تیپ هیپ هاپ لوکس

استایل هیپ هاپ ؛ چطور یک تیپ هیپ هاپ حرفه‌ای داشته باشیم؟

استایل هیپ هاپ یکی از خرده فرهنگ هایی است که به واسطه موسیقی بر دنیا اثر گذاشت. این سبک پوشش در دنیا و حتی کشورمان طرفداران فراوانی دارد و هر روز نیز بر شمارشان افزوده می شود. ما در مطلب امروز پارچی ، کمتر به موسیقی هیپ هاپ خواهیم پرداخت و بیشتر سعی می کنیم خود استایل ظاهری و سبک پوشش و مهم تر از آن، فرهنگ پشت این سبک را مد نظر قرار دهیم. با ما همراه باشید تا این استایل را خوب بشناسید، و اگر علاقمند به آن هستید با هم مرور کنیم که چطور باید استایلتان را بسازید.

استایل هیپ هاپ جدید

خاستگاه و ریشه هیپ هاپ

هیپ هاپ ابتدایی ترین قدم هایش را در دهه 70 میلادی برداشت و در حقیقت صدای سیاه پوستان جوان و نا امیدی بود که به دلیل نژادپرستی جامعه آمریکا دیده نمی شدند. هیپ هاپ اگر چه مقدماتش در یک دهه قبل از آن، توسط جنبش های حقوق مدنی فراوان سیاه پوستان تا حدودی طی شده بود اما با ابزاری به نام موسیقی قدرت گرفت و به تدریج سبک پوشش و رفتارهای اجتماعی پس از آن، خرده فرهنگ هیپ هاپ را به وجود آورد.

استایل کلاسیک هیپ هاپ

سیر تکامل استایل هیپ هاپ در دهه های 70، 80 و 90

در شکل دهی قدم های اولیه استایل هیپ هاپ، برند هایی نظیر آدیداس، پوما و کانورس، بخصوص در کفش و کتانی، بسیار نقش داشتند. در دهه 70 و 80، علاوه بر کفش های ورزشی مذکور، تیشرت هایی با چاپ نام برند های مشهور بر روی آنها نیز بسیار رایج بود. تا اینکه رفته رفته در دهه 90 ترند های هیپ هاپ تغییر کرد.

در دهه 90 شاهد ورود المان های اصیل ترِ آفریقایی-آمریکایی در استایل هیپ هاپ بودیم. شلوار های گشاد، دستمال سر ها و کلاه های بیسبالی در همین دوران به تیپ هیپ هاپی اضافه شدند.

توپاک
توپاک، نمادین ترین ستاره موسیقی هیپ هاپ

در مجموع، سال های پایانی دهه 90 مهم ترین دوران کل تاریخ هیپ هاپ بود. ستارگان مشهور سبک موسیقی هیپ هاپ که اتفاقا بر سبک پوشش هیپ هاپ بسیار تاثیر گذار بودند، همگی در این دهه به اوج رسیدند. از مرگ توپاک و بیگی گرفته تا ستاره شدن امثال اسنوپ داگ و آیس کیوب همگی در همین دوران اتفاق افتاد.

استایل هیپ هاپ در قرن 21

آنچه که امروزه بیشتر به عنوان المان های اصلی استایل هیپ هاپ شناخته می شوند، اکثرا از سال 2000 به این استایل اضافه شده اند. از المان هایی نظیر اسکیت برد، کلاه های بافتنی، تتو و پیرسینگ که امروزه بسیار رایج اند همگی زاده قرن اخیرند.

البته کفش های Vans، شیو کردن بخشی از موی خانم ها، المان هایی تازه تر و مربوط به 2010 به بعد هستند. علاوه بر این در قرن حاضر شاهد فعالیت برند های مختلفی نظیر لویی ویتون، گوچی و بسیاری دیگر از برند های لوکس در این سبک بوده ایم.

برجسته ترین المان های فرهنگ هیپ هاپ

برخی المان های مختلف از خرده فرهنگ هیپ هاپ، آنقدری مشهور هستند، که با خود استایل و سبک پوشش اصیل هیپ هاپ عجین شده اند. به طوری که نمی توان از فرهنگ هیپ هاپ سخن گفت اما هیچ اشاره ای به آن ها نداشت. در ادامه مهمترین آن ها را لیست می کنیم.

 

بریک دنس (رقص هیپ هاپ)

رقص بریک که در ایران به تکنو هم مشهور است، بخشی از خرده فرهنگ هیپ هاپ بوده و ریشه آن را هیپ هاپی های آفریقایی تبار (آمریکایی های سیاه پوست) در شهر نیویورک برای اولین بار به وجود آوردند. رقص هیپ هاپی هم از استایل هیپ هاپ تاثیر بسیار گرفته و هم بر آن بسیار تاثیر گذاشته است.

بریک دنس

گرافیتی (دیوارنگاری) هیپ هاپ

گرافیتی ها یا شاید بهتر باشد آن ها را دیوارنگاری بنامیم، قدمتی به اندازه کل تاریخ بشر دارند. اما گرافیتی ها به شکل امروزیشان، که قطعا در سینما، عکس و حتی در خیابان ها آن ها را دیده اید، بخش بزرگی از فرهنگ سبک زندگی خیابانی هستند. دیوارنگاره ها در دوران پیش از اوج هیپ هاپ نیز وجود داشتند؛ پیش از آنکه هیپ هاپ به اوج شهرت خودش برسد، گرافیتی، المانی برای شعار و یا یک پیغام سیاسی و اعتراضی بود. همچنین دیده می شد که گنگ های مختلف خلافکاران، برای مشخص کردن قلمرو خودشان از گرافیتی استفاده می کردند. اما در هر صورت گرافیتی ها با هیپ هاپ به اوج و شهرت امروزی خودشان رسیدند.

دیوارنگاری گرافیتی

ناگفته نماند که بسیاری از پیشگامان دنیای گرافیتی ها، نظیر Seen UA و یا لیدی پینک، به شدت با ارتباط دادن هیپ هاپ و گرافیتی مخالف اند و آن را وابسته به هیپ هاپ نمی دانند. اما در هر صورت گرافیتی با فرهنگ هیپ هاپ به اوج خود رسید.

خودروهای لورایدر (Lowriders)

لورایدر به خودروهایی می گویند که ارتفاع استاندارد آن ها کمتر شده و با این تغییر خودرو مرکز ثقل پایین تری را بدست می آورد. اگرچه این موضوع در تیونینگ اهمیت فراوان دارد و در بهبود آیرودینامیک خودرو ها نیز بسیار موثر است، اما بهتر می دانید که اصل ماجرا و فرهنگ پشت آن چیز دیگری است! لورایدر می تواند یک پراید هم باشد! اما می دانید آنچه که حالت نمادینی به این خودرو ها داده، دقیقا نشات گرفته از فرهنگ هیپ هاپ بوده و همه ما آنها را، بیشتر در کنار استایل هیپ هاپ، گرافیتی، بریک دنس ، خودروهای آمریکایی دهه 60 و همچنین رقص مخصوص خودرو ها به کمک جک های هیدرولیکی می شناسیم!

لورایدر و استایل هیپ هاپ

دی جی (DJing)

دی جی تنها مختص به هیپ هاپ نیست اما اوج گرفتن آن باز هم به هیپ هاپ مربوط است و ریشه در ساخت بیت برای این سبک موسیقی دارد. دی جی و کارش را به خوبی می شناسید. دی جی به کسی می گویند که در تعریف کلاسیک، توانایی ترکیب اصوات را دارد و به کمک این ترکیب، ضرب ها و موسیقی های جدید را می سازد. عموما آنها از ابزاری متشکل از دو فونوگراف (گرامافون) برای این کار بهره می گیرند.

دی جی

بر گردیم به استایل، چطور تیپ هیپ هاپی داشته باشیم؟

هیپ هاپ مشهور ترین سبک موسیقی در آمریکاست و سبک پوشش رپر ها و خواننده های این سبک، بر همگان اثر گذاشته. در ابتدا، برای بررسی اصلی ترین ویژگی های استایل هیپ هاپ، به کاراکتر شخصیِ برجسته ترین شخصیت های خود موسیقی هیپ هاپ خواهیم رسید. اما این روز ها می بینیم چون هیپ هاپ و سبک پوشش مخصوص به خودش، بخشی از استایل خیابانی شده، فرهنگ مردم و سلیقه شخصی مختلف آنها از دل خیابان ها، ظاهر های جدیدی را به وجود آورده است. (توصیه می کنیم حتما مطلب استایل خیابانی یا همان استریت استایل را بخوانید تا با ساز و کار این استایل ها و چگونگی تاثیر آن ها بر دنیا مد بیشتر آشنا شوید).

تیپ هیپ هاپ جدید

با این وجود استایل هیپ هاپ تعدادی اصول مهم دارد که قبل از هر چیزی آن ها را با هم مرور می کنیم، سپس ترفند هایی را برای داشتن یک استایل هیپ هاپ فوق العاده را با شما به اشتراک می گذاریم.

 

ژاکت بامبر، هودی، پیراهن بیسبالی، جین بگی

همیشه عادت کرده ایم که هیپ هاپ را به لباس های گشاد، شلوار جین های بگی و پیراهن های بیسبالی و … بشناسیم. البته این موضوع تا حد زیادی درست است. هیپ هاپ اصیل به همین ها است که شهرت دارد. (بخشی از بحث مطلب هیپ هاپ، بخصوص در مورد گشاد و آزاد انتخاب کردن لباس ها را در تیپ بگی و تیپ لش مطرح کرده ایم. مطلب را بخوانید تا استایل هیپ هاپ را بهتر بشناسید.) (راهنمای ساخت استایل با هودی)

استایل هیپ هاپ جدید

کفش بسکتبال، گرمکن و لباس ورزشی

گرمکن های اسپرت برای داشتن تیپ هیپ هاپی گزینه هایی بسیار رایج هستند. کلاه بیسبالی، کفش بسکتبالی، لوگوهای بزرگ و یا شعار بر روی تیشرت و لباس، سگگ های بزرگ کمربند، همه و همه از نمادین ترین المان های یک استایل هیپ هاپ است. در این میان تعدادی از انتخاب ها ارزش بیشتری دارند و شاید بتوان گفت به روز تر هم هستند که در ادامه به آنها می پردازیم.

کتانی بسکتبالی

به روز بپوشید و هیپ هاپ دهه 90 را تکرار نکنید

برای اینکه یک استایل هیپ‌هاپی داشته باشید لزومی ندارد آنچه که به عنوان نمادین ترین المان های هیپ هاپ به خصوص در دهه نود شناخته می شود را عیناً تکرار کنید. در واقع برای داشتن یک استایل هیپ هاپ شیک، بهتر است بعضی از ادوات بدون تاریخ انقضادار هیپ هاپ را حفظ کنید و در سایر ویژگی های آن ها دست ببرید و گاهی ساختار شکنی کنید. در ادامه چند مثال را با هم مرور می کنیم.

جدیدترین استایل هیپ هاپ

یکی از اصلی ترین اتفاقاتی که هیچ وقت از مد نمی‌افتد و همپای سیر تکاملی استایل هیپ هاپ به مرور تکامل می یابد و تغییر می کند، کفش های بسکتبال هستند. کفش های مختلف بسکتبال تا دلتان بخواهد تنوع مدل دارند و تقریباً تمامی برند های مشهور ورزشی، مدل های مختلفی را تولید کرده اند. در نتیجه همین که از کتانی های بسکتبالی استفاده کنید و سراغ مدل‌های قدیمی آنها نروید می‌تواند نیازتان را برای انتخاب کفش مناسب کاملا برطرف کند.

کتانی اسپرت را فراموش نکنید

نکته مهم دیگری که باز هم نمونه ای از تکرار نکردن مو به موی ترندهاست، انتخاب درست میزان گشادی لباس است. وقتی صحبت از استایل هیپ هاپی می کنیم معمولاً ذهن‌ها به سمت آن می رود که هم شلوار و هم پیراهن باید تا جای ممکن گشاد باشد. اما توجه کنید که این سبک پوشش مدت‌هاست که از بین رفته. (در حاضر حاضر گوچی، ورساچه و لویی ویتون و کلی برند لوکس دیگر هستند که در سبک هیپ هاپ لباس تولید می کنند. در کدام یک از استایل های این برند ها دیده اید که همچین پوششی در نظر گرفته شود؟ به جای این که هم شلوار گشاد و هم پیراهن گشاد بپوشید، می توانید یکی از آنها را اتفاقاً جذاب و اسکینی در نظر بگیرید، به این ترتیب میزان گشاد بودن دیگری، خودش را حتی بیشتر هم نشان می‌دهند.

تیپ هیپ هاپی جدید

توصیه ما این است که شلوار را (مثلا جین) اسکینی و جذب در نظر بگیرید، آن وقت می توانید پیراهن یا تیشرت را با خیالی راحت با سایزی بزرگتر از استاندارد انتخاب کنید. (راهنمای انتخاب شلوار جین)

لباس چاپی مردانه ورساچه

توجه به اکسسوری

در مجموع اکسسوری و جواهرات در استایل هیپ نقش پر رنگی دارند و حتی از آنها به شکل اغراق شده ای نیز استفاده می شود. توصیه می‌کنیم که بیشتر به سراغ رنگ طلایی بروید! همچنین اگر ساعت، انگشتر، گردنبند و یا هر اکسسوری دیگری را انتخاب می کنید، برای داشتن استایل هیپ هاپی باید حتما به میزان براق بودن آن توجه ویژه ای داشته باشید.

گردنبند هیپ هاپی

و در انتها لازم به یادآوری می دانیم که بهتر است این ذهنیت غلط که هیپ هاپ استایلی ماکسیمال است را از بین ببرید. چرا که به عنوان یک سبک در نظر گرفته می شود و حالا این شما هستید که می توانید در عین اینکه استایل مینیمال دارید تیپ هیپ هاپی بزنید و یا برعکس. گاهی مینیمال انتخاب کردن ست ها می تواند یک بخش خاص لباس شما را برجسته تر کند: مثلاً می توانید از رنگ های شبیه به هم استفاده کنید و آن وقت لوگوی بر روی تیشرتتان و یا شعار نوشته شده بر روی آن، بیش از پیش خودنمایی می‌کند و تبدیل به نقطه عطف استایلتان می شود.

شیک و مینیمال هیپ هاپ
شیک و مینیمال ولی الهام گرفته شده از هیپ هاپ

و یا نمونه ای دیگر: با مینیمال انتخاب کردن لباس ها، اکسسوری های استایلتان بیشتر جلب توجه می کنند.

چند استایل نمونه از هیپ هاپ:

در ادامه تعدادی عکس را با هم مرور می‌کنیم و نکات ریز و درشت مربوط به هر کدام که به استایل هیپ هاپ مربوط باشد را با هم بررسی خواهیم کرد:

استایل هیپ هاپ جدید

همانطور که بهتر می‌دانید و از عکس بالا نیز برمی‌آید، راحتی و آزادی لباس در استایل هیپ هاپ اهمیت فراوانی دارد. همچنین از کاربرد فراوان کتانی ونس که در تصویر نیز مشهود است نباید غافل شد. (خرید کتانی ونس از پارچی)

تیپ هیپ هاپ نارنجی

در تیپ هیپ هاپ هم مانند سایز استایل‌ ها محکوم به انتخاب رنگ خاصی نیستید. می‌توانید رنگ دلخواه خود را در استایلتان بکار ببرید.

تیپ هیپ هاپ جین

استایل هیپ هاپی را با جین مشکی مشاهده می‌کنید. شاید تصور شود که جین در استایل های کاملا متضاد هیپ هاپ رایج باشد. اما اصلا اینطور نیست. همواره سعی داشته باشید ریشه‌ها را بیاموزید. باقی را می‌توان با تجربه آموخت.

اکسسوری هیپ هاپی

به خودتان بستگی دارد که تا چه اندازه استفاده از اکسسوری را می‌پسندید. اما این را بدانید که هیپ هاپ کوتاه نمی‌آید و تا سراسر زرق و برق داشتن هم همراهی‌تان می‌کند!

هیپ هاپ مینیمال

هودی، ساده، هیپ هاپ و مینیمال

ساعت هیپ هاپ

چند استایل دیگر به غیر از هیپ هاپ می‌شناسید که در آن از ۲ ساعت مچی همزمان استفاده شود؟!

استایل دخترانه هیپ هاپ

 

تیپ هیپ هاپ لوکس

گاهی یک تیشرت ساده همه‌ی منظور را می‌رساند.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش − 5 =

سبد خرید

سوالی؟ پرسشی؟ پیام دهید