تفاوت بین فیک ( تلقبی ) و های کپی

تفاوت بین فیک (تقلبی) و های کپی را چطور تشخیص دهیم؟

از آنجایی که کشورمان پر است از محصولات فیک و های کپی برند های مطرح، پس قطعا نیاز است که فرق این دو را بدانیم، زیرا بسیاری از مردم فکر می کنند که هر دوی این واژه ها به یک معنا است، اما تفاوت های بسیاری بین های کپی و فیک (تقلبی) وجود دارد. در مطلب امروز پارچی تفاوت بین فیک (تقلبی) و های کپی را برایتان می گوییم تا از این پس با اطلاعات بیشتری خرید کنید.ساعت رولکس تقلبی یا اصلیدر کشور ما لباس، کیف، کفش و … از برندهای معتبر دنیا کم وارد می شود، بنابراین بسیاری از فروشندگان به فروختن نسخه ی فیک ( تقلبی ) یا های کپی آن رو می آورند. یا خیلی وقت ها کسانی هستند که علاقه فراوانی به پوشیدن لباس به اصطلاح برند دارند. اما صرفا از پس هزینه آن بر نمی آیند، پس تنها راه چاره ای که جلوی خود می بینند، خرید فیک یا های کپی است. البته باید به این نکته اشاره کنم که هر چقدر پول می دهیم همان قدر نیز آش می خوریم.

فیک در مقابل های کپی

فیک و های کپی هر دو اصل نیستند، اما از آنها در زمینه های مختلفی استفاده می شود. این دو کلمه به علت اینکه مردم دوست دارند وسایل گران قیمت را با قیمتی معمولی بخرند، به وجود آمده. فروشندگان متوجه شده اند که مردم علاقه زیادی به خرید کالاهای لوکس دارند، بنابراین کالاهایی مشابه به اصل تولید کردند و مردم را فریب دادند که آن ها اصل هستند. گرچه فیک (تقلبی) و های کپی شباهت های ظاهری قابل توجهی دارند، اما تفاوت های جزئی نیز در بین آنها رایج است که در ادامه برایتان می گوییم.

با این حساب تا به اینجا متوجه شدیم که هم فیک (تقلبی) و هم های کپی در مقابل کالای اصل قرار می گیرند.

های کپی (High Copy)

های کپی به وسایلی گفته می شود که جز به جز از روی محصول اصلی، طراحی و تقلید شده باشد. تشخیص های کپی از محصول اصلی کار تقریبا سختی است و تنها راه اطمینان از اینکه مطمئن شوید محصولی که می خرید اصل بوده، تهیه آن از نمایندگی های معتبر برند است. های کپی نسبت به فیک، کیفیت و دوام بسیار بالاتری دارد. درست است که تحت هیچ شرایطی آن را نمی توان با محصول اصلی و اوریجینال مقایسه کرد، اما با توجه به میزان پولی که برای آن پرداخت می کنید، تقریبا کیفیت قابل قبولی دارد. واژه دیگری نیز وجود دارد به نام ریپلیکا ( به معنای المثنی )، ریپلیکا نیز کپی دقیق است اما برای نمایش های عمومی ساخته می شود.
کیف گوچی های کپی
نمونه ای از ریپلیکای کیف گوچی

ریپلیکا (Replica)

برای مثال زمانی که تیم های فوتبال برنده می شوند به آنها ریپلیکای جایزه را می دهند و جایزه اصلی را امن و امان نگه می دارند. یا اگر در بازار کیف ریپلیکای برند گوچی را دیدید، باید توجه داشته باشید که این کیف توسط کارخانه ی دیگری ساخته شده. حتی ممکن است که از لحاظ طراحی و کیفیت متریال مانند نسخه ی اصلی باشد، اما همچنان یک کپی از اصل است و اصلی نیست. اما تفاوت ریپلیکا با های کپی در این است که ریپلیکا به جای کپی از لوگوی برند، لوگوی کارخانه ی خود را بر روی محصول می زند. ویژگی مثبتی که ریپلیکا دارد این است که شما فریب نمی خورید و در جریان هستید که کپی نسخه ی اصلی را می خرید. 

 فیک (تقلبی یا Fake)

 
همان طور که از نام آن پیداست، فیک (تقلبی)، هدفش گول زدن مشتریان و فریب دادن آن ها برای خرید محصول است. در این مورد نه تنها کیفیت محصول بسیار زیاد پایین است، بلکه بر روی محصول لوگوی اصلی برند زده می شود و مشتری فکر می کند که دارد محصول اصلی را با قیمت پایین تر می خرد. در نظر داشته باشید که فروشنده ممکن است بهانه های زیادی بیاورد برای این که شما قبول کنید که محصول اوریجینال است؛ مانند اینکه محصول را در حراجی خریدم یا فقط تک سایز موجود بود و برای همین قیمت محصول پایین است. اما به هیچ عنوان گول این افراد را نخورید، زیرا راه های زیادی برای تشخیص فیک از اوریجینال هر محصولی موجود است که بعدا آن ها را در یک مطلب جداگانه منتشر می کنیم.فرق بین کیف تقلبی و اصلیاگر قصد خرید برندی را دارید که قیمت آن بالا است اما دوست دارید که چیزی شبیه به آن را داشته باشید، پیشنهاد می شود که حتما های کپی آن را بخرید. خرید محصولات فیک مانند دور ریختن پول است و هیچ ارزشی ندارد.

تشخیص های کپی کاری بس دشوار!

هرطوری حساب کنید، تشخیص های کپی از جنس اصل، کاری بسیار دشوار است. علت نیز همانطوری که در بالا گفتیم، ریشه در ماهیت های کپی دارد. در واقع تولید کننده سعی می کند در های کپی عینا به محصول اصلی برسد. حتی در مواردی نظیر کیفیت! این موضوع در بعضی کالا ها شدت بیشتری می یابد. منظور کالا هایی است که چند ویژگی شاخص داشته باشند:اول اینکه این محصولات باید حتماً کالاهایی با قیمت بسیار بالا باشند که تهیه آن برای عموم مردم مقدور نباشد. (یعنی کالا هایی از برندهای لوکس) دوم محصولاتی که از آنها کپی به تعداد فراوان تولید می شود، اکثراً کالاهای پرفروش هستند، حتی در بین محصولات لوکس. در نتیجه تولید کنندگان دیگر و آزاد در اطراف دنیا، سعی می کنند برای به دست آوردن سودهای کلان، از همان محصول را در قالب “های کپی” تولید کنند و برای جلوگیری از تمیز دادن آن نسبت به کالای اصل، حتی کیفیت را نیز عیناً تکرار می کنند.
رولکس اصل تقلبی
در بعضی کالاهایی که در دسته بسیار لوکس قرار می گیرند، گاهی تشخیص کپی از اصل تقریبا غیر ممکن است.
این موضوع تا جایی پیش می‌رود که در برخی محصولات نظیر ساعت، هرچه بیشتر به سمت کالاهای لوکس می رویم های کپی ها و فیک ها به مراتب بیشتر شبیه به کالاهای اصلی می شوند. به عنوان مثال از آنجایی که ساعت رولکس (بیشتر بخوانید: همه چیز درباره ساعت رولکس) یکی از گرانترین ساعت هاست، کپی های آن نیز بسیار شبیه به ساعت اصلی تولید شده توسط خود روکس است.  گاهی تشخیص دقیق بین کپی و ساعت اصل، برای مشتری به هیچ عنوان ممکن نیست!

ناک آف چیست؟

گذشته از همه آنچه که تاکنون خواندید، اصطلاح دیگری در دنیای مد و فشن رایج است که شاید بد نباشد در این قسمت به آن اشاره کنیم: ناک آف. این اصطلاح را شاید کمتر شنیده باشید. اما اهمیت بررسی ناک آف برای صنعت مد، بسیار بیشتر از های کپی ، فیک و تقلبی است. ترجیه می دهیم هنوز که چیزی راجع به ناک آف نگفته ایم، همین فرمان را ادامه بدهیم و شما را دعوت کنیم به مطلب تخصصی مجله پارچی، در مورد ناک آف و آفت های آن برای صنعت مد و فشن! در همین حد می گوییم که ناک آف، یک کپی کثیف است! می پرسید چرا؟ مطلب مربوط را بخوانید تا پاسخ خود را بگیرید.مقایسه ناک‌آف با محصول اصلی

لباس تقلبی و های کپی بخریم یا نه؟!

پس از آنکه مطالب بالا را مطالعه کردید، اکنون فرصت آن شده که تکلیفمان را مشخص کنیم که در کشورمان و با توجه به شرایط ناخوشایند بازار ارز و بی ارزشی پول کشورمان، چه باید کرد؟ باید لباس های فیک و تقلبی پوشید یا به سراغ برندهای بی کیفیت و ضعیف رفت؟ بد نیست ابتدا به جمله زیر توجه کنید تا پس از آن کمی بیشتر در مورد خرید های کپی ، جنس اصل و تقلبی و … صحبت کنیم.
کارل لاگرفلد

شیک بودن را نمی توان جعل کرد اما با یک لباس جعلی نیز می توان شیک بود.

کارل لاگرفلد
1933 - 2019

 

حقیقتا به قدری جمله فوق گویاست که صحبت و توضیح هر چیزی را تکراری نشان می دهد. بله! می توانیم کپی و های کپی بخریم. هیچ اشکالی هم ندارد. مگر این همه برند با نام و نشان های مختلف نظیر گوچی، دیور، ورساچه و …که همگی لوکس هستند، در ایران نمایندگی رسمی دارند؟ واقعیت این است که خرید یک لباس تقلبی و های کپی اتفاقا در شرایط کنونی کاری بسیار هوشمندانه و درست است. در ضمن شاید باورتان نشوند اما در مجموع فراوان شدن های کپی ها برای برند های اصلی نیز مفید است و به عبارتی دیگر این عمل برایشان یک تبلیغات خودکار است!

این روز ها به لطف های کپی، با هر بودجه ای می توان استایلی زیبا و ست فوق العاده ای ساخت. در نتیجه بیشتر از اینکه به اصل یا کپی بودن لباس ها فکر کنید، ساخت استایل را فرا بگیرید. (با همه این اوصاف، پارچی خرید اجناس ناک آف را اصلا توصیه نمی کند و حساب آن ها کاملا جداست).

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 − 2 =

سبد خرید

سوالی؟ پرسشی؟ پیام دهید