کارل لاگرفلد و خواهران فندی

فندی چطور فندی شد؟ مروری بر سرنوشت برند لوکس ایتالیایی

احتمالا همه ی شما نام برند فندی به گوشتان خورده و شاید خیلی از شما فیک و های کپی های موجود از این برند را در کشورمان دیده باشید. اما باید بدانید که برند فندی به لوکس بودن، کیفیت و دوام مشهور است. در مطلب امروز پارچی به تاریخچه این برند ایتالیایی و جایگاه آن در دنیای امروز مد می پردازیم.

فندی چطور شکل گرفت؟

داستان از آنجایی شروع شد که در سال 1925 مغازه ای کوچک در دل بیشیتو رم، که کیف خز و چرم تولید می کرد توسط زن و شوهری به نام های آدل و ادواردو فندی تاسیس شد. شروع برند فندی توسط آدل و ادواردو بود اما داستان از جایی اوج می گیرد که دختران این دو نفر مسئولیت برند را بر عهده می گیرند. این 5 خواهر به نام های پائولا، آنا، فرانکا، کارلا و آلدا هر کدام به توجه به علاقه ای که داشتند مسئولیت های متفاوتی را به عهده گرفتند و نام برند فندی را بر سر زبان ها انداختند و آن را به شهرت رساندند.

خواهران برند فندی

کارلا به سراغ کارهای تجاری این برند رفت، آنا لاین محصولات چرم و پائولا لاین محصولات خز را به  عهده گرفت و فرانکا و آلدا هر کدام به روی ارتباط با مشتری و بخش فروش کار کردند. اما بعد از مدتی این برند نتوانست با قدرت به راه خود ادامه دهد و به تدریج رو به سقوط نهاد. در سال 1965 خواهران فندی متوجه استعداد های طراحی آلمانی، به نام کارل لاگرفلد شدند و او را به استخدام این برند در آوردند. (برای شناخت بیشتر کارل لاگرفلد این مطلب را از دست ندهید).

کارل لاگرفلد طراح فندی
کارل لاگرفلد در کنار خواهران فندی

نقش لاگرفلد در برند فندی چه بود؟

زمانی که برند فندی در آستانه ورشستگی بود، کارل لاگرفلد پا به برند فندی گذاشت و بعد از چند سال این برند دوباره برخواست و جزو برندهای مطرح شد. از آن جایی که تخصص برند فندی در خز بود، لاگرفلد در چگونگی پوشیدن خز تحول ایجاد کرد و آن را تبدیل به یک آیتم سبک و نرم برای پوشش کرد. او بعد از انجام آزمایش های فراوان، عنصر رنگ را به خز اضافه کرد و همچنین آن را در محصولات وسیع تری به کار برد و در سال 1977 کالکشن Ready to wear این برند را راه اندازی کرد. این کالکشن به 365 معروف است که شعار آن این است:

” هر روزی از سال، یک لباس؛ برای خانومی که می خواهد خز و کیف خود را با لباسش ست کند”

کارل لاگرفلد قیصر دنیای مد

لاگرفلد از سال 1965 تا زمانی که از این دنیا رفت با برند فندی همکاری خود را ادامه داد و در دنیای مد، مدت زمان این همکاری، نوعی رکورد به حساب می آید. برند فندی جایگاه امروزه خود را تقریبا مدیون لاگرفلد است. وی در مصاحبه با مجله ی هارپس بازار گفته است که هیچ کس به این اندازه عمر نکرده است که چنین کار طولانی را انجام دهد و من به هیچ وجه خسته نیستم. انرژی، خلاقیت و ذوق هنری کارل لاگرفلد واقعا ستودنی است. نکته ی جالب دیگری که وجود دارد این است که لوگوی معروف برند فندی که شامل دو F است که توسط لاگرفلد طراحی شده.

لوگوی برند فندی

شاید خیلی از شما فکر کنید که لوگوی این برند از اول اسم آن گرفته شده اما در اصل از واژه ی خزهای باحال (FUN FURS) نشات می گیرد و به گفته ی لاگرفلد آن را در 3 ثانیه طراحی کرده و از آن به عنوان پترن در لباس ها نیز استفاده می شود. نکته ی بسیار ارزشمند این است که برند فندی بیش از 70000 هزار اسکچ از لاگرفلد دارد.

سازگار و جذاب

در سال 2003 برند فندی خط تولیدی به اسم سلریا راه اندازی کرد که در آن کیف ها تماما دست ساز بودند که هنوز نیز ادامه دارد. این خط تولید منحصر به فرد به مشتریان وفادار خود فرصتی می دهد تا کیف ها با سلیقه ی خودشان ساخته شود، به هر فرمی که می خواهند. بعد از انتخاب میان 1000 گزینه رنگ و مواد، متخصصان فندی کار خود را آغاز می کنند. در این خط تولید توجه ویژه ای به متریال و کیفیت ساخت می شود. نمادین ترین کیف های برند فندی مانند مدل “باگت” یا پیکابو ی آن نیز قابل سفارش است. متخصصانی که در این خط کار می کنند تا زمانی که مشتریان از سفارش خود راضی نباشند متوقف نمی شوند و به کار خود ادامه می دهند.

کیف برند فندی دستساز

تداوم فندی با نوادگان فندی

در سال 1994 سیلویا ونتورینی فندی دختر آنا به این برند پیوست. برندی که از جدش به او به ارث رسیده بود. وی تا کنون طراح اکسسوری و خط طراحی مردانه بوده است. از بین نوادگان برند فندی، سیلویا تنها کسی بوده که هنوز در این برند باقی مانده. در سال 1997 سیلویا کیفی را طراحی کرد که طی مدت کوتاهی تبدیل به محبوب ترین کیف در جهان شد و تا الان نزدیک به 1000 مدل از این کیف با رنگ و طرح های مختلف از آن تولید شده. این کیف باگت نام دارد که ایده ی اولیه آن از نونی فرانسوی به همین نام گرفته شده. ( در پارچی بخوانید؛ لوکس ترین و گران ترین کیف های زنانه )

کیف باگ فندی زنانه

مدل نگه داشتن کیف باگت دقیقا شبیه به زمانی است که مردم نون باگت را زیر بغل خود می گرفتند. سیلویا در رابطه با لباس های مردانه گفته که من دوست دارم لباس های مردانه بیشتر به لباس های روزمره نزدیک باشند؛ من نمی خواهم مردان را روی رانوی تصور کنم، من دوست دارم که آنها لباس های فندی را در خیابان بپوشند.

لاگرفلد و سیلویا

سرانجام در سال 2001 این برند توسط هلدینگ LVMH خریداری شد. و تا قبل از این زمان بسیاری از خانواده فندی در آن مشغول به کار بودند، اما بعد از این جریان همگی آنها کنار رفتند. لاگرفلد در رابطه با این موضوع گفته که در اواخر دهه 90 تنش ها زیاد شده بود، خواهر ها زیاد بودند ولی هیچ کدام با هم صحبت نمی کردند.

فندی و مازراتی

حیطه کاری برند فندی فقط به لباس ختم نمی شود. این برند با شرکت مازراتی نیز همکاری مرده و نتیجه آن زاده شدن مازراتی گرن کابریو فندی بود. بر روی صندلی های این ماشین از پترن معروف فندی استفاده شده و نام فندی بر روی داشبورد ماشین نقش بسته! نکته ی مهمی که وجود دارد این است که چرم صندلی ها از خط تولید لاین سلریا گرفته شده که ویژگی آن کیفیت بسیار بالای چرم و دستساز بودن آن است.

مازراتی گرن کابریو فندی

برند فندی همچنین در زمینه طراحی وسایل منزل و دکوراسیون خانه نیز فعالیت دارد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 + دو =

سبد خرید

سوالی؟ پرسشی؟ پیام دهید