مفهوم لباس های وینتیج در صنعت مد و فشن چیست؟

مفهوم وینتیج در صنعت مد و لباس برای بسیاری ناشناخته است امروز در پارچی به این اصطلاح فشن می پردازیم. لباس های وینتیج یک اصطلاح و مفهوم عمومی برای پوشاک است که از دوره های گذشته منشأ گرفته. امروزه در فروشگاه های پوشاک ، لباس وینتیج شامل لوازم جانبی ،ترکیب پوشاک وینتیج با پوشاک جدید و همچنین ایجاد مجموعه ای از سبک ها و دوره های مختلف است. لباس های وینتیج معمولاً با قیمت پایین تری برای برند های لوکس به فروش می رسند. این اصطلاح از زمان جنگ جهانی اول بعنوان ایده استفاده مجدد از لباس ، به دلیل کمبود نساجی در جهان در آن دوران به راه افتاد. لباس های وینتیج را می توان در بوتیک های محلی شهر ها یا خیریه های محلی و یا در اینترنت (به عنوان مثال eBay و Etsy) یافت. وینتیج ها، به عنوان لباس های رترو نیز شناخته می شوند.

مفهوم لباس وینتیج

تعریف وینتیج

“وینتیج” اصطلاحی محاوره ای است که معمولاً برای اشاره به کلیه سبک های قدیمی لباس استفاده می شود. در کاربرد مدرن خود ، اغلب نشان می دهد که این کالا حداقل 20 سال قدمت دارد ، در حالی که در مواردی با قدمت یک قرن یا بیشتر می توانند عتیقه در نظر گرفته شوند. رترو ، کوتاه شده عبارت retrospective یا “استایل وینتیج” معمولاً به لباس هایی گفته می شود که از سبک دوره های قدیمی تقلید می کنند و نوسازی مجدد و کپی جدیدی از یک پوشاک قدیمی هستند. در نقطه مقابل فشن مدرن. متاسفانه مفهوم لباس وینتیج به درستی فهمیده نمی شود و صرفا یا به لباس های لوکس می گویند یا استایل های کلاسیک!

لباس های منسوخ (deadstock)

Deadstock به کالاهایی اطلاق می شود که از فروش خارج شده و بدون اینکه به مشتری فروخته شود ، انبار می شود. این امر به این دلیل است که آن کالا، دیگر مد نیست یا به عبارتی منسوخ شده است. چنین کالاهایی ممکن است یک بار دیگر مجددا مورد تقاضای مردم قرار گیرند و در چنین مقطعی می تواند به فروش بازگردد. بازگشت به فروش کالاهای مد باعث می شود این لباس به لباس وینتیج تبدیل شود. با این حال ، Deadstock در محصولات جدید، یکی از راه های بهبود پایداری در صنعت مد است.

سایز بندی

در ایالات متحده ، به دلیل تغییر در سایز لباس ، اندازه های وینتیج معمولاً کوچکتر از اندازه معاصر هستند. به عنوان مثال ، یک پوشاک از دهه 1970 به عنوان یک پوشاک متوسط با سایز فوق العاده کوچک (XS) در سال 2010 مشابه است! از آنجا که چاقی قبل از دهه 1980 نسبتاً نادر بود ، اندازه های بزرگتر معمولاً بسیار کمیاب هستند. الگوهای خیاطی وینتیج گزینه هایی را برای کسانی که می خواهند یک پوشاک دقیقا قدیمی و کلاسیک داشته باشند ارائه می دهد اما نمی توانند به راحتی اندازه خودشان را بیابند.

سایز لباس وینتیج

بازار های وینتیج

مکان های محبوب برای خرید لباس های وینتیج شامل فروشگاه های لباس دست دوم ، فروشگاه های حمل و نقل ، فروش پشت ماشینی ، عتیقه فروشی ، حراجی ، فروشگاه های پوشاک وینتیج و نمایشگاه های مد و پارچه یا کالاهای کلکسیونی است.

به طور معمول در ایالات متحده ، مغازه های پوشاک وینتیج را می توان در محله های هنری شهرها یافت. برخلاف فروشگاه های پر فروش که هر دو لباس های وینتیج و معاصر را به فروش می رسانند ، فروشگاه های پوشاک وینتیج معمولاً بنگاه های اختصاصی هستند و این فروشگاه ها به طور معمول از 60 تا 1500 مترمربع وسعت دارند و معمولاً یک اتاق پرو دارند. فروشگاه های پوشاک وینتیج ممکن است در ازای پول نقد یا اعتبار فروشگاه از افراد لباس دریافت کنند.

ظهور اینترنت، دسترسی به موارد خاص و سخت را افزایش داده و بازارهای آینده ای را برای فروشندگان در سراسر جهان گشوده است. مکان های محبوب برای گرفتن پوشاک وینتیج امروزه شامل حراج های آنلاین (به عنوان مثال eBay) ، سایت های چند فروشنده (به عنوان مثال Etsy) ، فروشگاه های لباس آنلاین وینتیج و انجمن های تخصصی است. بسیاری از مغازه های لباس وینتیج با دارا بودن مغازه های حقیقی نیز کالاهای خود را بصورت آنلاین می فروشند.

فروشگاه لباس وینتیج

تاریخچه لباس های وینتیج

می توان گفت آغاز مفهوم لباس وینتیج به دوران جنگ جهانی اول باز می گردد . قبل از ظهور تولیدات صنعتی ، ساخت اکثر کالاهای پوشاک نیاز به نیروی کار گسترده داشت. به منظور به حداقل رساندن هزینه ، لباس های آسیب دیده ، گاهی اوقات با لایه هایی از وصله ترمیم می شد. پوشاک استفاده شده ، در شرایط خوب ، می توانست برای یک مالک جدید مناسب باشد. هنگامی که لباس ، مورد ترمیم بیش از حد قرار می گرفته و بسیار کهنه می گشت ، ممکن بود برای استفاده در دوخت فرش پارچه ای و یا به عنوان پارچه ای برای تمیز کردن گرد و غبار به کار رفته شود. در طول جنگ جهانی اول ، ایالات متحده با حمایت از شعارهایی در زمینه حفظ منابع طبیعی کمپینی را آغاز کرد. یکی از نتایج آن کاهش تقریبی 10٪ در تولید زباله های جنگ بود.

بالا و پایین شدن ترند های مد روز محبوبیت بیشتری را برای جایگزینی محصولات با چیزهای جدید و تازه ایجاد می کند. به دلیل اینکه لباس های وینتیج به طور فزاینده ای توسط مدل های برتر و افراد مشهور پوشیده می شد ، مورد توجه و محبوبیت قرار گرفت.

همینطور به علت استفاده مجدد ، بازیافت و ترمیم به جای دور انداختن لوازم ، نوعی سازگاری با محیط زیست در آن وجود دارد. وسایل وینتیج در شرایط نامناسب نیز برای استفاده مجدد به عنوان اجزای موجود در پوشاک جدید کاربرد می یابد. صنعت بازیافت نساجی قادر به پردازش بیش از نود درصد زباله ها بدون تولید زباله های خطرناک جدید یا مضر برای محصول است.

لباس وینتیج مفهوم کلاسیک و قدیمی

استایل وینتیج

طراحی مد ، در طول تاریخ ، برای الهام گرفتن به دوره های قبلی روی آورده است. علاوه بر این ، پوشاک معتبری که طراحی و ساخته می شود در صورت توجه کافی به جزئیات ، می تواند کالایی تولید شود که با ماندگاری طولانی همراه باشد. پوشاکی که از نزدیک شبیه لباس های وینتیج است ، برای بیشتر محصولات در چین تولید می شود. نمونه ای از این لباس های ساده ای است که در اوایل دهه 1990 ظهور کرد ، سبکی که شبیه به طراحی دهه 1930 است ، اما بررسی نشان می دهد که فقط از لحاظ ظاهری شبیه به آن است. معمولاً از این سبک ها به “سبک وینتیج” ، “الهام گرفته از وینتیج” یا “بازتولیدهای وینتیج” یاد می شود. آنها بعنوان جایگزین مناسب برای کسانی است که سبک قدیمی را تحسین می کنند ، اما سبک مدرن را ترجیح می دهند.

مفهوم لباس وینتیج در عصر حاضر

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − شانزده =

سبد خرید

سوالی؟ پرسشی؟ پیام دهید