فشن ناک‌آف

فشن ناک‌آف چیست؟ آیا ناک‌آف خیانتی به دنیای مد و لباس است؟

ناک‌آف به اصطلاحی گفته می شود که در آن از محصولات برند های لوکس کپی می سازند و آن را به فروش می رسانند. در اکثر مواقع برندها یا افرادی که این کار را انجام می دهند، فقط طراحی آن محصول را کپی می کنند و در آخر مارک برند خودشان را بر روی محصول اعمال می کنند. ناک‌آف در واقع خیانت به دنیای مد محسوب می شود. محصولی که طراح زمان زیادی را برای آن می گذارد و برای هدف خاصی آن را طراحی می کند در زمان کوتاهی کپی و به نام شخص دیگری در آورده می شود. اما سوالی که ایجاد می شود این است که ناک آف در واقع چه اشکالی دارد وقتی خیلی ها می توانند به عنوان مثال کیف گوچی را با قیمت خیلی پایینی بخرند؟

ناک آف و اصل

همه ی ما آنجا بوده ایم، زمانی که کیفی از برند لوکسی می بینیم و از آن خوشمان می آید اما از قیمت آن متنفریم، سپس کیفی را می بینیم با همان شکل و ظاهر و یک لحظه وسوسه می شویم که آن را بخریم؛ در این زمان مردم به دو دسته تقسیم می شوند: دسته ی اول که تقلبی بودن کیف برایشان اهمیت ندارد و دسته ی دوم که از خریدن محصولات تقلبی تنفر دارند.

دسته ی اول کیف را می خرند و احتمالا همه گول آن را می خورند و فکر می کنند که محصول اوریجینال است و از آن تعریف های بسیاری هم می کنند. احتمالا شما فکر می کنید که این قضیه اشکالی ندارد، اما اتفاقا مشکلات زیادی وجود دارد! درست است که کپی های ازان قیمت وسوسه کننده هستند، اما به چه قیمت؟

چرا نباید محصولات ناک آف بخریم؟

اتیکیت های ناک‌آف در دنیای مد و فشن همیشه ذهن کسانی که در این حوزه فعالیت می کنند را درگیر کرده. شکایت و کشمکش هم به علت فشن ناک‌آف همیشه در اوج خود بوده. برای مثال برند گوچی از برند forever 21 شکایتی تنظیم کرده برای دزدیدن نماد گوچی که رنگ قرمز و سبز است. شاید با خود فکر کنید که برند گوچی نیازی به دلسوزی و حمایت های ما ندارد، اما همچنین مسائلی پیامد های گسترده و فراتری دارد. به عنوان مثال طراحان تازه کار و جوان؛ برای تاسیس و گرداندن یک برند کار چالشی و شجاعانه ای را در انتظار خود دارند. اما این برند های تازه تاسیس بر اثر ناک‌آف می توانند خسارت ها و آسیب های جدی و شدیدی ببینند. (البته باید اشاره کنیم که اصطلاح فیک با اصطلاح ناک‌آف تفاوت های زیادی دارد که می توانید آن را در پارچی بخوانید)

محصول اصل برند گوچی و مقایسه با تقلبی

بین الهام گرفتن و کپی کردن فرق بزرگی است

پس حداقل کاری که می توانیم انجام دهیم، نخریدن محصولات ناک آف است. فرق خیلی بزرگی بین الهام گرفتن از یک محصول با کپی کردن آن وجود دارد. محصولات گوچی را دوست دارید؟ راه های خیلی زیادی برای داشتن محصولی شبیه به این برند است. نه اینکه ناک‌آف آن را بخرید!

بحثی که بین حامیان ناک‌آف همیشه رواج داشته این است که فشن باید برای همه باشد، نه فقط قشر خاصی از مردم؛ چرا دختری که 20 دلار دارد نباید به آن لباس هایی که زنی با 2000 دلار می خرد دسترسی داشته باشد؟ جواب این است که او هم می تواند همان ظاهر را داشته باشد. اما راهش داشتن خلاقیت است نه تنبل بودن و خرید یک کپی احمقانه.

کار درست این است که از استعداد های جوان و ایده های جدید استقبال و حمایت کنید، نه اینکه با خرید کپی آن ها را به زمین بزنید و ذوق و شوق آن ها را کور کنید. چون محصولات ناک‌آف دقیقا همین کار را با برند های کوچک انجام می دهد. همه برند ها که قدرت برند عظیمی مانند گوچی را ندارند.

مقایسه ناک‌آف با محصول اصلی

بیشتر بخوانید:

های‌کپی چیست و چه فرقی با ناک آف و اصل دارد؟

کالای غیر اصل بخریم یا نه؟

وینتیج چیست و به چه کالاهایی اطلاق می‌شود؟

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 + 17 =

سبد خرید

سوالی؟ پرسشی؟ پیام دهید