اصول اولیه ست کردن رنگ لباس ؛ رمزگشایی از جادوی رنگ ها

همه ما واژه های ست کردن و ست لباس را شنیده ایم و ناخودآگاه اولین چیزی که به ذهنمان می آید ست کردن رنگ لباس ها بوده. اما باید بدانید که ماجرا بسیار فراتر از این است که فکرش را می کنید. با مطلب جامع امروز پارچی همراه باشید تا با هم مروری داشته باشیم بر اصول اولیه ست کردن لباس ، تا همه ی باید ها و نباید ها را با هم مورد بررسی دقیق قرار دهیم. فراموش نکنید که اصول ست کردن تنها مربوط به رنگ نیست و ماجرا خیلی مفصل تر از این ها است! برای درک کامل این موضوع، مطلب  اصول اولیه ساخت استایل و شیک پوشی را بخوانید، چون مطلب امروز پارچی تنها در مورد ست کردن رنگ لباس هاست. با ما همراه باشید.

ست کردن لباس رنگ

اصول اولیه ست کردن رنگ لباس

اصول اولیه ست کردن لباس ها شامل تمام قوانین موجود در دنیای مد و لباس و سبک پوششی می شود که درباره ی کنار هم قرار گرفتن ادوات مختلف استایل مطرح می گردد. ممکن است پیش خود بگویید من شخصا آدم ساختارشکنی هستم و اعتقادی به قوانین و باید ها ندارم. بسیار خوب، تا حدودی حق با شماست. ساختار شکنی و درک درست سلیقه شخصی تا اندازه ی زیادی، برای داشتن یک استایل حرفه ای، جزو الزامات است.

ترکیب رنگ زیبا
چقدر از قوانین رنگ ها می دانید؟

اما باز هم گاهی لازم است در مورد بعضی واقعیت ها بیشتر بدانیم! بعضی از حقیقت ها نه فقط در دنیای مد و فشن، بلکه در تمام ابعاد زندگی وجود دارند که انکار ناپذیرند. آنچه در این مطلب خواهید خواند، تنها مربوط به همین قوانین است. تا جایی که “تجربه”، پیشنهاد های زیبایی به ما منتقل می کند ما از آن ها استقبال می کنیم و در مواردی که موضوع فراتر از تجربه می رود و به نظر شخصی و استایل شخصی می رسد، در نهایت کار خودمان را انجام می دهیم.

قوانین رنگ ها پیش از ورود به ست کردن لباس

پیش از هر چیزی لازم است که داستان پشت رنگ ها را بدانید. تا زمانی که درک درستی از رنگ ها و ماهیتشان و از همه مهم تر تاثیرشان بر یکدیگر، نداشته باشید، صحبت کردن در مورد اصول ست کردن لباس، عملا بیهوده است.

قوانین ترکیب رنگ

از خاطر نبرید که پارچی می تواند به شما بگوید چی را با چی بپوشید، لباس را مستقیما به خودتان پیشنهاد دهد، که البته همین کار را نیز می کند! اما عملی حرفه ای تر که می توانید خودتان انجام دهید، این است که اصول اولیه و قوانین رنگ ها را بیاموزید، یا به عبارتی دیگر، دانش خود را افزایش دهید، پس از آن، مستقلا با توجه به آن چه که آموخته اید، خودتان استایل خودتان را بسازید! این عمل کاری بسیار ارزشمند تر و حرفه ای تر است. نتیجه نیز اعمال سلیقه شخصی خودتان است! (همانطوری که در مطلب اصول شیک پوشی خواندید، وقتی استایلی را خودتان می سازید و چیزی که خودتان دوست دارید را می پوشید یا همان استایل را می سازید، به چیزی به نام اعمتاد به نفس می رسید! اگر علت را می خواهید، از لینک زیر مطلب مربوطه را بخوانید) در نتیجه خواستار اندکی صبر و حوصله هستم برای شما مخاطب عزیز، تا برخی مقدمات علمی را در مورد رنگ ها با هم مرور کنیم.

اصول شیک پوشی، چرا شیک پوشی را نمی توان جعل کرد؟

مفاهیم اولیه دنیای رنگ ها

رنگ چیست؟

رنگ به عدم برابری شدت نور دریافتی در سه نوع سلول دریافت‌کننده نور رنگی قرمز، سبز و آبی در چشم که باعث به وجود آمدن مفهوم رنگ در مغز می‌شود گفته می شود. اگر یک یا چند ناحیه از طول موجهای نور مرئی توسط ماده جذب یا عبور داده شود ماده رنگی خوانده می‌شود. (تعریف از ویکی پدیا).

ترکیب رنگ های زیبا

در این میان باید با اصطلاحات مختلفی آشنا شوید که برخی از مهم ترین آن ها رنگ های اصلی ، دمای رنگ و در نهایت مکمل های رنگی هستند. در این بین دمای رنگ برای هر کسی، بدون حتی خواندن و دانستن نکته ای خاصی، به خودی خود واضح و تعریف شده است. در نتیجه بیشتر به رنگ های اصلی و مکمل خواهیم پرداخت.

رنگ های اصلی

رنگ های اصلی 3 رنگ مختلف هستند که باید آن ها را از بر باشید! چرا که تمامی رنگ های دنیا از ترکیب این سه رنگ به وجود آمده اند. این سه رنگ عبارت اند از: قرمز، آبی، و زرد. اهمیت این رنگ ها به این دلیل است که شاید باورش سخت باشد اما تمام رنگ هایی که در این دنیا میبینیم (که گویی طیفی گسترده و متشکل از بینهایت رنگ است) همگی از همین 3 رنگ ساخته شده اند.

رنگ های اصلی
به جز رنگ های خنثی، سه رنگ اصلی عبارت اند از قرمز آبی و زرد

یعنی برای ساخت هر رنگ تعریف شده و نشده ای (هر رنگی که در دنیا می بینید!)، به چیزی بیشتر از این 3 رنگ، نیاز نداریم. 

رنگ های فرعی

رنگ های فرعی یا ثانویه، به ترکیب دو به دوی رنگ های اصلی و ساخت 3 رنگ پر کاربرد دیگر گفته می شود. این رنگ ها از این قرار اند: بنفش (ماحصل ترکیب قرمز و آبی)، نارنجی (از ترکیب زرد و قرمز) و در نهایت سبز (که از ترکیب یکسان زرد و آبی به وجود می آید).

رنگ های فرعی
رنگ های فرعی و روش بدست آوردن آن ها

نکته ای مهم و رفع یک ابهام

وقتی صحبت از ترکیب رنگ می کنیم و مثلا می گوییم که بنفش از ترکیب قرمز و آبی به وجود می آید نکته ای بدیهی وجود دارد که البته ممکن است عده ای به آن توجه نداشته باشند. منظور از ترکیب آبی و قرمز برای به وجود آمدن بنفش، ترکیب دقیقا حجم یکسانی از آبی با قرمز است. به عبارتی دیگر به هر میزانی که آبی استفاده کردیم، دقیق و دقیق به همان اندازه قرمز نیاز داریم تا بنفش را به وجود بیاوریم.

بسیار خوب؛ نکته اولی که مطرح می شود این است که با اندکی تغییر در این نسبت ها به بنفش های مختلفی خواهیم رسید. با یک حساب کتاب ساده متوجه خواهیم شد که بیشتر از توانایی پردازش ذهن انسان، بنفش های مختلفی داریم. (به تعداد بی نهایت). گستردگی دنیای رنگ ها از همین متفاوت بودن نسبت ترکیب شدن رنگ ها نشات می گیرد.

آسمان بنفش
…گستردگی تعداد و پیوسته بودن طیف رنگ ها دقیقا از همین موضوع نشات می گیرد.

نکته دوم این است که رنگ هایی در بین این رنگ های ثانویه ناشی از تغییر نسبت ترکیب رنگ ها به وجود می آیند، که بهتر است همینجا خاستگاه آن ها را به خاطر بسپاریم. برای بهتر روشن شدن موضوع به مثال بنفش ساخته شده از قرمز و آبی برمی گردیم. اگر نسبت قرمز به آبی، برای خلق بنفش به شکل قابل توجهی بیشتر باشد، رنگ نهایی ارغوانی خواهد بود. می توان ارغوانی را اینگونه تعریف کرد که بنفش متشکل از آبی و قرمز ولی با قرمز بیشتر!

ارغوانی بنفش
با اینکه ماهیت و تعریف بنفش و ارغوانی واضح است، اما گاهی تفکیک و تشخیص این دو کاری بس دشوار خواهد بود!

 

علاقه مندان به ارغوانی بخوانند: چطور لباس هایمان را با رنگ ارغوانی ست کنیم؟

 

فقط توجه داشته باشید که رنگ ها (از ثانویه به بعد!) تنها زمانی نام گذاری می شوند که پرکاربرد باشند. مثلا ارغوانی رنگ پر کاربردی است، ممکن است به همین ترتیب رنگ هایی با تغییر دادن نسبت های مختلف ترکیب رنگ ها خلق شوند که بسیار هم زیبا باشند. اما به دلایلی، نام مشخصی نداشته باشند و در چنین شرایطی به مشخصه ای به نام کد رنگ می رسیم که برای جلوگیری از همین ابهامات است. فقط فراموش نکنید که تا دلتان بخواهد رنگ های مختلف اتفاقا نام گذاری شده داریم که اصلا نامشان هم به گوشتان نخورده. (لزومی هم ندارد همه را بشناسید. همین که برجسته تر ها را در ذهنتان داشته باشید کافی است.) آیا می دانستید رنگ آبیِ منحصر به فردی، به نام آبی ایرانی داریم؟ بیشتر بخوانید: معرفی رنگ پرشین بلو یا آبی ایرانی ( Persian Blue )

آبی ایرانی

کد رنگ ها

کد رنگ ها که با عددی 6 رقمی همراه با یک هشتگ قبلشان تعریف می شوند، به عنوان شناسنامه ای برای رنگ ها در نظر گرفته می شوند. مثلا #808080 کد خاکستری است. این عدد را در هرجایی که با کد رنگ ها را تعریف می کند، (نظیر طراحی وبسایت، فوتوشاپ…) اگر کپی کنید، رنگ خاکستری تعریف می شود.

کد رنگ
برای نمونه، تعدادی رنگ به همراه کد یا شناسنامه خودشان

رنگ های RGB

حالا که رنگ های اصلی را شناختید، بهترین زمان برای یادگیری رنگ های آرجی‌بی است: تا برای همیشه از اشتباه کردن این رنگ با رنگ های اصلی، جلوگیری شود! رنگ های آر جی بی همانطوری که از نام آن بر می آید، به 3 رنگ قرمز، سبز و آبی گفته می شود. (نسبت به رنگ های اصلی زرد با سبز جایگزین شده). این رنگ ها به مقصود دیگری تعریف شده اند (برای دنیای صفحه های نمایش نظیر موبایل، تلوزیون و …) بدیهی است که ترکیبات و دنیای آن ها نیز متفاوت است. تفاوت دیگر و مهم تر آر جی بی با رنگ های اصلی در ماهیت آن هاست. رنگ های RGB با مفهوم نور تعریف می شوند. (اگر در مورد صفحه های نمایش بدانید، متوجه خواهید شد که چاره ای جز این تعریف نبوده است).

رنگ های RGB
آر جی بی و نحوه به وجود آمدن رنگ های ثانویه آن.

بیش از این با RGB کاری نداریم و برای فراگیری دانش ترکیبات رنگ، لازم است به همان رنگ های اصلی بر گردیم.

رنگ های خنثی

رنگ های خنثی به رنگ هایی گفته می شوند که استثناََ، درون خود، هیچ کدام از رنگ های اصلی را نداشته باشند. در بالا خواندید که همه رنگ های دنیا از رنگ های اصلی به وجود می آیند، لازم است که از رنگ های خنثی در این قسمت فاکتور بگیرید! رنگ های خنثی شامل سیاه و سفید و تمامی رنگ های بین این دو می شود. (یعنی خاکستری: چون خاکستری به هر رنگی بین سیاه و سفید گفته می شود.)

سیاه سفید

به زبان ساده: سفید یعنی همه ی نور و رنگ های قابل دیدن درون یک رنگ! سیاه برعکس، یعنی نبود هرگونه نور و رنگ؛ و خاکستری هم چیزی بین این دو!

نکته ای که در مورد رنگ های خنثی باید بدانید خنثی بودن آن ها است! یعنی اینکه این رنگ ها در ترکیبات بین بقیه رنگ ها کاملا خنثی عمل می کنند و اثری در ماهیت رنگ نمی گذارند. به عنوان مثال اگر سیاه یا سفید را به رنگ آبی اضافه کنید، نهایتا آن رنگ به آبی پررنگ یا آبی کم رنگ تبدیل می شود و ماهیت آن همچنان آبی است.

استایل مینیمال سفید
رنگ های خنثی نظیر سفید، در بین استایل های مینیمال بسیار پر کاربرد اند.

علاقه مندان به استایل مینیمال بخوانند: ( چطور استایل مینیمال داشته باشیم؟)

چرخه رنگ ها

اگر طیف رنگ ها (مثل تمام رنگ های رنگین کمان) را درون یک دایره به صورت پیوسته به هم بچسبانیم، چرخه رنگ ها به وجود می آید. چرخه رنگ ها را می سازیم چون برای ما بسیار مفید است و فهم ارتباط بین رنگ ها را بسیار آسان می کند.

چرخه رنگ

رنگ های مکمل

پس از فراگیری چرخه رنگ، اولین کاربرد آن، در رنگ های مکمل مشخص می شود. در چرخه رنگ ها، هر دو رنگی که رو به روی هم قرار می گیرند، نسبت به هم مکمل اند. رنگ های مکمل و اینکه کدام رنگ ها نسبت به یکدیگر مکمل اند را برای ست لباس باید کامل فرا بگیرید.

ممکن است پرسش مطرح شود اینکه دو رنگ نسبت به یکدیگر مکمل اند به چه معنی است؟ شاید اگر بجای مکمل واژه ی متضاد یا مخالف را به کار می بردیم، این پرسش مطرح نمی شد. (هرچند که به طور دقیق و علمی، نام گذاری درستی نیست). به دو رنگی مکمل گفته می شود که از ترکیب آن دو، رنگی خنثی پدید بیاید. (جهت یادآوری، رنگ های خنثی: سیاه، سفید و خاکستری).

رنگ مکمل قرمز و سبز
یکبار جهت امتحان، عکسی از خود با لباسی قرمز درون جنگلی سبز بگیرید و ببینید چه ترکیب زیبایی خلق می شود. (مکمل های رنگی برای ساخت استایل بسیار اهمیت دارند).

 

مکمل های رنگی برای ست لباس بسیار پر اهمیت اند. علت این است که دو رنگی که نسبت به هم مکمل باشند، در کنار هم تصویر و منظره زیبایی را می سازند. در ادامه بیشتر به این موضوع می پردازیم.

رنگ مکمل چرخه رنگ
مکمل ها در چرخه رنگ ها، به هر دو رنگی گفته می شود که روبه روی هم قرار بگیرند. (مانند بنفش و زرد)

مهم ترین جفت رنگ های مکمل نسبت به هم بدین شرح اند (که توصیه می کنیم آن ها را به خاطر بسپارید) :

قرمز و سبز ، زرد و بنفش، آبی و نارنجی 

راهنمای انتخاب رنگ برای ست لباس

بسیار خوب، تمام مقدماتی که برای داشتن یک ست رنگی حرفه ای لباس نیاز داشتیم، در بالا مرور شد. توجه کنید که دنیای رنگ ها، واقعا تمامی ندارد و ممکن است با شروع مطالعه، شما را در خودش غرق کند! مشکلی نیست. اما توجه داشته باشید که برای ساخت استایل و داشتن یک ست رنگی حرفه ای لباس، تا به همین جا کافی است. بیشتر از این اگر وارد دنیای رنگ ها شوید، فرم حفظ کردن فرمول پیدا می کند! که اصلا لازم نیست. اما اگر آنچه تا اینجا دیدید را به خوبی فرا بگیرید، به راحتی می توانید هر فرمولی که می خواهید را بسازید.

رنگ مختلف

چه رنگی را برای استایل خود انتخاب کنیم؟

معمولا هر کسی به یک رنگ خاصی علاقه بیشتری دارد.  با این وجود اگر در انتخاب رنگ برای استایل خود دچار تردید هستید، در زیر به مفهوم و معنی هر رنگ، بطور جداگانه می پردازیم.خوب است که کمی درباره روانشناسی رنگ ها بدانید. هر رنگی محتوا و مضمون منحصر به خودش را تداعی می کند. در زیر مختصری به هر کدام می پردازیم:

رنگ های سرد

به طور کلی به رنگ های آبی سبز و بنفش، رنگ های سرد گفته می شود. رنگ های سرد، آرامش، سردی و همین طور غم و ناراحتی و گاهی اعتماد را منتقل می کنند.

رنگ سرد

رنگ های گرم

رنگ های گرم شامل قرمز و زرد و نارنجی است و این رنگها معمولا نشان دهنده ی شور و هیجان هستند. صمیمیت، خشونت و شور از مشخصه های اصلی این رنگ ها است.

رنگ گرم

سفید

رنگ سفید کامل ترین بازتابنده است و همواره نماد خلوص، وضوح، پاکی و سادگی است. سفید به خوبی فضا و حجم را منتقل می کند. فراموش نکنید که سفید هر جسمی را حجیم تر نشان می دهد. برای همین است که به افراد لاغر و ریز اندام، این رنگ را توصیه می کنند.

استایل سفید

سیاه

رنگ سیاه کاملا برعکس سفید است و به عنوان جذب کننده انرژی شناخته می شود. سیاه رنگی مرموز بوده و شخصیت انسان را پنهان میکند. معمولاً رنگ سیاه را برای مواردی نظیر امنیت، لوکس بودن، زرق و برق و پیچیدگی می شناسند.

استایل سیاه مشکی

قرمز

قرمز در بین رنگ ها طولانی ترین طول موج را دارد و علت جلب توجه کردن بیشتر آن نسبت به باقی رنگها نیز همین است. رنگ قرمز، اشتها، شور و هیجان را افزایش می دهد و از آن به عنوان نماد قدرت نیز استفاده می‌شود. روانشناسان رنگ قرمز را رنگ غریزه می دانند و نماد اراده، پرواز و تحریک فیزیکی در نظر می گیرند هرچند به عنوان نکته ای منفی قرمز ممکن است به عنوان رنگی تهاجمی، خطرناک و منفی نیز شناخته شود.

استایل قرمز

زرد

رنگ زرد مانند قرمز، رنگی تحریک کننده است. با این تفاوت که بیشتر از آنکه نشان دهنده تحریک قدرت و اراده باشد، محرک احساسات و عواطف است. این موضوع تا جایی پیش می رود که روان‌شناسان زرد را قوی ترین رنگ از نظر روانی در نظر می گیرند. اگر می خواهید با پوشیدن یک لباس، به یک رنگ خاص، اعتماد به نفس خودتان را نشان دهید و هرچه ترس و اضطراب است را به دور بریزید، لباستان را به رنگ زرد انتخاب کنید.

استایل زرد

آبی

آبی به عنوان نقطه عطف رنگ های سرد، در نظر گرفته می شود. این رنگ به شدت اثر قدرتمندی در ذهن دارد و نماد تفکر، تمرکز و آرامش است. اگر می‌خواهید حس آرامش و اعتماد را منتقل کنید، آبی بهترین رنگ است. همچنین آبی نسبت به بقیه رنگ ها، بهتر در ذهن باقی می ماند. (به همین دلیل است که رایج ترین رنگ خودکار در دانشگاه و مدرسه، آبی است).

استایل آبی

بنفش

بنفش کم ترین و کوتاه ترین طول موج را دارد و اغلب آن را با ارغوانی اشتباه می کنند. به دلیل آن که رنگ بنفش خیلی دیرتر از بقیه رنگ ها کشف شد و مورد استفاده در لباس و پوشاک قرار گرفت، همواره به عنوان رنگی لوکس و ویژه اشراف زادگان و شاهان در نظر گرفته می شود.
همچنین بنفش را رنگ کهکشان ها، عمق فراوان و درون‌گرایی می‌دانند. استفاده از رنگ بنفش درون گرایی و توجه به خود و تمرکز درونی را افزایش می‌دهد و تا حدودی نشان دهنده ارزش های معنوی است.

استایل بنفش

نارنجی

نارنجی که ترکیبی از رنگهای قرمز و زرد است، از منظر روانشناسی نیز، ترکیبی از مفهوم این دو رنگ متفاوت است. اگر به خاطر داشته باشید قرمز را تحریک کننده فیزیکی و زرد را تحریک کنند عاطفی تعریف کردیم، در چنین شرایطی نارنجی به شکل همزمان محرک فیزیکی و روانی است. همچنین نارنجی را رنگ بی خیالی و سرگرمی نیز در نظر می گیرند و شکل منفی آن، نشان دهنده فقدان ارزش های فکری و بیهودگی است.

استایل نارنجی

سبز

سبز مشهور به رنگ تعادل است. این موضوع ریشه در طبیعت و رنگ منحصر به فرد آن دارد. همچنین سبز را نماد هماهنگی، صلح و دوستی نیز در نظر می گیرند.

استایل سبز

خاکستری

خاکستری را رنگ زندگی می دانند. حتماً شنیده‌اید که واقعیت نه سیاه است و نه سفید، بلکه به رنگ خاکستری است. این رنگ حرکت بر روی خط تعادل را تداعی می کند و به نوعی خنثی ترین اتفاق دنیا است! حتی روانشناسان خاکستری را تا حدودی منتقل کننده بی مفهومی نیز می‌دانند! چون فقدان هر رنگی در آن حس می‌شود و از طرف دیگر ممکن است به شکل همزمان همه احساسات موجود در رنگهای مختلف را توأمان نیز منتقل کنند. خلاصه که در نظر داشته باشد خاکستری نشان دهنده خنثی بودن و از هرچیزی اندکی داشتن و یا کلا چیزی نداشتن است!

بیشتر بخوانید: راهنمای ست کردن شلوار خاکستری و طوسی

استایل خاکستری

سایر رنگ ها

تعداد دیگری از رنگ ها نیز هستند که به آن ها اشاره ای نکردیم. نظیر ارغوانی (بنفش به همراه قرمزی بیشتر) و یا صورتی (قرمز تضعیف شده یا همان قرمز به همراه سفید). رنگ های دیگری که به آن ها اشاره ای نکردیم، به خودی خود ماهیت منحصر به فردی ندارند بلکه از ترکیب این رنگ هایی که بدان اشاره شد و رنگ های دیگر به وجود می آیند. در نتیجه روانشناسی آن ها نیز به همین شکل بوده و ترکیبی از مفهوم رنگ های مذکور خواهند شد.

استایل جذاب جدید

روش های مختلف انتخاب رنگ برای ست کردن لباس

سیاه و سفید، محبوب مینیمالیست ها

ترکیب رنگ سیاه و سفید، بهترین میکس برای مینیمایست هاست. هرگاه بخواهید استایل خود را در سبک ساده گرایی پیش بیرید، بهترین و پرکاربرد ترین ترکیب رنگ، سیاه و سفید است. استفاده از ترکیب رنگ لباس ها به رنگ های سیاه و سفید از چند حیث حائز اهمیت است. دلیل اول به روانشناسی رنگ های سیاه و سفید بر می گردد که هر کدام کاربردهای مختلفی را تعریف می کنند.

استایل سیاه سفید
به عنوان مثال برای افراد لاغر و ریزاندام، همیشه توصیه می شود که به سراغ رنگ‌ های روشن بروند. بهترین می دانید که سفید، روشن ترین رنگ است و بیشترین حجم را به اندام شما می دهد. همچنین رنگ های مشکیِ یکدست، به این دلیل به خانم های درشت اندام توصیه می شود که آنها را خوش اندام تر و لاغرتر نشان می دهند. از این موارد استفاده کنید و ترکیب درستی از سیاه و سفید با توجه به اندام و استایل خود بسازید.

استایل مینیمال

علت دوم اهمیت ترکیب رنگ سیاه و سفید، نبود هیچ رنگ منحصر به فردی در آنهاست. همانطور که پیشتر نیز اشاره کردیم، هم سیاه و هم سفید، هر دو رنگ هایی خنثی هستند. در نتیجه شما می توانید تمام استایل خود را به رنگ های سیاه و سفید در نظر بگیرید و آن وقت یک بخش بسیار کوچک، نظیر یک اکسسوری، یا کیف و … را به یک رنگ مشخص و مورد علاقه خود و یا با در نظر گرفتن مفهوم مشخص آن، در بیاورید. در چنین شرایطی تمام رنگ سیاه و سفید در خدمت همان رنگ خواهند بود، تا مفهوم را به طور یکپارچه منتقل کند. هم چنین آن بخش کوچک رنگی به راحتی در کانون توجه قرار می گیرد و چشم گیر تر می شود. کلا هم علت محبوبیت این رنگ بین مینیمالیسم ها همین موضوع است!

استایل مینیمال رنگ خنثی
از اصلی ترین کاربرد های استایل با رنگ های خنثی: وقتی یک بخش حتی خیلی کوچک را رنگی انتخاب می کنید، کاملا در کانون توجه قرار می گیرد.

ست لباس با ترکیب رنگ های خاکستری، چیزی قریب به معجزه!

در قسمت روانشناسی رنگها اشاره کردیم که خاکستری رنگی به شدت خنثی و میانه است. خاکستری حتی در بین سیاه و سفید نیز میانه روی می کند! در بین تمامی رنگ ها هیچ رنگی را خنثی تر از خاکستری پیدا نخواهید کرد. اهمیت رنگ خاکستری نیز دقیقا در همین ویژگی آن است. چون خنثی بودنش باعث می شود با هر رنگی ست شود. همچنین لباس های به رنگ خاکستری، ارزش خرید بیشتری دارند. چرا که شما را در ساخت استایل و استفاده از ترکیب رنگهای متفاوت، محدود نمی کنند. برای ساخت استایل با رنگ خاکستری، چند ترکیب رنگ را توصیه می کنیم:

 خاکستری و صورتی

صورتی اگر هوشمندانه استفاده شود، می تواند میکس فوق العاده ای با خاکستری بسازد.

ست لباس خاکستری و صورتی
خاکستری و صورتی ترکیبی بسیار شیک، سنگین و لوکس.

ممکن است پیش خود فکر کنید که صورتی رنگ دخترانه ای است. درست! اما برای خانم هایی که می خواهند استایلی سنگین داشته باشند هم، صورتی در کنار خاکستری را توصیه می کنیم چون این ترکیب نسبت به ترکیب صورتی و سفید، بسیار سنگین تر و با وقار تر است.

ست لباس با رنگ صورتی کم رنگ و خاکستری
اگر می خواهید صورتی بیشتر حس لوکس بودن را منتقل کند، آن قدر آن را کم رنگ کنید تا تقریبا تشخیص صورتی بوودن آن سخت باشد! (شبیه به رنگ یاسی)

خاکسنری و زرد

رنگ بعدی زرد است. یکی از بهترین ترکیب هایی که می توان با خاکستری ساخت، ترکیب رنگی زرد و خاکستری است. سعی کنید زردی که انتخاب می‌کنید، متمایل به خردلی باشد. بر خلاف استایل های رایج به رنگ زرد، خاکستری در کنار زرد، حس لوکس و شیک بودن را نیز منتقل می کند. می توانید از این ترکیب رنگ فوق العاده در پاییز و زمستان استفاده کنید.

خاکستری زرد

خاکستری و بنفش

خاکستری و بنفش از ترکیب های فوق العاده ای است که بخصوص به خانم ها توصیه می کنیم. این ترکیب اگر همراه با بافت هایی به رنگ خاکستری باشد می تواند فوق العاده حس لوکس بودن را به مخاطب منتقل کند. فقط در نظر داشته باشید که ترکیب خاکستری و بنفش، ممکن است برای عده ای بیش از حد، سنگین باشد.

استایل خاکستری بنفش

خاکستری و قرمز

ترکیب قرمز با خاکستری فوق العاده مهیج و پر انرژی است. برای کسانی که دوست دارند شور و هیجان را به استایل خود بیاورند، این ترکیب رنگ را پیشنهاد می کنیم.

دامن قرمز خاکستری

کدام رنگ ها در کنار کدام رنگ ها زیبا هستند؟

برای پیدا کردن ترکیب رنگ های مختلف، برای ست لباس، چند روش مختلف داریم. خیالتان راحت، همه ی موارد را مفصل با هم مرور خواهیم کرد و چیزی را از قلم نخواهیم انداخت. فرمول هایی که در ادامه گفته می شود را یاد بگیرید تا به سادگی استایل خودتان را بسازید.

ست لباس با رنگ های مکمل

مکمل های رنگی در کنار یکدیگر ترکیب های فوق العاده زیبایی را ایجاد می کنند. اما توصیه می‌کنیم برای اینکه استایلتان حرفه ای تر باشد، در استفاده از رنگهای مکمل، خلاقیت به خرج بدهید. برای همین سعی می کنیم نکات ظریف را در ادامه شرح دهیم.

ترکیب رنگی کامل برای ست کردن لباس

ترکیب سبز و قرمز

استفاده از ترکیب رنگی سبز و قرمز، اگر به یک اندازه سبز و قرمز در کنار یکدیگر به کار رود، چون قرمز در مجموع قدرت بیشتر برای جلب توجه دارد، در این رقابت پیروز می شود. برای ترکیب سبز و قرمز، توصیه می کنیم که سبز را در زمینه قرار دهید. پس از آن، خوب است که مقداری رنگ های خنثی برای آرام تر شدن استایل خود نیز استفاده کنید. پس از آن، ادوات کوچک تر را به رنگ قرمز در بیاورید.

 

ترکیب رنگی قرمز و سبز

ترکیب زرد و بنفش

زرد و بنفش ترکیب رنگ فوق العاده لوکس و حرفه ای هستند. اگرچه کاربرد آن کم کم رو به افزایش است و ممکن است مانند سال های پیش دیگر آن قدر خاص نباشد. توجه داشته باشید که در استفاده از زرد و بنفش، زیاده‌روی نکنید. توصیه ما این است برای اینکه زرد بکار رفته در استایلتان، بتواند آن حس بلندپروازی و اعتماد به نفسی که در بالا به آن اشاره شد را بهتر منتقل کند، از آن کمتر استفاده کنید. یعنی بنفش را بیشتر به کار ببرید. نه اینکه لزوما وارد زمینه کنید، اما اجازه دهید برای داشتن تعادل حجم بیشتری نسبت به زرد داشته باشد.

 

ست لباس بنفش زرد

همچنین پیشتر اشاره کردیم که بنفش رنگ لوکسی است. اگر می‌خواهید استایل تان به کمک این ترکیب فوق العاده، بیش از قبل حس لوکسی را منتقل کند، توصیه می‌کنیم که رنگ‌ها را سنگین تر انتخاب کنید. شاید بهتر باشد اندکی مشکی نیز وارد استایل خود نمایید. پس از آن، زرد را متمایل به طلایی در نظر بگیرید تا با این کار استایلی فوق العاده شیک و لوکس داشته باشید.

ترکیب آبی و نارنجی

آبی نارنجی یکی دیگر از ترکیب رنگ های کامل رایجی است که مانند زرد و بنفش بسیار شیک و حرفه ای است. اگرچه این دو رنگ به شکل محتوایی کاملاً متفاوت با زرد و بنفش هستند.

کراوات آبی نارنجی
پیشنهاد ما برای استفاده از نارنجی و آبی، استفاده ملایم‌تر (مثلا آبی کم رنگ) و پراکنده از رنگ آبی است. بهتر است که نارنجی را خفیف تر و با احتیاط بیشتری به کار ببرید. همچنین اگر می خواهید رنگ خنثی را به استایل خود اضافه کنید، بهترین ها خاکستری و سفید اند. رنگ مشکی را برای ترکیب شدن با آبی و نارنجی به عنوان رنگی خنثی پیشنهاد نمی کنیم، به خصوص اگر مشکلی در کنار نارنجی باشد چون در چنین شرایطی ممکن است اندکی احساس ضعف را منتقل کند. (البته باز هم بستگی به خود استایل دارد. برای اینکه بیشتر با پیچ و خم های رنگ نارنجی آشنا شوید، در پارچی بخوانید: مطلب جامع ساخت استایل به رنگ نارنجی)

کنجکاو ها بخوانند:

ممکن است پیش خود فکر کنید که چه دلیل دارد مکمل های رنگی در کنار یکدیگر انقدر زیبا به نظر برسند؟ برای شما علاقه مندان که این قسمت را می خوانید، باید اشاره کنیم که همه رنگ ها با وجود اینکه هویت و طول موج مشخصی دارند، اما در ذهن ما به شکلی نسبی تعریف می شوند. به عنوان مثال یک قرمزِ تنها، ممکن است حس اندکی را به شما منتقل کند اما این قرمز در کنار یک سفید یا مشکی و یا رنگی دیگر، در ذهن ما، به مراتب بهتر تعریف می‌شود.

طیف رنگ

موضوع تا حد زیادی شبیه به نت های موسیقی است، یک نت به تنهایی، ممکن است حس خاصی را منتقل نکند، اما به محض اینکه این نت در کنار نت های دیگر و بخصوص با فاصله های مشخصی از نت های دیگر قرار می گیرد، آوایی به نام موسیقی خلق می شود که نوای دلنشینی را در ذهن ما ایجاد می کند. رنگ ها اگر چه به تنهایی هویت دارند و حس خاصی را منتقل می‌کنند اما باز هم، زمانی تبدیل به یک سمفونی زیبا می شوند که در کنار یکدیگر و به کمک یکدیگر، همدیگر را بهتر تعریف کنند. ظاهرا راه فراری از نسبیت دنیا نیست و برای تعریف شدن بهتر هر چیزی لازم است آن را به طور نسبی در مقیاس با بقیه تعریف کنیم. علت تاثیر گذاری رنگهای مکمل نیز دقیقا همین است. شاید بهتر از توصیف “کامل بودن” نتوان برای توصیف استایل هایی که از رنگ مکمل استفاده می کنند، پیدا کرد.

نت موسیقی و پیانو

وقتی از دو رنگ مکمل در استایلی استفاده می کنید، یعنی دقیقا دو رنگی که نسبت به هم در دورترین فاصله قرار دارند را در کنار هم می گذارید و این باعث می شود که این دو رنگ همدیگر را به شدت مهم جلوه دهند. (چون در ذهن ما به شکل نسبی تعریف می شوند، اهمیت هر کدام بیشتر از قبل محسوس می گردد). یعنی تضاد زیاد باعث می‌شود هر دو رنگ، به بیشترین شکل ممکن خودشان را در معرض نمایش بگذارند.

ست های رنگی مونوکروماتیک

برای تعریف مونوکروماتیک، لازم است این واژه را به دو قسمت مونو به معنی یک و کروماتیک به معنی رنگ، تقسیم کنیم. یعنی هر وقت اصطلاح مونوکروم را شنیدید، معادل فارسی آن “تک رنگ” را به خاطر بیاورید. اکنون پرسش اینجاست: آیا استایل مونوکروم، به معنی سر تا پا یک رنگ پوشیدن است؟ هم آری هم خیر.

استایل مونوکروماتیک
مثلا این استایل یک ست رنگی کروماتیک است. با وجود اینکه از تناژ های مختلف آبی استفاده شده اما همچنان مونوکروم آبی محسوب می شود.

استایل مونوکروماتیک به معنی استفاده از یک رنگ، ولی در طیف‌های مختلف است. به عنوان مثال می‌توانید استایل مونوکروماتیکی به رنگ آبی داشته باشید: در چنین شرایطی بنا بر تشخیص و سلیقه خودتان، می توانید پیراهن را آبی کمرنگ، شلوار آبی بسیار پررنگ، و کفش نیز یک آبی دیگر در نظر بگیرید. به عبارت دیگر، همه آنها در استایل مونوکروم باید از یک رنگ مادر (در این مثال آبی) نشات گرفته باشند و تمامی تناژهای مختلف به کار رفته در آن، تنها از ترکیب شدن همان رنگ اصلی به اضافه ی کمی سفید یا مشکی پدید بیاید.

ست رنگی آمبره

آمبره به ترکیبی رنگی گفته می‌شود که مانند مونوکروماتیک از یک رنگ اصلی گرفته شود، با این تفاوت که مونوکروماتیک می‌تواند هر چیدمان مختلفی از تناژ های مختلف رنگ اصلی را در بر بگیرد اما در آمبره توالی روشن و تیره شدن رنگ نیز اهمیت دارد و در استایل اعمال می گردد. به عنوان مثال، استایلی را در نظر بگیرید که در آن در قسمت بالا، از رنگ قرمز تیره استفاده شده، وقتی به وسط می رسد قرمز اصلی و معمولی، و در نهایت در پایین با قرمز خیلی کم رنگ یا همان صورتی به پایان می رسد. این استایل یک نمونه از ست رنگی آمبره است.

ست رنگی آمبره
پیراهنی با رنگ آمبره

ست رنگی آنالوگوس

ترکیب رنگی آنالوگوس یکی دیگر از ست های رنگی است که می توانید برای استایل خود به کار ببرید. آنالوگوس به رنگ های کنار هم، در چرخه رنگ ها گفته می شود. به عنوان مثال در عکس زیر می بینید که سه رنگ آبی، سبز، و سبز آبی، به عنوان یک آنالوگوس به حساب می آیند.

آنالوگوس
نمونه ای از آنالوگوس

در استفاده از ترکیب رنگ های آنالوگوس، توصیه می‌کنیم که یک رنگ را به دلخواه خودتان، نقطه عطف قرار دهید و به عنوان برجسته‌ترین رنگ در استایل خود به کار ببرید. سپس دو یا سه رنگ دیگر را به طور دلخواه در خدمت رنگ اصلی و با حجم کمتری استفاده کنید، تا بدین شکل استایل شما، یکپارچه شود و حس انسجام بیشتری را منتقل کند.

استایل آنالوگوس
کاربردی فوق العاده زیبا از ست رنگی آنالوگوس در استایل

ست کردن لباس با رنگ های هم خانواده

رنگ های هم خانواده، با آنکه تقریباً شبیه به آنالوگوس ها هستند، اما الزاما نباید رنگ هایش در چرخه رنگ ها، در کنار یکدیگر باشند. صرفاً به شکل بصری، رنگ های هم خانواده به رنگ هایی که ما نزدیک به همدیگر می دانیم، گفته می شود. گاهی دو رنگ که صرفاً هر دو سرد هستند، با این که در چرخه دقیقاً کنار یکدیگر نیست ولی می‌توانند به عنوان رنگ های هم خانواده در نظر گرفته شوند. رنگ های هم خانواده یکی از رایج تری و پرکاربردترین روش های ساخت استایل با ست های رنگی مختلف است. در زیر چند پیشنهاد جذاب با رنگ های هم خانواده را با شما به اشتراک بگذاریم:

صورتی یا ارغوانی در کنار کرم

این ترکیب فوق العاده شیک بوده و به استایل های مینیمال توصیه می کنیم. می توانید مانند عکس زیر یک بخش را مشکی در نظر بگیرید تا تضاد بیشتری ایجاد شود و رنگ های مذکور خودشان را بهتر نشان دهند.

ارغوانی کرم و ست کردن این دو رنگ

سبز فیروزه ای و آبی کبالت

ترکیبی هم خانواده برای کسانی که استایلی با رنگ های نزدیک به هم می خواهند. این رنگ یکی از رنگ های پرکاربرد در دنیای مد و فشن سال 2019 بود.

ست لباس با آبی کبالت و فیروزه ای

ترکیب سفید و بنفش

یکی از ترکیب رنگ هایی که به خانم ها توصیه می شود بنفش در کنار سفید است. بنفش در کنار سفید، فوق العاده شیک و جذاب است.

ترکیب رنگ سفید و بنفش

آبی سرمه ای

ترکیب رنگی آبی و سرمه ای، ست رنگی فوق العاده سنگین شیک است. این ترکیب رنگی را بخصوص برای استایل های مردانه توصیه می کنیم.

نارنجی، زرد و سبز

در مطلب درس هایی از استایل جوکر اشاره کردیم که ترکیب رنگ های ست لباس های جوکر فوق العاده زیبا هستند. یکی از ست های بی نظیر استایل او، ترکیب رنگی نارنجی و زرد و سبز است!

 

اگر باز هم رنگ های بیشتری می خواهید:

بهترین ترکیب رنگ های استفاده شده در سال 2019 کدام ترکیب ها بودند؟

بازی با چرخه رنگ و کشف ترکیب های جدید

یکی دیگر از اقداماتی که می‌تواند باعث کشف بی نهایت ترکیب رنگ جدید شود، رسم اشکال هندسی متفاوت بر روی چرخه رنگ هاست. به عنوان مثال در قسمت مکمل های رنگی گفتیم که چطور می توان با وصل کردن دو نقطه مقابل هم در چرخه رنگ ها، به ترکیب رنگی کاملی متشکل از دو رنگ مکمل رسید. حال اگر قصد داشته باشیم که این تکمیل بودن بصری رنگها را رعایت کنیم، با این تفاوت که از سه رنگ مختلف استفاده کنیم، تکلیف چه می شود؟

ترکیبات 3 رنگی کامل

در چنین شرایطی، کافی است که یک مثلث متساوی الاضلاع را به طور دلخواه بر روی چرخه رنگ ها قرار دهید و با چرخاندن این مثلث با هر زاویه ای که اراده کنید، می توانید 3 رنگ جدید که ترکیب رنگی فوق العاده ای با هم می سازند را بدست بیاورید. (راس های مثلث، نشان دهنده ی رنگ ها هستند).

مثلث چرخه رنگ
مثلث را با زاویه ای دلخواه بچرخانید تا به ترکیب رنگ های سه گانه ی جدیدی برسید.

توجه داشته باشید که این سه رنگ با همدیگر مانند رنگ های مکمل، تصویری کاملاً کامل به شکل بصری ایجاد می کنند.

ترکیبات 4 رنگی کامل

بسیار خوب، ممکن است بخواهید پا را از این نیز فراتر بگذارید و بخواهید از چهار رنگ استفاده کنید. چطور می توان با یک فرمول خاص، با خیالی راحت این چهار رنگی که هماهنگی بسیار خوبی با هم داشته باشند را بدست آورد؟

مربع چرخه رنگ
به همین ترتیب با چرخاندن مربع نیز می توانید ترکیب رنگی چهارگانه ی کاملی را بدست آورید.

همانطور که احتمالاً درست حدس زده اید، می توانید یک مربع را به شکل دلخواه بر روی چرخه رنگ قرار دهید و هر راس مربع یک رنگ جدید را از این ترکیب رنگ 4 تایی معرفی خواهد کرد.

ترکیب رنگ های شبه مکمل

یکی دیگر از ترکیب رنگ هایی که فوق العاده خلاقانه و جذاب بوده و علت آن نیز استفاده کمتر آن در بین استایل های مختلف است، ایجاد کردن یک اختلاف عامدانه ی کوچک در دو رنگ مکمل است. به عنوان مثال می دانیم که آبی و نارنجی با یکدیگر مکمل اند؛ شما می توانید به سادگی به جای آبی، به اندازه یک واحد بر روی چرخه حرکت کنید و از رنگ مجاور آبی کمک بگیرید. در چنین شرایطی، به ترکیب رنگ نارنجی و بنفش می رسید که اگرچه ترکیب رنگ های مکمل هم نیستند، اما همچنان فوق العاده جذاب اند و بخصوص در بین اهل لباس خاص تر و کم کاربرد تر است.

ترکیب رنگی قرمز آبی
به عنوان نمونه، قرمز آبی، ترکیب رنگی شبه مکمل محسوب می شود.

امیدواریم مطلب امروز پارچی توانسته باشد دانش شما را از دنیای گسترده ست لباس و ترکیبات رنگ مربوط به آن، بهبود ببخشد. فراموش نکنید که کاری بس آسان است که از ترکیب رنگ های آماده و رایج استفاده کنید. اما حقیقتا برای حرفه ای شدن، لازم است که ساخت استایل را خودتان انجام دهید، نه اینکه صرفا دنبال کنند مد و اتفاقات از پیش تعریف شده و آماده باشید. به زبانی ساده: لازم است پرواز را به خاطر سپرد. چون قطعا پرنده مردنی است!

PARCHI MAG

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 − 11 =

سبد خرید

سوالی؟ پرسشی؟ پیام دهید