استایل تامبوی پارچی

استایل تامبوی چیست؟ چطور مثل یک تامبوی لباس بپوشیم؟

وقتی صحبت از اصطلاح تام بوی می شود احتمالا دختری با موهای کوتاه و لباس سرهمی که علاقه ای به عروسک های باربی ندارد به ذهنمان می رسد. در واقع تام بوی (Tomboy) به دخترانی گفته می شود که خصوصیات و سبک پوشش پسرانه داشته باشند. در مطلب امروز پارچی می خواهیم به تاریخچه این کلمه، سبک پوشش و استایل تامبوی بپردازیم. با ما همراه باشید.

تامبوی چگونه به وجود آمد؟

کلمه ی تامبوی اولین بار در اواسط قرن 15 خطاب به پسرانی که رفتار بی ادب و ناهناجار داشتند، به وجود آمد. اما در اواخر قرن 15 این کلمه به سمت معنای زنانه ای که الان دارد، رفت؛ یک دختر بی پروا که روحیه ای پسرانه دارد. البته تام بوی ها روحیه و ویژگی دخترانه خود را نیز به نمایش می گذارند.

استایل تامبوی موی کوتاه

در اواخر قرن 19 و اوایل قرن 20، تامبوی به همه جا رسوخ کرده بود که همزمان با تصویب حق رای زنان و اولین موج های فمینیسم بود. اما محبوبیت تامبوی فقط برای قشر مشخصی از مردم بود: زنان سفید پوست طبقه متوسط و بالا. تامبوی بعد از در طی جنگ های جهانی اول و دم و حتی بعد از آن همچنان محبوب ماند. تامبوی را با استایل گارکون اشتباه نکنید: نگاهی به استایل گارکون و ویژگی های شاخص آن

استایل تامبوی قدیمی

کلمه ی تامبوی اولین بار در اواسط قرن 15 خطاب به پسرانی که رفتار بی ادب و ناهناجار داشتند، به وجود آمد. اما در اواخر قرن 15 این کلمه به سمت معنای زنانه ای که الان دارد، رفت؛ یک دختر بی پروا که روحیه ای پسرانه دارد. البته تام بوی ها روحیه و ویژگی دخترانه خود را نیز به نمایش می گذارند. در اواخر قرن 19 و اوایل قرن 20، تامبوی به همه جا رسوخ کرده بود که همزمان با تصویب حق رای زنان و اولین موج های فمینیسم بود. اما محبوبیت تامبوی فقط برای قشر مشخصی از مردم بود: زنان سفید پوست طبقه متوسط و بالا. تامبوی بعد از در طی جنگ های جهانی اول و دم و حتی بعد از آن همچنان محبوب ماند. تامبوی را با استایل گارکون اشتباه نکنید: نگاهی به استایل گارکون و ویژگی های شاخص آن

استایل تامبوی کلاسیک

چطور استایل تامبوی داشته باشیم؟

با استایل تامبوی دیگر خبری از لباس های تنگ و بدن نما یا دامن هایی که راه رفتن و نشستن را سخت می کنند نیست. از ویژگی اساسی این استایل راحتی قابل توجه آن است. استایل تامبوی حتی به کسانی که عادت به پوشیدن لباس های تنگ دارند ولی بعضی روزها دوست دارند لباس راحت بپوشند نیز پیشنهاد می شود. همچنین این استایل برای افرادی که علاقه مند به لباس های سایز گشاد یا مردانه هستند هم توصیه می شود. حال می خواهیم بدانیم چطور می توان مثل یک تامبوی لباس پوشیم.

پیراهن های مردانه مخصوص استایل تام بوی

پیراهن مردانه، اولین المانیست که برای ساخت استایل تامبوی به آن نیاز دارید. می توانید با پیراهن های” اورسایز” (سایز های بزرگ تر از استاندارد شما) استایل  خود را بسازید یا پیراهن را سایز خود انتخاب کرده و با اضافه کردن یک سارافن جلوباز، از این استایل در خیابان های ایران لذت ببرید. در ادامه انواع پیراهن های مردانه ای را که می توان برای این استایل مورد استفاده قرار داد را بررسی خواهیم کرد. (بیشتر بخوانید: راهنمای ساخت استایل با پیراهن مردانه)

پیراهن برای استایل تامبوی

پیراهن مردانه با پارچه فلانل:

این پارچه که از نخ پشمی بافته شده، بهترین پارچه برای فصل پاییز است. از ویژگی های اصلی این پارچه نرم و سبک بودن آن است. معمولا این پارچه ها چهارخانه هستند. (فلانل را بیشتر بشناسید: انواع پارچه)

فلانل تامبوی

پیراهن های مردانه جین

این مدل پیراهن، هیچ وقت از مد نمی افتد و برای یک استایل غیر رسمی بهترین گزینه است. این پیراهن ها ساده و راحت اند و در عین حال استایلی شیک برایتان می سازند. پیشنهاد می کنیم که از این پیراهن در کنار آیتم های ساده مانند مانتوی سفید یا مشکی به همراه شلوار مشکی استفاده کنید.

پیراهن جین برای تامبوی

پیراهن مردانه مدل اورشرت

این پیراهن بهترین گزینه برای فصل پاییز است. کمی پارچه آن نسبت به پیراهن های کلاسیک مردانه کلفت تر است. این پیراهن برای روزهای پاییزی که نمی توان فقط یک تیشرت تک پوشید، کاربرد دارد، چون مخصوص پوشیدن بر روی تیشرت هستند.

 

تیشرت های اورسایز

این سایز از تی شرت با آستین هایی تا روی آرنج، مناسب برای فصل تابستان هستند. می توانید با یک شلوار جین رنگ روشن برند گپ ( مدل بوی فرند: شلوار های پسرانه با برش هایی مخصوص سایز و اندام خانم ها) استایل جذابی داشت.در انتخاب اورسایز، باید بدانید که بهتر است دو سایز بزرگ تر از سایز اصلی شما باشد. (با اصطلاح لش بیشتر آشنا شوید!) می توانید از تی شرت هایی با رنگ های سبز جنگی ، خاکستری ، سیاه ، قهوه ای و زرشکی استفاده کنید. (راهنمای کامل ساخت استایل با تیشرت).

تیشرت اورسایز برای تیپ تامبوی

کت و شلوار در استایل تامبوی

اگر بخواهید در استایل تامبوی کمی رسمی تر به نظر بیایید، پیشنهاد می شود که کت و شلوار بپوشید. برای استفاده از این استایل در کشورمان، می توانید از کت هایی که تا روی ران پا می آیند و یا حتی مدل های بلندتری که تا ساق پا هستند، استفاده کنید. همچنین می توانید از مانتوهایی که طراحی آنها به شکل کت است اما بلند تر هستند نیز استفاده کنید.

کت و شلوار تامبوی

هودی های اورسایز

این هودی ها جایگزین خوبی برای پالتو های پاییزه هستند. فقط توجه داشته باشید که هودی ها توسط برندهای مختلفی تولید می شوند که برخی از آنها انحصارا برای استایل تامبوی بیشتر شاخص شده اند. یکی از این هودی ها برند ونس است که برای استایل تامبوی در فصل های پاییز و زمستان می تواند مورد استفاده قرار بگیرد. البته منظور از اورسایز ، پلاس سایز نیست (اندازه مخصوص افرادی با سایز خیلی بزرگ)

هودی تامبوی
عکس از محصولات پارچی

کفش در استایل تامبوی

برای انتخاب کفشی که با استایل تام بوی هماهنگی داشته باشد حتما توجه کنید که طراحی آن مینیمال و ساده باشد. کفش های برند آل استار (All Star) ، ونس و آدیداس (مدل های شبیه به استن اسمیت ها) گزینه های خوبی برای ست کردن با پیراهن ها و تیشرت های مردانه به شمار می آیند. مهم ترین دلیل استفاده ی بسیار زیاد از آل استار و ونس ها در استایل تامبوی طراحی کلاسیک و ساده ی این کفش هاست. اگر احساس می کنید این کتانی ها به تکرار افتاده اند تا دلتان بخواهد می توانید کفش ها و کتانی های دیگری با طراحی هایی شبیه به استن اسمیت و یا آل استار بیابید.

آل استارز تامبوی

پیشنهاد کتانی پارچی در استایل تامبوی

ظاهرا برای انتخاب کفش ویژه‌ی استایل تامبوی خیلی گزینه‌‌های متفاوتی نداریم!

اجازه دهید کمی در مورد انتخاب کفش ویژه‌ی استایل تامبوی بیشتر صحبت کنیم. تا حدودی می‌توان پیشبینی کرد که اگر از طرفداران استایل تامبوی هستید، احتمالا از کتانی‌های آل استارز هم استفاده کرده‌اید. آل استارز ها بی‌شک گزینه‌ای عالی برای استایل تامبوی هستند. اما صحبت اول بنده با کسانی است که از آل استارز خسته شده‌اند. یا برایشان تکراری شده. به این عزیزان توصیه می‌کنیم که به سراغ مدل‌های آدیداس استن اسمیت بروند.

استن اسمیت ها (به خصوص مدل کلاسیک آن یعنی سفید با هسته‌ی سبز) از زیباترین و مینیمال ترین کتانی‌هایی است که می‌توانید برای استایل تامبوی خود داشته باشد. (این قسمت را نشنیده بگیرید: استن اسمیت آدیداس به مراتب با کلاس‌تر و خاص‌تر و از آل‌استارز است).

استن اسمیت های کپی

استن اسمیت سبز
عکس از محصولات فروشگاه پارچی

خرید آدیداس استن اسمیت سفید سبز کلاسیک از فروشگاه پارچی

اکنون با دوستانی که استن اسمیت دارند و یا از این مدل خوششان نمی‌آید صحبتی داریم تا یک کتانی دیگر را توصیه کنیم.

در کنار استن اسمیت ، کتانی ونس ، بخصوص مدل مشکی آن (Old Skool) که کلاسیک‌ترین محصول این برند است، از دیگر گزینه‌های رایج در استایل تامبوی است. کتانی ونس مشکی آنقدری مشهور است که نیازی به تعریف و تمجید اضافی ندارد.

کفش ونس
کتانی ونس پرفروش ترین کتانی فروشگاه اینترنتی پارچی

خرید کتانی ونس کلاسیک (مدل اول اسکول) از فروشگاه پارچی

مدل مو های مخصوص استایل تامبوی

همانطوری که اشاره کردیم، مدل مو های پسرانه، مانند سایر قسمت های استایل تامبوی، برای داشتن این تیپ بسیار مناسب هستند. پیش از آن که به ویژگی های آن بپردازیم لازم به یادآوری می دانیم که بین “پسرانه” و “مردانه” تفاوت فراوانی وجود دارد. تامبوی بیشتر به سراغ استایل های پسرانه می رود. برای مدل مو هم حواستان باشد. مو های کوتاه که بین پسران نوجوان رایج است از اصلی ترین گزینه های ویژه ی استایل تامبوی هستند. فقط از خاطر نبرید که برای شیک تر بودن، به مدل موهای ساده تر، بیشتر توجه کنید! همچنین از ویژگی های موی کوتاه، نگهداری آسان، و خنکی در فصول گرم است که محبوبیت آنها را برای خانم ها دو چندان کرده.

مدل مو در استایل تامبوی

آرایش در استایل تامبوی

در این استایل بهتر است آرایش بسیار کم و ساده ای داشته باشید. (چطور آرایش طبیعی مناسب برای تامبوی داشته باشیم؟) چون آرایش زیاد به نوعی در تضاد با استایل تامبوی است که بیشتر المان های آن از انواع لباس مردانه گرفته شده. در نتیجه از آرایش های سنگین بپرهیزید. موهای کوتاه از عناصر ضروری این استایل نیست اما بهتر می دانید که رایج ترین مدل مو، برای استایل تامبوی است.

آرایش در استایل تامبوی

سلبریتی های مشهور با استایل تامبوی

از سلبریتی ها و افراد مشهوری که از استایل تامبوی استفاده می کنند می توان به کارا دلوین و کریستن استوارت ، الن دی جنرس و الن پیج را نام برد.

الن دجنرس تامبوی
الن دجنرس
کریستین استورات تامبوی
کریستین استورات
الن پیج
الن پیج
کارا دلوین تامبوی
کارا دلوین

15 نظرات

  • به نظرم استایل یونیسکس جداب ترھ تا استایل تامبوی
    🙂

      سبحان نظری
    • خوب اینا دو سبک کاملا متفاوتن. یونیسکس استایلی کاملا مشترک بین زن و مرده اما استایل تامبوی به تیپ های پسرونه مخصوص دختر ها گفته میشه. ولی حقیقتش خودم شخصا با شما موافقم. استایل یونیسکس خیلی ساختارشکنانه تره :))

  • سلام من تازه میخواستم تامبوی شم میشه یکم ر اهنماییم کنید؟؟

    • سلام😊 برای تام بوی شدن مهم اخلاق درونته که زیاد دخترونه نباشه و دلت با این کار باشه همون طور که گفتن لباس تنگ و آرایش برای این کار مناسب نیست موی کوتاه و بلایای هودی پیراهن مردونه و کفش کتونی ونس و آدیداس برا اینکار مناسبه♥️

      • من معتقدم تام بوی ی استایله و منظور از یه استایل،ظاهره
        وقتی وارد برند و استایل های مختلف میشیم اون چیزی که توجهمونو جلب میکنه،ظاهرمونه
        افکار تامبوی رو جایی نشنیدم و تا به حال به گوشمم نرسیده

  • سلام.من میخوام تامبوی شم.
    مو هامو پسرونع زدم اما بیرون شال میپوشم.نیاز هست ک بیرون نپوشم….؟

      سبحان نظری
    • سلام. بله. اصلا تامبوی بودن منافاتی با حجاب نداره. بیشتر به انتخاب لباس و ساخت استایل مربوطه.

  • من میخوام تام بوی بشم اما دوستام میگن چهرم دخترونس و بهم نمیاد
    اگه با استایل تامبوی بیرون برم ، شال و منتو تنم نکنم میفهمن من دخترم ؟

      سبحان نظری
    • تامبوی بودن اتفاقا ویژه‌ی دخترهاست. قرار نیست با داشتن استایل تامبوی یک پسر به نظر بیاید. بیشتر این مسئله مطرحه که لباس ها و سبک پوشش پسرونه توسط خانم ها پوشیده بشه.

  • من میخوام تام بوی شم ولی نمیتونم موششس که برای بیرون رفتم هست رو خیلی تغییر بدم ولی واقعا از اخلاق های دخترونه بیزارم و بیشتر شبیه پسرا رفتار میکنم واقعا الان توی دوراهیم گمراه شدم اگه میشه کمکم کنین چی کار کنم؟

      سبحان نظری
    • ببینید آنچه در این مطلب نوشته شد در مورد استایل تام‌بوی بوده که صرفا یک استایل و سبک پوشش خاص و مشخصه. قاعدتا ارتباطی با شاخص های رفتاری نداره.

  • من هم یک تامبوی هستم و دیدگاه دیگران زمانی که میرم بیرون برام مهم نیست،چون خودم از نوع پوشش و رفتارم لذت میبرم.
    بنظرم اگر میخواین تامبوی بشین اول کاری کنید که حرف های دیگران براتون مهم نباشه:)

      سبحان نظری
    • این قسمت حرف‌تون «اول کاری کنید که حرف های دیگران براتون مهم نباشه:)» به نظرم درست‌ترین حرف در دنیا، تو هر کاریه.

  • از نظر من تامبوی بهترین استایل برای دختری هست که از کارها و رفتار های دخترونه بدش میاد

  • اصلا بهتون نمیاد تامبوی بودن

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 − پنج =

سبد خرید

سوالی؟ پرسشی؟ پیام دهید