انواع پارچه

انواع پارچه ؛ جامع ترین بررسی انواع مختلف پارچه

پارچه یکی از بهترین ، مهم ترین و قدیمی ترین اختراع بشر محسوب می شود . پارچه در زندگی روزمره همه ماها از زمانی که از خواب بیدار می شویم و تا زمانی که به خواب می رویم نقش پررنگی دارد. لحظه ای را تصور کنید که پارچه در مرحله اول اختراع نمیشد ، حدس زدن اینکه چه فاجعه ای رخ می داد کار سختی نیست. پارچه ها با توجه به جنس الیاف به دو دسته ی طبیعی و مصنوعی تقسیم می شوند. نکته ی مهمی که در شناخت انواع پارچه باید بدانیم ، شناخت بافت پارچه است ، که به 3 دسته تقسیم می شود :

  •  تار و پود ( Weaving )
  • حلقوی ( Knitting )
  • بی بافت ( Non-Woven )

امروز در پارچی از سیر تا پیاز انواع پارچه را با شما به اشتراک می گذاریم. مطمئن باشید که پس از خواندن این مطلب، هیچ مدل پارچه ای برایتان ناشناخته نخواهد ماند.

1- پارچه آرتکس

ویژگی بسیار مثبت پارچه آرتکس، نگه داری هوا در بین ساختار این پارچه است، که باعث خنک ماندن در تابستان و گرم ماندن در زمستان می شود. در ایران اکثرا برای پارچه های مبلی کاربرد دارد.

پارچه مبلی آرتکس

2- پارچه آیدا

پارچه آیدا پارچه نخی ایست که بافت پارچه به صورت طبیعی از الگوی شبکه ای تشکیل شده و از آن برای گلدوزی استفاده زیادی می شود.

پارچه آیدا برای گلدوزی

3- پارچه بیز

پارچه بیز ( baize ) که پارچه ای نرم و با دوام زیاد است از ترکیب نخ پشمی با نخ پنبه ای ساخته شده. به علت دوام بسیار زیاد و عمر تقریبا دائمی این پارچه، از آن در میز های بلک جک، اسنوکر و بیلیارد استفاده می شود.

پارچه بیز پارچه میز بیلیارد

4-پارچه باتیست

این پارچه که جزو نرم ترین و سبک ترین پارچه های شیشه ای است از جنس های متنوعی مانند نخ، پشم، کتان و پلی استر تولید می شود . از پارچه باتیست برای لباس عروس و لباس شب استفاده زیادی می شود .

پارچه باتیست پارچه لباس عروس

پارچه بابوس

بابوس پارچه‌ی به نسبت نرم و لخت است که بیشترشان طرح با خطوط راه راه دارند. پارچه بابوس بیشتر در مانتو بکار می‌رود. این پارچه به دلیل اینکه بسیار خنک است محبوب مزون داران در فصول گرم سال یعنی بهار و تابستان است. بابوس که آبرفت دارد اما کشسانی ندارد، علاوه بر مانتو در دوخت شومیز و شلوار هم بکار می‌رود. صرفا جهت اطلاعتان: پارچه بابوس را در دمای 40 درجه بشورید و با دمای بالا هم اتوکشی نکنید.

پارچه بابوس

5- پارچه چشم پرنده

پارچه چشم پرنده ( bird’s eye ) پارچه ی دولایه ای است که از ترکیب بخیه های قلاب بافی یا بخیه های بافندگی ساخته می شود . بخیه های قلاب بافی باعث به وجود آمدن حفره هایی روی این پارچه می شود که شباهت زیادی به چشم پرنده دارند و به همین دلیل این پارچه را، چشم پرنده نام گذاری کرده اند. کاربرد این پارچه، برای لباس و به خصوص لباس زیر زنانه است.

پارچه لباس زیر زنانه

6- پارچه بمبازین

اصل این پارچه از جنس ابریشم یا ابریشم و پشم است. اما با گذشت زمان از متریالی چون پنبه و پشم نیز در ساخت آن استفاده شد. پارچه بمبازینِ با کیفیت از پیچ و تاب ابریشم به وجود می آید. از رنگ مشکی این پارچه ، در قدیم برای مراسم عزاداری استفاده می شده، اما با ورود به قرن بیستم، پارچه بمبازین کم کم از مد می افتد.

پارچه بمبازین ابریشمی

7- پارچه زربفت

پارچه زربفت که به صورت در هم تنیدن غیر منظم تار و پود پارچه ساخته می شود، دارای گل های بزرگ یا نقش های برجسته است. این نقوش فقط در قسمت روی پارچه دیده می شوند و اکثرا از جنس ابریشم تولید می شود . اغلب اوقات از 2 یا 3 رنگ متفاوت در این پارچه استفاده می شود. به علت به کار رفتن طلا یا نقره در این پارچه، پارچه زربفت جزو پارچه های بسیار گران قیمت محسوب می شود.

پارچه زربفت گوچی
نمونه ای عالی از استفاده ی پارچه ی زربفت توسط برند گوچی

8- پارچه باکرام

پارچه لاکرام به پارچه ای می گویند که از نخ پارچه ای کلفت و سفت( یا موی اسب )، و با تار و پود شل ساخته می شود. بعد از بافت این پارچه آن را درون خمیر تشاسته گندم یا چسب می گذارند. با حرارت دادن و تغییر فرم این پارچه می توان از آن برای ساخت دامن ، کلاه ، دستبند، گردنبند یا کیف های دستی استفاده کرد.

پارچه باکرام
پارچه باکرام در مدل های مات و براق یافت می شود

9- پارچه کابل

این پارچه، یک پارچه دولا است که توسط تکنیک ویژه گره زدن حلقوی تولید می شود. سطح این پارچه بافت جالبی دارد که همانند طناب است. اکثر پولیورها با پارچه کابل دوخته می شوند.

پارچه بافت طنابی

10- پارچه چلوار

به پارچه ای می گویند که از نخ پنبه ای سفید نشده ، خام و بدون رنگ رزی ساخته می شود. این امر باعث شده که رنگ آن اکثر اوقات بژ روشن و جنس آن ضخیم و خشن باشد. پارچه چلوار با پرینت های تک رنگ یا چند رنگ که بر روی آن انجام می شود، شهرت یافته است. جنس این پارچه از 100% الیاف پنبه ساخته شده. پارچه چیت از تغییرات پارچه چلوار به وجود می آید.

پارچه چلوار گل دار پرنیت شده

11- پارچه کمبریک

پارچه کمبریک به پارچه کتان نازکی گفته می شود که بسیار خوب و حرفه ای سفید شده است. این پارچه به تقلید از پارچه ی فرانسوی ها ساخته شده و به دلیل سهولت در نگهداری از آن برای دستمال سر ، لباس کودکان ، لباس زیر و لباس شب استفاده می شود.

پارچه کمبریک پارچه کتان نازک

12- پارچه شارمیوز

این نمونه پارچه که از ساتن بسیار سبکی است، بطور مرسوم آن را از جنس 100% ابریشم می ساختند، اما اکنون از الیاف پلی استر درست می شود. جنس نرم، درخشندگی زیبا و مقاومت بالای پارچه ی شارمیوز آن را به گزینه ای عالی برای لباس زیر زنان و لباس های شب فاخر تبدیل می کند.

پارچه شارمیوز ساتن ابریشمی

13- پارچه شنیل

وزن سنگین و بافت خشن از ویژگی های پارچه شنیل به حساب می آید و برای لوازم خانه، مانند پرده و کوسن مبل استفاده زیادی از آن می شود.

پارچه شنیل پارچه پرده و کوسن مبل

14- پارچه مخمل کبریتی

این پارچه از الیاف عمده پارچه تولید می شود. بعد از بافت آن، پشت پارچه را با چسب می پوشانند؛ که هنگام برش قسمت راه راه پارچه جدا نشود و فقط یک لایه از آن بماند.

پارچه مخمل کبریتی

15- پارچه کیسمنت

کِیسمنت پارچه وزن متوسطیست که از نخ های پنبه با تار و پود نزدیک به هم ساخته شده. معمولا از این پارچه برای پرده و پارچه رومیزی استفاده می شود و کاربرد آن برای لباس بسیار کم است.

پارچه کیسمنت پارچه پرده ای

 

16- پارچه پنیر

علت نام گذاری این پارچه به استفاده آن برای تهیه پنیر بر می گردد. پارچه پنیر، با وزن سبک و تار و پود باز بسیار محبوب است. از نکات منفی آن می توان به قوی و با دوام نبودن اشاره کرد. از این پارچه نه تنها برای لباس کودکان و بچه ها استفاده می شود بلکه در پرده های خانه نیز از آن استفاده می شود. به علت ساختار باز پارچه پنیر نیاز به اتوکشی ندارد.

پارچه پنیر سازی

17- پارچه چویت

پارچه چویوت ( cheviot ) در اصل از پشم گوسفند چویوت ساخته می شود اما اکنون از انواع دیگر پشم یا از ترکیب آنها به وجود می آید. جنس این پارچه منعطف و ترد است و از لحاظ بافت شباهت کمی به پارچه سرج دارد، اما سنگین تر و خشن تر است.

پارچه چویوت پارچه پشمی

18- پارچه شیفون

نکته جالبی که راجع به پارچه شیفون باید بدانید این است که وقتی آن را در نور نگه دارید به شدت شبیه به توری بافته شده می ماند. به این علت که این پارچه بسیار سبک و ظریف است، زود فرسایش می یابد، و باید آن را به روش فرانسوی دوخت تا مقاومت آن بالا رود. همچنین این پارچه را حتما باید فقط با دست شست. پارچه شیفون از جنس های مختلفی مانند ریون، ابریشم، الیاف مصنوعی و پلی استر بافته می شود. این پارچه بیشترین کاربرد را در لباس عروس، لباس مهمانی، روسری و شال دارد.

پارچه شیفون پارچه شال و روسری

19- پارچه چینو

جنس چینو از 100% کتان تشکیل شده و معمولا آن را در شلوار و لباس های نظامی به کار می برند.

پارچه چینو پارچه شلواری

20- پارچه چیت

پارچه چیت که شهرت جهانی آن به واسطه ی پرینت های گلدار روی آن است، به صورت تک رنگ یا چند زنگ در بازار یافت می شود. این پارچه از جنس کتان، پلی استر یا ریون بافته می شود. برای دامن، پیراهن، بولیز، پیژامه و پیش بند از پارچه چیت استفاده می شود.

پارچه چیت گلدار
پرینت گل های رز بر روی پارچه چیت

21- پارچه کرپ

پارچه کرپ در یک جهت یا دو جهت تار و پود بافته می شود. بعضی اوقات بافت پارچه همانند سنگریزه می شود که علت آن در دو جهت بافتن آن است. پارچه کرپ از انواع نازک (سبک) تا کلفت (سنگین) تولید می شود. بافت آن، بافتی همانند ابریشم دارد و بر روی بدن خوب می نشیند. برای دوخت لباس،مانتو، بولیز، شال و روسری و وسایل خانه مانند کوسن مبل، از پارچه کرپ استفاده می شود.

پارچه کرپ کلفت

22- پارچه کرول

طیف گسترده ای از پارچه کرول در شهر کشمیر در شمال غربی هند ساخته می شود. بخاطر همه کاره بودن این پارچه از آن در ساخت پرده، اثاثیه و لوازم داخلی، سر تخت، کوسن مبل و رو تختی استفاده می گردد. پارچه کرول را به علت ماندگاری و جذابیت زیاد، حاکم بازارهای بین المللی می دانند. این پارچه برای رنگ های درخشان و بافت غنی اش پارچه ای بسیار محبوب است.

پارچه کرول کشمیر

23- پارچه داماسک

پارچه داماسک پارچه ای سنگین وزن و کلفت با بافت خشن است که اکثر اوقات برای وسایل داخل خانه مانند پرده و کوسن مبل به کار می رود. نقش و نگار این پارچه اغلب گلدار است که ا گذشت زمان این نقش های گلدار تبدیل با امضای این پارچه شده اند.

پارچه داماس پارچه گلدار

24- پارچه جین

پارچه ی جین که همه ی ما با آن آشنایی داریم، برای درست کردن شلوار جین به کار می رود. (هر آنچه از انواع مختلف شلوار جین باید بدانیم). در بافت تار و پود این پارچه، پود آن از دیر 2 یا بیشتر از 2 تار رد می شود که باعث ایجاد یک بافت مورب می شود که در همه ی جین ها مشترک است و از پشت پارچه قابل شناسایی است. از این طریق می توان فرق بین پارچه جین اصل و پارچه کتان داک را متوجه شد! برای رنگ رزی آن از رنگ ارگانیک آبی نیلی استفاده می شود. بافت کاملا واضح و قابلیت راحتی بسیار زیاد این پارچه، باعث شده که در دنیای فشن علاقه مندان زیادی داشته باشد.

پارچه جین پارچه شلواری

25- پارچه دمیاطی

پارچه دمیاطی از جنس پنبه است با بافت نوارهای افقی یا عمودی و بافت چهارخانه. این پارچه به علت نازک بودن برای لباس های تابستانی بسیار مناسب است. همچنین برای دوخت بولیز، پیش بند، پرده، روتختی، شال و روسری و لباس بچه از پارچه دمیاطی می توان استفاده کرد.

پارچه دیمیتی پارچه خنک تابستانی

26- پارچه دریل

پارچه دریل که از الیاف پنبه بافته شده و عموما آن را با عنوان خاخی نیز نام می برند به دلیل ماندگاری و مقاومت زیاد برای لباس کار، پارچه بادبانی و چادر مسافرتی استفاده می شود.

پارچه دریل پارچه مقاوم

27- پارچه دو بافت

الیاف هایی که با آن ها می توان پارچه دو بافت بدست آورد الیاف پلی استر و پشمی هستند. ساختار این پارچه جمع و جور تر و ثابت است و همچنین لبه آن تاب نمی خورد و در هم نمیپیجد.

پارچه بافت دو گره ای28- پارچه کنواس

پارچه کنواس که به پارچه بوم نیز معروف است، از الیاف مصنوعی، پنبه یا کتان با تار و پود منظم ساخته می شود. از این پارچه برای چادر مسافرتی، روکش صندلی موتور، کمربند، بسته بندی، کفش های اسنیکر و بوم های نقاشی استفاده می گردد. از ویژگی پارچه کنواس می توان به محکم و مقاوم بودن آن اشاره کرد. معمولا این پارچه وقتی در کتانی استفاده می شود شسشتوی آن کمی چالشی به نظر می آید. (در پارچی بخوانید: چطور کتانی های کنواسی را تمیز کنیم؟)

پارچه کنواس کفش اسنیکر

29- پارچه نمدی

از پرس و گرما دادن به الیاف طبیعی مانند پشم یا خز حیوانات و فشردن آنها به یکدیگر، پارچه نمدی به وجود می آید. این پارچه دارای تار و پود نمی باشد.

پارچه نمدی پارچه پشمی

30- پارچه فایبرگلس

فایبرگلس به موادی گفته می شود که از الیاف شیشه ای بسیار ریز تشکیل شده و از آن می توان برای تولید پارچه و نخ بافندگی استفاده کرد. همچنین پارچه فایبرگلس بهترین گزینه برای عایق کاری است.

پارچه فایبرگلس

31- پارچه فیلتر

پارچه ی فیلتر به طول عمر زیاد و عملکرد بالا معروف است و در برابر درجه حرارت بالا و مواد شیمیایی بسیار زیاد مقاوم است.

پارچه فیلتر

32- پارچه فلانل

این نوع پارچه که بسیار نرم و راحت است در قدیم از الیاف پشمی تهیه می گردید اما امروزه آن را با الیاف مصنوعی یا پنبه می سازند. پارچه فلانل برای ساخت لباس، ژاکت، روتختی، پیژامه و لباس خواب بسیار ایده آل است. یکی از پرکاربردترین استفاده های پارچه فلانل در استایل تامبوی است.

پارچه فلانل

33- پارچه بافت جرسی

بر روی پارچه ی بافت جرسی خطوط عمودی واضح و در زیر آن خطوط افقی دیده می شود. گره هایی  مکررا استفاده می شود. به علت بافته شدن سریع این گره ها، این پارچه اغلب ارزان قیمت است. از این نوع گره همچنین در ساخت لباس زیر مردان و تیشرت نیز استفاده می شود.

پارچه بافت جرسی

34- پارچه فیلیس

این پارچه، بادوام، گرم و کمی کشی است و اکثراً از پنبه، پلی استر، پشم یا اکرلیک بافته می شود. پارچه بافت فیلیس به دلیل خشک شدن سریع، گزینه ای عالی برای لباس های ورزشی محسوب می گردد.

پارچه فیلیس برای لباس ورزشی

35- پارچه فلارد

پارچه فلارد، پارچه ای نرم و نازک است که از ابریشم یا ترکیبی از ابریشم و کتان بافته می شود. بعضی اوقات رنگ های متنوع با طرح های ریز، بر روی آن پرینت می گردد.

پارچه فلارد ابریشمی

36- پارچه فاستین

این پارچه که جنس کلفتی دارد از پنبه یا کتان بافته می شود و اغلبا برای لباس های مردانه به کار می رود. خود واژه فاستین در قدیم برای انواع پارچه های کلفت و سنگین وزن به کار می رفته است.

پارچه فاستین

37- پارچه گاباردین

پارچه گاباردین اکثر اوقات از الیاف پشمی یا الیاف پنبه بدست می آید. این پارچه با بافت های مختلفی از قبیل راه راه، شطرنجی، نقطه نقطه یا ساده موجود است. از آنجایی که پارچه گاباردین با دوام است از آن برای دوخت کت و شلوار استفاده می کنند.

پارچه گاباردین پارچه کت و شلوار

38- پارچه گاز

این نوع پارچه، فضای بین تار و پود آن از پارچه های عادی بیشتر است و معمولا از پنبه یا ریون بافته می شود. استفاده اصلی پارچه گاز برای موارد پزشکی مانند بانداژ است.

پارچه گاز پانسمان

39- پارچه ژرژت

پارچه ی ژزژت، پارچه ای از جنس ابریشم یا پلی استر و به عبارتی پارچه ی سبک وزن و راحتی است. در مقایسه با پارچه شیفون، این پارچه کدرتر و کمی سنگین تر به حساب می آید. به دلیل قیمت ارزان و کاربردی بودن پارچه ژرژت، طرفداران زیادی در صنعت مد و فشن دارد.

پارچه ژرژت

40- پارچه گینگام

پارچه گینگام از جنس معمولی با الیاف رنگ شده کتان بافته می شود و بافت آن همیشه شطرنجی است.

پارچه گینگام شطرنجی

41- پارچه گریج

پارچه ی گریج پارچه ایست که مراحل تهیه پارچه را طی نکرده و پارچه ای خام و بدون رنگ رزی است. این پارچه را همچنین، پارچه ی خام نیز می نامند. از این پارچه به علت قیمت پایین آن در زمان هایی که محدودیت قیمت وجود دارد استفاده می گردد.

پارچه گریج خاکستری

42- پارچه صنعتی

پارچه صنعتی از الیاف ساخته دست انسان مانند فایبرگلس، کربن و آرامید بافته می شود. از این پارچه برای تزئین های بخصوص استفاده می گردد. پارچه صنعتی از ضخامت و بافت های متنوع، برای سازه های مختلف مانند پالایش، دریایی و عایق ساخته می شود.

پارچه صنعتی

43- پارچه اینتارسیا

این پارچه از بافته شدن چندین رنگ الیاف پشمی، به وجود می آید. نوع بافت این پارچه ثابت است اما رنگ های الیاف آن متغیر. طرح بافت آن در پشت و روی پارچه یکسان است. از پارچه اینتارسیا برای دوخت پولیور و بولیز می توان استفاده کرد.

پارچه بافت

44- پارچه ژاکارد

این پارچه هم از روش تار و پود و هم روش حلقوی بافته می شود اما پارچه ای که ما در نظر داریم از نوع حلقوی آن است. نقش و نگار این پارچه از الیاف رنگی ای هستند که در خود پارچه بافته می شوند.

پارچه ژاکارد

45- پارچه ابریشمی سیلک

پارچه ابریشمی سیلک از روش تار و پود بافته می شود و نقش و نگار آن اکثرا از بوته جقه یا موتیف است که به روش گلدوزی یا پرینت بدست می آید. این پارچه، پارچه گران قیمتی است و برای دوخت پیراهن، لباس زنان و شال کاربرد دارد.

پارچه ابریشمی سیلک

46- پارچه کادی

پارچه کادی دستساز است و اکثرا از الیاف پنبه و بعضی اوقات از پشم یا ابریشم بافته می شود. این پارچه تطبیق پذیر است؛ یعنی در تابستان خنک و در زمستان گرم می ماند.

پارچه کادی دستساز

47- پارچه خاکی

خاکی به رنگ قهوه ای روشن گفته می شود که از واژه فارسی خاک گرفته شده! و راه خود را به غرب کشور نیز پیدا کرده. پارچه خاکی به پارچه ای گفته می شود که از الیاف پنبه و پشم بافته شده و اغلب کاربرد آن برای لباس های پلیس و نظامی است.

پارچه خاکی

48- پارچه لامی

پارچه لامی از نوارهای نازک الیاف طلایی یا نقره ای رنگ بافته می شود. بعضی اوقات آن را با رنگ مسی نیز می بافند. از این پارچه برای لباس های مهمانی و همچنین برای کاستوم های تئاتر و رقص استفاده می گردد.

پارچه لامی طلایی

49- پارچه روکش دار

بعضی وقت ها نیاز داریم که لباس، کیف یا تختمان را از گرد و خاک یا ذرات خارجی دیگر محافظت کنیم. این خواسته با پارچه روکش دار برآورده می شود. پارچه روکشی را می توان بر روی تمام انواع پارچه ها چسباند و از آن به بعد وسیلتان از تمام میکروبهای بیرونی در امان و تازه خواهد ماند. این روکش نمی گذارد آب به پارچه رسوخ کند، اما از ورود هوا و رطوبت به پارچه نمیتواند جلوگیری کند. پارچه روکشی روی هر پارچه ای که استفاده شود، کیفیت و مقاومت آن را بالا می برد.

پارچه روکش دار ضد آب

50- پارچه لان

پارچه لان در قدیم از کتان خالص بافته می شد، امروزه از پنبه هم در بافت آن استفاده می کنند. پارچه لان به دلیل بافته شدن با الیاف خوب و با کیفیت، بافتی ابریشمی و صاف دارد.

پارچه لان

51- پارچه لنو

این نوع پارچه به دلیل نوع بافت آن که به صورت صلیب است، مقاومت بسیار بالایی دارد. فضای تار و پود آن نیز با هم دیگر فاصله دارد.

پارچه لنو

52- پارچه لینزی وولزی

این نوع پارچه با تار کتان و پود پشمی بافته می شود.

پارچه طرح دار

53- پارچه مادرا

پارچه مادرا، پارچه ای نازک از جنس پنبه است که بافت طرح دار شطرنجی دارد. در درجه اول از این پارچه برای لباس های تابستانی مانند پیراهن، شلوارک و شلوار استفاده می شود. کیفیت این پارچه بسیار بالا و وزن آن سبک است و از 100% پنبه بافته شده و در رنگ و طرح های شطرنجی متنوع موجود است.

پارچه مادرا

54- پارچه توری مادرا مازلین

از پارچه توری مادرا برای وسایل خانه، مانند پرده استفاده می کنند. فضای بین تار و پود این پارچه زیاد است و از تجمع پود در کنار هم، بر روی پارچه نقش و طرح ایجاد می کنند.

پارچه توری پارچه پرده

55- پارچه موسلین

پارچه موسلین از پارچه مازلین نیز بهتر و کیفیت بالاتری دارد. جنس آن از پنبه، پشم یا ابریشم است. در اواخر قرن 18 فرانسه این پارچه با الیاف پشم مرغوب و طرح های پرینت شده بافته می شد. در دنیای مد و فشن این پارچه بسیار محبوب است و استفاده ی زیادی از آن در پیراهن و شال می شود و اکثرا آن را در کنار ابریشم یه کار می برند.

پارچه توری موسلین

56- پارچه مازلین

پارچه مازلین، پارچه ای سبک با تار و پود باز است. می توانید آن را با رنگ خاکستری، سفید شده یا هر رنگی که می خواهید داشته باشید. اسم این پارچه از شهر مازل گرفته شده، جایی که اولین بار پارچه مازلین ساخته شد. طرح این پارچه از تار و پود خودش و به روش گلدوزی است و برای وایل خانه و لباس کاربرد دارد.

پارچه مازلین

57- پارچه باریک ( نرو )

پارچه جزو چیزهایی هست که ما روزانه با آنها سر و کار داریم. انواع مختلف پارچه وجود دارد مانند مصنوعی، طبیعی و بسیاری موارد دیگر که با توجه به طراحی کاربرد آنها تغییر می کند. پارچه نرو نیز جزو پارچه های بسیار پرکاربرد در زندگی امروزه ماست. پارچه های نرو در مقایسه با بقیه پارچه ها بسیار کلفت تر هستند بنابر این برای موارد سنگین تر نیز به کار می روند. پارچه نرو از دو جنس ساخته می شود: 1- ابریشم، که برای استفاده در انواع کفش زنانه بسیار مناسب است و به مقاومت آن می افزاید.

2- چسبی، که در بسته بندی و دکوراسیون از آنها استفاده می شود.

پارچه ابریشم نواری

58- پارچه ارگاندی

مشخصه این پارچه، سفتی خشکی و ترد بودن آن است. شفافیت این پارچه توسط پروسه خاصی به نام پاچمنتزینگ، شفاف می شود. از مدل خشک این پارچه برای وسایل خانه مانند پرده و جنس نرم تر آن برای لباس های تابستانی مانند بولیز به کار می رود.

پارچه ارگاندی

59- پارچه ارگانزا

بهترین و مرغوب ترین پارچه ارگانزا با الیاف ابریشم بافته می شود. اما امروزه بسیاری از آنها را با الیاف مصنوعی مانند نایلون و پلی استر می سازند. محبوب ترین محصول درست شده با این پارچه، کیف است. هر روز به طرفداران پارچه ارگانزا اضافه می شود.

پارچه ارگانزا

60- پارچه آکسفورد

بافت این پارچه به دلیل ساختار سست تار و پود آن، پر منفذ است. بهترین و محبوب ترین پارچه برای پیراهن مردانه، پارچه آکسفورد است.

پارچه آکسفورد پارچه پیراهن مردانه

61- پارچه پرکال

پارچه پرکال، پارچه ای نرم و ترد است که از رنگ های بسیار با کیفیت و پرینت های بسیار سطح بالا ساخته شده و کاربرد آن اکثرا برای روتختی است.

پارچه پرکال پارچه روتختی

62- پارچه پلین

ویژگی این پارچه ماندگاری زیاد و مقاومت بالای آن است. لباس های دوخته شده با پارچه پلین به سادگی جزو لباس های چشمگیر و منحصر به فرد امروزه هستند. به دلیل تنوع بیش از اندازه این پارچه، انتخاب بسیار سخت است. این پارچه می تواند هر کسی را به علت خاص بودن تحت تاثیر قرار دهد.

پارچه پلین

63- پارچه پوینتل

این پارچه به دلیل ظاهر زنانه اش گزینه ای عالی برای تاپ و پیراهن زنانه و لباس بچه گانه است.

پارچه بافت پوینتل

64- پارچه پوپلین

پارچه پوپلین از جنس پلی استر، پنبه و مخلوطی از آنها بافته می شود و به دلیل استفاده از الیاف درشت، پارچه ای سنگین است. از این پارچه برای دوخت ژاکت، پالتو، بارونی و پبراهن استفاده می گردد.

پارچه پوپلین

65- پارچه پرل

پارچه بافت پرل از بیرون و داخل به یک شکل هستند. این نوع پارچه که گره های حلقوی دارد، سرعت بافت در آن پایین است. طول این بافت، بیشتر کش می آید تا عرض آن و برای لباس های بچه ها و ژاکت های بزرگ بسیار مناسب است.

پارچه بافت پرل

66- پارچه کوئیلت

کوئلیت هنر پوشاندن و تزئین پشت و روی پارچه است که به این روش تکه دوزی هم می گویند. اکثرا برای درست کردن کیف، لباس و تشک از این روش استفاده می شود. پارچه کوئیلت از ترکیب کردن پارچه هایی مانند پنبه، پلی استر، ابریشم یا پشم به وجود می آید. تاریخچه این پارچه به سالهای خیلی قبل بر می گردد اما با گذر زمان شکل آن مدرن تر شده.

پارچه تکه دوزه شده

67- پارچه راشل

بیشتر پارچه های راشل را می شود با طرح های پیچیده آنها ، شکل باز قلاب بافی یا توری آن شناسایی کرد. سطح این پارچه جلوه ای تقریبا 3 بعدی دارد.
پارچه بافت برجسته

68- پارچه رفلکتیو

این پارچه ها قابلیت بازتاب نور را تا مسیری بسیار دور دارند. از پارچه های رفلکتیو در خیابان و لباس های امنیتی استفاده زیادی می شود؛ مانند لباس های غریق نجات، محافظان ساحل یا پلیس.

پارچه بازتاب

69- پارچه ساتن

پارچه ساتن را به عنوان جذاب ترین پارچه نام می برند و دلیل آن هم ظاهر عجیب و سطح نرم و صاف آن است. از این پارچه برای انواع لباس ها مانند بولیز، شلوار و لباس شب و… استفاده می شود. همچنین برای رو تختی و دکور خانه نیز به کار می رود. پارچه ساتن به دلیل براقیتی که دارد، بسیار با کلاس محسوب می شود. دلیل نرم بودن این پارچه به کار رفتن الیاف ابریشم یا ریون در آن است و در طیف وسیعی از رنگها موجود است.

پارچه ساتن

70- پارچه شانتونگ

این پارچه از الیاف ابریشم یا الیافی که شبیه به ابریشم هستند بافته می شود و برای لباس عروس و پبراهن مناسب است.

پارچه شانتونگ

71- پارچه ملحفه

از این پارچه در درجه اول برای روکش تخت استفاده می گردد. پهنای این پارچه ها متغیر است اما پارچه ملحفه هایی که کیفیت مرغوبی دارند در اندازه های 64×58 (بافت ساده) و 60×72 (بافت دورو) یافت می شوند. ( در پارچی بخوانید: جدیدترین طراحی های اتاق خواب )

پارچه ملحفه ای

72- پارچه نقره

چاپ حیوانات روی این پارچه، جایگزین استفاده از پوست واقعی حیوانات است و به دلیل وزن کمتر و کشش بیشتر محبوب تر هستند. همچنین پارچه نقره نسبت به پوست حیوانات به مراقبت کمتری نیاز دارد. ژاکت و کت را ازین پارچه می دوزند.

پارچه پرینت حیوانی

73- پارچه تافتا

پارچه تافتا از جنس ریون، ابریشم یا نایلون بافته می شود و حالتی نرم و صاف دارد و بیشترین استفاده را در لباس زنان دارد. منشا واژه تافِتا از زبان فارسی است.

پارچه تافتا

74- پارچه استرچ

پارچه استرچ، پارچه ی نرمالی است که از هر 4 جهت کش می آید. بیشترین استفاده از این پارچه در لباس شنا و لباس ورزشی بوده و همچنین پارچه استرچ، پارچه راحتیست و فرم بدن را به خوبی نشان می دهد. پارچه استرچ برای تیشرت نیز بسیار پرکاربرد است. ( بیشتر بخوانید: چطور با تیشرت استایل بسازیم )

پارچه استرچ یا کشی

75- پارچه تارتان

این پارچه از خط های افقی و عمودی در رنگهای متنوع تشکیل شده، و برای وسایل داخل خانه استفاده می شود.

پارچه تارتان76- پارچه تری

از این پارچه اکثرا برای حوله استفاده می شود که حوله های حمام تری معروف هستند و از الیاف پنبه یا ترکیبی از الیاف مصنوعی بافته می شود. از ویژگی های این پارچه می توان به جذب بالای آب، زود خشک شدن، جنس نرم و قابلیت شستشوی سریع آن اشاره کرد.

حوله حمام

77- پارچه تیکی

پارچه تیکی از الیاف پنبی یا کتان بافته می شود و به دلیل مقاومت و عمر طولانی برای روکش بالشت و تخت استفاده می شود.

پارچه تیکی

78- پارچه تیشو

از الیاف ابریشم یا الیاف ساخته دست انسان به نخ های نقره یا طلا بافته می شود. رنگ های استفاده شده در پارچه تیشو با کیفیت است و برای لباس زنان از این پارچه استفاده می کنند.

پارچه تیشو

79- پارچه تریکو

پارچه تریکو به علت نوع بافت آن پارچه ای بسیار مقاوم است و برای لباس های ظریف مانند جوراب و لباس زیر به کار می رود.

پارچه تریکو

80- پارچه مخملی کبریتی

سطح این پارچه صاف نیست و قسکت کمی از الیاف بر روی پارچه آمده اند، اما بر خلاف پارچه های دیگر که به این روش بافته می شود، نخ های پارچه مخملی کبریتی به طور مساوی برش خورده و شانه شده اند. اغلب اوقات تک رنگ هستند و برای ژاکت، بولیز و پیراهن استفاده می شود و نمای لوکسی به لباس می دهد.

پارچه مخملی

81- پارچه مخملی

پارچه مخملی یکی از نرم ترین و صاف ترین پارچه ها در میان بقیه پارچه هاست. از این پارچه برای پیراهن، شلوار، روکش تخت، پرده و خیلی موارد دیگر استفاده می کنند. پارچه مخمل نسبت به پارچه ابریشم هیچ کم و کاستی ندارد و به دلیل کلاس بالا و قابل خرید بودن، تبدیل به محبوب ترین پارچه شده است.

پارچه مخملی

82- پارچه ویل

این پارچه که جنس تردی دارد از انواع مختلف الیاف به خصوص پنبه بافته می شود. و به دلیل شفافیت آن برای بولیز و پیراهن زنانه گزینه ای مناسب است.

پارچه ویل

83- پارچه ویپکورد

پارچه ویپکورد از جهاتی شبیه به پارچه گاباردین اما الیاف آن کلفت تر، سنگین تر و محکم تر هستند. مقاومت آن زیاد و ایستادگی پارچه بالا است.

پارچه ویپکورد

2 نظرات

  • خیلی جامع و کامل بود. چه دنیای گسترده ای دارن پارچه ها 😐
    ممنون از مطلب مفید و خوبتون.

      سبحان نظری
    • ممنون از همراهی شما.
      امیدواریم مطالب به کارتون بیان و براتون مفید باشن.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × سه =

سبد خرید

سوالی؟ پرسشی؟ پیام دهید