تشخیص پارچه با کیفیت

پیش از خرید لباس و پارچه بخوانید: هر آنچه که از تشخیص کیفیت باید بدانید

برای ساخت لباس عوامل فراوانی هستند که در زیبایی آن تاثیر می گذارند؛ مانند الگوی لباس، دوخت تمیز و خوب و صد البته پارچه با کیفیت. زمان های زیادی هستند که هنگام خرید پارچه به دلیل تنوع قابل توجه و داشتن اطلاعات کم، نمی توانیم انتخاب درستی داشته باشیم.  وقتی که وارد پارچه فروشی می شویم، اولین چیزی که نظر ما را به خود جلب می کند رنگ و بافت پارچه است، اما فراموش نکنید که اینها فقط موارد محدودی هستند که منجر به خرید پارچه با کیفیت می شوند. در مطلب امروز پارچی با همدیگر مواردی را که کیفیت پارچه را قبل از خرید لباس تعیین می کند، مرور خواهیم کرد. بعد از خواندن این مطلب دیگر نگرانی ای برای خرید پارچه درست و با کیفیت نخواهید داشت و می توانید بهترین انتخاب ها را برای لباس خود داشته باشید.

کیفیت پارچه

قبل از آنکه چک کنید که پارچه از جنس کتان، نخ، پلی استر یا نایلون است، باید آن را بر روی پوست خود بگذارید و ببینید که حس با کیفیت می دهد یا نه. در رنگ، الیاف یا پرینت پارچه ، هیچ لکی نباید باشد، زیرا اگر پارچه لک دار باشد، در آخر لباسی خواهید داشت که به علت سهل انگاری و نداشتن دقت هنگام خرید پارچه، ناقص است!

تشخیص کیفیت پارچه

 

انواع پارچه

پارچه ها معمولا به 3 دسته تقسیم می شوند: طبیعی، مصنوعی یا ترکیبی از این دو. پارچه های جین، کتان، نخی، چرم و ابریشم مثال خوبی برای متریال های طبیعی هستند. همچنین پارچه های مصنوعی شامل پلی استر، ریون، نایلون و …می شوند. پارچه هایی که از ترکیب الیاف مصنوعی و طبیعی ساخته شده نیز بهترین گزینه برای ساخت لباس هستند تا زمانی که به نحوه خوبی بافته شوند. پس سوالی که باید از خودتان بپرسید این است که کدام نوع پارچه را می خواهید؟ همچنین پارچه های طبیعی نسبت به مصنوعی قیمت بالاتری دارند، بنابراین حواستان به بودجه ای که دارید نیز باید باشد.

انواع پارچه لباس

ثبات رنگ

نکته دیگری که باید حتما بررسی کنید، رنگ پارچه است؛ مطمئن شوید که رنگ عاری از هرگونه لکه یا رگه باشد. پارچه را به دقت مورد بررسی قرار دهید و حواستان به رنگرزی ناهموار باشد. اگر متوجه محو شدن رنگ بر روی پارچه مخصوصا در قسمت خط تای آن شدید، به سراغ پارچه ی دیگری بروید. نکته ی دیگری که باید به آن توجه کنید لکه های روشن در رنگ پارچه است، اگر این اتفاق جزوی از طراحی آن نیست، تحت هیچ شرایطی پارچه را نخرید؛ زیرا با اولین شستشو رنگ آن می رود. راه دیگری نیز برای تست و آزمون ثبات رنگ پارچه وجود دارد؛ دستمال یا پنبه را با آب، نم دار کرده و روی قسمت کوچکی از پارچه بکشید، اگر دستمال یا پنبه رنگ گرفت، خیالتان راحت باشد که پارچه مورد نظر اصلا کیفیتی ندارد!

ثبات رنگ پارچه

موقعیت استفاده از پارچه

وقتی برای خرید پارچه می روید قطعا ذهنیتی دارید از این که چه جنسی باشد و برای چه موقعیتی استفاده شود. برای مثال شما نمی توانید از پارچه پشمی برای مایو، پارچه نخی برای لباس ورزشی و پارچه پشمی برای لباس بچه ساتفاده کنید. پیش از خرید پارچه ، به مناسبت آن و جایی که می خواهید لباس را بپوشید حتما فکر کنید و با توجه به آن انتخابتان را انجام دهید. از پارچه پشمی برای هوای گرم و پارچه توری برای هوای سرد نمی توان استفاده کرد. پارچه نخی از آنجا که بدن را خنک می کند برای لباس تابستانی بسیار مناسب است.

خرید پارچه لباس با کیفیت

آب رفتن پارچه

باید هنگام انتخاب پارچه خود میزان آب رفتگی آن و اینکه بعد از شستشو اصلا آب می رود یا نه را در نظر بگیرید. هر پارچه ای به میزان متفاوتی منقبض می شود. برای اینکه ریسک نکنید، متراژ پارچه را بیشتر در نظر بگیرید اگر قصد دوختن پارچه ای را دارید و از این بابت نگرانید، حتما قبل از دوخت لباس، آن را بشویید یا اتو بکشید.

جلوگیری از آب رفتن پارچه

رنگ پارچه

رنگ پارچه نکته ی بسیار مهمی است، مخصوصا اگر بخواهید لباسی برای خودتان بدوزید، رنگش را با توجه به تناژ پوستتان انتخاب کنید تا لباس بیشتر به چشم بیاید. به عنوان مثال اگر قرار است برای یک مهمانی با تم عروسی لباس بدوزید، قطعا باید تم رنگی را رعایت کنید. خرید پارچه را حتما در روشنی روز انجام دهید زیرا زیر نور مصنوعی، رنگ ممکن است کمی تغییر کند و نور طبیعی رنگ اصلی پارچه را درست تر نشان می دهد. به یاد داشته باشید زمانی که پارچه را برش می دهید دیگر نمی توانید آن را پس دهید. پس هنگام خرید پارچه وقت بیشتری بگذارید.

پارچه ابریشمی سیلک

طرح پارچه

شما ممکن است بعد از دیدن طرح های متنوع و زیبایی که می بینید، وسوسه شوید که لباس های طرح دار بخرید. ولی باید به این نکته توجه داشته باشید که تکرار طرح یا الگو در این پارچه ها ممکن است روی برش پارچه تاثیر بگذارند. همچنین در قسمت درزها نیز به مشکل بر میخورید زیرا طرح ها باید به طور منظم مساوی با یکدیگر قرار بگیرند تا طرح اصلی الگو به هم نریزد. هنگام خرید پارچه طرح دار حواستان باشد که طرح آن را متناسب با مدل لباسی که در نظر دارید انتخاب کنید.

پارچه گینگام شطرنجی

تار و پود پارچه

مهم ترین نکته ای که هنگام خرید پارچه باید در نظر بگیرید راه و بی راه آن است، زیرا اگر بهترین و جذاب ترین پارچه را هم بخرید به مشکلاتی اساسی بر می خورید اگر تار و پود آن درست نباشد. همچنین لباسی که درست می کنید بر روی بدن خوب نمی نشیند. هنگامی که متوجه ایراد تار و پود پارچه می شوید با نخریدن آن از مشکلات بعدی جلوگیری کنید.

خرید پارچه فاستین لباس

وزن پارچه

وزن پارچه توسط عوامل زیادی مانند نوع الیاف و بافت پارچه و موارد دیگری تحریف می شود. وزن پارچه با واحدی به نام جی اس ام ( گرم در هر متر مربع ) نمایش داده می شود که از 60 شروع می شود و تا 700 ادامه دارد. به عنوان مثال وزن پارچه جین 400 گرم در یک متر مربع است که البته با توجه به بافت پارچه وزن آن تغییر می کند. البته یادتان باشد که بالا بودن وزن پارچه به معنای کیفیت بهتر و بالاتر پارچه نیست. وزن پارچه باید با مناسبتی که پارچه قرار است برای آن استفاده شود، هماهنگ باشد. دانستن وزن پارچه به شما کمک می کند تا مقایسه ی بهتری داشته باشید و کاربردی ترین پارچه را برای لباسی که قرار است بدوزید ، انتخاب کنید.

پارچه جین پارچه شلواری

بسیار خوب. تمام نکاتی که برای انتخاب یک پارچه باکیفیت لازم بود بدانید را با هم مرور کردیم. اما این تمام ماجرا نبود. داستان زمانی خودش را بیشتر نشان می دهد که قصد خرید یک لباس باکیفیت را داشته باشید. کیفیت پارچه ی یک لباس لزوما به معنی باکیفیت بودن آن لباس نیست؛ چرا که فاکتور ها و معیار های فراوان دیکری نیز برای سنجش وجود دارد که باید همه آن ها را مورد ارزیابی قرار دهید. لینک زیر تمام نیازهایتان را برآورد خواهد کرد:

کیفیت لباس ؛ چطور تشخیص دهیم یک لباس با کیفیت است؟

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده + نوزده =

سبد خرید

سوالی؟ پرسشی؟ پیام دهید