چگونه طراح لباس شویم؟

طراحی لباس و مد ؛ راهی سخت اما دلنشین

اگر جزو کسانی هستید که به رشته ی طراحی لباس و مد علاقه دارید، این مطلب برای شماست. طراحی لباس در بین بقیه رشته های هنر، بازار کار بهتر و مخاطبان وسیع تری دارد و همین باعث می شود که خیلی ها به سمت این رشته بروند. اما موفق شدن در این رشته به این آسانی ها نیست. زیرا شما با کسانی که سال های سال است در این رشته فعالیت دارند، رقابت خواهید کرد. جدا از موضوع طراحی که نیازمند ذهنی خلاق و باز است، باید دانش وسیعی نسبت به بازاریابی و مردم شهر یا کشورتان داشته باشید. همچنین دلیل اینکه خیلی ها بعد از مدتی خسته می شوند و از طراحی لباس کنار می کشند، مدت زمان زیادی است که باید برای آن بگذارید تا موفق شوید. به عبارتی هیچ کس یک روزه پیروز نمی شود. اما اگر آدم خلاقی هستید که صبر و پشتکار بسیار زیادی دارد، اما هنوز نمی داند برای وارد شدن به این رشته باید چه بیاموزد، این مطلب برای شما جزو ضروریات است.

کارل لاگرفلد طراح لباس و مد
کارل لاگرفلد در کنار طراحی هایش

در هنگام یادگیری مسائل، مردم به دو دسته تقسیم می شوند: 1- کسانی که به صورت آکادمیک علاقه به یادگیری رشته طراحی لباس و مد دارند. 2- کسانی که علاقه ی زیادی به این دارند که همه چیز را خودشان پیدا کنند و برای یاد گرفتن مستقل تلاش کنند. هر دوی این روش ها مزیت ها و سختی های خودش را دارد که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت. همچنین برایتان توضیح می دهیم که اگر بخواهید از یکی از دو روش بالا وارد این رشته شوید، چه کارهایی باید انجام دهید.

در مرحله ی اول قبل از آنکه بخواهید وارد مرحله ی طراحی و تولید لباس شوید، چند گزینه است که باید به بررسی آنها بپردازید و ببینید که این ویژگی ها در شما وجود دارد؟ یا اگر نیست می توانید آن را داشته باشید؟ پس قبل از هر چیزی خیلی خوب راجع به مسائل پایین فکر کنید.

باید خلاق یا به اصطلاح هنری باشید

آیا شما به عنوان فردی خلاق شناخته می شوید؟ آیا سلیقه در لباس پوشیدن، موسیقی و هنرهای زیبا، سلیقه و استایل شخصی خودتان را دارید؟ در دنیای مد و لباس سلیقه شخصی و خلاقیت ذاتی و درونی مسئله ای بسیار با اهمیت است. خلاقیت و سلیقه ی زیبا و خوب در کنار هم می تواند باعث شود که پارچه های خام را تبدیل به لباس هایی زیبا کنید. اگر فردی خلاق نیستید نیز نترسید، و خود را دست کم نگیرید. اگر خلاقیت ندارید اما پشتکار و اراده ی قوی ای دارید می توانید به اندازه ی هر کس دیگری در حیطه طراحی لباس موفق شوید. خیلی وقت ها پیش می آید که افراد با خلاقیت کم اما اراده و پشتکار بالا، از آدم های خلاق جلو می زنند و پیشی می گیرند. اما اگر هم خلاق باشید و هم اراده ی قوی داشته باشید، به احتمال خیلی زیادی یکی از موفق ترین ها خواهید شد.

خلاقیت طراحی لباس
خلاقیت از ارکان اصلی طراحی لباس است

مهارت قوی در طراحی لباس و مد

به طراحی و تصویر سازی علاقه ی زیادی دارید؟ اگر جوابتان مثبت است، خبرهای خوبی برایتان داریم؛ زیرا در طراحی لباس و مد باید زیاد طراحی کنید و علاقه ی زیاد، اینجا است که به کار می آید. اما اگر جوابتان منفی است، پس بهتر است سراغ کاری بروید که علاقه ی بیشتری به آن دارید، نه کاری که پول زیادی در آن است. مهارت قوی در طراحی لباس، جزو الزامات است زیرا شما باید بتوانید چیزی که در ذهنتان است را روی کاغذ پیاده کنید. برای کسب مهارت در طراحی مهم ترین مسئله تمرین، تمرین و باز هم تمرین است. اما مسائل دیگری نیز وجود دارد که به آن ها خواهیم پرداخت.

طراحی لباس و مد

به جزئیات توجه کنید

جدا از مهارت و طراحی، توجه به جزئیات نیز مقوله بسیار مهمی است. کسانی که به جزئیات توجه بیشتری دارند شانس موفق شدن بیشتری دارند تا کسانی که به کلیات توجه می کنند. اگر نگاهی به نمایش های مد برند های مطرح بیندازید متوجه می شوید که چقدر جزئیات در طراحی لباس هایشان مهم است و باعث زیبا شدن لباس شده. اغلب اوقات چیزی که باعث خاص شدن لباس می شود جزئیات آن است نه کلیات. همچنین یکی از ویژگی های افراد هنرمند، توجه به جزئیات و نادیده گرفتن کلیات است. اگر همیشه کلیات را می بینید شانس موفق شدنتان در کارهای مدیریتی و اجرایی بیشتر است تا هنر.

گلدوزی و جزئیات لباس

درک درست از ترکیب رنگ، بافت و جنس پارچه

خب این مسئله ای است که با یادگیری و مطالعه بدست می آید، پس اگر هنوز آن را نمی دانید نگران نباشید. در ادامه برایتان روش های کسب اطلاعات در این زمینه را خواهیم گفت. اما قبل از آن اهمیت زیادی که این مبحث دارد را شرح می دهیم. مثلا زمانی که لباسی را طراحی کرده اید باید در ذهنتان باشد که آن لباس با پارچه ی نخی بهتر است یا ساتن. همچنین باید بدانید که کدام یک از رنگ ها در کنار هم ترکیب زیباتر و چشم گیر تری می سازد تا طراحی لباس و ست بهتری داشته باشید. برای شروع پیشنهاد می شود که حتما مطلب جامع پارچی را درباره ی انواع پارچه بخوانید تا اطلاعاتتان در زمینه ی جنس پارچه و کاربرد هر کدام ارتقا یابد.

شناخت انواع پارچه

همچنین برای درک درست ترکیب رنگ این مطلب ها را مطالعه کنید تا رنگ ها را بهتر بشناسید. زمانی که ترکیب رنگ های درست را زیاد نگاه کنید، دیگر چشمتان به آن ها عادت می کند. و به صورت پیش فرض می دانید که یک رنگ را با چه رنگ دیگری ست کنید.

ترکیب رنگ با ارغوانی

ترکیب رنگ با نارنجی

بهترین رنگ ها برای ست شدن با هم

مهارت قوی در تجسم

برای مهارت کسب کردن در رشته طراحی لباس و مد نیاز است که ذهن بسیار قوی برای تجسم آن چه که می خواهید طراحی کنید داشته باشید. یکی از ویژگی های ذهن قوی در تجسم کردن این است که ایده هایتان را بدون دغدغه می توانید روی کاغذ خیلی راحت پیاده کنید. همچنین برای طراحی یک کالکشن باید از اول تا آخر کالکشن را در ذهنتان اول تجسم کنید تا متوجه شوید که چه کارهایی نیاز است و چه کارهایی نیاز نیست. پارچی مهارت قوی برای تجسم را یکی از عنصرهای اصلی برای موفق شدن در طراحی لباس می داند. همچنین برای انتقال ایده ها به بقیه کسانی که با شما کار می کنند نیز باید توانایی پیاده کردن ایده ها روی کاغذ را داشته باشید.

طراحی لباس و مد

روحیه فعالیت گروهی و توانایی ارتباط گرفتن با مردم

همیشه یادتان باشد که یک دست صدا ندارد. برای موفق شدن در هر کاری نیاز به آدم های زیادی است. هر چه تعداد افراد بیشتر، کار قوی تر و موفقیت بیشتر می شود. مخصوصا رشته ای مانند طراحی لباس به علت حیطه های مختلفی که در آن وجود دارد یک نفر یا دو نفر از پس آن بر نمی آیند (البته این مسئله در مقیاس های بزرگ است). پس اگر هنوز روحیه کارکردن تیمی را ندارید از همین امروز روی آن تمرکز کنید و آن را تقویت کنید زیرا به آن نیاز شدیدی پیدا می کنید. اگر نتوانید با همکاران خود کار کنید و زبان آن ها را نفهمید نمی توانید موفق و بزرگ شوید.

تقویت ارتباط اجتماعی
توانایی ارتباط گرفتن نه تنها در کار، بلکه در زندگی شخصی نیز به کارتان می آید، پس آن را تقویت کنید.

همچنین یکی دیگر از مهارت هایی که باید کسب کنید ارتباط گرفتن با مردم است. خجالت را کنار بگذارید و به بیرون بروید و مردم را بشناسید وگرنه حرفه ای نخواهید شد.

اطلاعات کافی در کسب و کار و تجارت

درک درست و کامل از دنیای تجارت و کسب و کار، از جمله امور مالی، فروش و بازاریابی، برای موفقیت در دنیای مد مسئله ای بسیار مهم و حائز اهمیت است. خلاقیت اساس و پایه ی دنیای مد و لباس است اما اطلاعات داشتن در زمینه ی کسب و کار باعث می شود که بتوانید یک برند را ثابت نگه دارید و آن را سودمند کنید. احتمالا طراحان مدی را دیده اید که پر از خلاقیت هستند اما بعد از مدتی ورشکسته شده اند. دلیلش چیست؟
کسب و کار لباس
دلیل آن خیلی واضح است. سواد کم در زمینه ی کسب و کار برای طراحی لباس و مد.
وقتی اطلاعات در این زمینه کم باشد ممکن است فقط لباس هایی طراحی کنیم که بسیار زیبا باشند اما مردم و بازار به آن نیازی نداشته باشد. اشتباه نکنید، منظور این نیست که لباس هایی طراحی کنید که دقیقا سلیقه ی مردم باشد، اتفاقا برعکس، به عنوان طراح لباس شما باید سلیقه ی عام مردم را تغییر داده و زیبایی شناسی را به آن ها آموزش دهید. اما اگر لباس هایتان کاربرد نداشته باشد پس هیچ کس از آنها استقبال نخواهد کرد. نتیجه این است که کسب اطلاعات در زمینه کسب و کار، از مسائل حیاتی است، چه برای طراحی لباس چه هر کار دیگری.

شجاعت و روحیه رقابتی

برای ایجاد طرح های نوآورانه، داشتن روحیه ی رقابتی و شجاعت بسیار ضروری است. شما نباید از رقابت عقب بیفتید و آن ها را دنبال کنید. به عنوان طراح لباس شما باید خط و نشان مشخص کنید و ترند ها را تعریف کنید و تمام اینها بدون روحیه ی رقابتی و شجاعانه امکان پذیر نیست.

شخصا یک دوست فرانسوی داشتم که در دانشگاهی در پاریس مشغول به مطالعه‌ی طراحی لباس و مد بود. ماری (دوستم) پس از دو سال از دانشگاه انصراف داد. علت را جویا شدم. گفت در پاریس به قدری رقابت شدید و ترسناک و حتی گاهی کثیف است، که ترجیح می‌دهم در فعالیت دیگری مشغول شوم. خلاصه اینکه اگر اراده و شهامت و ثبات کافی نداشته باشید، آسیبی جدی خواهید دید. دنیای مد و لباس و صنعت بی‌رحمانه‌اش شوخی ندارد.

برای موفق شدن در این رشته باید روحیه ی شکست ناپذیر داشته باشید، ممکن است خیلی وقت ها زمین بخورید، خیلی وقت ها حس کنید هیچ وقت قرار نیست به پای برند های مطرح برسید، اما نباید نا امید شوید. زیرا همان طور که اشاره کردیم موفقیت در این رشته نیازمند زمان، صبر و اراده ی پولادین است. پس عجله نکنید و به این زودی ها ناامید نشوید. موفقیت برای کسانی است که بعد از زمین خوردن دوباره بر روی پاهای خود می ایستند و ادامه می دهند.

دنبال کردن ترند های لباس و اخبار مد

طراحی لباس و مد جزو رشته هایی است که برای موفق شدن در آن باید حتما به روز باشید و اخبار و ترند ها را دنبال کنید تا ببنیید دنیا به کدام سمت می رود. شما نیاز است که بدانید مردم الان شلوار های اسکینی می پوشند یا گشاد. دانستن ترند ها باعث می شود که بدانید مردم چه چیزی را می خرند و طراحان چه چیزی را طراحی می کنند. بنابر این می توانید لباسی را طراحی و تولید کنید که مردم نیاز و علاقه ی بیشتری به آن دارند. دنبال کردن ترند و اخبار مد از زیرشاخه های کسب اطلاعات در کسب و کار در زمینه ی طراحی لباس است. پس فراموش نکنید که حتما به روز باشید و از دنیا عقب نیفتید.

زیباترین ترند های بهار 2020

(در پارچی بخوانید؛ ترند های بهار 2020)

خب بعد از خواندن این مطالب از خودتان بپرسید که آیا روحیه ی طراح لباس شدن را دارید؟ یا ویژگی هایی که به آنها اشاره کردیم را می توانید در خود تقویت کنید؟ اگر جوابتان مثبت است پس ادامه ی مطلب را بخوانید و با پارچی همراه باشید.

تحصیلات آکادمیک یا خودآموزی؟

سوالی که در شروع برای خیلی ها پیش می آید این است که آیا باید حتما به کلاس های آکادمیک بروند یا خیر؟ جواب هم بله است هم خیر، زیرا پاسخ با توجه به تیپ شخصیتی افراد تغییر می کند. بعضی ها نیاز دارند که معلم یا استادی بالای سرشان باشد و همیشه پیگیر باشد که آیا کار انجام داده اند یا خیر؟ یا دوست دارند که به صورت آکادمیک و اصولی چیزی را بیاموزند، و به تنهایی از پس یادگیری تمام مباحث بر نمی آیند. این افراد می توانند در کلاس های طراحی لباس که شامل همه مباحث، از خیاطی گرفته تا طراحی، شرکت کنند.

کلاس های طراحی لباس

یا می توانند رشته ی دانشگاهی آن را انتخاب کنند و بعد از آن مدرک طراحی لباس بگیرند. اگر مدرک برای آینده شغلیتان مهم است و به آن نیاز دارید، پس حتما رشته طراحی لباس را در دانشگاه انتخاب کنید تا در کنار تجربه و شناخت افرادی که در این زمینه فعالیت می کنند، مدرک نیز بگیرید. اما اگر نیازی به مدرک ندارید، کلاس های خصوصی در آموزشگاه های مطرح نیز گزینه ای مناسبی است، اما با توجه به وسیع بودن رشته ی طراحی لباس هزینه ی این کلاس های خصوصی نیز بالا می رود چون مباحث زیادی را باید آموزش دهند.

آموزش طراحی لباس و مد

اگر از افرادی هستید که علاقه ی زیادی به خودآموزی دارید ادامه ی این مقاله برای شماست. زیرا برای شروع ممکن است کمی گیج شوید و به علت وسیع بودن طراحی لباس، ندانید که از کجا باید شروع کنید. نگران نشوید، ما با دسته بندی این مباحث این پروسه ی جذاب اما چالش برانگیز و سخت را برایتان آسان می کنیم. از مزیت های خودآموزی این است که سلیقه شخصیتان تحت تاثیر سلیقه فرد دیگری قرار نمی گیرد، همچنین شاید راه سختی باشد اما اطلاعاتی که کسب می کنید چون برایشان زحمت کشیده اید، اهمیت بیشتری برایتان خواهد داشت. خود را آماده کنید زیرا راه درازی برای ساخت یک لباس، پیشِروی خود دارید.

تاریخچه طراحی لباس و مد

خب قبل از شروع و انجام هر کاری، نیاز است که تاریخچه ی آن و چگونگی پیدایشش را بدانید. پارچی خلاصه ای مفید از طراحی لباس را برایتان آماده کرده تا قبل از شروع، پیش زمینه ای از آن داشته باشید.

خاستگاه طراحی مد و لباس به سال 1826 بر می گردد. بسیاری بر این باورند که اولین طراح لباس فردی بود به نام چارلز فردریک ورث که اولین بار برند خود را در پشت لباس هایی که طراحی میکرد، می دوخت. قبل از اواسط قرن 19 بین لباس های اوت کوتور و لباس های کاربردی و آماده برای پوشش تفاوتی قائل نمی شدند و لباس ها برای مردم و فقط برای اندازه ی آنها ساخته می شد و خیاط ها هیچ وقت معروف نمی شدند و همیشه مشتری مشخص می کرد که لباس چگونه باشد. اما چارلز فردریک اولین کسی بود که به مشترین خود پیشنهاد لباس می داد و می گفت که چگونه لباس بپوشند. وی همچنین اولین کسی بود که خانه ی طراحی خود را تاسیس کرد که شامل خیاط ها و طراح های زیادی بود.

اولین طراح لباس

در اصل طراحی لباس در پاریس زیاده شد و در همان زمان بسیاری از افراد به پاریس می آمدند تا ترند های جدید را یاد بگیرند. بعد از این دوره خانه های مد زیادی تاسیس شد که هنرمندان را استخدام می کردند تا اول پارچه را طراحی کنند. در این دوره بود که بعد از مدت ها برای اولین بار اول پارچه و طرح را به مشتری نشان می دادند و اگر خوشش می آمد آن را می دوختند. در آغاز قرن 20 تحولات جدیدی که در حیطه ی لباس شکل می گرفت اول در پاریس اتفاق می افتاد و از آنجا به دیگر مکان ها منتقل می شد. طراح های جدید اول در پاریس زاده می شدند و بعد از آن راه خود را به کشورهای دیگر باز می کردند. پاریس به عنوان پایتخت مد در این دوره ظاهر شد. مد در این دوره بیشتر در حیطه ی اوت کوتور بود که به صورت اختصاصی برای هر فرد لباس طراحی می شد. دوره ی بین دو جنگ جهانی، به عنوان دوره ی طلایی مد فرانسه به حساب می آید که شامل تغییرات و اصلاحات زیادی در زمینه لباس بود. اوت کوتور مشتریان جدیدی پیدا کرد؛ مانند بازیگران و دختران و همسران تجار ثروتمند. همچنین در این دوره یکی از برندهای مطرح دنیا به وجود آمد که بعد ها تاثیر زیادی در دنیای مد و لباس گذاشت و همچنان جزو پیشگامان این عرصه به حساب می آید.

طراحی لباس زنانه

همان طور که قبل از قرن 19 لباس ها توسط خیاطان برای افراد درباری دوخته می شد و لباس های ارزشمندی بودند، تا اوایل قرن 20 نیز به همین صورت ادامه پیدا کرد. لباس های زیبا و گران قیمت برای افراد خاص طراحی و دوخته می شد. اما در اواسط قرن 20 لباس ها به تولید انبوه رسیدند. برعکس قبل از این دوره که لباس های تک و خاص تولید می شد. لباس ها در تعداد و طرح ها زیادی تولید شدند و مردم دیگر محدودیتی برای انتخاب لباس نداشتند و با دست بازتری می توانستند لباس خود را انتخاب کنند.

در اواخر قرن 20، اطلاعات مردم در زمینه مد و لباس بیشتر شد، دیگر مردم با توجه به ترند های حاکم در آن زمان لباس هایشان را انتخاب نمی کردند، بلکه با توجه به سلیقه و روحیات شخصی و راحتی خود لباس خود را انتخاب می کردند.

استایل خیابانی 2020 کره جنوبی

و اما امروزه طراحی لباس و مد به عنوان شغل بین مردم شناخته شده است. تعداد دانش آموزانی که وارد رشته طراحی لباس می شوند هر سال بیشتر و بیشتر می شود. حیطه های تخصصی در مد به قدری زیاد شده که دانشجویان برای کار کردن انتخاب های زیادی دارند مانند: لباس زیر، لباس شنا، لباس زنانه، لباس مردانه، لباس عروس، لباس بچه، کفش و کیف. رشته ی طراحی لباس، برای رشته های دیگر نیز زمینه ی رشد کردن به وجود آورده مانند: آرایشگرها، میکآپ آرتیست ها و عکاسان فشن.

خب حالا که تاریخچه ی کوتاهی از طراحی مد را دانستیم، بهتر است به سراغ اصل کار برویم؛ طراحی لباس. جدا از قوی کردن مهارت در طراحی، اول باید ایده داشته باشید و ذهنتان بسیار قوی باشد. در ادامه برایتان راه هایی برای قوی کردن ذهن و دید بصری را شرح می دهیم.

دید بصری و تقویت ذهن

احتمالا شنیده اید که اگر آجرهای یک ساختمان را از اول کج بگذارند، آن ساختمان تا آخر کج خواهد رفت. اولین کاری که برای شروع باید انجام دهید، دیدن کارهای زیبا و از لحاظ هنری با سلیقه ی خوب است. زمانی که ذهنتان از لحاظ بصری خالی است و هیچ نمی دانید که چه کاری زیبا است و چه کاری زیبا نیست، دیدن هر چیزی برای بارهای اول تاثیر خود را روی ذهنتان می گذارد. پس دیدن کارهای گرافیکی، نقاشی و لباس که از لحاظ بصری زیبا هستند، جزو بایدی ها است. زمانی که ذهنتان غنی شود، این مسئله دیگر باعث نگرانی نیست، زیرا ذهن پایه های زیبایی شناختی را می شناسد.

طراحی فیگوراتیو طراحی لباس

با خود تصور کنید که کسی که همیشه او را آدم خوش سلیقه ای می دانستید، یکباره تبدیل به فرد بی سلیقه شود، امکان پذیر نیست! درست است که اگر هر روز المان های زشت ببیند بعد از مدتی سلیقه شما تغییر می کند اما همه ی اینها به یکباره امکان پذیر نیست. سعی کنید برای شروع به سراغ کالکشن های برند های مطرح بروید و آن ها را با دقت نگاه کنید و به ذهن بسپارید (تقویت حافظه). در سایت پارچی تعدادی از این کالکشن ها را تحت پوشش قرار داده ایم که می توانید برای شروع به سراغ آنها بروید؛ کالکشن الکساندر مک کوئین، کالکشن گوچی، کالکشن دیور، کالکشن شنل، کالکشن لویی ویتون، کالکشن کلوئی.

پیراهن سیاه سفید الکساندر مک کوئین
لباس خوب ببینیم

سپس نیاز است رنگ های مکمل را بشناسید؛ آبی با نارنجی، قرمز با سبز، زرد و بنفش با همدیگر مکمل هستند. اما اول از هر چیزی و قبل از یادگرفتن ترکیب رنگ ها با همدگیر، باید ماهیت رنگ ها را بشناسید. زیرا هر رنگ ویژگی و شخصیت خودش را دارد و برای خلق یک لباس باید با توجه به شخصیت و مدل لباس رنگ لازمه را در آن به کار ببرید. اگر ویژگی های هر رنگ را ندانید، رنگ ها را بی هدف و بدون دلیل مشخصی به کار خواهید برد. مثلا رنگ های گرم القا کننده گرمی و هیجان هستند و رنگ های سرد القا کننده آرامش و سردی.

البته باید به این مسئله اشاره کنیم که ویژگی رنگ ها در فرهنگ های مختلف تغییر می کند، اما یک ویژگی کلی برای همه ی آنها وجود دارد که ویژگی برخی از آن هارا برایتان می گوییم.

سیاه: سیاه القا کننده حس لوکس و قدرت و سلطه طلبی است، اما پیشنهاد می شود که تماما از رنگ سیاه استفاده نکنید زیرا حس ناراحتی و خنثی می دهد اگر از آن زیاد استفاده کنید.

الکساندر مک کوئین پیراهن مشکی

سفید: سفید نماد پاکی، آرامش، معصومیت و تمیزی است. رنگ سفید با رنگ سیاه ترکیب زیبایی می سازد.

بنفش: رنگ بنفش رنگی لوکس است که در قدیم فقط برای اشراف زاده ها و شاهان استفاده می شد زیرا درست کردن این رنگ کاری دشوار بود.

آبی: می خواهید به شما بیشتر اعتماد کنند؟ پس حتما از رنگ آبی استفاده کنید. از دیگر ویژگی های رنگ آبی اعتماد، اطمینان، صداقت، آرامش، سکون و توجه است.

بولیز شومیز آبی

سبز: سبز رنگ طراوت، تازگی و طبیعت است. همچنین حس تعادل را نیز القا می کند. سبز را می توانید با قرمز ترکیب کنید.

همچنین رنگ هایی که طراحان مطرح از آنها برای ترکیب استفاده می کنند را مورد بررسی قرار دهید، ببینید کدام رنگ را با کدام ترکیب می کنند، از کدام رنگ بیشتر در لباس استفاده می کنند و از کدام کمتر؟

بعد از همه ی این مسائل، و با شروع کار بعد از مدتی استایل طراحی خودتان را پیدا خواهید کرد، پس در شروع احساس این را نداشته باشید که دارید از برند های مطرح فقط الهام می گیرید. همه ی این ها فقط تمرینی است برای قوی تر شدن ذهنتان و در آخر پیدا کردن استایلی که متناسب با سلیقه و روحیه شما است.

مهارت در طراحی مد و ابزارهای طراحی لباس

خب الان زمانیست که باید به شروع تمرین بپردازید. البته نباید اجازه دهید که نداشتن مهارت در زمینه طراحی روی خلاقیت و ایده هایتان تاثیر بگذارد، و نداشتن مهارت ها نباید دلیلی باشد تا جلوی کار کردنتان را بگیرد. خب برای قوی کردن دستانتان برای شروع باید از هر چیزی که دم دستتان است طراحی کنید، از بطری آب گرفته تا لامپ های خانه. سپس باید به سراغ طراحی فیگور بروید، برای شروع می توانید از روی عکس طراحی کنید و زمانی که حرفه ای تر شدید از مدل های زنده طراحی کنید. و از یک نقطه به بعد شما باید توانایی ذهنی طراحی کردن را داشته باشید! چگونه؟ کسب این مهارت فقط و فقط با حافظه بصری قوی به دست می آید. همچنین دو نوع طراحی وجود دارد: طراحی اسکچ که ویژگی آن سرعت و جزئیات پایین است. در این نوع طراحی کلیات طرح را مشخص می کنید. مانند ایده ی اولیه، رنگ لباس و سیلوئت آن.

طراحی لباس اسکچ
نمونه ای اسکچ توسط کارل لاگرفلد

نوع دوم طراحی پرداخته شده است. این نوع طراحی بعد از طراحی اسکچ قرار می گیرد، زمانی که کلیات را مشخص کردید شروع به طراحی جزئیات می کنید. مانند مو و رنگ آن، چاقی یا لاغری مدل، بافت و الگوی پارچه و … .

مسئله ی بعدی پس از طراحی فیگور، یادگیری جنس پارچه است. اینکه هر پارچه جنس مشخص خود را دارد و شما بتوانید آن را جوری طراحی کنید که جنس پارچه مشخص باشد نکته ی مهمی است. از این لحاظ دارای اهمیت است که فرض کنید زمانی قرار است آن طرح را به خیاط یا فردی بدهید که قرار است پارچه ی مشخصه را فراهم کند، تصور کنید که به جای پارچه ی نخی، پارچه ای خشک خریداری کنند، چه فاجعه ی ترسناکی!

طراحی لباس برند شنل
با نگاه کردن به این طرح متوجه می شویم که پارچه استفاده شده خز است

بعد از آن به سراغ تکنیک ها می رویم: برای طراحی لباس دو دسته ابزار وجود دارند؛ ابزار دستی و ابزار کامپیوتری.

اگر بخواهید از روش دستی طراحی کنید به کاغذ در سایزهای مختلف، مقوا در جنس های مختلف، انواع قلمو و انواع ماژیک نیاز دارید. همچنین آبرنگ و گواش نیز برای طراحی لباس گزینه های بسیار مناسبی هستند. پیدا کردن مهارت برای استفاده از این ابزارها فقط و فقط نیازمند تمرین و دیدن ویدیوهای آموزشی است. لازم به ذکر است که ماژیک ابزار بسیار محبوبی برای طراحان لباس به شمار می آید.

طراحی دستی

حالا می رویم سراغ طراحی دیجیتال یا کامپیوتری. برای این نوع طراحی اولین ابزاری که به آن نیاز دارید قلم نوری است که با توجه به مدل آن قیمت ها نیز تغییر می کند. طراحی دیجیتال کمی هزینه اولیه می خواهد اما در کل محدودیت های کمتری دارد و هم می توانید با کامپیوتر یا لپ تاپ یا آیپد طراحی کنید. نرم افزارهای طراحی لباس شامل فتوشاپ، ایلوستریتور و کرل پینتر می شوند.

طراحی دیجیتال

اینکه کدام ابزار را انتخاب می کنید کاملا به سلیقه ی شخصی شما بستگی دارد و هیچ کدام نسبت به دیگری برتری ندارد و هر کدام نیز مزیت های خود را دارند.

مسئله ی بعدی که باید به آن توجه کنید این است که ببینید دوست دارید در کدام حوضه ی لباس فعالیت کنید. لباس های کاربردی یا لباس های مهمانی یا به اصطلاح “اوت کوتور”؟ لباس های کاربردی که شامل مانتو، شومیز، شلوار، کت، جلیقه و … می شوند نیاز به کار و زمان کمتری دارند و فروش بیشتری دارند اما با قیمت پایین تر نسبت به لباس های اوت کوتور.

لباس اوت کوتور دیور
نمونه ای از لباس اوت کوتور

لباس های اوت کوتور لباس هایی هستند که اغلب برای مهمانی ها پوشیده می شوند، مخاطبان آن حاضرند هزینه ی زیادی را برای داشتن لباسی با طراحی زیبا و خوش دوخت پرداخت کنند. اما نکته ی چالشی این جاست که طراحی آن نیاز به مهارت و خلاقیت بیشتری دارد و بازار مخاطبانتان نسبت به لباس های کاربردی محدود تر می شود. همچنین زمانی که برای دوخت این لباس ها باید بگذارید خیلی بیشتر از زمانی است که برای یک مانتو می گذارید.

( در پارچی بخوانید؛ اصطلاحات عامیانه و تخصصی مد و لباس)

پس قبل از هرچیزی با خود فکر کنید که به کدام حیطه ی مد و لباس علاقه دارید و در کدام بیشتر می درخشید؟

اطلاعات در زمینه ی خیاطی

باور کنید که طراح لباس بودن بدون دانش خیاطی مانند فوتبال بدون توپ است. وقتی اطلاعی راجع به خیاطی نداشته باشید، چطور می خواهید بفهمید که لباسی که طراحی کرده اید و کلی وقت برای آن گذاشته اید، قابل اجرا هست یا نه؟ امکان پذیر نیست! مگر اینکه در تمام شبانه روز یک خیاط را کنار خود نگه دارید تا در تمام پروسه ی طراحی به عنوان یک خیاط نظر بدهد. که این هم کار درست و منطقی به نظر نمی رسد. نه اشتباه برداشت نکنید، شما قرار نیست هم خیاطی کنید و هم طراحی!

طراحی لباس کارل لاگرفلد

 

البته خیلی از طراحان هستند که نمونه ی اولیه کوچک از طرح خود را می دوزند اما کار اصلی را پیشنهاد می کنیم که حتما برون سپاری کنید. به عنوان یک طراح لباس داشتن اطلاعات مختصری از خیاطی جزو لزومات است. مثلا برای زمانی که طرحتان را به خیاط می سپارید که آن را بدوزد، اگر زبان خیاطی را ندانید و اطلاعاتتان کم باشد، نتیجه ممکن است میل بابتان نباشد.

اطلاعاتی که در زمینه ی خیاطی لباس باید کسب کنید، بیشتر شامل اصطلاحات خیاطی و دانش الگو کشیدن می شود. اگر علاقه ای به دوخت و دوز ندارید لازم نیست که به سمتش بروید، در هر صورت شما باید با یک خیاط همکاری کنید. اما اطلاعات راجع به الگو باعث می شود دید بهتر و ذهن بازتری نسبت به لباسی که طراحی می کنید داشته باشید. حتی ممکن است زمانی لباسی خلق کنید که از پس الگوی لباس فقط و فقط شما بر بیایید. حتی اگر روزی برند لباس خود را تاسیس کردید برای مدیریت بهتر، حتما باید دانش مختصری داشته باشید تا بتوانید هم تیمی های خود را بهتر مدیریت کنید.

الگوی لباس خیاطی مولر

بارها شنیده ایم که خیلی ها می گویند کار من طراحی است، من را به خیاطی چه؟ خلاصه بگوییم که طراح لباسی که دانش خیاطی نداشته باشد، یک جای کارش می لنگد. از آنجایی که یادگرفتن طراحی به تنهایی کمی سخت و چالشی است، پیشنهاد می کنیم یک دوره نازک دوزی را بگذرانید.

نکته ی مهم بعدی شناخت جنس پارچه و انواع آن است. در پاراگراف های بالاتر مطلب کاملی از انواع پارچه و کاربردهای آن برایتان گردآوری کردیم که حتما پیشنهاد می کنیم آن را مطالعه کنید. از اهمیت جنس پارچه و طوری که روی بدن قرار می گیرید همه ی شما احتمالا باخبرید. اگر راجع به این مسائل اطلاعات نداشته باشید، طراحی لباس کاری طاقت فرسا و سخت برایتان می شود و نتیجه ی خوبی هم در آخر نمی گیرید. اگر پارچه ای که می خواهید استفاده کنید را نشناسید و ندانید چقدر بر روی بدن می افتد و یا چقدر ایستاده است، چطور می خواهید تصمیم بگیرید چگونه آن را طراحی کنید؟

لباس های اولیه

خب بعد از انجام دادن و تمرین نکته های بالا، شما یک طراح لباس تازه کار می شوید. اما آیا با این مهارت ها می توانید وارد بازار کار و رقابت شوید؟

تشکیل تیم قوی و وفادار

بازار کار لباس و طراحی لباس، بازاری پرسود اما به شدت رقابتی و چالشی است. شما به تنهایی نمی توانید با غول های این عرصه به رقابت بپردازید. حالا تازه کار بودن را هم به آن اضافه کنید و بعد می بینید که هیچ شانسی ندارید! اما ناامید نشوید. برای شروع سعی کنید کم کم به تیم خود افرادی که آن ها را قبول دارید و از پس کار بر می آیند و پرانرژی هستند را استخدام کنید. سعی نکنید همه ی کار ها را به تنهایی و خودتان انجام دهید، زیرا از کیفیت کار کاسته می شود. هر فردی در کار خاصی استعداد و پتانسیل دارد. از آن ها استقبال کنید و به آنها هم شانسی برای درخشیدن بدهید. بعد از مدتی می بینیید که پیشرفتی که داشته اید را تنهایی یا نمی توانستید به دست بیاورید، یا اگر می توانستید زمان زیادی طول می کشید.

تشکیل تیم و کار گروهی

حالا می رویم به سراغ تیم بازاریابی و کسب و کار. در ذهن داشته باشید که حتما از مشاورهای حرفه ای برای رقابت و چیدن استراتژی کمک بگیرید. شما اگر بهترین طراح دنیا هم باشید، بدون مشاوران بازاریابی نمی توانید در بازار بی انصاف و سخت لباس دوام بیاورید. حالا متوجه اهمیتی که یک تیم خوب و حرفه ای دارد شدید؟ از طرفی 5 فرد با ذهن مختلف که تجربه های مختلف نیز داشته اند، باعث می شود که جهان بینی و کلی نگری شما وسیع تر شود. پارچی پیشنهاد می کند که زمانی که حرفه ای شدید طراح های لباس دیگر را نیز به استخدام در بیاورید و از تجربه و دانش آن ها نیز برای پیشرفت کار لباس و طراحی کمک بگیرید.

محل کار

سخن آخر

خب الان زمان آن رسیده که باید سعی کنید استایل طراحی خودتان را پیدا کنید. زمانی که در طراحی حرفه ای شدید و جهان بینی وسیعی پیدا کردید، مثل آب خوردن است فهمیدن اینکه چه چیزی دوست دارید و چه سبکی باید کار کنید. سعی کنید همیشه در کارتان نوآور باشید، خلاقیت داشته باشید و هیچ وقت به تکرار نیفتید. همیشه راه حل های متفاوت امتحان کنید و از مشورت ها و پیشنهاد های دیگران نیز استقبال کنید. زمانی که سبک طراحی خود را پیدا کردید، سعی کنید آن را در ذهن مردم جایگاه سازی کنید تا همیشه با آن استایل شناخته شوید. پس از آن که به این مرحله رسیدید، خودتان نیز جزو کسانی می شوید که خط تعیین می کنند و پیشرو هستند و بقیه راهتان را دنبال می کنند. راه درازی در پیش است، اما فراموش نکنید که با تمرین، تکرار و کسب تجربه، هر چیزی امکان پذیر است.

الساندرو میکله
الساندرو میکله کارگردان هنری برند گوچی

اگر بعد از خواندن این مطلب همچنان قصد دارید که کار طراحی لباس را به عهده بگیرید، به شما تبریک می گوییم، زیرا دارای شجاعت و اراده ی قوی هستید. شاید راه سخت و پرکاری را پیشرو داشته باشید اما بسیار شیرین و لذت بخش خواهد بود. همچنان یادآور می شویم که برای موفق شدن باید سرسخت و صبور باشید، به سادگی کنار نکشید و برای رسیدن به جایگاهی که می خواهید تلاش کنید، زیرا هیچ چیز راحت به دست نمی آید.

1 نظرات

  • خیلی خوب بود. من ھمش میخواستم طراح مد و لباس باشم اما راستش یکم مردد شدم!!!!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 + نه =

سبد خرید

سوالی؟ پرسشی؟ پیام دهید