ساخت استایل با بوت های دکتر مارتینز و روش های ست کردن آن

دکتر مارتینز یک برند کفش و اکسسوری بریتانیایی مستقر در ولینگ بورو است که در دهه 60 میلادی در فرهنگ انگلیس رسوخ کرد و حدود 30 سال پس از آن در دهه 90 شهرتش جهانی شد. بوت های دکتر مارتینز یکی از محبوب ترین ادوات برای ست کردن و ساخت استایل در فشن های راک ، پانک، گرانژ و گوتیک بوده و هنوز هم در سرتاسر دنیا طرفداران فراوانی دارد. در مطلب امروز پارچی اندکی به خود برند دکتر مارتینز خواهیم پرداخت، سپس به اصل ماجرا یعنی روش های مختلف ست کردن این بوت ها و راه های ساخت استایل با آن خواهیم پرداخت. با پارچی همراه باشید.

برند دکتر مارتینز

 کلاوس مارتینز و بوت های طبی

ماجرای تاسیس بوت های دکتر مارتینز به جنگ جهانی دوم بر می گردد. کلاوس مارتینز که یک دکتر در جنگ جهانی دوم بود، در سال 1945 با بوت های نظامی خود، طی ورزش اسکی، به قوزک پای خود آسیبی جدی زد. او این صدمه را ناشی از بوت های غیر استاندارد نظامی دانست و همین شروعی بود برای ابداع یک سبک جدیدی برای طراحی بوت و چکمه.

دکتر کلاوس مارتینز چند ارتقا و تغییر اصلی به طراحی این بوت ها بخشید. اولین بهبود به چرم بوت ها بر می گردد. میزان کیفیت و نرمی چرم تا حد قابل توجهی افزایش یافت. پس از آن نوبت به لژ بوت رسید. مارتینز لژ کفش را نرم و لاستیکی طراحی کرد و نتیجه به یک بوت راحت و طبی تبدیل گشت. امروزه هم، اصلی ترین کلید های طراحی بوت های دکتر مارتینز همین ها هستند: چرم بسیار باکیفیت، لژ نرم و بلند و البته رنگ زرد دوخت های آن که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

لژ بوت های دکتر مارتینز
لژ لاستیکی و دوخت زرد ، نمادین ترین ادوات طراحی بوت های دکتر مارتینز

ساخت استایل و روش های مختلف ست کردن بوت های دکتر مارتینز

بوت های دکتر مارتینز شاید در ابتدا وقتی برای اولین بار می پوشید، کمی ناراحت به نظر بیایند، اما باید به این موضوع واقف باشید که این اتفاق نشان دهنده کیفیت و چرم بسیار با دوام این بوت هاست و از این بابت خیالتان کاملا آسوده باشد که بوت های دکتر مارتینز از آن دسته پوشیدنی هایی هستند که می توانید برای مدت های طولانی رویشان حساب باز کنید. این نکته را نیز در نظر بگیرید که قیمت بوت های دکتر مارتینز در مجموع برای کشور ما، حداقل می توان گفت، ارزان نیستند! نتیجه اینکه اگر بخواهید نهایتا یک رنگ آن را بخرید پیشنهاد ما کلاسیک ترین و رایج ترین رنگ مارتینز یعنی مشکی است. چون توانایی ست شدن با رنگ های مختلف را دارد.

بوت دکتر مارتینز

شخصا این موضوع را قبول ندارم و در ادامه مثال های نقضی را با هم مرور می کنیم”

بوت های دکتر مارتینز به رنگ مشکی

مشکی ها رایج ترین رنگ برند دکتر مارتینز هستند، بخصوص با دوخت های زرد بسیار تماشایی می شوند. در این بین، جدا از مدل، رنگ مشکی می تواند هم براق باشد و هم مات، که به انتخاب شما بستگی دارد.

ساده ترین پیشنهاد، مدل 1460 است که به دهه 60 میلادی بر می گردد و یکی از کلاسیک ترین بوت های این برند است. اگر ارتفاع بلندتری برای ساق این بوت ها می خواهید، به سراغ مدل 1490 بروید که بهترین رنگ انتخابی برای این مدل همان مشکی بوده و انتخاب رنگ دیگر آن، یعنی قرمز، ممکن ساخت استایلتان را کمی محدود کند.

بوت دکتر مارتینز مدل 1490
اگر به رنگ مشکی علاقه مندید، به مدل 1490 که کشیده تر است و ساق های بلندتری دارد نیز فکر کنید.

در مورد ست کردن و ساخت استایل بوت های دکتر مارتینز به رنگ مشکی نیازی به پیشنهاد خاصی نیست چون به سادگی این رنگ از بوت ها با هر استایلی ست می شوند. فقط لازم به یادآوری مختصری است که شلواری که با این بوت ها ست می کنید باید جذب و اسکینی باشد. تا تضاد ایجاد شده بین ابعاد شلوار و بوت باعث شود بوت بیشتر به چشم بیاید. اگر دلتان شلوار جذب و اسکینی نمی خواهد، می توانید جین یا هر شلوار گشادی بپوشید منتها قسمت پایینی آن را به گونه ای انتخاب کنید که برش داشته باشد و بین شلوار و بوت فاصله اندکی بیافتد.

شلوار تا زده با بوت دکتر مارتینز
… و یا اینکه پاچه شلوارتان را تا بزنید
بوت دکتر مارتینز مدل 2976
مدل 2976، با اینکه در مجموع کمتر طرفدار دارد اما برای رنگ مشکی انتخاب بسیار شیک و زیبایی است.

دکتر مارتینز های قرمز

رنگ قرمز بوت های دکتر مارتینز بعد از مشکی، رایج ترین محسوب می شوند. البته ناگفته نماند که صرفا به اسم، قرمز اند. شاید واژه زرشکی بهتر منظور را برساند. بهترین ادوات برای ست کردن این رنگ از بوت های دکتر مارتینز ، جین های آبی، بخصوص رنگ های روشن آن هستند که می توانند در ساخت استایل ، گزینه هایی بسیار هوشمندانه ای بنظر بیایند. رنگ قرمز مارتینز ، اصلا جیغ و پررنگ نیست و به راحتی می توانید مثل نسخه های مشکی، با هر لباسی آن را ست کنید.

ساخت استایل با دکتر مارتینز و ست کردن
برای ست کردن بوت دکتر مارتینز قرمز، می توانید سراغ رنگ های خنثی نیز بروید

می توانید برای ست کردن این رنگ به سراغ خانواده قرمز بروید ولی بهتر از آن رنگ سبز است. چون سبز مکمل قرمز است و اگر برای پیراهن ، کاپشن، پالتو و غیره، رنگ سبز انتخاب کنید، بوت های قرمز دکتر مارتینزتان بسیار زیاد خودنمایی خواهند کرد!

دکتر مارتینز قرمز
…حتی بهتر است بجای قرمز، سراغ آبی و رنگ هایی با تضاد بیشتر بروید. مانند جین آبی. یا کاپشنی سبز…

بوت دکتر مارتینز به رنگ سفید

اکنون نوبت به بوت های سفید مارتینز می رسد. این رنگ به ترتیب میزان فروش، رتبه سوم را دارد. البته بوت های تمام سفید مارتینز با اینکه بسیار زیبا هستند طرفدار کمتری دارند. آنچه به عنوان رنگ سفید و یکی از رنگ های اصلی دکتر مارتینز به فروش می رسد مدل زیر است:

دکتر مارتینز سفید
مدل های تمام سفید دکتر مارتینز نیز بسیار زیبا هستند. (عکس بعدی)

بر خلاف تصورتان، رنگ سفید دکتر مارتینز اصلا برای ست کردن چالشی نیست. شاید باور نکنید اما می توان با بوت دکتر مارتینز سفید و استایل تمام مشکی هم یک ست زیبا ساخت . رنگ های روشن و خانواده سفید و خاکستری که دیگر جای خود دارند!

ساخت استایل دکتر مارتینز سفید
اتفاقا با دکتر مارتینز سفید هم می توان به راحتی استایلی زیبا ساخت.

ست کردن رنگ های خاص تر بوت های دکتر مارتینز

به غیر از آنچه در بالا دیدید رنگ های دیگری نیز در بین مدل های دکتر مارتینز رایج اند. مثلا سبز و زرد جزو رنگ های تقریبا پر کاربردند. ما فرض را می گذاریم بر این نقطه عطف استایلتان بوت های دکتر مارتینز هستند و دوست دارید بیشتر آنها را به نمایش بگذارید.

ساخت استایل با دکتر مارتینز سبز

برای ساخت استایل با بوت های سبز دکتر مارتینز، می توانید دوباره به سراغ رنگ سبز برای بالاتنه بروید. مثلا یک تیشرت سبز. همچنین اگر دقت کرده باشید متوجه خواهید شد که سبک هایی نظیر استایل گوتیک و یا استایل هیپی تا حد قابل توجهی به اورکت های آمریکایی سبز رنگ (Field Jacket) گرایش دارند. از این موضوع برای ست کردن و هماهنگی بوت و کاپشن استفاده کنید.

ست کردن دکتر مارتینز سبز

همچنین بهتر می دانید که قرمز مکمل رنگی سبز است و این نکته هم برای ساخت استایل با بوت های سبز کاربردی است.

استایل dr martens
نمونه ای از یک استایل حرفه ای: کلاه قرمز در بالا، دکتر مارتینز سبز در پایین

ست کردن دکتر مارتینز زرد

بهتر می دایند که آبی و هم خانواده هایش نقش مکمل رنگی را برای زرد ایفا می کنند. از طرف دیگر زرد فرکانس های بالاتری نسبت به آبی دارد و خود به خود بیشتر به چشم می آید. نتیجه اینکه مثلا یک جین آبی، تمام تلاش خودش را انجام می دهد که بوت های شما به بهترین شکل خودنمایی کنند. بقدری این ست زیباست که دیگر از هیچ ترکیبی صحبت نمی کنیم!

دکتر مارتینز زرد

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − ده =

سبد خرید

سوالی؟ پرسشی؟ پیام دهید