خوشتیپ مردونه

مروری بر تمامی قوانین سفت و سخت ساخت استایل رسمی مردانه

هر شخصی عقیده و سلیقه ی منحصر به خودش را دارد. زیبایی دنیا، در کنار هم قرارگیری و نظم فراوان متضادها است! مثلا برای یک مراسم عروسی، عده ای بسیار رسمی و ساختارگرایانه استایل خود را می سارند، یعنی پیراهن مردانه به همراه کت و شلوار و یک کراوات یا پاپیون. عده ای دیگر، کلا به استایل رسمی علاقه ای ندارند و کاملا ساختارشکنانه ممکن است برای مراسم تنها با یک تیشرت و آل استار آماده شوند! این مطلب برای گروه اول است. کسانی که استایلی شیک و رسمی را برای مراسم ها و عروسی ها انتخاب می کنند. در مطلب امروز مجله پارچی، تمام آنچه که لازم است برای ساخت یک تیپ رسمی مخصوص مراسم ها و جشن ها بدانید را به طور جامع مورد بررسی قرار می دهیم. اگر شما هم جزو گروه اول هستید، ما را تا پایان این مطلب همراهی کنید.

استایل رسمی برای عروسی

برای شرکت در جشنی مهم و رسمی، نظیر یک عروسی، به چه چیزهایی نیاز داریم؟

پاسخ این سوال کاملا به خودتان بستگی دارد. عده ای با یک پیراهن مردانه به همراه کراوات قضیه را تمام می کنند. اما ما به شما پیشنهاد می کنیم، مانند یک جنتلمن واقعی، کاملا حرفه ای استایل خودتان را بسازید. بدین منظور لازم است به فکر تهیه اقلام زیر باشید:

کراوات یا پاپیون ، پیراهن مردانه ، کت و شلوار ، کفش رسمی

این موارد گزینه های الزامی هستند. ممکن است تعدادی اکسسوری یا مثلا جلیقه نیز به لیست فوق اضافه شوند که اجباری نیستند. بابت قیمت و هزینه ی فراوان این موراد نیز نگران نباشید. همیشه کلی گزینه خوب و لباس های مناسب برای هر بودجه ای وجود دارد. کافی است درست انتخاب کردن را یاد بگیرید. یک استایل رسمی شیک و حرفه ای، ویژگی های مهم فراوانی به جز صرفا لوکس و گران بودن دارد. با ما همراه باشید تا همه این موارد را مرور کنیم. اما پیش از آن باید تکلیف یک موضوع را روشن کنیم:

چرا باید حتما کت بپوشیم؟

کت پوشیدن در یک مراسم رسمی، برای شیک بودن الزامی است! 

استایل رسمی با کت

ایرادی ندارد، ممکن است پیش خود فکر کنید بدون کت هم می توان شیک بود. درست. اما بدون کت نمی توان استایلی هم رسمی و هم شیک و بی عیب و نقص داشت. بدون کت همیشه یک چیز کم است! اگر قرار است استایلتان رسمی باشد، کت پوشیدن واجب ترین قسمت استایل محسوب می شود. در زیر دلایل مختلفی را برای این الزام مرور خواهیم کرد:

نوجوانان می توانند کت نپوشند، اما آقایان به همین دلیل باید بپوشند!

نوجوانانی که به مدرسه می روند مجاز اند برای جشن های حتی رسمی، استایلی بدون کت داشته باشند. در واقع کت و ژاکت برای افراد در این سن حتی می توان گفت بیش از حد استاندارد و لازم است! هر چیزی جای و زمانی دارد. کت برای نوجوانانی که نهایتا دبیرستانی هستند، مفهومی سنگین و بزرگتر بوده و حتی بهتر است که برای حفظ استایل باطنی شخصی خودشان، به سراغشان نروند. دقیقا از همینجا، داستان برای آقایان و بزرگسالان آغاز می شود.

استایل رسمی بچگانه

هیچ شخص بزرگسالی دوست ندارد با کودکان مقایسه شود! هیچکس دوست ندارد حتی اندکی شبیه به افراد کم سن و سال در یک مراسم بزرگ باشد. اگر دقت کرده باشید افراد در مراسم های جدی، حتی جلوی کودک درون خودشان را می گیرند و هر کسی تلاش می کند متشخص، جنتلمن، سنگین و با وقار باشد!

کراوات ظاهر است و کت باطن!

استایلیست های حرفه ای همیشه این موضوع را یادآوری می کنند که تنها با یک کراوات یا پاپیون بستن، لزوما استایلتان رسمی نمی شود. در واقع اتفاقا برعکس، گاهی کراوات بستن کارتان را سخت تر می کند. چون بستن کراوات و پاپیون بدین معنی است که شما در ظاهر، سعی کرده اید استایل خودتان را رسمی نشان دهید. این موضوع به خودی خود اهمیت استفاده از کت را بیشتر می کند.

استایل رسمی معمولی
برای استایل های رسمی مخصوص مراسم ها، اگر نمی خواهید کت بپوشید، توصیه می کنیم به سراغ کراوات و پاپیون نیز نروید.

چون با کت و شلوار مردانه است که استایل به شکل محتوایی و باطنی، رسمی، مردانه و جدی می شود. خلاصه اگر فکر می کنید که بدون کت و تنها با کراوات می توایند استایلی رسمی و حرفه ای داشته باشید باید بگوییم در اشتباهید. در استایل های مردانه، استفاده از پاپیون یا کراوات، حتی توقع کت پوشیدن را افزایش می دهد. در نتیجه اگر در یک عروسی یا مراسمی رسمی، نمی خواهید کت بپوشید، توصیه می کنیم از کراوات یا پاپیون نیز استفاده نکنید.

دقت کرده اید چه کسانی کت نمی پوشند؟!

تاکنون توجه کرده اید در یک مراسم رسمی، چه کسانی کراوات یا پاپیون می زنند اما کت نمی پوشند؟ یک لحظه کشورمان را فراموش کنید و جشن ها و مراسم های مهم خارجی را تصور کنید. استایل شخصی را با هم مرور می کنیم. شما هم تصورش کنید! شخصی که پیراهن سفید پوشیده و پاپیونی شیک بسته، همه ی استایلش فوق العاده کامل و زیباست و تنها مشکل این است که کت نپوشیده. بسیار خوب. اکنون حدس بزنید او کیست! درست است! او گارسون است! یا شاید هم مسئول ظرف شستن!

لباس گارسون
کاملا رسمی اما بدون کت! این استایل ها بیشتر شبیه به لباس گارسون ها و پیشخدمت ها است.

صادقانه جواب دهید: عکس فوق بیشتر به یک پیشخدمت و گارسون می خورد یا پدر عروس!؟ پیشخدمت ها و گارسون های اماکن رسمی، استایلی رسمی دارند اما به دلیل راحتی و کاربرد بیشتر، کت نمی پوشیدند. تا اینکه رفته رفته سبک پوشش آن ها به عنوان یک استایل مشخص پذیرفته شد. (حتی امروزه در مکان های بسیار رسمی و سطح بالاتر، گارسون ها هم کت می پوشند!) شما که نمی خواهید در ذهن بقیه با آن ها مقایسه شوید؟

چطور کت زیبا و مناسبی انتخاب کنیم؟

اگر توجیه شدید که برای مراسم و جشن ها لازم است که کت بپوشیم، وقت آن رسیده که با هم برایتان یک کت مناسب پیدا کنیم. بسیار خوب موضوع را با این سوال آغاز می کنیم:

یک کت مناسب چه ویژگی هایی دارد؟

قانون اول و آخر: اندازه درست و مناسب خود را تشخیص دهید

همیشه در خاطر داشته باشید که برای ساخت یک استایل، در ابتدا باید کلیت را تعریف کنید و بر اساس سیلوئت ها قدم اول را بردارید و پس از آن، کم کم وارد جزئیات شوید. (حتی در بعضی موارد جزئیات کلا اهمیت ندارند!) بیشتر بخوانید: در ساخت استایل های شیک چه مواردی را باید رعایت کرد؟

استایل رسمی آبی
همیشه انتخاب اندازه ی درست، قدم اول شیک پوشی است.

مشکلی که 99 درصد کت ها دارند، فیت نبودنشان است. نمی توانید هیچ قدمی برای ساخت یک استایل رسمی بدون حل کردن مشکل فیت و اندازه درست کت، بردارید. کم کم با حرفه ای شدن می توانید بدون توجه به حتی یک مورد، تنها با پوشیدن یک کت تشخیص دهید که آن کت اندازه ای مناسب برای شما دارد یا خیر. اما باید اعتراف کرد که برای رسیدن به این مورد زمان زیادی لازم است. در نتیجه برای کسانی که نمی دانند و هنوز به آن مرحله نرسیدن، مهم ترین راه های تشخیص اندازه که پیش از خرید باید همه این موارد را تست و بررسی کنید را با هم مرور خواهیم کرد.

ویژگی های یقه کت با اندازه مناسب

یقه کت اولین چیزی است که در تشخیص اندازه مناسب کت باید بررسی شود. یقه کت اگر اندازه درستی داشته باشد، باید دور تا دور گردن شما را به فرمی یک دست، کاملا یکنواخت بپوشاند. به عبارت دیگر یقه ی کت نباید به هچ عنوان تنگ یا آزاد باشد. بلکه کاملا به اندازه و به طور یکسانی، با اندازه ای معقول گردنتان را بپوشاند. اکنون سوالی که مطرح می شود این است که منظور از اندازه مناسب یقه دقیقا یعنی چه!؟

ببینید، تشخیص گشادی یقه بسیار آسان است. هرگونه فضای آزادی بین یقه کت و گردن شما، یعنی یقه کت گشاد است و این نشان از یک ایراد بزرگ در اندازه دارد. در مورد تنگی یقه هم به راحتی می توان از احساس وزن یقه ی کت بر گردن، این مورد را تشخیص داد. هر موقع احساس کشیدگی، حتی اندکی وزن بی مورد در قسمت یقه کردید، بدانید که آن کت، سایزش مناسب شما نیست.

اندازه درست یقه کت

کسانی که شانه ی گرد دارند شانس آن که در قسمت اندازه مناسب یقه کت، کمتر به مشکل بخورند، به مراتب بیشتر از کسانی است که شانه های مربعی دارند. در نتیجه اگر چهارشانه هستید و شانه هایتان اصلا نرم و گرد نیست، ممکن است در قسمت یقه کت مشکل داشته باشید. در چنین شرایط هم لازم نیست نگران باشید چون این مورد (اگر چه بسیار آسان نیست) توسط خیاط می تواند بر طرف شود، به شرطی که در بقیه مواردی که در ادامه به آن ها می پردازیم، مشکلی نداشته باشید و مسئله فقط در مورد یقه صدق کند.

آزمون بررسی اندازه یقه کت

یک روش ساده برای ارزیابی اندازه یقه کت وجود دارد و آن هم این است که تمام موارد بالا که در مورد تنگی و گشادی یقه گفته شد را با نوشیدن یک لیوان آب بررسی نمایید! به عبارت دیگر، فرض کنید می خواهید یک لیوان آب را در حالی که کتی که قصد خرید آن را دارید را پوشیده اید، بنوشید. در تمام فرآیند بلند کردن و نوشیدن آب دقت کنید که اگر یقه هرگونه فضای خالی و فاصله با گردن پیدا کرد، یعنی گشاد است. هرگونه وزن، حتی به مقدار بسیار اندکی، به گردن وارد شود نیز یعنی اندازه آن مناسب نیست و تنگ است. از خاطر نباید که در ۹۰ درصد اوقات، تنها با پوشیدن کت نمی‌توان به اندازه درست یقه پی برد بلکه آن را باید با حرکت دست ها یا انجام یک عمل متعارف به چالش کشید.

سرشانه کت و روش تشخیص اندازه درست آن

سرشانه و اندازه مناسب آن، دومین مورد برای به چالش کشیدن اندازه درست یک کت است. لازم است توجه داشته باشید که محل شروع آستین های یک کت، شبیه پیراهن مردانه نیست. در پیراهن مردانه درز سرشانه دقیقاً بر روی سر شانه ها قرار می گیرد و این در حالی است که یک کت به دلیل داشتن لایه های پارچه ای بیشتر، ساختاری کاملا متفاوت دارد. اندازه درست یک سرشانه مناسب برای یک کت را می توانید به کمک عکس های زیر تشخیص دهید:

اندازه مناسب سرشانه کت

از خاطر نبرید که سرشانه را باید جدی بگیرید، چون معمولاً این قسمت ها آنقدر برای خیاطی دوباره چالشی هستند که بهتر است کتی که در این قسمت اندازه مناسبی برای شما نداشت را برای همیشه فراموش کنید.

اندازه مناسب سرشانه کت

آستین و زیر بغل کت

معمولا اغلب کت ها آستین و زیر بغل بیش از اندازه بزرگ دارند و مشکل تنگ بودن کمتر در آنها مشاهده می شود. علت این است که این روزها که کت و شلوار به صورت صنعتی دوخته می شود، طراحان و تولیدکنندگان می خواهند که با یک اندازه واحد، برای تمامی ساختارهای بدن کت بدوزند.

اندازه آستین کت

ممکن است پیش خود فکر کنید که گشادی باعث راحتی خواهد شد و آزاری به شما نمی رساند. در صورتی که اصلا اینطور نیست. به محض اینکه دست خود را حرکت دهید و یا به عنوان مثال شروع به قدم زدن کنید، حجم زیاد آستین و زیر بغل باعث حرکت کلی کت نیز خواهد شد و این موضوع به کلی ساختار کت و سیلوئت های آن را زیر سوال می‌برد.

آستین کت
آستین کت بیش از اندازه تنگ

موضوع برای آستین های بیش از اندازه تنگ نیز واضح است. همانطور که در عکس بالا مشخص شده، از ناخوشایندترین اتفاقاتی که می‌تواند در آستین کت ایجاد شود، چروک شدن است که بهتر می دانید چقدر این موضوع در یک استایل رسمی قریب به فاجعه است! در نتیجه توجه داشته باشید که آستین ها بیش از اندازه تنگ نباشند و از آن مهمتر یادآوری می کنیم که با بالا بردن و حرکت دادن دست های خود، از آزادی و راحتی آنها مطمئن شود.

نکات مربوط به چاک و انواع آن

کت ها می توانند بدون چاک، تک چاک و یا دو چاک باشند. ممکن است برای عده‌ای کت های بدون چاک جذاب تر باشد، اما باید بدانید که این کت ها در استفاده و کاربرد، محدودیت‌های فراوانی خواهند داشت. از نشستن و رانندگی کردن گرفته تا حتی پشت میز کار. کت های تک‌چاک نیز در پشت و دقیقا در قسمت میانی، یک چاک دارند. این مدل ها به مدل آمریکایی نیز مشهور اند. کت های دو چاک نیز بهتر می دانید که از بغل دارای چاک هستند و همانطور که قابل پیش بینی است، در مقایسه با بقیه کمترین محدودیت را برای افراد ایجاد می کنند. این مدل ها برای نشستن و برخاستن و انواع ژست های مختلف بدن نهایت راحتی را دارند.

انواع چاک کت

در مجموع می‌توان این گونه اظهار نظر داشت که کت های بدون چاک، فشن محور تر و جوان پسند ترند و کدهای چاک دار و بخصوص دو چاک، مردانه تر، کلاسیک ترند. شما کاملا آزادید که هر مدلی که می خواهید را انتخاب کنید، اما توجه داشته باشید اگر اندامتان برآمدگی نظیر پهلو و شکم دارد، کت های بدون چاک اندامی برای شما ممنوع است. در چنین شرایطی چاک ها و بخصوص مدل های دوچاک، به راحتی می توانند این برآمدگی های ناخوشایند را پوشش دهند.

به عوان نکته آخر در مورد چاک ها توجه داشته باشید که بهترین اندازه برای چاک کت، که فرم اصیل و سنگین تری نیز دارد، دقیقا هم ارتفاع با جیب است که در عکس زیر ارتفاع دقیق آن به نمایش در آمده است:

ارتفاع درست چاک کت
ارتفاع درست چاک کت

قد و ارتفاع کلی کت

اکنون فرصت تشخیص قد مناسب یک کت برای اندام شماست. در مورد قد کت بحث و جدل فراوان است. به عنوان یک قانون کلی، قد کت باید در جلو تا پایین فاق شلوار و از پشت به طوری که باسن را کامل پوشش دهد، باشد. اگر که قد کت شما از این کوتاه‌تر باشد، فرم اسپرتی پیدا می‌ کند و ممکن است خیلی استایل رسمی و حرفه ایِ مردانه که اندازه استاندارد آن دارد را نداشته باشد.

قد مناسب کت
اگر چنانچه ارتفاع کت از این استانداردی که تعریف کردیم، بلندتر باشد، در چنین شرایطی باز هم استایل شما جالب نخواهد بود و انگار که پاهایتان بسیار کوتاه شده است.

قد کت
در نتیجه ما از این موضوع استفاده می‌کنیم و برای داشتن یک استایل رسمی کاملا حرفه ای، توصیه می کنیم که حتما ارتفاع کت خود را به صورت شخصی و بر اساس قد اجزای بدنتان انتخاب کنید. به عنوان مثال اگر چنانچه شما جزو افرادی هستید که پا های کشیده و بلندی دارد، بهتر است این تناسب را با افزایش قد کت به دست بیاورید و اگر چنانچه بر عکس، پاهایتان کوتاه است به راحتی می توانید با کوتاه کردن ارتفاع کت این تناسب از دست رفته را ایجاد کنید.

جلو و پشت کت

اکنون به قسمت آخر انتخاب سایز درست کت می رسیم. در حالی که اکثر افراد به جلوی کت توجه می کنند، از قسمت پشت کت، بهتر می توان به درست بودن یا نبودن اندازه آن پی برد. توجه داشته باشید کتی که اندازه اش مناسب برای شما باشد، به هیچ عنوان نباید در قسمت پشتی آن چین و چروکی بخورد. همچنین لازم است در نظر بگیرید که چروک های پشت کت به مراتب معنای بدتری نسبت به چروک های جلویی آن دارند!

چروک کت

همانطور که در عکس زیر می بینید، قواره کلی تنگ و یا بیش از اندازه گشاد یک کت، باعث می شود که با بستن دکمه های آن، فرم کلی اش به هم بریزد و از آن بدتر، پر از چروک های ناخوشایند بشود.

کت تنگ
اندکی تنگی بیش از اندازه کت، با چروک های ناخوشایندی خودش را نشان می دهد.

پیراهن مردانه

انتخاب پیراهن مردانه پس از کت اهمیت فراوانی دارد. اگرچه معمولا در مورد بعضی فاکتور ها انتخاب پیراهن برای استایل رسمی، به تکرار می افتد، نظیر فاکتور رنگ (که معمولا پیراهن ها برای استایل های تمام رسمی، یا سفید هستند و یا رنگ های بسیار روشن) اما نکات فراوانی برای انتخاب درست یک پیراهن مردانه وجود دارد. مسئله ی مهم دیگر این است که اگر قرار باشد به نکته ای که در ابتدای مطلب به آن اشاره کردیم (پوشیدن همیشگی کت) پایبند باشیم، ممکن است پیراهن زیاد در چشم نباشد. چون بخش اعظم آن توسط کت پوشانده می شود.

استایل رسمی مردانه مشکی
لازم نیست همیشه پیراهن سفید بپوشید. گاهی اندکی ساختارشکنی تاثیر چشمگیری بر استایلتان می گذارد.

این موضوع تا حدی درست است با این تفاوت که به غیر از مسئله اندازه مناسب پیراهن، تنها مواردی نظیر یقه و آستین و رنگ باقی می ماند که در مورد یقه و آستین و جزئیات دیگر پیراهن، در مطلب کامل ساخت استایل با پیراهن مردانه به طور مفصل توضیح داده ایم. توصیه می کنیم پیش از ادامه دادن این مطلب، از لینک قبل نکات مهمی که پیش از انتخاب یک پیراهن باید بدانید را، مرور کنید. در مورد رنگ نیز در انتهای مطلب به طور جداگانه به هر جز و ارتباط آن ها با هم خواهیم پرداخت.

کراوات و پاپیون

هر دوی این اکسسوری ها برای ساخت استایل رسمی به کار می روند. شما می توانید استایل رسمی خود را بدون کراوات و پاپیون نیز بسازید. اما معمولا برای جدی و رسمی تر نشان دادن استایل همواره یکی از این دو استفاده می کنند. اگر مطلب ساخت استایل رسمی و نیمه رسمی برای محل کار مجله پارچی را خوانده باشید، دیدید که ما اشاره کردیم گاهی می توان بدون بستن کراوات به استایلی نیمه رسمی رسید. در نتیجه برای استایل های کاملا رسمی نظیر استایل مناسب برای یک مراسم عروسی، توصیه می کنیم از کراوات یا پاپیون استفاده نمایید.

کراوات یا پاپیون؟

پاسخ به این پرسش تقریبا غیر ممکن است. جواب این سوال را فقط خودتان می دانید. هیچ برتری و تمایز قابل توجهی بین کراوات یا پاپیون وجود ندارد. هر کسی می تواند بنا بر سلیقه ی خود یکی را برگزیند. اما صرفا جهت اطلاعتان می گوییم که کراوات ریشه ای ایرانی دارد. شاید برای میهن پرستان مورد قابل توجهی باشد!

راهنمای انتخاب کراوات برای استایل رسمی

همانطور که پیش از این نیز اشاره شد، کراوات ریشه‌ ای ایرانی دارد. در اوستا آمده که در میان ۱۲ ویژگی اصلی مرد جنگی، هشتمین آن، کوئرس (از ریشه ی کوئرت) است که امروز با نام کراوات شناخته می‌شود. از سنگ نوشته ها و دیوارنگاری های بر جای مانده از دوره های قدیم ایران ما، نظیر سلسله ی ساسانیان، می توانیم به وضوح کراوات کلاسیک را در فرهنگ ایرانی ببینیم. هرچند که گذشته از ریشه آن، همه گیر شدن کراوات به قوم کروات فرانسه بر می گردد و آن نیز داستان های مشابه خودش را دارد.

کراوات ریشه ایرانی

به هر صورت برای انتخاب درست کراوات مخصوص استایل رسمی خود، لازم است مواردی را در نظر داشته باشید:

پیش از هر چیز باید در نظر بگیرید که کراوات ها در سه مدل مختلف اسکینی یا خیلی باریک، Narrow یا باریک و در انتها کراوات های استاندارد یا معمولی تقسیم می شوند.

انواع کراوات

در انتخاب کراوات باید به موارد متعددی توجه داشت که مهمترین آنها اندام و قواره ی کلی شماست. افرادی که خیلی لاغر هستند به هیچ عنوان نباید سراغ کراوات های اسکینی بروند. همچنین کراوات های استاندارد نیز به دلیل عرض بیشتری که دارند، ممکن است آنها را بیش از اندازه لاغر نشان بدهند. در نتیجه کراوات باریک معمولی برای آن ها مناسب ترین است.
افراد درشت اندام، می‌توانند همه مدل کراوات به جز اسکینی را انتخاب کنند. علت مشخص است: افراد درشت اندام به دلیل سرشانه های عریضی که دارند با انتخاب یک کراوات اسکینی، ممکن است خودشان را بیش از قبل بزرگ نشان بدهند.

ساخت استایل با کراوات

به غیر از این موارد در مورد انتخاب خود کراوات نکته خاص دیگری وجود ندارد و باقی موارد در بحث های رنگ، الگو و طرح آن ها خلاصه می شود که همه آنها را در انتهای مطلب به طور مفصل شرح خواهیم داد. با این وجود می توانید تمام موارد برای ساخت استایل با کراوات را از مطلب مربوط به آن بخوانید.

راهنمای بستن کراوت مردانه

در مطلب زیر می‌توانید به طور مفصل در مورد انواع مختلف گره کراوات و نحوه‌ی بستن آن ببینید و بخوانید.

راهنمای انتخاب پاپیون برای استایل رسمی

پاپیون بر خلاف کراوات قدمتی بسیار قدیمی ندارد و به قرن هفدهم و استفاده سربازان فرانسوی از آن برمی گردد. گرچه کاربرد فراوان و فراگیر شدن آن در قرن نوزدهم میلادی اتفاق افتاد.
در مجموع انواع مختلفی پاپیون داریم که ۴ مدل آن یعنی پروانه‌ای، الماسی، بال خفاشی و در انتها پاپیون های گرد از بقیه مشهور ترند.

انواع مختلف پاپیون
پرکاربردترین پاپیون، مدل پروانه ای آن است که کلاسیک ترین نیز شمرده می‌شود. اگر استایلی رسمی و جدی را برای خود در نظر گرفته اید، پاپیون های پروانه ای بهترین انتخاب هستند. هرچند به عنوان یک تبصره برای افراد خیلی لاغر توصیه می کنیم که سراغ این مدل نروند. در مورد جنس پاپیون ها نیز رایج‌ترین متریال، پنبه، پلی استر و ابریشم است. بدیهی است که پلی استر ارزان ترین و ابریشم گران ترین پارچه به کار رفته در آن است.

بیشتر بخوانید: تمام مواردی که پیش از خرید پاپیون باید بدانید.

بستن پاپیون

برای کسانی که پاپیون آماده تهیه نکرده اند و می خواهند خودشان آن را ببندند، عکس زیر مراحل انجام آن را نشان می دهد.

نحوه بستن کراوات

انتخاب شلوار برای استایل رسمی

در بین شلوارهای مردانه، رایج ترین متریال، پارچه و کتان هستند. اگر می خواهید استایل تمام رسمی داشته باشید، بهتر است از فکرتان شلوار جین را خارج کنید. در این میان می توان شلوار کتان و یا پارچه ای را انتخاب کرد.

اندازه و فیت بودن شلوار

اولین نکته پیش از خرید شلوار مردانه، مسئله اندازه و فیت بودن آن است. اندازه بودن شلوار، حتی از کیفیت جنس آن نیز اهمیت بیشتری دارد. فراموش نکنید همان‌ طوری که راجع به کت اشاره کردیم تن خور و میزان فیت بودن شلوار است که مشخص می کند شما خوش تیپ هستید یا خیر!

استایل رسمی شلوار مردانه

شلوار مخصوص استایل مردانه چند ویژگی مهم دارد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت. اما پیش از آن، در قسمت اندازه، باید توجه داشته باشید که شلوار به هیچ عنوان نباید در تن شما، بیش از اندازه تنگ (اسکینی) و یا بیش از اندازه گشاد باشد. حتی کسانی که به استایل کلاسیک علاقه دارند نیز می‌پذیرند که دوران شلوار های گشاد به پایان رسیده است. مگر اینکه بخواهند استایل کلاسیکی افراطی بسازند!

شلوارهای خیلی تنگ یا اسکینی را نیز برای استایل رسمی توصیه نمی‌کنیم. چون معمولاً این شلوارها کاربردهایی اسپرت تر دارند و برای استایل های غیر رسمی و یا نیمه رسمی به کار میروند.

شلوار رسمی اسکینی
اگر استایل کاملا رسمی در نظر دارید، شلوار های اسکینی را توصیه نمی کنیم.

در نتیجه برای داشتن یک استایل رسمی حرفه ای، توصیه می‌کنیم که به سراغ شلوارهای راسته و معمولی بروید.

اجزای مهم شلوار های رسمی

خط اتو

از بارزترین ویژگی های شلوارهای تمام رسمی، داشتن خط اتو است. خط اتو را می‌توان در شلوارهای پارچه ای و کتان یافت. ماجرا از این قرار است که شلوار های رسمی پس از دوخته شدن، این خط بارز که در نگاه اول کاملا آشکار است را با اتو صنعتی بدست می آورند.

خط اتو شلوار
خط اتو در شلوار های مردانه برای شیک و رسمی تر بودن الزامی است.

پلیسه

پلیسه ها پارچه هایی اضافی هستند که توسط خیاط به فرم عمودی بر روی لباس طراحی می شوند. پلیسه ها می‌توانند هم به جهت زیبایی بکار روند و هم برای کاربردهای مخصوصش. منظور از کاربرد این است، زمانی که لازم باشد، پلیسه می تواند حجم بیشتری را در اختیار آقایان بگذارند. (مثلا در قسمت جیب که باعث راحتی بیشتر می شوند.)

پلیسه شلوار
در کنار خط اتو، خط دوم پلیسه است که باعث کاربردی تر بودن شلوار می گردد.

در نتیجه همانطور که در عکس زیر می بینید، شلوار پلیسه می تواند برای کسانی که اندام عضلانی و یا پاهای درشت دارند بسیار مناسب باشد. برای افرادی که پاهای معمولی لاغری دارند شلوار با پلیسه خیلی کاربردی نیست. این افراد می توانند از شلوارهای بدون پلیسه استفاده کنند. هرچند که برای عده‌ای، شلوارهای با پلیسه به علت داشتن استایل کلاسیک ممکن است جذاب باشد.

پل کمربند

لازم به یادآوری است که برخی از شلوارهای مردانه در قسمت قرارگیری کمربند، پلی دارند که به آن پل کمربندی گفته می‌شود. تنها نکته ای که باید در مورد آن توجه داشته باشید این است که شلوارهایی که پول کمربند دارند را به هیچ عنوان بدون کمربند نپوشید.

پل کمربند

فاق

در مورد فاق شلوار ویژه استایل های رسمی در نظر داشته باشید که شلوار ها می توانند بسیار فاق بلند باشند و یا بسیار فاق کوتاه. این شلوار ها مناسب استایل های رسمی نیستند. در این استایل، از شلوارهایی با فاق متوسط استفاده کنید. فقط در نظر داشته باشید که اگر فاق های بلند در شلوارهای پارچه‌ای استفاده شوند، می‌توانند کاربردی و مثبت باشند. اما در غیر این صورت با هر جنس دیگری از پارچه، اصلاً مناسبتی با استایل رسمی ندارد.

فاق شلوار

در مورد فاق های کوتاه شلوار نیز باید درنظر بگیرید که این مدل از طراحی شلوار ها، در ۹۰ درصد اوقات، تنها ویژه شلوارهای جین هستند. اگر در شلوار های پارچه کتان نیز استفاده شوند باز هم برای استایل تماماً رسمی مناسب نخواهند بود. این نکته را هم در نظر بگیرید که هرچه فاق شلوار کوتاه تر باشد، پاها کشیده تر به نظر می رسد.

بیشتر بخوانید: اگر به اطلاعات بیشتری در مورد شلوار پارچه ای رسمی مردانه نیاز دارید، مطلب زیر را به شما توصیه می‌کنیم:

تمام جزئیات شلوار پارچه ای مردانه، هر آنچه پیش از خرید شلوار پارچه ای باید بدانید.

راهنمای انتخاب شلوار بر اساس اندام های مختلف

این نکته را به عنوان یک قانون کلی در ذهن داشته باشید که هرچه پاچه شلوار شما فاصله ی بیشتری با کفش بگیرد یا به عبارت دیگر دمپای آن کوتاه تر باشد، پاهایتان کشیده تر به نظر می رسد.
اگر بخواهیم به این موضوع تخصصی تر نگاه کنیم باید اشاره کنیم که همان توصیه‌هایی که برای تناسب اندام در قسمت انتخاب درست اندازه کت اشاره کردیم در همینجا نیز صادق است: اگر پاهایتان بیش از اندازه کشیده است و دوست دارید تناسب معقولی را به استایل تان بدهید، بهتر است که به سراغ دمپا های بلند بروید.

انتخاب شلوار مناسب
شلوارهای دمپا صاف بسیار کاربردی هستند و برای استایل رسمی کاملا به اندازه و مناسب خواهند بود. در مورد شلوارهای دمپا بلند، اگرچه مدل ها اندکی قدیمی شده اند اما در استایل های رسمی بسیار کلاسیک، همچنان مورد استفاده قرار می گیرند. فقط توجه داشته باشید که این مدل دمپا ها تنها زمانی توصیه می شود که بخواهید پای خود را کوتاه تر نشان دهید و یا به عبارت دیگر برای افرادی که پاهای کشیده دارند و می خواهند تناسب بیشتری بین پاها و بالاتنه خود ایجاد کنند، مناسب است.

پارچه ای یا کتان؟

در تیپ های رسمی، هم شلوار پارچه ای کاربرد دارد و هم شلوار کتان. اگر می خواهید استایل شما خیلی رسمی باشد و کلاسیک بودن آن برایتان اهمیت زیادی دارد، بی هیچ شکی، شلوار پارچه ای بهترین انتخاب است.

شلوار کتان

علت این است که شلوار کتان اگرچه در استایل های رسمی استفاده می شود اما تا دلتان بخواهد مدلهای متفاوتی برای شلوار کتان نظیر اسلیم فیت اسکینی و غیره داریم که از لحاظ میزان تنگی به هیچ عنوان هماهنگی با تیپ های رسمی را ندارند. این موضوع می‌تواند در ذهنیت افراد تفاوت ایجاد کنند و در نتیجه کسانی که سنت گرا تر هستند معمولا کتان را کلا از بین گزیه ها حذف می کنند. شلوار کتان اگرچه می‌تواند برای استایل های رسمی و جدی نیز مورد استفاده قرار بگیرد، یعنی مدلهای راسته آن، اما شلوار پارچه ای انحصاراً و مخصوصا برای استایل های رسمی ساخته شده!

راهنمای انتخاب کفش برای استایل رسمی

در مورد کفش ها داستان کاملاً متفاوت است. انتخاب کفش تا حدودی شبیه به انتخاب یک اکسسوری است. می توانید کفش های مختلف را با کت و شلوار های گوناگون ست کنید. یکی از دلایلی که کفش ها را معمولاً به رنگ های خنثی نظیر مشکی و یا همچنین رنگ هایی نظیر قهوه ای که زاده شده از ترکیب تمامی رنگ‌ هاست، طراحی می‌کنند، دقیقا همین موضوع است.

انتخاب کفش مناسب استایل رسمی

در نتیجه آزادید هر مدل کفش که می خواهید را انتخاب کرده و از آن برای ست کردن با کت و شلوار خود استفاده نمایید. به دلیل اینکه در شروع کاملاً سختگیرانه به استایل های تماماً رسمی پرداختیم، لازم است که برجسته ترین کفش هایی که در استایل‌های رسمی و ست شدن با کت و شلوار به کار می روند را با همدیگر مورد بررسی قرار دهیم. تعدادی کفش مردانه هستند که نسبت به بقیه پرکاربرد ترند و می‌توانند استایل رسمی مردانه را با جدیت بیشتری نشان دهند که در زیر لیست شده اند.

کفش بروژ

این مدل کفش های اسکاتلندی را می توانید از روی سوارخ های تزئینی جلوی آن شناسایی کنید. کفش های بروژ بیشتر در رنگ های قهوه ای و مشکی به فروش می رسند.

کفش آکسفورد

کفش های آکسفورد به قدری شناخته شده اند که خیلی نیاز به معرفی آن ها نیست. از کفش های آکسفورد می توانید در مراسم های رسمی نظیر عروسی و یا محل کار و غیره استفاده نمایید. از خاطر نبرید که داشتن یک کفش آکسفورد کلاسک مشکی برای کسانی که از استایل رسمی استفاده می کنند از واجب ترین واجبات است!

کفش آکسفورد

کفش دربی

دربی ها هم مانند آکسفورد بسیار در استایل های رسمی مردانه کاربرد دارند و حتی شهرتشان از کفش های آکسفورد بیشتر است. کفش های دربی این روز ها تنوع رنگی فراوانی دارد اما یکی از زیباترین رنگ های آن قهوه ای تیره است. آکسفورد و دربی تفاوت اندکی با هم دارند. (در قسمت دوخت هلالی)

کفش دربی

کفش هایی که در بالا دیدید، ممکن است برای برخی از شما بیش از حد کلاسیک و مردانه به نظر بیاید، اما باید بدانید هر زمان صحبت از استایل تماما رسمی می شود، نام این 3 مدل می درخشد. این کفش ها هیچگاه از مد نمی افتند و برای همیشه ماندگار خواهند بود.

بیشتر بخوانید: 

لطفا با کتانی وارد نشوید: راهنمای تخصصی انتخاب کفش رسمی مردانه

نکات مهم پیش از خرید کت و شلوار

تعداد دکمه کت

کت های مردانه می توانند تک، دو و یا سه دکمه باشند. هرچه تعداد دکمه ها بیشتر باشد، آزادی عمل و کاربردشان کاهش می یابد، اما در مجموع رسمی تر می شوند. کت های مدل 3 دکمه را برای مردان قد بلند توصیه می‌کنیم. این کت ها برای استایل های تماماً رسمی گزینه‌ای مناسب هستند.

دکمه کت

کت های دو دکمه در بین سایر طراحی های کت ها کلاسیک ترین ظاهر را دارند. این کت ها بسیار رایج و معمولی هستند و برای اکثر افراد گزینه ای مناسب خواهند بود. این کت ها را نیز می توانید برای ساخت استایل رسمی خود به کار ببرید اما برای کت های تک دکمه، این موضوع را در نظر داشته باشید که معمولا طراحی های آنها همیشه به کارتان نمی‌آیند.

کت های سه دکمه را برای استایل های رسمی توصیه نمی کنیم. اما این مدل ها برای مردان لاغر و یا ریز اندام می‌تواند تناسب معقولی را به وجود آورد.

جنس و پارچه‌ی کت و شلوار

در مورد جنس پارچه کت و شلوار همانطور که می دانید هر چه الیاف به کار رفته در آن ها مصنوعی تر باشد، قیمت نیز کاهش می یابد. در بین الیاف های مصنوعی، پلی استر و ریون، متداول ترین متریال به حساب می آیند. اگر می‌خواهید استایلتان گران و فاخر تر به نظر برسد، بهتر است سراغ الیاف های مصنوعی نروید.

کت ارزان قیمت
کت و شلوار های ارزان قیمت ممکن است در عکس تفاوتی با گران ها نداشته باشند، اما به محض اینکه از نزدیک می بینید و لمس می کنید، به راحتی می توانید کیفیت پایین و پلاستیک را در آن ها تشخیص دهید!

 

متریال پنبه گزینه خوبی است و و از حیث قیمت در رده دوم قرار می گیرند. فقط توجه داشته باشید که همانطوری که در مطلب راهنمای خرید لباس با کیفیت اشاره کردیم، برای متریال کت و شلوار نیز، جنس ۱۰۰% پنبه را توصیه نمی‌کنیم. چون ممکن است از دوام آن بکاهد. معمولاً ترکیب شدن اندکی پلی استر و الیاف های مصنوعی در کنار کتان می‌تواند ماندگاری آن را به شکل قابل توجهی افزایش دهد و فراموش نکنید که کت از جمله لوازم ماندگار در کمد لباستان است و قرار نیست هر لحظه آن را عوض کنید و به سراغ مدل‌های جدیدی بروید!

استایل پدرخوانده
مایکل کورلئونه (با بازی آل پاچینو) در فیلم پدرخوانده 2 در حالی که کت گران قیمت ابریشمی بر تن دارد.

در این میان، گرانترین جنس برای پارچه کت و شلوار پشم و ابریشم است که اگر محدودیتی در بودجه خود ندارید، ما ابریشم را به عنوان بهترین جنس کت و شلوار در استایل رسمی توصیه می کنیم.

راهنمای انتخاب ست رنگ کت و شلوار

در مورد ست رنگ ها تعدادی قانون وجود دارد. همانطوری که در مطلب اصول رنگ و بررسی ترکیبات رنگ اشاره کردیم، برخی از رنگ ها حس منحصر به فردی را منتقل می کنند و اثر مشخصی از خود بر جای می گذارند. به عنوان مثال، هر چه رنگ کت و شلوار روشن تر باشد، اندام شما حجم بیشتری می‌گیرد. از طرف دیگر هر چه کت و شلوار تیره تر باشد و به مشکی کامل نزدیک تر شود، اندام شما را باریک تر و لاغرتر نشان می دهد.

کت و شلوار مشکی

در مورد المان های مختلفی که مربوط به انتخاب رنگ و طرح‌های کروات است، توصیه می‌کنیم که مطلب جامع انتخاب طرح کراوات را بخوانید و از نکاتی نظیر متفاوت بودن الگو و پترن کراوات با پیراهن و یا مثلا اینکه آیا لازم است که کراوات رنگی تیره تر از پیراهن داشته باشد؟ را در این مطلب مطالعه نمایید. بازگویی آن ها تکراری بیهوده است. و همچنین مطلب راهنمای انتخاب پاپیون و ساخت استایل با آن نیز می تواند برای انتخاب پاپیون بر اساس سیلوئت و ساختار کلی اندامتان مفید باشد.

استایل رسمی سرمه ای

اگر که بودجه شما محدود است و فقط می توانید یک کت و شلوار را برای مدت طولانی تهیه کنید، بهترین ست رنگی کت و شلوار برای استایل رسمی، ست های تمام مشکی، سرمه ای و یا قهوه ای است.

استایل رسمی قهوه ای

در این میان قهوه ای برای افراد بزرگسال و کسانی که استایل کاملاً کلاسیک می‌خواهند توصیه می‌شود.

اما رنگ مشکی و سرمه ای می تواند حس جوان پسند تری را منتقل کند. نکته دیگری که حائز اهمیت است، به ماهیت رسمی بودن استایل های کت و شلواری برمیگردد: در مطلب ترکیبات رنگ اشاره کرده ایم که از اصلی ترین حس هایی که رنگهای تیره نظیر مشکی منتقل می کنند: سنگینی، رسمی بودن و جدیت است. این موضوع دلیل اصلی استفاده اکثریت از این رنگ در مراسم ها است. وقتی اکثر افراد در یک مهمانی یا جشن ها و مراسم رسمی، لباسها و کت و شلوارهای مشکی و تیره می پوشند، پوشیدن کت و شلواری سفید نیاز به شهامت قابل توجهی دارد.  چون شما را در آن جمع انگشت نما می کند.

استایل رسمی سفید

در نتیجه اگر به این رنگ علاقه دارید، این موضوع را به خودتان واگذار می کنیم. در غیر این صورت، کت و شلوار سفید را به عنوان اولویت آخر خود بگذارید مگر آنکه بخواهید در یک سمینار که قرار است سخنرانی کنید و یا یک جشنی که تمایل دارید توجه همه را به خود جلب کنید. در چنین شرایطی رنگ های روشن و حتی سفید نیز می توانند مفید باشند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 + شانزده =

سبد خرید

سوالی؟ پرسشی؟ پیام دهید