تیپ خیابانی ( استریت استایل)

بررسی تیپ خیابانی ( استریت استایل )؛ سبک پوششی از دل خیابان ها

همه ی شما اصطلاح تیپ خیابانی ( استریت استایل ) به گوشتان خورده، اما این اصطلاح از کجا آمده؟ در مطلب امروز پارچی در مورد تاریخچه استایل خیابانی، چگونگی پیدایش آن و جایگاه آن در دنیای مد و فشن امروزه صحبت می کنیم.

استایل خیابانی از زیرشاخه های دنیای مد محسوب می شود که منشا زاده شدنش از مناطق شهری و فرهنگ های گوناگون جوانان است، نه دنیای اصلی و با کلاس مد!

تیپ خیابانی استریت استایل

نگاهی گذرا به تاریخچه تیپ خیابانی یا استریت استایل

استریت استایل (تیپ های خیابانی) از زمانی که لباس جزوی از فرهنگ انسان شد وجود داشت، اما بعد از جنگ جهانی دوم دنیای مد را تحت تاثیر خود قرار داد. همه چیز از دهه 50 یا 60 در لندن شروع شد، زمانی که طراحان مد جوان و شجاع می خواستند ایده های عجیب غریب خود را به صورت ظریف و محافظ کارانه به دنیا ارائه بدهند، و آن ها را جایگزین ایده های قدیمی و سنتی ای که در آن زمان رایج بود بکنند. در واقع ایده های آن ها بود که سبک پوشش استایلی که مردم در خیابان می پوشیدند را تغییر داد. از آن به بعد استایل مردم دیگر شبیه به هم و تکراری نبود. استایل خیابانی نمایان گر نشاط و فرهنگ جوانی بود، که در لباس ها نمود پیدا کرده.

استایل خیابانی دهه 60 و 70

بعد از جنگ جهانی دوم جامعه ساختار خود را از دست داد و فرهنگ در جامه شهری شروع به رشد کرد. مردم با استایل های متفاوت مانند هیپی ها، گوت ها ( از دست ندهید: بررسی جامع استایل گوتیک ) و پانک ها، قبیله های خود را تشکیل دادند.

در این دوره مردم جرئت پیدا کردند تا خودشان باشند

به علت روحیه ی آزادی خواهی که در دهه 70 و 80 ایجاد شده بود، مردم آزمایش های گوناگونی روی استایل خود انجام دادند. تحولات اجتماعی در دنیای مد تغییرات زیادی ایجاد کرد و متفاوت و خاص لباس پوشیدن تبدیل به یک هنجار در جامعه شد. همچنین مرز بین لباس های زنان و مردان کم و کم تر شد و اوضاع به جایی رسید که شلوار های فاق بلند و لباس های یکسره، دیگر جنسیت نمی شناخت. ( بیشتر بخوانید: یونیسکس: استایلی مشترک برای زن و مرد )

استایل قدیمی خیابانی

در این دوره مفهوم راحتی و کاربردی بودن لباس بسیار محبوب شد. به همین علت دایان فون فورستنبورگ پیراهن یک سره ی راحتی طراحی کرد که از دهه 1970 تا به امروز، به علت نمادین بودن آن در قدیم، هنوز استفاده زیادی از آن می شود.

خب شاید با خودتان فکر کنید که این جریانات چگونه توجه طراحان مطرح و بالامرتبه را جلب کرد؟ فقط یک جواب وجود دارد و آن تلاش عکاسان استایل خیابانی است. این عکاسان به همه نشان دادند که لباس های تیپ خیابانی برخلاف گذشته، متشکل از لباس های معمولی مردم است. دیگر لباس هایی که می پوشیدند از برند های گران قیمت نبود بلکه از مغازه های کوچک یا عمده فروشی ها تهیه می شد.

عکاسان استریت استایل

طیف گوناگونی از مردم که هر کدام لباسی با سلیقه ی خود می پوشیدند باعث به وجود آمدن استایل های متنوعی شد که نظر طراحان مد را به خود جلب کرد. تاثیر تیپ خیابانی بر دنیای مد و فشن هنگامی به اوج خود رسید که تری جونز، کارگردان هنری مجله ی ووگ، کار خود را ترک کرد و مجله ی خود را به نام i-D به راه انداخت. محتوای این مجله مختص فرهنگ نوجوانان بود و در آن زمان عکس های زیادی از استایل خیابانی را به نمایش می گذاشت.

عکاسی تیپ خیابانی
نمونه ای از عکس خیابانی در مجله ی i-D

استایل خیابانی در دنیای امروز

با اینکه اولین بار هفته مد لندن در سال 1984 برگزار شد اما چیزی که از استایل خیابانی امروزه می بینیم کاملا جدید است و حدودا از 10 سال پیش آغاز شده است. از آن وقت به بعد استایل خیابانی تبدیل به یک سبک از هنر شده؛ یک نوع اجرای خیابانی و نمایش خیره کننده. استریت استایل امروزه راجع به رنگ ها، تنوع و ست کردن استایل است. اکثر مردم از تیپی که زده اند عکس های بی شماری می گیرند و در اینستاگرام پست می کنند و برای مدت کوتاهی می درخشند. خیلی از مردم عادی از همین راه نیز به شهرت زیادی دست یافته اند.

کت واک همگانی

با نگاه کردن به خیابان های میلان، نیویورک، لندن و پاریس در طول هفته های مد، متوجه می شویم که کت واک ها، دیگر مختص سالن های داخلی برندها نیستند و شما می توانید در خیابان فشن شوی کوچک خودتان را داشته باشید. در طی این هفته در خیابان زنان و مردانی را می بینیم که با سلیقه شخصی استایل خود را ساخته اند و در حال نمایش آن ها جلوی دوربین هستند. دنیای نمایش مد مدت هاست که تغییر کرده و دیگر فقط برای مدل ها و سلبریتی ها نیست و مردم عادی هم می توانند در آن نقشی داشته باشند.

تیپ خیابانی

در طول این هفته خیابان های لندن، میلان، نیویورک و پاریس تبدیل به فستیوالی رنگارنگ با لباس های عجیب غریب می شود که در کنار آن مردمان عاشق رنگ خاکستری در حال رفتن به کار هستند.

استایل خیابانی، استایلی همه روزه

شاید با توجه به مطالب بالا فکر کنید که استایل خیابانی فقط مختص به هفته های مد است، اما اینطور نیست. استریت استایل در هفته ی مد به اوج خود می رسد ولی دلیل نمی شود که در روزمره این استایل را نبینیم. فلسفه این استایل بر فردگرایی و سلیقه شخصی ساخته شده، نه ترند های روز دنیا! استایل خیابانی در اصل یک نمایش است، نمایشی که در آن هویت افراد با لباس هایشان نشان داده می شود.

هویت خاص استایل خیابانی

بیل کانینگهام عکاس آمریکایی که از استایل های خیابانی عکاسی می کند در رابطه با تیپ خیابانی گفته است که بهترین نمایش های مد هر روز در خیابان زاده می شود.

استریت استایل مردانه

استریت استایل به شدت ویروسی، سریع و تاثیرگذار است و در گذر زمان از راه های مختلفی دنیای فشن و سبک لباس پوشیدن مردم عادی را متحول کرده است. از آن جایی که استایل خیابانی از دل مردم و جامعه زاده شده، هویتی بسیار منحصر به فرد و خاص دارد و همین مسئله باعث می شود که برند ها و طراحان مطرح همیشه نیم نگاهی به این سبک از استایل داشته باشند. همچنین شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام خبررسان های اصلی استریت استایل بوده اند.

تیپ خیابانی زنانه

دیگر سخن را کوتاه می کنیم و شما را به دیدن بهترین استایل های خیابانی در طول هفته ی مد دعوت می کنیم.

تیپ خیابانی کژوآل مردانه

تیپ خیابانی

استریت استایل زنانه

استایل خیابانی زنان

استایل خیابانی متفاوت

از دست ندهید:

بهترین استایل های خیابانی 2020 (از هفته مد پاریس)

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − 8 =

سبد خرید

سوالی؟ پرسشی؟ پیام دهید