بیوگرافی کریستین دیور ؛ دریا، ساحل و باغ گل. دیور چطور دیور شد؟

کریستین دیور از مهم ترین طراحان مد و پوشاک دنیا و فرانسه بود. وی پس از جنگ جهانی دوم تأثیر شگرفی بر دنیای مد گذاشت. شاید هنگامی که صحبت از طراحی مد به میان بیاید کریستین دیور یکی از نامهایی است که بلافاصله به ذهن خطور خواهد کرد. بدون شک آنچه که دیور تاسیس نمود بر تمام دنیای مد و لباس تاثیر نهاد و اکنون یکی از مطرح ترین برند های دنیای مد و فشن محسوب می شود. در مطلب امروز پارچی نگاهی خواهیم داشت بر کل بیوگرافی کریستین دیور فرانسوی و خواهیم دید که زبان طراحی شاخص برند او از کجا نشات گرفته و ریشه هایش کدام اند. با ما همراه باشید.

بیوگرافی کریستین دیور

کودکی کریستین دیور

کریستین دیور (Christian Dior) در ۲۱ ژانویه ۱۹۰۵ میلادی (۱ بهمن ۱۲۸۳ شمسی) در گرانویل (Granville) که یک شهر ساحلی در شمال فرانسه است به دنیا آمد. وی دومین فرزند از ۵ فرزند الکساندر لویی موریس دیور (Alexandre Louis Maurice Dior) بود. موریس دیور به همراه همسرش ایزابل کاردامونه (Isabelle Cardamone) صاحب یک کارخانه ی موفق تولید کود بودند. هنگامی که کریستین هنوز یک پسر بچه بود و ۱۰ سال سن داشت، خانواده ی او به پاریس نقل مکان کردند. بدین ترتیب دوران جوانی دیور در پاریس سپری شد.

بیوگرافی دیور و کودکی او

گرچه وی به هنر احساس خاصی داشت و رؤیای او طراحی بود، اما همه چیز بر وفق مراد پیش نرفت. کریستین دیور به اصرار پدر، در رشته ی علوم سیاسی مشغول به تحصیل شد. پدرش در این رؤیا به سر می برد که سرانجام پسرش را در هیئت یک دیپلمات مشاهده کند، اما آنچه در انتظار آینده این جوان بود، چیزی فراتر از یک دیپلمات بود. سرانجام دیور به شخصیتی تبدیل شد که دنیا را تکان داد و صنعت مد را برای خانم ها به کلی متحول کرد.

بیوگرافی کریستین دیور و خانواده او
خانواده دیور

اتمام تحصیلات و شروع فعالیت

دیور در سال ۱۹۲۸ در رشته ی علوم سیاسی فارغ التحصیل شد. سپس با پولی که پدرش به وی قرض داده بود یک نمایشگاه هنری راه اندازی کرد. البته پدرش برای دادن این پول شرایطی نیز وضع کرد. دیور قبول کرده بود که نام خانواده بر روی سر در نمایشگاه وجود نداشته باشد! در مدت کوتاهی که این نمایشگاه فعالیت می کرد میزبان آثار افراد صاحب نامی شد. از جمله ی این افراد می توان به ژرژ براک (Georges Braque)، پابلو پیکاسو (Pablo Picasso)، ژان کوکتو (Jean Cocteau) و ماکس ژاکوب (Max Jacob) اشاره کرد.

وی در سال ۱۹۳۱ میلادی (۱۳۱۰ شمسی) مجبور به تعطیلی نمایشگاه خود شد. برادر بزرگتر او و همچنین مادرش از دنیا رفتند. تجارت پدرش نیز با سقوط چشم گیری روبرو شد. بدین ترتیب این سال با بد یمنی تبدیل به یکی از سخت ترین سال ها در کل بیوگرافی کریستین دیور شد.

فعالیت در عرصه مد

پس از تعطیلی نمایشگاه، کریستین دیور با فروش طرح های اولیه خود در زمینه ی مد، از نو شروعی را در روح طراحی لباس و سبک زندگی مورد علاقه خود بخشید. سال ۱۹۳۵ در نشریه ی فیگارو ایلوستر (Figaro Illustré)، یکی از انتشارات روزنامه ی معروف فیگارو به عنوان تصویرساز شروع به کار کرد. چند سال بعد و در سال ۱۹۳۸ رابرت پیگوت (Robert Piguet) وی را به عنوان دستیار طراح در شرکت خود استخدام کرد. با این وجود هنگام شعله ور شدن آتش جنگ جهانی دوم، کریستین دیور در هیئت افسر برای ارتش فرانسه شروع به خدمت کرد.

زندگی کریستین دیور

پس از شکست فرانسه از آلمان، دیور به پاریس بازگشت. این بازگشت او به استخدام توسط طراح مد لوسیه لیلانگ (Lucien Lelong) منتهی شد. طی سالهای باقی مانده ی جنگ، شرکت لیلانگ سیاست تجاری خود را پیش گرفت. بدین ترتب که هم برای زن های کشور فرانسه و هم نازی ها لباس طراحی می کرد. در همین زمان خواهر کوچکتر کریستین یعنی کاترین (Catherine) برای نیروهای مقاومت فرانسه می جنگید. کاترین در نهایت دستگیر شد اما جان سالم به در برد. وی در نهایت آزادی خود را در سال ۱۹۴۵ به دست آورد.

دوران طلایی زندگی کریستین دیور

در این قسمت به طلایی ترین و نقطه عطف در بیوگرافی کریستین دیور می رسیم. ماجرا از آن جایی شروع شد که در سال ۱۹۴۶ مارسل بوساک (Marcel Boussac) ثروتمندترین فرد فرانسه لقب داشت. وی از دیور دعوت کرد تا برای خانه ی مد فیلیپ ات گستون (Philippe et Gaston) شروع به طراحی کند. این خانه ی مد در سال ۱۹۲۵ افتتاح شده بود. دیور این درخواست را نپذیرفت. وی تمایل داشت که یک خانه ی مد جدید افتتاح نماید و آن را رونق ببخشد. ظاهرا بوساک نیز با او کنار آمد و با این ایده مخالفت نکرد.

طراحی لباس کریستین دیور

نتیجه این شد که کریستین دیور در ۸ دسامبر ۱۹۴۶ (۱۷ آذر ۱۳۲۵) با حمایت بوساک خانه ی مد خود را افتتاح نمود. اولین خط تولید او نیز کورول (Corolle) عنوان داشت. کورول یک واژه ی گیاه شناسی به معنای «جام گل» یا «طوقه ای از گلبرگ» است. چندی بعد عبارت «ظاهر جدید» (New Look) توسط کارمل اسنو (Carmel Snow) سردبیر نشریه ی مد هارپرز بازار (Harper’s Bazaar) برای این خط تولید ابداع شد. طراحی دیور به نسبت طرح های سال های انتهایی جنگ جهانی بسیار جذاب تر بود. وی نماد ابداع و نوآوری در آن زمان بشمار می رفت.

لباس زنانه دیور

تعدادی از ویژگی های شاخص زبان طراحی دیور

کریستین دیور در طراحی های خود بسیار از گل و طرح های مرتبط با گل استفاده می کرد. استفاده می کرد. آنچه دیور برای الهام در طراحی های خود استفاده می کرد، دریا و ساحل آن بود. در واقع منظره دریا قسمت مورد علاقه دیور از طبیعت اطرافش بود. او دریا و ساحل آن را برای عطر ها و طراحی هایش مورد توجه قرار می داد. همچنین علاقه دیور به گل ها و کاربرد فراوان آن بر روی لباس خانم ها، به باغ گل زیبایی که مادرش در خانه نرماندی آنها پرورش می داد، بر می گردد.

لباس مجلسی دیور

مرگ و پایان بیوگرافی دیور

در سال 1975 عکس کریستین دیور بر روی مجله تایم (Time) به عنوان یکی از افراد تاثیرگذار جهان مد به چاپ رسید. چند ماه بعد از این جریان کریستین دیور پاریس را به قصد تعطیلات به مقصد مونته کاتینی (Montecatini) ایتالیا ترک کرد. در همان جا و در ۲۳ اکتبر ۱۹۵۷ (۱ آبان ۱۳۳۶) با سومین سکته ی قلبی و در سن ۵۲ سالگی درگذشت. مرگ او البته هنوز در هاله ای از ابهام قرار دارد و به صورت قطعی علتش مشخص نشده است.

کریستین دیور و بیوگورافی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 1 =

سبد خرید

سوالی؟ پرسشی؟ پیام دهید