده‌های شلوار فرم‌های مختلفی دارند اما معمولا به صورت دو سگک در دو طرف شلوار تعبیه می‌شوند. احتمالا هم حدس زده‌اید که کاربرد آنها محکم کردن کمر شلوار است. (معمولا به مقدار اندک یعنی نهایتا تا یک اینچ). مدل دیگری هم وجود دارد که بجای سگک برای همین منظور، دکمه اضافه بکار رفته است. سازوکار هم به این شکل بوده که می‌توان شلوار را با چند دکمه متغیر به میزان دلخواه محکم کرد که نقش همان تنظیم کننده را دارند. ناگفته نماند که دکمه ها پنهان تعبیه می‌شوند تا به طراحی کلی شلوار آسیب نزند.

راهنمای انتخاب شلوار پارچه ای

اما قسمت جالب ماجرا اصلا وظیفه‌ی اصلی تنظیم‌کننده‌ها نیستند. بلکه اهمیت دیگری در آنها وجود دارد که در خود استایل و ساختار کلی ما نقش می‌پذیرد. اجازه دهید به مسئله‌ی بستن یا نبستن کمربند برگرذیم.

بدیهی به نظر می‌رسد که حضور تنظیم کننده‌های جانبی کاربرد کمربند را کلا منتفی می‌کنند. (چون همان کار را بدون چروک و فشار به شلوار انجام می‌دهند). هرچند اگر روی آن ها کمربند ببندید هم اتفاقی نمی‌افتد (چون کسی متوجه نخواهد شد) ولی قطعا کار بیهوده‌ای انجام داده‌اید.

در این قسمت یک پیشنهاد حرفه‌ای برایتان داریم (نقل از دکتر کریستوفر لی). دقت کنید که کمربند خود به خود بدن را به دو قسمت بالاتنه و پایین تنه به صورت محسوس تری تقسیم می‌کند. گذشته از آن خود کمربند همیشه در کانون توجه است. در نتیجه مثلا اگر شکم بزرگی دارید توصیه می‌کنیم که کمربند نبندید و بجای آن از شلوار با تنظیم‌کننده‌های جانبی استفاده کنید. چون گذشته از نبود کمربند، تنظیم کننده‌ها طراحی افقی و جریان‌گونه‌ای دارند. در نتیجه چشم را به صورت عرضی سوق می‌دهند. لذا به راحتی در ظاهر از حجم شکمتان کم می‌کنند.

شلوار پارچه ای رسمی

از این فرمول در شرایط دیگری هم می‌توانید استفاده کنید. اجازه دهید یک نمونه‌ی دیگر هم برایتان شرح دهیم. مثلا اگر پا های کوتاهی دارید، از شلوار با کمر تنظیم کننده استفاده کنید. چون حس تداوم شلوار تا ارتفاع بیشتری را می‌رسانند. از طرف دیگر اگر پاهای بلندی دارید، بهتر است کمربند ببندید. در غیر این صورت انگار شلوار و پاهایتان بیش از اندازه بلند شده‌اند.

برش بعد از شام

شلوارهای پارچه‌ ای رده بالا و حرفه ای، عضو دیگری دارند که شاید کمتر با آن آشنا باشید. در شلوار های کاملا رسمی و سطح بالای پارچه ای ، برش V شکلی بر روی کمر آنها تعبیر می‌شود که به برش بعد از شام معروف است. احتمالاً از نام آن متوجه کاربردش خواهید شد. این برش ها که قابلیت باز و بسته شدن اندکی خواهند داشت، باعث ایجاد فضای بیشتر بر روی دور کمر شلوار در مواقع خواسته شده می‌شوند.

برش بعد از شام شلوار پارچه ای

در شرایطی نظیر یک شام سنگین در مهمانی این برش ها به یاری‌مان خواهند آمد. موضوع فقط صرف شام نیست بلکه در شرایط دیگری نظیر نشستن بر روی صندلی و یا تمام زمان هایی که فشار بیشتری بر روی کمر شلوار می‌آید، این برش ها باعث می شوند که اندکی فضا در مواقع اینچنینی برای شکمتان آزاد شود تا فشار کمتری را متحمل شوید. اگرچه پیدا کردن شلوار با «برش بعد از شام» کمی مشکل به نظر می‌رسد اما خرید چنین شلواری عملی کاملا با استایل، باکلاس و با نگاهی حرفه‌ای به جزئیات محسوب می‌شود.

پرده‌ی کمر شلوار

شاید بتوان این مورد لیست را نادرترین و حتی کم‌اهمیت‌ترین بخش شلوارهای پارچه‌ ای رسمی نامید ولی در هر صورت برای کامل و جامع بودن مطلب از آن نمی‌گذریم. پرده‌ی کمر همانطوری که از نامش مشخص است، یک پوشش پرده‌مانند در سطح داخلی شلوار بوده که با توجه به طراحی و نوع شلوار می‌تواند قد متفاوتی بگیرد اما در هر صورت از کمر شروع می‌شود.

پرده کمر شلوار پارچه ای

کاربرد پرده‌ی کمر شلوار بسیار ناچیز بوده ولی به بهتر ماندن شلوار کمک می‌کند. ناگفته نماند که از دیگر کاربردهای پرده‌ی کمر شلوار های پارچه ای، ایجاد اصطکاک بیشتر سطح داخلی برای بهتر ماندن پیراهن درون شلوار است. (یعنی کمک بیشتر برای جابه‌جا نشدن پیراهن داخل شلوار)

فاق شلوار

به فضای بین انشعاب پایین زیپ (حتی اگر پایین‌تر از زیپ فضایی تا قبل از انشعاب شلوار باشد آن را نیز در نظر می‌گیریم) تا بالاترین نقطه‌ی کمر شلوار، فاق شلوار گفته می‌شود. در فرهنگ انگلیسی، فاق شلوار های پارچه ای می‌تواند بین ۹ تا ۱۳ اینچ متغیر باشد که در این میان شلوارها را به سه دسته با فاق کوتاه، متوسط و یا بلند تقسیم می‌کنند.

شلوارهای فاق کوتاه اخیراً توسط فشن وارد استایل های رسمی شده‌اند. تا پیش از آن شلوارها معمولاً فاقی به نسبت بلند داشتند که در ادامه درباره هر کدام از این مدل شلوار ها صحبت می‌کنیم. با هم بررسی خواهیم کرد که هر کدام از آنها برای چه اندام هایی مناسب است.

شلوار پارچه ای با فاق بلند
شلوار مردانه با فاق بلند

شلوارهای پارچه ای فاق کوتاه باعث می‌شوند که نیم تنه بالایی بزرگتر و کشیده‌تر به نظر برسد. در حالی که پاها کوتاه تر می‌شوند در نتیجه اگر از کسانی هستید که احساس می کنید پاهای کشیده و بلندی دارید، شلوار با فاق کوتاه می تواند تعادل بهتری را در استایلتان ایجاد کند.

از طرف دیگر شلوار با فاق بلند سیلوئت و اندام واقعی و همچنین ارتفاع واقعی کمرتان را نشان می‌دهند که آن را به افراد با پاهای کوتاه‌تر توصیه می‌کنیم.

ناگفته نماند که در شلوارهای فاق کوتاه، کمر شلوار بر روی باسن قرار می‌گیرند و در شلوارهای فاق بلند کمر شلوار تا نزدیکی ناف شکم بالا می‌آید.

شلوار فاق بلند فاق کوتاه
شلوار فاق بلند و شلوار فاق متوسط

اکنون کمی درباره داستان های متفاوت شلوارهای فاق کوتاه و فاق بلند صرف نظر از تناسب برای سیلوئت کلی اندام ما صحبت می‌کنیم.

شلوارهای فاق بلند در مجموع استایل کلاسیک تر و قدیمی تری دارند و همواره یادآور دوران طلایی فشن مردانه در استایل رسمی یعنی بین سالهای ۱۹۲۰ تا ۱۹۵۰ هستند. حال آنکه شلوار با فاق کوتاه، مدرن تر و فشنی تر بوده که در گذشته نه چندان دور مد شده است.

اگه اندام خودتان را معمولی و متناسب می‌دانید و بین انتخاب یک شلوار پارچه ای با فاق بلند و یا شلوار با پارچه ای با فاق کوتاه شک دارید، این واقعیت را در نظر بگیرید که شلوار با فاق بلند برای ساخت استایل با ژاکت و کت و سایر استایل های تماما رسمی مناسب‌تر است. به شرطی که در اکثر اوقات دکمه های کت خودتان را ببندید! چون در این حالت استایل کلی کاملاً یکدست بوده و کمر شلوار دقیقاً به ارتفاع درست می‌رسد که در همان نقطه دکمه‌های کت بسته می‌شود. به همین دلیل با شلوار فاق بلند پارچه ای، از نمای دور، یکپارچگی و هماهنگی استایل و همچنین افزایش نظم قابل توجه آن به مراتب استایلی حرفه‌ای تری را می‌سازد.

شلوار فاق بلند
گرچه این عکس به طور اغراق آمیزی با شلوارهای فاق بلند شوخی می‌کند، اما اگر درست انتخاب نکنید سیلوئت کلی‌تان فرق چندانی با این عکس نخواهد کرد.

اما اگر بخواهید یک استایل رسمی بدون کت داشته باشید و یا اینکه در اکثر اوقات دکمه‌های کت تان را باز می‌گذارید، در چنین شرایطی ممکن است شلوار با فاق بلند زیاد جالب نباشد و بالاتنه تان را بیش از حد کوتاه نشان بدهد. این دیگر انتخاب خودتان است که چه استایلی را در سر دارید و متناسب با همان شلوارتان را انتخاب می‌کنید.

کراوات ترامپ
دونالد ترامپ به عدم هماهنگی کراوات و فاق شلوارش شهرت دارد.

فقط از خاطر نبرید که اگر شلوار با فاق بلند گرفتید باید به سراغ کراوات های کلاسیک و وینتیج بروید که ارتفاع کوتاه تری دارند در غیر این صورت تلاش کنید که استایلتان بیشتر یک اسپرزتورا باشد تا شبیه به دونالد ترامپ!

پلیسه در شلوار پارچه ای

هرچه جلوتر می‌رویم گرایش افراد به استفاده از شلوار پلیسه دار کمتر می‌شود. پلیسه‌ی شلوار به تای عمودی با حجم اضافه‌ی پارچه گفته می‌شود.

پلیسه در شلوار باعث راحتی و آزادی عمل بیشتر می‌شود. در زمان راه رفتن، نشستن و برخاستن، غذا خوردن و … نمی‌توان تاثیر پلیسه در آزادی عمل را منکر شد. در استایل انگلیسی پلیسه ها در قسمت جلویی شلوار تعبیه می‌شوند. در استایل و دوخت ایتالیایی پلیسه ها گوشه‌تر هستند. بین این دو مدل مختلف پلیسه در شلوار پارچه‌ای، استایل انگلیسی را توصیه می‌کنیم چون ضمن اینکه طراحی عمودی یکدست زیبایی دارند در راه رفتن ها و حرکات پا کمتر تغییر حالت می‌دهند و حفظ ظاهر بیشتری دارند. پلیسه ها با الگوی ایتالیایی معمولا پس از اندک زمانی ممکن است تای منظم خود را از دست بدهند که قطعا تصویر ناخوشایندی است.

پلیسه در شلوار

تعداد پلیسه ها هم بین ۱ تا ۲ عدد رایج است که همین مقدار را توصیه می‌کنیم. ناگفته نماند که تا 4 پلیسه هم مرسوم است که اصلا توصیه نمی‌شود.

اگر بخواهیم یک جمع بندی ساده داشته باشیم، اینگونه در نظر بگیرید که برای یک استایل کاملا رسمی پلیسه تاحدی الزامی است. هم رسمی بودن شلوار را افزایش می‌دهد و هم واقعا کاربردی است. جدای از آن استایلی کلاسیک و وینتیج را به وجود می‌آورد. شلوار پارچه ای پلیسه‌دار را فقط در صورتی که واقعا اندام لاغری دارید جدی نگیرید.

نشیمنگاه شلوار

دقیقا فاق شلوار را در نظر بگیرید، همان تعریف برای قسمت پشتی شلوار را قسمت نشیمنگاه می‌گویند. حرف زیادی برای گفتن در این قسمت نیست جز آنکه در این قسمت با انواع مختلف جیب پشتی روبه‌رو خواهیم بود که می‌توانید در تصویر زیر آنها را ببینید.

انواع جیب پشتی شلوار مردانه

فقط در نظر داشته باشید که جیب ها باید شکافی باشند تا شلوارتان رسمی شود. هر مدل دیگری بخصوص جیب های خارجی (مانند شلوار جین) شلوار پارچه ای را از فرم رسمی و کلاسیک خود خارج می‌کنند. موارد بیشتر در مورد نشیمنگاه را در قسمت انتخاب سایز مناسب برایتان توضیح می‌دهیم.

جیب جلوی شلوار پارچه‌ای

رایج‌ترین مدل جیب جلو برای شلوار مردانه جیب های اریب هستند. علت رایج و محبوب بودن این مدل از جیب ها در شلوار پارچه‌ ای همانند سایر بخش ها در شلوارهای پارچه‌ای راحتی آنهاست. چون این مدل جیب ها همانطوری که از نامشان مشخص است به دلیل اریب یا کج بودنشان، برای قرار دادن دست بسیار راحت و با زاویه‌ی مناسبی هستند.

جیب عمودی شلوار پارچه ای
جیب عمودی این روزها بسیار نادر است.

دو گروه دیگر از جیب جلو نیز وجود دارد که کمتر رایج‌اند: جیب عمودی و جیب قورباغه‌ای. گروه اول که از نامشان مشخص است طراحی کاملا عمودی دارند. که این روزها نادرند. گروه دوم هم مانند دهان قورباغه طراحی افقی مایل دارد که این گروه هم همچنان کم پیدا می‌شوند. دهان‌قورباغه‌ای ها به دلیل فضای زیادی که در جلوی شلوار اشغال می‌کنند با پلیسه مغایرت دارند.

جیب کوچک شلوار جین

دسته‌ی دیگری از جیب ها (که در شلوار جین هم رایج‌اند) جیب های کوچکی هستند که لی‌وایس برای اولین بار در طراحی شلوار جین بکار برد تا مصرف‌کننده‌ها بتوانند ساعت جیبی خود را در آن قرار دهند. امروزه در عصر ساعت مچی، تمام این جیب ها بی‌مصرف به نظر می‌رسند ولی در هر صورت در شلوار پارچه ای صورتی رسمی‌تر به خود گرفته‌اند.

قسمت پای شلوار

منظور از قسمت پای شوار از فاق به پایین شلوار است. در این مورد در ادامه پس از بخش بخش بررسی کردن شلوار بیشتر صحبت خواهیم کرد. فعلا تا همینجا این موضوع را در نظر بگیرید که پای شلوار از بالا به پایین همواره اندکی از گشاد به تنگی پیش می‌رود. به عبارتی دیگر هرچه به پایین می‌رویم شلوار تنگ تر می‌شود. (این موضوع همیشه در مد و پوشش ایتالیایی از قدیم تا به امروز رایج بوده است). پای شلوار پارچه ای می‌تواند راسته، مخروطی، گشاد یا تنگ باشد.

خط اطو

شلوار های رسمی معمولا خط اطو دارند. اما شلوار می‌تواند کلا خط اطو نداشته باشد که از فرم رسمی خارج خواهد شد.

خط اطو
خط اطو از بخش‌های اصلی شلوارهای پارچه ای و رسمی است.

معمولا خط اطو از اولین مواردی است که میزان رسمی بودن یک شلوار پارچه ای را نشان می‌دهد. جدا از مسئله‌ی رسمی بودن، خط اطو باعث بهتر ماندن شلوار در پا، جلوگیری از سایش ممتد پارچه به پوست و از همه مهم‌تر پنهان کردن قسمت های مختلف پا نظیر زانو خواهد شد. به عبارتی دیگر، خط اطو همواره فرم اصلی شلوار را فارغ از ژست بدنتان، حفظ می‌کند. اگر شلوار پارچه ای می‌خرید به خط اطو اهمیت بدهید. همچنین فراموش نکنید که خط اطو و پلیسه اگر هماهنگ باشند در زیبایی شلوار بسیار نقش خواهند داشت.

پاچه‌ی شلوار

درمورد پاچه شلوار تنها مسئله‌ی تا زدن یا نزدن آن را داریم که در ادامه درباره‌اش صحبت می‌کنیم. پیش از هرچیزی از منظر افرادی که در استایل های رسمی قوانین سفت و سختی دارند، باید بدانید که تا زدن پاچه‌ی شلوار باعث غیررسمی شدن آن می‌شود. اگر می‌خواهید آزادانه لباس بپوشید که همه‌چیز دست خودتان است. اما اگر می‌خواهید تمام قوانین و قواعد استایل رسمی را رعایت کنید باید بدانید که تنها شلوار های غیر رسمی یا نیمه‌رسمی می‌توانند پاچه‌ی تاخورده داشته باشند. (نظیر فلانل و کتان و …). در غیر این صورت برای مثلا استایلی تماما رسمی با یک کت و شلوار، تا زدن پاچه آن توجیه آنچنانی ندارد. (به غیر از یک مورد که در ادامه به آن می‌پردازیم).

تا زدن پاچه شلوار
تا زدن پاچه‌ی شلوار در استایل های نیمه رسمی مرسوم تر است.

تازدن پاچه‌ی شلوار در مجموع باعث کوتاه تر دیده شدن پا می‌شود. در نتیجه اگر قد بلند و پای بسیار کشیده دارید شک نکنید که تا زدن پاچه‌ی شلوار پارچه ای شما کاری بسیار هوشمندانه و درستی است. در غیر این صورت بخصوص به افراد قد کوتاه یا کسانی که پای کوتاهی دارند به هیچ عوان تا زدن را توصیه نمی‌کنیم.

تا زدن پاچه شلوار چه تاثیری دارد
همانطوری که می‌بینید تا زدن پاچه شلوار قد کلی و قد پا را کوتاه‌تر نشان می‌دهد.

نکات اندک دیگری نیز وجود دارد که مختصرا به آنها اشاره می‌کنیم. اول اینکه تازدن برای شلوارهایی که خطوط عمودی دارند مناسب تر است. چون تعادل را بهتر نشان می‌دهد. (خطوط عمودی شلوار که به خط افقی پاچه ختم می‌شوند می‌توانند تا حدودی اثر یکدیگر را خنثی کند). ثانیا همیشه توجه داشته باشید که شلوار پارچه‌ای مانند شلوار جین نیست که هر چقدر دلتان خواست پاچه‌ی آن را تا بزنید! ارتفاع تاخوردگی در پاچه‌ی شلوار پارچه ای باید بین 3 تا 4 یا حداکثر 5 سانتی متر باشد.

راهنمای انتخاب شلوار پارچه ای اندازه و مناسب

بسیار خوب. در ادامه به انتخاب یک شلوار پارچه ای مناسب برای خودمان خواهیم پرداخت. اگر تا به اینجای مطلب را به دقت مطالعه کرده باشید، بیشتر مسیر را طی کرده‌اید و می‌توانید یک شلوار فوق‌العاده برای استایل رسمی خود خریداری نمایید. با این وجود همچنان نکات ریز و درشتی پیش از خرید یک شلوار پارچه ای مردانه‌ی حرفه ای وجود دارد که هنوز به آنها نپرداخته‌ایم. با ما همراه باشید.

تنگ، گشاد، کوتاه و بلند

اولین نکته‌ی بدیهی برای خرید شلوار پارچه ای دقت به این موضوع است که شلوار نباید به هیچ عنوان گشاد و بگی یا تنگ و اسکینی باشد. همچنین شلوار رسمی مردانه نباید بیش از حد کوتاه و یا بیش از اندازه مشخص آن بلند باشد. این موضوع ساده اولین قدم است.

راهنمای انتخاب کفش رسمی
شلوار مردانه‌ی بیش از اندازه کوتاه

در مورد بلندی شلوار این نکته‌ی ساده را همیشه پیش از خرید در نظر بگیرید که شلوار بلند را می‌توان به سادگی کوتاه کرد حال آنکه شلواری که بیش از اندازه کوتاه باشد، اصلاح شدنی نیست.

توجه به خطوط شلوار

قدم دوم توجه به خطوط شلوار است. اگر سایز درستی برای شلوارتان انتخاب کنید، به هیچ عنوان نباید در تمام قسمت های آن، پارچه‌ی شلوار از خطوط اصلی آن خارج شود. مثلا خط اطو در هیچ زاویه و حالتی نباید بشکند، یا مثلا اگر شلوارتان پلیسه دارد، باید خطوط همیشه اطوکشیده شده و مرتب باقی بمانند. شکسته شدن این خطوط اولین علامت مشکل در اندازه‌ی شلوار برای شخص شماست.

زنگ‌های خطر: چروک، فشردگی و کشیدگی پارچه

بیشتر بحث از این به بعد متمرکز بر روی همین 3 کلمه خواهد بود. یک شلوار پارچه ای رسمی اصولی و درست، نباید به هیچ عنوان چنین مشکلاتی داشته باشد.

چروک های X شکل

اولین نکته که راهکار ساده‌ایی هم دارد، چروک های X شکل هستند که در اطراف فاق و انشعاب پایین‌تر آن به وجود می‌آیند. هر موقع چنین کشیدگی و چروک X مانندی در این محدوده دیدید، شک نکنید که شلوار تنگ است و پارچه‌ی آن برایتان کافی نیست!

چروک x شلوار

چروک های افقی

مشکل بعدی چروک های افقی هستند که در زیر نشیمنگاه و فاق (بخصوص در قسمت پشت شلوار) ظاهر می‌شوند. چنین چروک های افقی که در قسمت های مذکور به وجود می‌آیند معمولا نشان از آن دارند که پاهایتان فرم X یا O مانند دارند که با این حساب شلوار برایتان بخوبی خیاطی و دوخته نشده است. به فرم پاهایتان بیشتر دقت کنید و موضوع را با خیاطتان در میان بگذارید تا شلواری حرفه‌ای برایتان بدوزد.

چروک افقی شلوار

چروک پلیسه و خط اطو

شاید اکثر شلوارهای امروزی پلیسه نداشته باشند اما آنقدری پلیسه ها در شلوار رسمی اهمیت دارند که جداگانه درباره‌ی چروک شدگی آنها صحبت می‌کنیم. همانطوری که پیشتر در قسمت مربوطه اشاره کردیم شلوار های پارچه ای میتوانند بین 1 تا 4 پلیسه داشته باشند. مرسوم ترین اما یک تا دو پلیسه است.

شلوار با دو پلیسه
شلوار مردانه با دو پلیسه

پلیسه به هیچ عنوان نباید فرم اصلی خود را از دست بدهد. اگر شلوارتان دو پلیسه دارد خوب دقت کنید که هر دو فرم اصلی خود را حفظ کنند و در حالت آزاد نیز به فرم قبلی خود برگردند و این موضوع را بار ها با قدم زدن و آزمون ژست های مختلف به چالش بکشید.

شلوار با یک پلیسه
یکی از زیباترین و محبوب‌ترین استایل های شلوار پارچه ای، تک پلیسه‌هایی هستند که در راستای خط اطو طراحی می‌شوند.

اگر شلوارتان یک پلیسه دارد (استایلی که شخصا پیشنهاد می‌کنم) این پلیسه باید از بالا تا پایین در امتداد خط اطو ادامه پیدا کند و به غیر از قسمت نزدیک به کفش در هیچ جای دیگر نشکند و یک خط صاف باقی بماند. (هم خط اطو و هم پلیسه که عملا در این قسمت یک خط ممتد شده‌اند).

چروک زانوی شلوار

زانوی شلوار پارچه ای هر کسی، یکی از بخش هایی است که به سادگی میزان خوش‌استایل و حرفه‌ای بودن استایل او را نشان می‌دهد. معمولا چروک و کشیدگی یا تغییر زاویه نداشتن پارچه در قسمت زانو چالش قابل توجهی است. وقتی صاف ایستاده‌اید، در قسمت زانو هیچگونه چروکی نباید حس کنید. در اکثر اوقات پارچه ی شلوار در قسمت زانو کمی به چپ یا راست منحرف می‌شود. این موضوع نشان از ایراد در اندازه‌ی شلوار است.

زانو شلوار چروک

راهکار هم تنظیم آن توسط یک خیاط حرفه‌ای است که در هرصورت هزینه‌ای مضاعف برایتان خواهد داشت.

چرا با وجود رعایت تمام نکات همچنان شلوار چروک می‌خورد؟

وقتی به عکس های بازیگران و ستارگان سینمای دهه‌ی 50 میلادی نگاه می‌کنیم، استایلی خیره‌کننده و حرفه‌ای را از آنها می‌بینیم. گویی هیچگاه دغدغه‌ی بدفرم ماندن شلوار و چروک و … را نداشته‌اند! راستش را بخواهید این موضوع صرفا یک توهم نیست و تا حدودی درست است. داستان از این قرار است که در آن دوران، شلوار پارچه ای های مردانه از متریال ضخیم تر و پارچه های کلفت و سنگین تر ساخته می‌شدند که مهم ترین فاکتور در درست ماندن شلوار در تن هستند.

رفته رفته به دلیل راحتی و همچنین گرم بودن شلوار های ضخیم، پارچه ها نازک و نازک‌تر شدند و داستان این شد که می‌بینیم. خوش استایل بودن و درست ماندن یک شلوار با پارچه‌ی نازک و سبک، با تمام ظرافت های شخصی دوزی و خیاطی، باز هم چیزی قریب به غیرممکن است!

لذا به همه‌ی خوانندگان عزیز توصیه می‌کنیم که از پارچه های سنگین‌تر و ضخیم تر استفاده کنند، هرچند ماجرا از جور هندوستان و گرما حکایت دارد اما بدیهی است که یک استایل حرفه‌ای بسادگی به دست نمی‌آید.

شلوار پارچه ای چروک
نمونه‌ای از یک شلوار مردانه با متریال ضعیف و سبک

اگر چنانچه شلوار با پارچه‌ی مناسب پیدا نکردید می‌توانید پارچه را تهیه کنید و باقی را به یک خیاط حرفه‌ای بسپارید. اگر هزینه‌ی شخصی دوزی نیز برایتان میسر نبود در ادامه چند نکته را با هم جمع بندی و مرور می‌کنیم امید آن که کارگر افتد.

اولین نکته به پلیسه مربوط است. هیچوقت این ذهنیت را نداشته باشید که پلیسه شلوار را قدیمی نشان می‌دهد. بلکه برعکس، پلیسه بسیار حرفه‌ای و کلاسیک است و هیچگاه برای خوش استایل هایی که یک استایل رسمی حقیقی می‌خواهند تاریخ انقضا ندارد. از طرف دیگر پلیسه ها به بهتر ماندن شلوار بخصوص برای کسانی که شکم یا باسن به نسبت بزرگ دارند مفید است.

چروک شلوار پارچه ای
به سادگی می‌توان سبک و نازک بودن پارچه را حس کرد.

نکته دوم دقت بیشتر به اندام خودتان است. انحناهای زانو، پا و باسن و همه‌ی دیگر قسمت‌های بدنتان را باید خوب بشناسید. بدیهی است دست کم برای استایل رسمی حرفه‌ای، یک عدد ساده نمی‌تواند به تنهایی سایزتان را مشخص کند.

تا زدن پاچه شلوار

نکته‌ی سوم که واقعا می‌تواند موثر باشد تازدن پاچه‌ی شلوار است. تا زدن پاچه که مفصل پیش‌تر درباره‌ی آن صحبت کردیم باعث می‌شود وزن انتهایی شلوار بیشتر شود و تا حدودی آن را به سمت پایین بکشد که کمک خوبی به از بین بردن چروک و تغییر شکل پارچه خواهد کرد.

همراهان عزیز از همراهی‌تان سپاس‌گذارم. اگر مطلب جامع فوق برایتان مفید بود و همچنین به استایل رسمی علاقه‌مند هستید، دو مطلب زیر را به شما پیشنهاد می‌کنم. (مانند مطلبی که خواندید جامع ولی در حیطه‌های‌ دیگر) :

 

همه‌چیز درباره‌ی کفش مردانه برای استایل‌های رسمی

 

استایل تماما رسمی و نگاهی به پیچ و خم های آن

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × چهار =

سبد خرید

سوالی؟ پرسشی؟ پیام دهید