راهنمای انتخاب کفش رسمی

لطفا با کتانی وارد نشوید: راهنمای خرید کفش رسمی مردانه

آقایان به مطلب امروز پارچی خوش آمدید. در مطالب متعددی، درباره کفش و کتانی و اهمیت آنها در استایل صحبت کردیم. اما در مطلب امروز تنها بر روی کفش رسمی مردانه متمرکز خواهیم شد. پیشاپیش از خوانندگان محترم تقاضا می‌کنم اگر اهل استایل های غیررسمی و اسپرت هستید، و به دنبال خرید یک کتانی یا لباس اسپرت و فشن‌محور جدیدی هستید، این مطلب به کارتان نخواهد آمد. انتظار می‌رود کسانی امروز با ما همراه شوند که استایلی رسمی ، اصولی و فرمال برای خود در نظر دارند. اکنون در میان دنیای پیچیده‌ی قواعد استایل‌ های رسمی قصد داریم از انتخاب کفش شروع کنیم. از خاطر نبرید که حتی بخواهید برای خود یک ست لباس رسمی کامل نیز تهیه کنید، همچنان انتخاب و خرید یک کفش رسمی مردانه، قدم اول است. با ما همراه باشید تا تعدادی باید و نباید را مرور کنیم.

قدم اول در ساخت استایلی رسمی: انتخاب کفش

اگر چه کفش ها تنها 5 درصد از ظاهر کلی و سیلوئت استایلمان را تشکیل می‌دهند اما از قدیم گفته‌اند که برای تشخیص سلیقه و سطح استایل هرکسی باید به کفشهایش دقت کرد! کفش و کتانی در استایل بسیار مهم‌اند. دلایلی نظیر آنکه کفش با سلامت و مغز ما لینک مستقیم دارد یا اینکه بیشتر برایمان به نسبت سایر ادوات پوششی باقی خواهند ماند و غیره در اینجا برایمان اهمیتی ندارند. امروز تنها از منظر یک جنتلمن و اهمیت استایل رسمی وی با هم صحبت خواهیم کرد.

چرا انتخاب درست یک کفش رسمی مردانه بسیار اهمیت دارد؟

لذا بگذارید اینگونه اهمیت کفش را برایتان شرح دهیم: تصور کنید که یک کت و شلوار بسیار فاخر و زیبا بر تن کرده‌اید. تا دقایقی دیگر قصد سلام کردن و دست دادن با یک ثروتمندی که قرار است اسپانسرتان شود را دارید. به محض دیدن وی و لبخند زدن و سلام و احوال پرسی، با همدیگر دست خواهید داد. می‌دانید که دست دادن در یک دیدار رسمی مهم‌ترین اتفاق آن خواهد بود؟ بسیار خوب. به محض دست دادن نگاه ها به سمت کفش یکدیگر خواهد رفت! کفش رسمی مردانه از کراوات و کت هم اهمیت بیشتری دارد. کسی که اهل لباس است خوب به کفش‌هایتان دقت می‌کند. شما نیز به عنوان یک شخص خوش‌استایل باید بهترین انتخاب را برای پاهایتان داشته باشید.

راهنمای انتخاب کفش رسمی مردانه

دلیل دیگری که اهمیت انتخاب یک کفش رسمی مردانه را برایمان مضاعف می‌کند به ریشه‌ها برمی‌گردد. در قدیم همواره کفش خوب در انحصار ثروتمندان و اشراف بود. شرایط همیشه در طول تاریخ مانند امروز نبوده. درگذشته تنها اشراف زاده ها و ثروتمندان می‌توانستند کفشی زیبا و رده‌بالا داشته باشند. در نتیجه در آن دوران تشخیص سطح و طبقه هرکس بسیار آسان بود. کافی بود به کفش‌هایش دقت می‌شد. آنوقت همه اطلاعات لازم از وی استخراج می‌گردید.

یک فرد خوش‌استایل بخوبی می‌داند که در استایل رسمی، ریشه‌ها چقدر اهمیت دارند و اینکه چرا تنها آنها هستند که باقی می‌مانند. هنوز هم داستان همان است که بود. خوش‌پوشی از کفش شروع می‌شود. به زبان ساده: فرمول دوران قدیم را می‌توانید همین الان نیز بکار ببرید.

به عنوان یک جنتلمن برای رویدادی رسمی چه کفشی بپوشیم؟

این پرسشی است که در ادامه به آن پاسخ خواهیم داد و هدف مطلب امروزمان را تعریف می‌کند. ممکن است خودتان در استایل های رسمی، بسیار حرفه‌ای باشید و اصلا کالکشن کاملی از کفش های رسمی مردانه در کمد لباستان داشته باشید. با این حال اجازه دهید همه چیز را از صفر شروع کنیم و قدم به قدم با هم جلو برویم.

مدل کفش پدرخوانده

توجه کنید که در اینجا منظور ما از استایل رسمی کت تک و شلوار کتان مشکی و یک کتانی اسپرت نیست. لباس رسمی مردانه با یک کفش مردانه جدی شروع می‌شود. پیشاپیش برای قوائد سفت و سخت پیشِرو پوزش می‌طلبیم. بسیار خوب، شروع می‌کنیم:

از کجا شروع کنیم؟

همانطوری که می‌دانید در هرکجای بازار طیف وسیعی از کفش مردانه موجود است که تحت عنوان کفش رسمی به فروش می‌رسند. اما آیا همه‌ی آنها واقعا یک کفش رسمی هستند؟ قطعا خیر.

کفش رسمی مردانه جدید

به دلیل گستردگی مدل کفش های رسمی ، ما ابتدا نگاه کلی را به شما می‌آموزیم و سپس با هم بررسی خواهیم کرد که تا کجای کار قابلیت انعطاف و جزئی نگری وجود دارد. اینگونه در نظر بگیرید که کفش های رسمی با تمام تنوع خود در نهایت ساختار های یکسان و پایه‌ های مشترکی دارند. یک کفش ممکن است از جنس جیر، چرم مصنوعی یا طبیعی و … باشد، اینجای کار برایمان اهمیتی ندارد. مهم سیلوئت و طراحی کلی آن است که در قدم اول برایمان حائز اهمیت است. در نتیجه کفش ها را به ترتیب اهمیت و اولویتی که در کمد لباس هر کسی که استایل رسمی می‌خواهد، دارند در ادامه لیست می‌کنیم.

لازم به یادآوری است که ترتیب این لیست اهمیت دارد و برای خرید و انتخاب یک کفش رسمی دقیقا باید تک تک و از شماره یک تا آخر شروع کنید. با ما همراه باشید.

1. کفش مردانه آکسفورد مشکی

اولین انتخاب استایل یک کفش برای تیپ های رسمی بی‌شک یک کفش مردانه‌ی آکسفورد مشکی است. خوب به رنگ توجه کنید. مشکی! آکسفورد معروف‌ترین و رایج‌ترین کفش رسمی مردانه است. در نتیجه تعجبی ندارد که در انواع و اقسام مختلف جنس و رنگ در بازار موجود باشد. اما آنچه در اینجا درموردش صحبت می‌کنیم تنها آکسفورد چرم مشکی است.

کفش مردانه رسمی آکسفورد

چون آکسفورد چرم با رنگ مشکی، رسمی‌ترین و کلاسیک‌ترین کفش مردانه‌ی دنیاست! در نتیجه بی‌شک اولین انتخاب هر کسی که یک استایل رسمی حرفه‌ای برای خود در نظر دارد باید همین کفش باشد. از کفش آکسفورد می‌توان در محیط های کاری بسیار رسمی و حرفه‌ای، مراسم های رسمی از تشییع جنازه گرفته تا جشن و عروسی،‌ مصاحبه‌ها و دیدار‌های کاری مهم و هرجای دیگری که یک استایل واقعا رسمی لازم است استفاده کرد.

دقت کنید که آکسفورد آنقدری بدون تاریخ انقضاست که تا ابد برایتان خواهد ماند. هیچوقت از مد نمی‌افتد و هیچگاه کلاس و سطح خودش را از دست نمی‌دهد. (البته همه‌ی این موارد تنها در مورد رنگ مشکی آن صدق می‌کند). در نتیجه منطقی به نظر می‌رسد که با سخاوت برای خرید یک نمونه‌ی باکیفیت آن هزینه کنید.

کفش رسمی برای دیدار کاری
وقتی موقعیت تا این حد رسمی است، همه آکسفورد مشکی به پا دارند!

به این نکته هم اشاره کنیم که مشکی به دلیل خنثی بودن، کاربردی‌ترین رنگ این کفش است. یعنی آکسفورد مشکی هیچ مشکلی برای ست شدن ندارد و با انواع و اقسام کت و شلوار ست می‌شود. در نتیجه دغدغه‌ی این موضوع را نداشته باشید که این کفش را با چه چیزی ست کنید. تنها در ذهن داشته باشید که آکسفورد مشکی بسیار رسمی است. بدیهی است که انتظار می‌رود سایر قسمت‌های استایلتان نیز رسمی باشد نه اینکه آن را با یک کت تک اسپرت ست کنید.

استایل رسمی با آکسفورد

پیش از آنکه به کفش دوم برویم به آخرین نکته در مورد آکسفورد مشکی چرم دقت داشته باشید: از آنجایی که این کفش مردانه ، اولین و رسمی‌ترین انتخابتان است، از انتخاب هر مدلی که نقش و نگاری و طرحی بر روی آن دارد خودداری کنید. حتی اگر ناچیز و اندک باشد. این انتخاب ها را می‌توانید پس از خرید یک مدل ساده داشته باشید.

کفش مردانه مشکی

مدل های چرم ساده‌ی یک دست آکسفورد، به مراتب کاربردی‌تر، کلاسیک و سنگین‌ترند.

2. کفش مردانه دربی وینگ‌تیپ بروگز قهوه‌ای

پس از خرید مورد اول دومین انتخاب حرفه‌ای، یک کفش دربی قهوه‌ای خواهد بود.

کفش رسمی دربی
کفش مردانه دربی کلاسیک (ساده)

 

کفش مردانه دربی قهوه‌ای
کفش مردانه دربی مدل وینگ‌تیپ بروگز به رنگ قهوه‌ای (مدل دقیق مورد دوم لیست)

پیش از آنکه به دلایل این انتخاب بپردازیم اندکی در مورد تفاوت دربی و اکسفورد صحبت می‌کنیم. تفاوت ظاهری دربی و آکسفورد در قسمت بند آنها (و همچنین نحوه‌ی باز شدن این قسمت بدون بند کفش) تعریف می‌شود. به زبانی ساده، وقتی بند هر دو کفش را باز کنیم، در آکسفورد، قسمت پایینی دو زبانه‌یِ سوراخِ بندها به هم چسبیده است ولی در کفش دربی، دو زبانه از دو طرف که کامل هم جدا می‌شوند محل بسته شدن بند را می‌سازند:

تفاوت دربی و آکسفورد
دربی و آکسفورد می‌توانند طرح و جنس و رنگ متنوعی داشته باشند. اما تفاوتشان همانطوری که در بالا گفتیم به زبانه بند برمی‌گردد. با کمی دقت متوجه خواهید شد که سمت راست یک کفش آکسفورد است و سمت چپی دربی.

این تمام ماجرای تفاوت آکسفورد و دربی است. هیچوقت از روی طرحشان، قضاوت نکنید چون می‌توانند طرح و مدل های عین هم داشته باشند. بسیار خوب. اکنون وقت آن شده که به دلایل و اهمیت دومین انتخابمان بپردازیم.

مدل وینگ تیپ بروگز دربی که احتمالا به چشمان همه شما آشناست، مانند سایر دربی ها از آکسفورد به مراتب نرم تر است. کلا دربی برای استفاده‌ی طولانی مدت از آکسفورد کفش راحت تری است. به عنوان دومین انتخابتان در خرید یک کفش رسمی مردانه دربی وینگ‌تیپ بروگز بهترین انتخاب است. چون اگر آکسفورد داشته باشید می‌توانید در رسمی ترین مراسم های مد نظر خود از آن استفاده کنید، و چنانچه نیاز به یک استایل رسمی یا نیمه رسمی برای مدت طولانی‌تر نظیر یک سفر کاری و غیره داشته باشید کفش های مدل دربی لبخند رضایت بر لبانتان خواهند نشاند.

چرا وینگ‌تیپ بروگز؟

چون تاکید کردیم که در انتخاب آکسفورد به سرغ مدل های ساده و یکدست بروید، خوب است که اینبار دربی نیز ساده نباشد. مدل وینگ‌تیپ بروگز کفش های دربی در عین طراحی ماکسیمال، بسیار سنگین، کلاسیک و اصیل هستند.

چرا قهوه‌ای؟

اولا چون آکسفورد را به مهم‌ترین رنگش یعنی مشکی انتخاب کردیم و خوب است که رنگ کفش دوممان مشکی نباشد. ثانیا همانطوری که آکسفورد به رنگ مشکی کاربردی‌تر است، قهوه‌ای هم برای دربی مهم‌ترین و کاربردی‌ترین رنگ است.

استایل رسمی کفش دربی

دربی به راحتی با هر لباسی ست می‌شود. حتی می‌توانید دربی را با شلوار جین نیز بپوشید. اما فراموش نکنید که رنگ قهوه‌ای آن کمی در غیررسمی تر نشان دادنش موثر است و این دقیقا چیزی است که برای کفش دوم نیاز داریم. شلوار کتان، پارچه‌ای، جین، دنیم، کت تک و اسپرت و یا استایل‌های رسمی نظیر کت و شلوار تمام رسمی و همه و همه به راحتی با کفش دربی وینگ‌تیپ بروگز قهوه‌ای ست می‌شوند و با آن هم‌خوانی دارند.

3. کفش مردانه لوفر

اجازه دهید خیالتان را راحت کنم. با انتخاب دو کفش اول ما 90٪ مسیر را طی کرده‌ایم. در این میان می‌توانید به سراغ متریال‌های دیگری برای دو انتخاب اول خود بروید: مثلا یک آکسفورد با طراحی جلویی خط دار یا یک دربی با نقش و نگاری متفاوت و متریالی از جنس جیر. به خودتان بستگی دارد. اما اگر نیاز به معرفی کفش دیگری دارید با ما همراه باشید.

لوفر کلاسیک
پنی لوفر

 

ممکن است فکر کنید که شان و هیبت لوفر های کلاسیک مردانه، با همه گیری طراحی های بعضا احمقانه‌ی کفش‌های مردانه‌ای که به آنها در کشورمان ‌کالج گفته می‌شد، شاید تا حدودی زیر سوال رفته باشد، اما باید خدمتتان برسانم که اصلا اینگونه نیست. (این کفش ها که حتی مشخص نیست اسمشان را چه کسی کالج گذاشته، معمولا طراحی ناخوشایند و بدخیمی دارند! لوفر کلاسیک با چرم قهوه‌ای براق کلا داستان دیگری است).

برای اینکه با آنچه در کشورمان تحت عنوان کالج معروف شد نزاع بیشتری داشته باشیم تا به حیطه‌ی آنها ورود نکنیم، مدل پنی از کفش های لوفر را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

penny loafer
به این مدل لوفر، پنی لوفر می‌گویند. چون در قدیم در همین قسمتی که می‌توانید مشاهده کنید محل قرارگیری یک پنی بود!

فراموش نکنید که لوفر ها طراحی و سیمای کلی متفاوتی نسبت به دو مورد قبلی دارند. همچنین برای کسانی که در مجموع استایل رسمی دارند اما می‌خواهند کمی استایل خود را کژوال‌تر کنند لوفر ها بسیار مناسب اند. همه‌ی اینها ارزش خرید این مدل از کفش مردانه را به عنوان انتخاب سوم بیشتر می‌کند. گذشته از آن، کفش رسمی مردانه لوفر همانند دو انتخاب قبلی، بسیار اصیل و کلاسیک و بدون تاریخ انقضاست.

استایل مردانه با کفش لوفر

لوفرها کفش های بسیار راحتی هستند: نرم و انعطاف پذیر. اگر مدل های کلاسیک و ساده‌ی چرمی آنها را انتخاب کنید حتی می‌توانند در عین راحتی به اندازه‌ی دربی ها رسمی باشند. اما در هرصورت می‌توانید علاوه بر استفاده آنها برای استایل تماما رسمی، آنها را با انواع پیراهن و پولوشرت، شلوار های مختلف و استایل های نیمه رسمی نیز ست کنید.

به عنوان یک نکته‌ی جزئی این مورد را هم در نظر بگیرید که اگر می‌خواهید استایلتان حرفه‌ای تر شود لوفر را با یک جوراب رنگی راه راه یا طرحدار بپوشید.

لوفر جوراب
لوفرها تنها دسته از کفش های مردانه‌ محسوب می‌شوند که بدون جوراب نیز می‌توانند پوشیده شوند. هرچند توصیه می‌کنیم بجای اینکار از یک جوراب طرحدار استفاده کنید.

نکته‌ی آخر هم اینکه رنگ پیشنهادی برای انتخاب سومین کفش به عنوان خرید اولین لوفر، همچنان قهوه‌ای است. یک لوفر کلاسیک، مدل پنی، با رنگ قهوه‌ای و جنس چرم نرم براق، باکلاس ترین انتخابی برای لوفر است که می‌توانیم داشته باشیم. همچنین چنانچه خودتان نیز حس کردید می‌توانید تناژ قهوه‌ای لوفر خود را نسبت به دربی متفاوت انتخاب کنید تا کفش هایتان تنوع رنگی بیشتر داشته باشند.

اکنون وقت آن شده که از همراهی‌تان صمیمانه تشکر کنم. اما از خاطر نبرید که این تازه اول ماجراست. اگر استایل رسمی برایتان اهمیت دارد مطلبی که خواندید تنها بخش کوچکی از نیازتان را برطرف می‌کند. توصیه می‌کنم مطالب زیر را از دست ندهید:

مطلب جامع ساخت استایل کاملا رسمی (بایدها و نبایدهای کت و شلوار و کراوات و پاپیون)

 

همه چیز درباره‌ی کراوات

 

راهنمای خرید کراوات (5 مدل کراوات که هر کسی باید داشته باشد)

 

استایل های رسمی و نیمه‌رسمی ویژه‌ی محل کار

 

قواعد پیراهن مردانه و اصول ساخت استایل با آن

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − 12 =

سبد خرید

سوالی؟ پرسشی؟ پیام دهید