ماریون کوتیار عکس کلاسیک

بررسی سبک پوشش و استایل گارکون ؛ استایل طلایی دوران 1920

واژه گارکون (به فرانسوی: Garccone) در بین استایل های مختلف یکی از ناشناخته ترین هاست. انواع مختلف سبک پوشش و استایل های گوناگونی نظیر مینیمال ، کژوال ، رسمی ، اسپرت و … همگی برایمان آشنا هستند و هر روزه شاید حتی بدون آنکه خودمان متوجه شویم، در این سبک ها، لباس می پوشیم. اما استایل گارکون حقیقتا کم کاربردتر و خاص تر است. در مطلب امروز پارچی با هم این سبک را بررسی خواهیم کرد. همراه باشید.

استایل و سبک پوشش گارکون

استایل گارکون ( Garconne ) ، سبکی فرانسوی

به شکل ریشه ای اگر به این سبک پوشش نگاهی داشته باشیم، به کشور فرانسه و به سال های 1920 میلادی می رسیم. کلا کلمه گارکون از فرانسه آمده و به نوعی می توان آن را یک استایل تامبوی فرانسوی نامید. این استایل همخوانی قابل توجهی با فمینیسم و سیلوئت های مستطیلی دارد. برای تعریف و توضیح این سبک پوشش لازم است که ابتدا استایل تامبوی را بشناسید. اگر اطلاعی از استایل تامبوی (Tomboy) ندارید مطلب تامبوی پارچی را حتما بخوانید. (کلیک کنید: بررسی استایل تامبوی؛ چطور مثل یک تامبوی لباس بپوشیم؟)

سبک پوشش گارکون

تعریف دقیق استایل گارکون

برای بهتر تعریف شدن گارکون، لازم است تفاوت آن را با تامبوی مشخص کنیم. همانطوری که در مطلب تامبوی خواندید، استایل تامبوی به سبک پوشش زنانه ای گفته می شود که از لباس ها و المان های مردانه یا بهتر است بگوییم پسرانه استفاده شود. دقت کنید در نهایت این سبک پوشش مخصوص خانم هاست و لباس ها نیز لزوما پسرانه نیستند اما به طور عرفی به عنوان لباس های پسرانه شناخته می شوند. به عنوان مثال، کت و شلوار معمولا مخصوص آقایان است. اگر خانم ها این سبک پوشش را داشته باشند، استایلشان تامبوی نامیده می شود. می توانید خودتان این مثال ها را ادامه دهید، پیراهن، بافت و تیشرت های پسرانه و … همگی به تامبوی ارتباط دارند.

ماریون کوتیار عکس کلاسیک

اکنون زمان تعریف دقیق گارکون است. در استایل گارکون همه چیز تا حد زیادی شبیه به تامبوی بوده به طوری که گاهی تفکیک این مرزبندی ها غیر ممکن به نظر می رسد. در گارکون، برخلافِ تامبوی، همه چیز فمینیسمی تر است: خانم ها لباس و ویژگی های پسرانه و مردانه را عینا دنبال و تکرار نمی کنند و از آنها الگو نمی سازند؛ بلکه تنها با پذیرفتنِ رسمیت و جدیت مردانگی، با استایلی زنانه، پوشش خود را به همان الگو ها نزدیک می کنند. مثال کت و شلوار در بالا می تواند موضوع را بهتر روشن کند. چطور؟ در نظر بگیرید که در استایل گارکون کمتر کت و شلوار می پوشند بلکه با کت و دامن ، همان میزان رسمی بودن را بدست می آورد. (اگر استایل تامبوی را مطالعه کرده باشید بهتر می دانید که کلا “دامن” در تامبوی جایی ندارد).

مجله مد و لباس
به متن روی مجله دقت کنید. واژه Gentlewoman برای گارکون بار معنایی مهمی دارد

مشخصه های اصلی سبک گارکون

از اصلی ترین ادواتی که معمولا برای پوشش گارکون استفاده می شوند، می توان بلوز، جین، جلیقه و بافت های مختلف را نام برد. علاوه بر اینها، پیراهن، کت و لباس های مردانه با تغییرات ظاهریِ اندک اما کلیدی و زنانه نیز از اصلی ترین لباس های مورد استفاده برای سبک گارکون هستند. استایل گارکون چند مشخصه اصلی دارد که بدین شرح اند: گشاد، آزاد و راحت (حتی در لباس های رسمی راحت و کژوال بودن کاملا محسوس است).

استایل گارکون امروزی و مدرن

همچنین بخاطر فرهنگ کلاسیک و فرانسوی پشت گارکون، معمولا لباس ها از لحاظ دوخت، کیفیت ، جنس و متریال نقطه مقابل فست فشن هستند و شخصی دوزی در این استایل اهمیت مضاعفی دارد. دیگر سخن را کوتاه کرده و شما را به دیدن تصاویر مختلف از این استایل دعوت می کنیم.

استایل 1920 (گارکون)

استایل گارکون

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 + شش =

سبد خرید

سوالی؟ پرسشی؟ پیام دهید